Tja, dat zien ze niet als ze berichten in het nieuws zien dat sommige vennootschappen maar 1% belasting betalen hé.
Daar kan de staat ook geen geld gaan zoeken, wel bij de personen die hier wat vastzitten.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
Guest replied
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nux Bekijk Berichten
Correctie, het is ondertss 30% ipv 27%.
En die 34% vernnootschapsbelasting bestaat al jaren uit 3% crisisbelasting. Makkelijk he dat invoeren en niet afvoeren...
Al dat geleuter dat de zelfstandige wordt ontzien, sinds 2012 is het VOORAL de zelfstandig zaakvoerders die moet bloeden
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door freegeek Bekijk Berichten
inderdaad, bijna verdubbeling van de roerende voorheffing de laatste jaren (15% -> 27%) en een vennootschapsbelasting van 34% zijn inderdaad allemaal maatregelen om de "gegoede" bevolking te ontzien
En die 34% vernnootschapsbelasting bestaat al jaren uit 3% crisisbelasting. Makkelijk he dat invoeren en niet afvoeren...
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenEen beetje normaal, neen ? Het is niet met de bespaarde CO2 van deze wagens dat wij de planeet zullen redden !
En wanneer zal de regering leren maatregelen treffen die niet enkel de reeds begoede bevolking ten goede komt ?
Leave a comment:
-
Een beetje normaal, neen ? Het is niet met de bespaarde CO2 van deze wagens dat wij de planeet zullen redden !
En wanneer zal de regering leren maatregelen treffen die niet enkel de reeds begoede bevolking ten goede komt ?
Leave a comment:
-
Best u geen illusies maken ivm de fiscaliteit van hybrides. De fiscaal interessante luxe hybrids (genre S500e, Panamera Hybrid, XC90 T8, ...) zijn de eerste die ze gaan aanpakken als er weer eens een gat moet toegereden worden in de begroting, ben ik 100% van overtuigd.
Leave a comment:
-
Guest repliedOei, nog beter, dacht dat het 7% was. In het begin was het toch 7% of vergis ik mij zo erg? :s
En ja, 10% was beter geweest, zoals het nu is, is het totaal geen weerspiegeling van de realiteit.
Idd, ze halen het geld weer bij de mensen die niet in de mogelijkheid zijn om bv makkelijk te verhuizen naar buitenland, of die een hele reeks boekhouders en advocaten ter beschikking hebben.
En het is zielig hoor, heb net een controle achter de rug en ze zoeken gewoon op alles.
Ok, ik zou ook een driepitter kunnen kopen, maar daarmee vind ik dat we ons nog eens beperken ook. Ik wil kopen waar ik zin in heb en wil daar ook voor betalen, als het realistisch is.
Dus ja, conclusie is dat 1 van de 2 wagens vervangen gaat worden door een hybride, puur voor het fiscale.
Een electrische wagen, tja, ze mogen blij zijn dat die nog niet echt doorgebroken zijn. 2 jaar geleden moesten we opletten op ons verbruik in de winter omdat de kans bestond dat ze niet genoeg electriciteit zouden kunnen leveren hebben. Binnen 2 jaar komt Tesla model 3 uit in BE, we gaan ook weer mogen dokken allemaal samen om die toevoer in orde te kunnen krijgen hé.
Leave a comment:
-
Nja het is trouwens 6% en geen 7%. Op zich heb ik geen probleem met het verlagen van de CO2 coefficient als de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens daalt, trouwens dat gebeurt niet elk jaar en ik geloof zelfs dat de coefficient voor benzine wagens al eens gestegen is met 1 hele gram.
Wel is die jaarlijkse 6% daling gewoon te weinig, 10% zou eerlijker zijn, dan kom je na 5 jaar aan 50%, met de huidige regeling is dat 70% dat je nog steeds betaalt en door het aanpassen van de CO2 coëfficiënt eerder 80-85% schat ik, dus bijna te verwaarlozen inderdaad. Mocht het elk jaar 10% dalen zou ik ook langer met mijn wagen rijden. Maarja het is wat het is, de politiek bepaalt de regels, ben ergens nog steeds blij dat een firmawagen interessant is (toch nog steeds een 'cadeautje' van de overheid), doch zou liever een lagere personen- en vennootschapsbelasting zien, de verhoging van de roerende voorheffing doet wel een pak meer kleine zelfstandigen pijn (mijzelf inclusief), terwijl die multinationals amper belastingen betalen..
En tegelijk maak ik van de nood een deugd en vind ik het nog wel tof om om de paar jaar een nieuwe auto te kiezen (daarbij wel goed naar de fiscale parameters kijkend). Ik kies dan altijd voor lage CO2 en meer opties ipv. zware motor en quattro. Als ze nu eens wat meer laadpalen zouden zetten had ik mij al wel nen elektrische gekocht, maar het is anno 2017 nog steeds rampzalig gesteld qua laadinfrastructuur, dus is het nu een driepitter naftje geworden (met laag VAA).
Leave a comment:
-
Guest repliedWel, geen probleem om te betalen hé. Maar wat ze aanhalen, klopt langs geen kanten.
Welke wagen zakt 7% van waarde per jaar? Geen enkele. En ze nemen 7%, maar in realiteit gaat het over maar 5% aangezien die basis co2 elk jaar zakt.
Maar waar kunnen we naar toe om dat aan te kaarten? Naar het gerecht? Als persoon of of zaak? Of mss als groep van zelfstandigen? Nergens lijkt wel.
Leave a comment:
-
Mmja stevig VAA wss voor zowel de oude als de nieuwe (hoge cataloguswaarde?). Maar stevige wagen ookdie prive ook veel zou kosten (want niet aftrekbaar).
Besides een auto die al wat ouder is en hoog VAA heeft kan je beter prive overnemen.
Leave a comment:
-
Guest repliedAllroad had 169gr co2. 2de hands gekocht, paar maand voor ze de regels veranderd hebben. Had het nen automaat geweest zijn, zou ik sterk getwijfeld hebben om hem weg te doen.
Feit is wel, was nen 2.0 tdi, 169gr co2, verbruik van 8l toch. Nu heb ik nen 3.0 tdi, 30gr minder en hetzelfde of zelfs minder verbruik.
Dijk van een wagen (voor mij), waar ik gerust meer dan 5 jaar mee wil rijden. Maar ja, VAA zal op die 5 jaar wel weinig zakken wss...
Leave a comment:
-
Hmm. Uw allroad zal dan wel een hoge CO2 hebben gehad (quattro?) en al vanaf de start van de nieuwe VAA in 2012 redelijk duur geweest zijn in VAA.
En ondertussen is hem afgeschreven dus als ge geen dure herstellingen hebt zal doorrijden altijd wel goedkoper zijn, zelfs met VAA. Dus mocht het nen automaat zijn, had ge hem dan nog weggedaan?
En 't is niet dat elke lichte motor per se misbruikt wordt. Er zijn er veel die normaal rijden (kan ook moeilijk anders met ons drukke verkeer) en effectief maar 5-6 liter verbruiken.
De allroad wel wat meer waarschijnlijk?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenIs een mes dat langs twee kanten snijdt, op die manier word je bijna verplicht idd om elke 5 jaar (of sneller) een nieuwe te kopen.
Verplicht worden om elke 5 jaar of sneller een nieuwe wagen te kopen, vind ik geen voordeel.
Want eerlijk, ik heb mijn vorige wagen weggedaan, omdat er geen automaat in zat en vanwege de co2, niet omdat hij "oud" was.
Was een Allroad van 2009 met 250k km en die wagen had nog niks van problemen. Maar ja, ik word wel verplicht bijna een nieuwe te kopen, vanwege die co2.
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenbij de mijne viel het ook tegen, VAA op drie jaar nauwelijks gedaald tegenover wanneer hij nieuw was. Dus ik deed er wel voordeel aan om een nieuwe met minder CO2 te kopen.
Dat is op zich goed voor de economie én het milieu.
Want wat hebben we nu van auto's rondrijden? Auto's met een 1.6 tdi in of zo, die zo veel mogelijk misbruikt worden. Koude motor, niks van aantrekken. Optrekken alsof het een 3.0 is, ...
Al die zaken doen minder goed voor het milieu dan die co2 regeling.
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenGa je zeggen wegwerpmaatschappij, dat klopt en dat is al zo sinds de invoering van de geplande slijtage.
Willen we een meer duurzame maatschappij, dan zou het aankopen van nieuwe dingen ontmoedigd moeten worden, en zou je beter de bedrijfswagens compleet afschaffen want stel bv als je
als particulier een auto van 10 jaar hebt en die goed onderhoudt gaat ge daar ook wel elke dag mee op uw werk geraken zenne.
Leave a comment:
-
Is een mes dat langs twee kanten snijdt, op die manier word je bijna verplicht idd om elke 5 jaar (of sneller) een nieuwe te kopen.
bij de mijne viel het ook tegen, VAA op drie jaar nauwelijks gedaald tegenover wanneer hij nieuw was. Dus ik deed er wel voordeel aan om een nieuwe met minder CO2 te kopen. Dat is op zich goed voor de economie én het milieu.
Ga je zeggen wegwerpmaatschappij, dat klopt en dat is al zo sinds de invoering van de geplande slijtage. Willen we een meer duurzame maatschappij, dan zou het aankopen van nieuwe dingen ontmoedigd moeten worden, en zou je beter de bedrijfswagens compleet afschaffen want stel bv als je als particulier een auto van 10 jaar hebt en die goed onderhoudt gaat ge daar ook wel elke dag mee op uw werk geraken zenne.
Leave a comment:
-
Guest repliedPff, eigenlijk is dienen VAA een scheefgetrokken situatie.
Er is een daling van 7% zogezegd, per jaar. Maar elk jaar wordt de basis co2 naar beneden gehaald, waardoor je eigenlijk nooit aan een daling komt van 7% tov het vorig jaar.
Dus je koopt een wagen, bekijkt ff wat die VAA gaat geven na 5 jaar en dan weet je dat je eigenlijk nooit aan dat cijfers zult geraken.
En ja, ik begin dat echt beu te geraken. De waarde van de wagen zakt met meer dar 7% per jaar, maar toch moeten we een pak meer betalen.
Wat is een wagen nog waard na 5 jaar? Als je een wagen langer dan 5 jaar zou willen houden, stijgt de VAA elk jaar :s terwijl sommige wagens echt wel een pak langer meegaan dan 5 jaar.
Van een wegwerpmaatschappij gesproken.
Bende onbekwame politiekers. Sorry, moest ff mijn ei kwijt :p
Leave a comment:
-
Guest repliedDie CO2 wordt een duur grapje. Met mijn 127gr zit ik dan aan 9,5%. Da's al de moeite.
Gelukkig heb ik dan niet meer de C-Crosser met destijds 185gr
Leave a comment:
-
Heeft iemand de berekening in een Excel formule, ook met aftrek van leeftijd?
Ik wil eens uitzoeken of jonge 2dehandse interessanter is dan nieuwe wagen.
Leave a comment:
-
Bedrijfswagens: referentie-CO2-uitstoot voor 2017 gekend
Uit het Belgisch Staatsblad van 05/12/2016
Berekening voordeel van alle aard 'bedrijfswagens'
Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel van alle aard 'bedrijfswagens' berekend door een CO2-coëfficiënt toe te passen op 6/7e van de cataloguswaarde van de wagen in kwestie.
Op deze cataloguswaarde wordt een correctiecoëfficiënt toegepast in functie van de ouderdom van de wagen.
De referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien/berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de als nieuw ingeschreven wagens t.o.v. het referentiejaar 2011.
De referentiecijfers van toepassing voor het inkomstenjaar 2017 werden vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. In vergelijking met 2016 stellen we opnieuw een daling vast voor alle wagens.
Referentie-CO2-uitstoot
Voor inkomstenjaar 2017 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:- 87 gr/km voor dieselvoertuigen (i.p.v. 89 gr/km voor inkomstenjaar 2016);
- 105 gr/km voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor (i.p.v. 107 gr/km voor inkomstenjaar 2016).
Ligt de CO2-uitstoot:- hoger dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1% per gram CO2 boven de referentie-uitstoot (tot een maximum van 18%);
- lager dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verlaagd met 0,1% per gram CO2 onder de referentie-uitstoot (tot een minimum van 4%).
Leave a comment:
-
Bedrijfswagens: referentie-CO2-uitstoot voor 2017 gekend
Uit het Belgisch Staatsblad van 05/12/2016
Berekening voordeel van alle aard 'bedrijfswagens'
Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel van alle aard 'bedrijfswagens' berekend door een CO2-coëfficiënt toe te passen op 6/7e van de cataloguswaarde van de wagen in kwestie.
Op deze cataloguswaarde wordt een correctiecoëfficiënt toegepast in functie van de ouderdom van de wagen.
De referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien/berekend in functie van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de als nieuw ingeschreven wagens t.o.v. het referentiejaar 2011.
De referentiecijfers van toepassing voor het inkomstenjaar 2017 werden vandaag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. In vergelijking met 2016 stellen we opnieuw een daling vast voor alle wagens.
Referentie-CO2-uitstoot
Voor inkomstenjaar 2017 bedraagt de basis-CO2-coëfficiënt 5,5% voor een referentie-uitstoot van:- 87 gr/km voor dieselvoertuigen (i.p.v. 89 gr/km voor inkomstenjaar 2016);
- 105 gr/km voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor (i.p.v. 107 gr/km voor inkomstenjaar 2016).
Ligt de CO2-uitstoot:- hoger dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1% per gram CO2 boven de referentie-uitstoot (tot een maximum van 18%);
- lager dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verlaagd met 0,1% per gram CO2 onder de referentie-uitstoot (tot een minimum van 4%).
Leave a comment:
Leave a comment: