Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• MaXX99
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    maar we zijn intussen toch op een punt dat dat verleden tijd is mag ik hopen?
    Nope ... ik ken verschillende mensen rondom mij die net voor het di rupo tijdperk hun droomwagen hadden gekocht .... en er nu nog steeds mee zitten want onverkoopbaar ...

Een panamera turbo S heeft nooit meer de verkoopwaarde die hij voor di rupo had ... dus die staat zonder platen in de garage tot de lease is afgelopen en dan verkopen
    Anderen in mijn omgeving hebben in een paniekreactie hun wagen verkocht met gigantische verliezen ...
    Zelf had ik mijn X5 gekocht om die na de renting over te nemen en die "op" te rijden .... dat laatste heb ik al wijselijk laten varen, ook al is dat op zich al een streep door de rekening .... maar ik heb hem ook nog in de firma omdat mede door de devaluatie van luxewagens dankzij di Rupo het onrealistisch is deze met gigantische verliezen te gaan verkopen ....

Verleden tijd ? zeker niet ... nog 2 jaar brandend actueel voor een hele hoop zelfstandige ondernemers (en werknemers ook trouwens).

Nu zie je meer en meer PHEV's, elerctische autos en auto's met zeer lage CO² uitkomen ... wedden dat de overheid binnen dit en afzienbare tijd haar spelregels nog maar eens gaat aanpassen kwestie van te kunnen compenseren voor het verlies in BTW, accijzen etc dat deze maatregel met zich heeft meegebracht ?

Leave a comment:

• josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
    Haha, dat lijkt je billijk?
    Gezien de snelle evolutie op de automarkt is een degressie van 6% een lachertje... in de praktijk verliest een auto op 2 jaar tijd soms al 50% van z'n nieuwwaarde.
    Nog straffer om dan die degressie te beperken in tijd, want in de praktijk devalueert je auto continu, niet alleen door slijtage maar ook door het gebruik van oudere technologie.
    Die "oude" auto gaat ook een veel hoger CO2 cijfer hebben, straft hierdoor het gebruik van die auto af en dat versnelt deze devaluatie.
    Conclusie, 6 jaar of langer met een auto van de zaak rijden gaat niet meer gebeuren, men dwingt mensen om kleiner/goedkoper te gaan rijden en vooral frequenter te wisselen van auto... (goed voor het milieu?)
    Ja maar je voordeel devalueert toch niet constant mee met je wagen? Uiteindelijk is het voordeel dat je uit het gebruik haalt privé voor het gebruik van een wagen op de zaak datgene wat je moet "vergoeden". De prijs van de wagen is net als de co2 een soort van weging die men er aan geeft omdat men, al dan niet terecht, er vanuit gaat dat het voordeel groter is voor een dure wagen.

Waarom zou je niet langer dan 6 jaar rijden? Een privé-belasting stuurt toch niet de investeringen in een zaak? Ok, bij de plotse invoering van die nieuwe regels moesten sommigen iets doen om hun zaak te beschermen, maar we zijn intussen toch op een punt dat dat verleden tijd is mag ik hopen?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Haha, dat lijkt je billijk?
    Gezien de snelle evolutie op de automarkt is een degressie van 6% een lachertje... in de praktijk verliest een auto op 2 jaar tijd soms al 50% van z'n nieuwwaarde.
    Nog straffer om dan die degressie te beperken in tijd, want in de praktijk devalueert je auto continu, niet alleen door slijtage maar ook door het gebruik van oudere technologie.
    Die "oude" auto gaat ook een veel hoger CO2 cijfer hebben, straft hierdoor het gebruik van die auto af en dat versnelt deze devaluatie.
    Conclusie, 6 jaar of langer met een auto van de zaak rijden gaat niet meer gebeuren, men dwingt mensen om kleiner/goedkoper te gaan rijden en vooral frequenter te wisselen van auto... (goed voor het milieu?)

Leave a comment:

• Schussboelie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    Klopt ook, maar wat me vooral stoort is dat de nieuwprijs als referentie wordt genomen. We hebben daar 100 pagina's of meer over gediscussieerd en ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is. Maar ik blijf erbij dat het 'voordeel' dat je geniet als privé persoon van een wagen van 4-5 jr. oud toch een pak lager moet ingeschat worden dan wanneer je een splinternieuwe rijdt. Lijkt me toch de logica zelf.
    Er is toch een jaarlijkse degressie van 6%? Dat lijkt mij billijk.
    Een berekening op factuurwaarde is alleen maar aanleiding tot fraude (en rare facturen) en discriminatie.
    Hoe lang is een auto trouwens nieuw?

Leave a comment:

• Haddock
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
    @Haddock: het smerige is niet dat die CO2 referentie herbekeken wordt elk jaar, dat was al van in het begin van de nieuwe VAA duidelijk gemaakt en is ook normaal gezien de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's ook daalt. Het smerige was de manier waarop ze de nieuwe VAA in 2012 ingevoerd hebben.
    Klopt ook, maar wat me vooral stoort is dat de nieuwprijs als referentie wordt genomen. We hebben daar 100 pagina's of meer over gediscussieerd en ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is. Maar ik blijf erbij dat het 'voordeel' dat je geniet als privé persoon van een wagen van 4-5 jr. oud toch een pak lager moet ingeschat worden dan wanneer je een splinternieuwe rijdt. Lijkt me toch de logica zelf.

Ik had op dat moment een auto met een relatief hoge uitstoot en een hoge nieuwprijs (wel als occasie van 3,5 jaar voor de helft van die nieuwprijs gekocht). Ze nemen dus een fictieve nieuwprijs als referentie ik nooit betaald heb. Dat lolletje heeft me toen veel geld gekost.

Leave a comment:

• sunking
    replied
    Idd zo'n hybride is fiscaal gewoon interessant. Helemaal interessant zijn de volledig elektrische, gelijk nen Tesla Model S, 120% fiscaal aftrekbaar en laag VAA.

Maar ook andere wagens met relatief lage CO2 zijn niet duur in VAA (Golf VII heeft bv. ook vrij lage CO2 waardoor die aan het minimum VAA komt).

@Haddock: het smerige is niet dat die CO2 referentie herbekeken wordt elk jaar, dat was al van in het begin van de nieuwe VAA duidelijk gemaakt en is ook normaal gezien de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's ook daalt. Het smerige was de manier waarop ze de nieuwe VAA in 2012 ingevoerd hebben.

Leave a comment:

• Haddock
    replied
    Wat ik wel smerig vind, is die jaarlijkse 'aanpassing' van de referentieschalen.
    Voor benzine is het dit jaar van 116 naar 112gram en diesel van 95 naar 93g.
    Dit is dus effectief een verhoging van 0,4 en 0,2% op de nieuwwaarde. Dit doet de daling van het VAA met 6%/jaar al grotendeels teniet.

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door majo Bekijk Berichten
    Het rare is dat die lexus mij over 5j minder gaat kosten dan de gemiddelde passat. Alles ingecalculeerd.

Ik ben gewoon op zoek gegaan naar de goedkoopste op lange termijn, alles inbegrepen. Wel niet begonnen bij een fabia.
    Dan kom je snel uit bij het hybrideverhaal.

Maarja, de gemiddelde belg begrijpt niet dat ie me evenveel kost dan ietwat auris, met inbegrip aftrek, vaa, verbruik, overname, btw, ...
    Ik begrijp dat volledig hoor . Heb me vorig jaar ook verdiept in heel dat VAA verhaal, en ik snap helemaal dat een wagen type Lexus hybride je op z'n hele levensduur minder kost dan een non-"premium" middenklasser... (hogere aftrekbaarheid aankoop + onkosten, minder VAA etc).

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
    Dat ge ne grote sukkelaar zijt dat ge moet content zijn met ne Lexus

Pas op, ik versta u wel zenne... Ik heb me voorgenomen om voor de volgende wagen voor professionele doeleinden, ene te nemen met het minimum VAA, gewoon al om ze in Brussel te kloten. Maar eerst ga ik met de huidige rijden tot die 10 jaar is. Ik heb em uit de zaak gehaald en prive overgenomen (is nu 5 jaar). Ik ging me nu normaal ne nieuwe aanschaffen maar heb er door heel die veranderde regelgeving gewoon ne degout van gekregen, hoe ze de wagen uitmelken..
    't Is toch absurd dat ge elk jaar nog eens 8000€ (zoals in uw vb.) moet neerleggen voor ne wagen die uw bedrijf al betaalt en waar de staat al gaat lopen met minstens 50% BTW en dan nog eens accijnzen op de naft... 't is te zot voor woorden...
    Hela heb ik mij ooit voorgedaan als sukkelaar?

Het rare is dat die lexus mij over 5j minder gaat kosten dan de gemiddelde passat. Alles ingecalculeerd.

Ik ben gewoon op zoek gegaan naar de goedkoopste op lange termijn, alles inbegrepen. Wel niet begonnen bij een fabia.
    Dan kom je snel uit bij het hybrideverhaal.

Maarja, de gemiddelde belg begrijpt niet dat ie me evenveel kost dan ietwat auris, met inbegrip aftrek, vaa, verbruik, overname, btw, ...

Leave a comment:

• erik219
    replied
    dit past wel in dit topic denk ik
    HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Verklaar u nader?
    Dat ge ne grote sukkelaar zijt dat ge moet content zijn met ne Lexus

Pas op, ik versta u wel zenne... Ik heb me voorgenomen om voor de volgende wagen voor professionele doeleinden, ene te nemen met het minimum VAA, gewoon al om ze in Brussel te kloten. Maar eerst ga ik met de huidige rijden tot die 10 jaar is. Ik heb em uit de zaak gehaald en prive overgenomen (is nu 5 jaar). Ik ging me nu normaal ne nieuwe aanschaffen maar heb er door heel die veranderde regelgeving gewoon ne degout van gekregen, hoe ze de wagen uitmelken..
    't Is toch absurd dat ge elk jaar nog eens 8000€ (zoals in uw vb.) moet neerleggen voor ne wagen die uw bedrijf al betaalt en waar de staat al gaat lopen met minstens 50% BTW en dan nog eens accijnzen op de naft... 't is te zot voor woorden...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Verklaar u nader?

Leave a comment:

• Rennfox
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
    dat is behelpen...
    Tja, 't is voor iedereen crisis

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Ach... De ram zal waarschijnlijk niet doorgaan, heb geen zin 8000€ per jaar VAA te leggen.

90% kans dat ik me een 'eco'karretje bestel:
    Lexus IS 300h F-sport. Lekkere hybride, 109gr CO2 en 224pk. Ong 2200€ per jaar VAA.

Maandag testrit en finale beslissing.
    dat is behelpen...
    Tja, 't is voor iedereen crisis

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ach... De ram zal waarschijnlijk niet doorgaan, heb geen zin 8000€ per jaar VAA te leggen.

90% kans dat ik me een 'eco'karretje bestel:
    Lexus IS 300h F-sport. Lekkere hybride, 109gr CO2 en 224pk. Ong 2200€ per jaar VAA.

Maandag testrit en finale beslissing.

Leave a comment:

• josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
    Je vrouw is zelfstandige, maar ik vermoed dat ze geen mensen in vaste dienst heeft, anders zou je er waarschijnlijk wel een andere mening op na houden. Als je pakweg 20 mensen in dienst hebt is het als zelfstandige niet echt een plezier meer, op alle vlakken... Ondernemen in Vlaanderen, tja... ik weet niet of ik er terug zou aan beginnen...
    Iedereen met een inkomen voelt de druk in ons land, want bij ons komen ze het halen. Mensen in dienst hebben zal nooit een plezier worden Dat is zoals klanten, daar zit ook af en toe wel is een ambetanterik tussen die u meer kost dan hij opbrengt

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
    Je vrouw is zelfstandige, maar ik vermoed dat ze geen mensen in vaste dienst heeft, anders zou je er waarschijnlijk wel een andere mening op na houden. Als je pakweg 20 mensen in dienst hebt is het als zelfstandige niet echt een plezier meer, op alle vlakken... Ondernemen in Vlaanderen, tja... ik weet niet of ik er terug zou aan beginnen...

Mijn echtgenote heeft wel mensen in vaste dienst. Maar ik begrijp je heel goed. Als veel ondernemers niet dringend meer lucht krijgen komen er nog meer sociale problemen.

Leave a comment:

• Audidriver
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
    Mijn echtgenote is zelfstandige en ik kaderlid, ik zie heel goed de veranderingen van de laatste jaren. Sinds de bankencrisis wordt het voor IEDER moeilijk(er). Ik heb de laatste 5 jaar zo goed als geen loonsverhoging gekregen, mijn gerechtigde pensioenleeftijd met 2 jaar zien verhogen, buitenlandse reizen indien mogelijk met Low Cost maatschappijen, winstuitkeringen die tot 0% terug vielen, het koppelen van als maar meer en meer % van je salaris aan een IPM, enz... Ook binnen een bedrijf is de ROI enorm belangrijk. We zij niet allemaal CEO van .......

Diegene die denkt dat alleen maar zelfstandige uitgebuit worden staan ver af van de werkelijkheid en hebben inderdaad waarschijnlijk een groot probleem.

.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
    Frauderen???

Zelfstandig worden uitgebuit tot en met (miserie pensioen, geen betaalde verlof, geen betaalde ziekteverlof, geen 13 of 14 maand, geringe aftrek van beroepskosten, geen dop, zwaardere belastingen, VVA, enz).
    Als ze maken dat ze niet verder uitgezogen worden door de wet te respecteren is dat alles behalve frauderen hé !
    Met alle respect, maar aub denk nu niet dat het de werknemer voor de wind gaat.

-Miserie pensioen moet je mij eens uitleggen. Bedoel je laag pensioen?. Pensioen kan je altijd verhogen.
    -Ziekteverlof klopt volledig is een groot probleem.
    -geen 13 of 14 maand, je kan er altijd voor kiezen om in de privé sector te gaan werken. Dit is zeuren over je eigen keus.
    -beroepskosten, wat voor aftrekposten heeft een bediende? Dus.
    -geen dop, ook weer waar. Maar wat is de waarde van de dop vandaag de dag nog?
    -zwaardere belastingen, ook dat mag mij uitgelegd worden.
    -VVA, waarschijnlijk bedoel je VAA. Tja,ik zie dit ook als een jaloezie belasting. Ook ik heb met de VAA te maken en ben geen zelfstandige. Oei

Mijn echtgenote is zelfstandige en ik kaderlid, ik zie heel goed de veranderingen van de laatste jaren. Sinds de bankencrisis wordt het voor IEDER moeilijk(er). Ik heb de laatste 5 jaar zo goed als geen loonsverhoging gekregen, mijn gerechtigde pensioenleeftijd met 2 jaar zien verhogen, buitenlandse reizen indien mogelijk met Low Cost maatschappijen, winstuitkeringen die tot 0% terug vielen, het koppelen van als maar meer en meer % van je salaris aan een IPM, enz... Ook binnen een bedrijf is de ROI enorm belangrijk. We zij niet allemaal CEO van .......

Diegene die denkt dat alleen maar zelfstandige uitgebuit worden staan ver af van de werkelijkheid en hebben inderdaad waarschijnlijk een groot probleem.

Maar ook als de Ford sluit, betoont het land zich massaal solitair. Wanneer veel zelfstandige het moeilijk hebben of zelfs failliet gaan, is geen hoongelach maar evenveel medeleven als voor de werknemers op zijn plaats.
    Last edited by ; 02/02/2014, 17:47.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
    Staat er toch?
    LV mag 100% afgetrokken worden
    Neen, wanneer er prive mee gebold wordt kan je ook geen 100% terugvorderen.

Leave a comment:

Working...
X