Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gast
    Guest replied
    liquid bedankt. Voor mij is redel D dus van toepassing gezien ik nog een opel corsa op prive naam heb staan.

    Leave a comment:


  • Liquid Li0n
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
    Een gelukkig Nieuwjaar voor iedereen. Ik moet binnenkort het gesprek aangaan om de skoda Octavia te vervangen voor een ander voertuig gedurende 5 jaar. Hoe zit het nu feitelijk met de lichte vracht regeling. Ik zou een pickup met hardtop overwegen. Ik lees verschillende meningen hieromtrent. Een vriend met een frituur zegt dat hij geen vaa betaalt voor zijn Mercedes Vito met dubbele cabine. En op het net lees ik dat als je deze wagen privé gebruikt deze belast wordt volgens de werkelijke waarde. Maar nergens lees je hier een praktisch voorbeeld over. Iemand die in dezelfde situatie zit en me dit even kan toelichten. Mag eventueel privé. Alvast bedankt.
    dit bericht heb ik van Jules_W vanaf een ander forum:

    In principe is het heel simpel. Als de DIV uw wagen goedkeurt als LV is het een camionette, er zijn zelfs constructeurs zoals VW en Audi waar je bijvoorbeeld een Golf R of Audi S3 als VAN kan kopen. Dan heb je incl laadklep genoeg laadruimte, verlies je achterbank en wordt er een scheidingswand geinstalleerd en wordt uw wagen een enkele cabine lichte vracht. Er zijn veel firma's die deze ombouw voor u kunnen doen, best even informeren of uw wagen daar voor in aanmerking komt. 1st gen cayenne's, X6 , X5 , CLS shooting brake ed kunnen allemaal omgebouwd worden zonder problemen.

    Als je hem dan met uw firma koopt, heb je een paar situaties die zich kunnen voordoen :

    a - Je rijdt al een opel corsa op de firma , en daar komt een cayenne camionette bij -> geen probleem zolang je volle pot VAA op de corsa betaalt (dit is uw personenwagen)

    b - Je rijdt al een vito op de firma , daar komt een cayenne camionette bij -> je vangt de hoofdprijs als je alleen volle pot VAA op de vito betaalt owv privegebruik en zogezegd alleen beroepsverplaatsingen doet met de cayenne.

    c - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé alleen een geroeste velo -> volle pot VAA betalen

    d - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een auto -> je betaalt geen VAA op uw camionette owv beroepsgebruik

    e - je koopt een cayenne camionette op uw firma en je hebt privé een vito -> in theorie hoef je geen VAA te betalen, maar daar trap je de controleur wel mee op zijn tenen = hoofdprijs
    je kan volledig VAA op die dodge ram betalen om in regel te zijn. Je kan geen VAA op die dodge ram betalen en afwachten wat ze zeggen bij een controle; De fiscus weet ook als dat uw enige vervoermiddel is , dat je uw privekm's niet allemaal met de fiets doet. Anderzijds kan je ook een kleine wagen kopen en VAA op betalen om uw privékm's te doen, en een fatsoenlijke camionette kopen in de vorm van een dodge ram om al uw werkverkeer mee te doen want daar zit je het meest in.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Een gelukkig Nieuwjaar voor iedereen. Ik moet binnenkort het gesprek aangaan om de skoda Octavia te vervangen voor een ander voertuig gedurende 5 jaar. Hoe zit het nu feitelijk met de lichte vracht regeling. Ik zou een pickup met hardtop overwegen. Ik lees verschillende meningen hieromtrent. Een vriend met een frituur zegt dat hij geen vaa betaalt voor zijn Mercedes Vito met dubbele cabine. En op het net lees ik dat als je deze wagen privé gebruikt deze belast wordt volgens de werkelijke waarde. Maar nergens lees je hier een praktisch voorbeeld over. Iemand die in dezelfde situatie zit en me dit even kan toelichten. Mag eventueel privé. Alvast bedankt.

    Leave a comment:


  • quovadis
    replied
    Een Volvo XC90 T8 kopen, om de kinderen veilig en milieuvriendelijk, in de file, achter hun vorige 2e hands stink diesel, aan de schoolpoort af te zetten en dan klagen over een onrechtvaardige behandeling, met enkele euro’s verschil VAA.

    Die kinderen krijgen de burgerzin wel voorbeeldig, met de paplepel ingegoten…

    Het is tijd dat ik aan afspraak maak bij de psycholoog of psychiater, het ziekenfonds betaald dat toch terug via die inkomsten uit de VAA….

    Leave a comment:


  • sunking
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    Er bestaan ook vliegende vissen, maar ze zijn niet echt representatief van de soort ...
    Lol. 't verbaast mij wel, hoeveel PHEV eigenaars er nu roepen dat ze effectief veel laden. Nuja, misschien doet 50% het wel en de andere 50% niet.. of ge thuis en op t werk kunt laden, speelt wel een grote rol uiteraard. iemand zicht op de verhouding?
    Toont wel aan, dat elektrisch rijden toch voordelen biedt, anders zou niemand moeite doen om hem in te pluggen.

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Er bestaan ook vliegende vissen, maar ze zijn niet echt representatief van de soort ...

    Leave a comment:


  • charlesvdw
    replied
    Toch ook even opmerken dat ik 2 dames ken met een XC90 T8, 1 woont op 8 km van het werk, 1 op 30 km, en beiden zijn rustige chauffeurs die er een sport van maken om zoveel mogelijk electrisch te rijden.
    Ze laden ook alle 2 dagelijks op, de ene op het werk, de andere thuis (die heeft zonnepanelen).

    Om maar te zeggen dat ook dergelijke grote en zware wagens grotendeels electrisch kunnen gebruikt worden.

    Leave a comment:


  • charlesvdw
    replied
    Als men de maatregel pas invoert voor wagens ingeschreven vanaf 1 januari 2018, zal de ezel Open VLD zich niet aan dezelfde steen stoten.
    Het is dan enkel vervelend voor mensen die voor het bekendmaken van de maatregel een dergelijke auto besteld hebben die geleverd wordt na 1 jan 2018.


    En wat mezelf betreft, ik heb van de VAA-aanpassing ten tijde van Di Rupo weinig last gehad, mijn VAA ging x3, maar voor een 2 literdiesel met 149gr CO2 viel dat nog mee.

    Bij de aankoop van mijn huidige auto in 2013 was de gewijzigde wetgeving een van de redenen om niet voor een A7 3.0 TDI quattro te kiezen, maar wel voor een 530D.
    Last edited by charlesvdw; 21/10/2017, 18:34. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • quovadis
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

    Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
    Net nu mijn wederhelft een XC90 T8 besteld heeft.

    Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
    Iets over een ezel en dezelfde steen...
    Live is altijd beter….






    Leave a comment:


  • sunking
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
    Net nu mijn wederhelft een XC90 T8 besteld heeft.
    Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
    Iets over een ezel en dezelfde steen...

    Leave a comment:


  • charlesvdw
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door lexe Bekijk Berichten
    http://www.vroom.be/nl/nieuws/fiscal..._campaign=home

    Je zal je moeten haasten, want met een plug-in hybride ben je eraan voor de moeite, tenzij die voor 1 januari 2018 is ingeschreven: als je meer dan 1 kWh per 100 kilogram voertuiggewicht aan batterijen hebt, verandert er niets (en blijf je op uitstoot balast). Anders belasting als een equivalente verbrandingsmotor (ik vermoed op het totaalvermogen?), of indien die niet bestaat, uitstoot maal 3. “Een BMW X5 xDrive40e krijgt nog een groter verschil: zijn jaarlijkse VAA stijgt van € 2.580 naar € 8.301. De aftrekbaarheid daalt van 90% naar 60%.”

    Het gaat wel pas in vanaf 2020, maar wordt dus 2 jaar retroactief toegepast op alle voertuigen vanaf 2018. Het zal geld moeten opbrengen om de vennootschapsbelastingverlaging te kunnen financieren...
    Levering december, dus nog net OK...

    Leave a comment:


  • lexe
    replied
    Misschien gaan ze de opbrengst gebruiken om de laadinfrastructuur in België verder uit te bouwen? Oh ironie

    Leave a comment:


  • lexe
    replied
    http://www.vroom.be/nl/nieuws/fiscal..._campaign=home

    Je zal je moeten haasten, want met een plug-in hybride ben je eraan voor de moeite, tenzij die voor 1 januari 2018 is ingeschreven: als je meer dan 1 kWh per 100 kilogram voertuiggewicht aan batterijen hebt, verandert er niets (en blijf je op uitstoot balast). Anders belasting als een equivalente verbrandingsmotor (ik vermoed op het totaalvermogen?), of indien die niet bestaat, uitstoot maal 3. “Een BMW X5 xDrive40e krijgt nog een groter verschil: zijn jaarlijkse VAA stijgt van € 2.580 naar € 8.301. De aftrekbaarheid daalt van 90% naar 60%.”

    Het gaat wel pas in vanaf 2020, maar wordt dus 2 jaar retroactief toegepast op alle voertuigen vanaf 2018. Het zal geld moeten opbrengen om de vennootschapsbelastingverlaging te kunnen financieren...
    Last edited by lexe; 21/10/2017, 09:29.

    Leave a comment:


  • charlesvdw
    replied
    Hoor net dat de regering er over denkt om de regels voor hybriede wagens aan te passen.
    Net nu mijn wederhelft een XC90 T8 besteld heeft.
    Ik hoop dat ze bij open VLD toch nog eens 2 keer nadenken voor ze dat goedkeuren. Ten tijde van Di Rupo, toen ik dit topic gestart ben, waren veel zelfstandigen met een vennootschap kwaad op open VLD voor de forse VAA-stijging, en dat heeft veel stemmen naar NVA doen gaan.
    Iets over een ezel en dezelfde steen... Hallo, Gwendolyn Rutten ?

    Leave a comment:


  • CaliforniaDream
    replied
    Dus hoe zit het nu eigenlijk met de nieuwe bedragen? Blijkbaar gaat er iets veranderen (evt icm mobiliteitsbudget) en wilt men dit 01/2018 invoeren?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    om 1 of andere reden ervaar ik zelfstandige nog steeds zijnde de natuurlijke persoon zonder vennootschap. Anders ben je een werknemer van je bedrijf en val je onder vennootschapsrecht, met al haar voor- en nadelen. Spijtig genoeg gooit iedereen echter wel beide types op 1 hoop terwijl de fiscaliteit compleet anders is.

    Leave a comment:


  • FvDm
    replied
    Ik zou dat nog zo zeker niet weten dat er geen nieuwe belastingen meer komen.
    Als er geld nodig is, gaan ze allemaal overstag.
    Ik ben zelfstandige en heb de voorbije 5 jaar mogen slikken:
    -VAA bedrijfswagens maal 3
    -VAA woonst maal 2,5
    -roerende voorheffing verdubbeld!
    -prosumententarief zonnepanelen
    -Turteltaks
    -liquidatiebelasting vennootschap maal 2,5

    Dan zeggen ze dat zelfstandigen 'ontzien' worden, correctie het is net omgekeerd

    1 ding is zeker: VLD kan voor eeuwig en drie dagen fluiten naar mijn stem

    Leave a comment:


  • charlesvdw
    replied
    Akkoord.

    Leave a comment:


  • Phate
    replied
    Grootste probleem is hier inderdaad retro-actief beleid en totaal gebrek aan toekomstvisie.
    Verander het salaris-wagen voordeel geleidelijk aan ipv het weer plots hard aan te passen. En geef op voorhand duidelijk aan wat de verwachte veranderingen zijn. Op die manier kan iedereen er tijdig rekening mee houden.

    Leave a comment:


  • charlesvdw
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten

    we spreken hierover Belgie, fiscaliteit is hier een waan-van-de-dag rommelkot die dient om van begrotingsherziening naar begrotingsherzieining te hobbelen. In Nederland is de bijtelling zakelijk rijden voor hybrides recent herzien maar daar heb je wel rechtszekerheid dat ze geen retroactieve aanpassingen doen, in Belgie schrikken ze daar niet voor terug (zie aanpassing VAA in 2012). Mijn vermoeden is dat de high-end luxe hybrids de eerste zullen zijn die ze gaan aanpakken als ze weer eens een gat van 200 miljoen moeten dichtrijden. Ze gaan het natuurlijk weer inkleden als een groene maatregel ten gunste van de algemene mobilteit maar het zal gewoon een jaloeziebelasting zijn net zoals in 2012. In linkse middens zijn die fiscaal interessante 70k euro- en-meer hyrbids een absolute doorn in het oog. Mocht er hier meer fiscale zekerheid zijn in Belgie, dan stond er morgen een T8 voor de deur, nu twijfel ik vooral omdat ik niet zoals in 2012 gevogeld wil worden (VAA x 4 toen)
    Ik ben er zeker van dat de huidige centrumrechtse regering, met NVA en Open VLD, goed onthouden heeft hoe zelfstandigen en vrije beroepers gerageerd hebben op de VAA-aanpassing in 2012. Open VLD zat toen in de regering, en dat heeft hen stemmen gekost die naar NVA zijn gegaan.
    Als er binnen 2 jaar socialisten of groenen in de regering zitten, zullen ze dit zeker op tafel gooien. Maar ik kan me geen regering voorstellen waar noch VLD noch NVA inzit, en die partijen zullen een nieuwe belastingverhoging voor werkende mensen blokkeren.
    Just my humble opinion.

    Leave a comment:

Working...
X