Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden
Wel niet echt, kheb ze eigelijk nog niet zo goed kunnen testen .. maarja kspeel liever op safe en beetje uit nieuwsgierigheid ook
Dan zou ik eerst eens verder gaan met de standaard remmen... die van een Z3 zullen best wel al 'safe' zijn, en met de juiste remtechniek al even voldoen... als je aan de limiet van dat systeem zit, zou ik pas upgraden
Dan zou ik eerst eens verder gaan met de standaard remmen... die van een Z3 zullen best wel al 'safe' zijn, en met de juiste remtechniek al even voldoen... als je aan de limiet van dat systeem zit, zou ik pas upgraden
²²²²²²²
Ik dacht effectief dat je al had ondervonden dat de huidige remmen ondermaats waren. Maar indien dit dus niet het geval is, zou ik ook eerst verder 'uittesten' met de standaard remmerij.
Zoals velen op dit forum weten ontvang ik mijn Mini binnen enkele weken, na vele testritten en (zotte) kilometers ben ik nog steeds overtuigd van het geheel, met de Cooper D als motor in het vooronder ! Toch is er één zaak die mij telkens opnieuw teleurstelt, het uithoudingsvermogen van de remmen, wanneer ie koud staat remt hij steeds stevig en zonder het tegenwringen van het geheel, tot de remmen warm zijn en wat kilometers hebben gedaan, dan voel je dat de remkracht zwaar aan het verminderen is. Resultaat: Ik zou graag andere remolie en remleidingen laten zetten, wie helpt mij hiermee verder? Liefst een eenvoudige en tegelijk toch wel een investering mét nut !
Ik vraag me af of je zelfs andere remvloeistof nodig hebt, als er nu al DOT 4 in zit is dit eigelijk voldoende, je kan DOT 5 nemen maar die is wel iets onderhoudsgevoeliger. Als je stalen remleidingen en "verbeterde" remblokken hebt, moet DOT 4 eigenlijk écht wel volstaan.
En als remleidingen neem je gewoon Goodridge, je kan ze zelfs kopen in 'n versie waarbij het gevlochten staal wederom ingepakt zit in een zwart rubberen hoesje zodat 't zelfs bij de keuring niet opvalt (want gevlochten stalen remleidingen zijn niet toestaan), je vindt ze met hopen op ebay. Evalueer of je misschien ook niet wat potentere remblokjes wil.
Alhoewel ik nog nooit géén negatieve berichten van gelijk welk remblokkenmerk heb gelezen, blijken veel BMW-eigenaars toch zeer tevreden te zijn van de EBC GreenStuff (voor gewoon weggebruik, sportieve chauffeur) of als je 't écht zeer groots ziet de RedStuff.
Ik vraag me af of je zelfs andere remvloeistof nodig hebt, als er nu al DOT 4 in zit is dit eigelijk voldoende, je kan DOT 5 nemen maar die is wel iets onderhoudsgevoeliger. Als je stalen remleidingen en "verbeterde" remblokken hebt, moet DOT 4 eigenlijk écht wel volstaan.
En als remleidingen neem je gewoon Goodridge, je kan ze zelfs kopen in 'n versie waarbij het gevlochten staal wederom ingepakt zit in een zwart rubberen hoesje zodat 't zelfs bij de keuring niet opvalt (want gevlochten stalen remleidingen zijn niet toestaan), je vindt ze met hopen op ebay. Evalueer of je misschien ook niet wat potentere remblokjes wil.
Alhoewel ik nog nooit géén negatieve berichten van gelijk welk remblokkenmerk heb gelezen, blijken veel BMW-eigenaars toch zeer tevreden te zijn van de EBC GreenStuff (voor gewoon weggebruik, sportieve chauffeur) of als je 't écht zeer groots ziet de RedStuff.
Zoals velen op dit forum weten ontvang ik mijn Mini binnen enkele weken, na vele testritten en (zotte) kilometers ben ik nog steeds overtuigd van het geheel, met de Cooper D als motor in het vooronder ! Toch is er één zaak die mij telkens opnieuw teleurstelt, het uithoudingsvermogen van de remmen, wanneer ie koud staat remt hij steeds stevig en zonder het tegenwringen van het geheel, tot de remmen warm zijn en wat kilometers hebben gedaan, dan voel je dat de remkracht zwaar aan het verminderen is. Resultaat: Ik zou graag andere remolie en remleidingen laten zetten, wie helpt mij hiermee verder? Liefst een eenvoudige en tegelijk toch wel een investering mét nut !
Ik zou eerst gewoon eens beginnen met andere remblokken. Ferodo DS2000 zijn meer dan voldoende normaal. Laatst in zolder meegereden en die had de DS2500 of DS3000 op standaard schijven en die dingen bleven remmen, ronde na ronde.
Remvloeistof en leidingen zou ik even mee wachten. De leidingen gaan niets veranderen aan de uithouding, enkel op het pedaalgevoel en reactietijd.
Ik zou eerst gewoon eens beginnen met andere remblokken. Ferodo DS2000 zijn meer dan voldoende normaal. Laatst in zolder meegereden en die had de DS2500 of DS3000 op standaard schijven en die dingen bleven remmen, ronde na ronde.
Logisch, op circuit. Bij dagelijks gebruik gaan DS3000 zéér hard piepen, en ze bieden onvoldoende onmiddellijke remkracht bij koud/nat weer. Zeker NIET doen, dus.
De DS2500 zijn iets zachter, bieden minder remkracht en zijn tegen iets minder temperatuur bestand, maar zijn wel al beter voor dagelijks gebruik. Niet ideaal, omdat ze nog altijd durfen piepen, maar die zou ik niet afraden voor dagelijks gebruik.
Ik vermoed echter dat er betere remblokken zijn dan de DS2500, eerlijk gezegd. Zeker voor (quasi) integraal weggebruik.
En koop je die dingen op maat, of moet je er zelf nog gaan fabriceren?
Goodrigde heeft remleidingkits voor zowat elk frequent model. Dus die zullen wel op maat zijn, denk ik. En je kan ze in verschillende uitvoeringen krijgen, waaronder dus die nog 'es extra met zwart rubber overtrokken exemplaren.
Logisch, op circuit. Bij dagelijks gebruik gaan DS3000 zéér hard piepen, en ze bieden onvoldoende onmiddellijke remkracht bij koud/nat weer. Zeker NIET doen, dus.
De DS2500 zijn iets zachter, bieden minder remkracht en zijn tegen iets minder temperatuur bestand, maar zijn wel al beter voor dagelijks gebruik. Niet ideaal, omdat ze nog altijd durfen piepen, maar die zou ik niet afraden voor dagelijks gebruik.
Ik vermoed echter dat er betere remblokken zijn dan de DS2500, eerlijk gezegd. Zeker voor (quasi) integraal weggebruik.
Ik zei dan ook de DS2000
Welke merken hebben nog zowat goeie blokken? Ben ook aan het rondkijken voor nieuw materiaal voor de 9000. Ik ga standaardschijven plaatsten sowieso (Brembo of Mintex) maar dan zou ik er een goed setje blokkjes op willen. Gewoon iets meer dan standaard want zo'n 9000 is een zware bak om tot stilstand te brengen, zeker als je een paar keer na elkaar remt voel je echt de fading optreden.
Ah whoops! Maar 'k wist eigenlijk helemaal niet dat die nog bestonden. Worden die nog nieuw gemaakt? Zijn dat niet de voorlopers van de DS Performance? Ik dacht van wel, eigenlijk...
Over de DS Performance las ik nog niet zoveel, maar wat ik wel zeer vaak tegenkom, is het advies om meteen voor de DS2500 te gaan als je de moeite wil doen en 't geld erin wil stoppen om andere remblokken te steken. Maar, je moet je uiteraard wel bewust zijn van de andere eigenschappen van de DS2500, je kan je er behoorlijk aan mispakken als je niet weet wat je doet. Kort gezegd zijn DS2500 eigenlijk niet geschikt voor de openbare weg, tenzij in enkele zeer specifieke gevallen.
Welke merken hebben nog zowat goeie blokken? Ben ook aan het rondkijken voor nieuw materiaal voor de 9000. Ik ga standaardschijven plaatsten sowieso (Brembo of Mintex) maar dan zou ik er een goed setje blokkjes op willen. Gewoon iets meer dan standaard want zo'n 9000 is een zware bak om tot stilstand te brengen, zeker als je een paar keer na elkaar remt voel je echt de fading optreden.
Hmmm, zie, als dat systeemgebonden is kan je dat niet oplossen met enkel maar andere blokken. Ofwel moet je blokken nemen die echt slijten als sneeuw voor de zon ... áls ze al bestaan.
De combinatie pads + vloeistof + leidingen = de goedkoopste manier om je remsysteem op ALLE vlakken te verbeteren (zonder dat je daardoor plots een race-remsysteem krijgt). En dan nog moet je hard opletten dat je je schijven niet doet kromtrekken bij intens remmen, want bij 'n standaardsysteem heb je al zware fading op 't moment dat de schijftemperatuur schadelijk wordt, bij 'n upgrade heb je dat misschien niet.
Als je niet meer bijtkracht wil, maar wel wat meer uithoudingsvermogen, dan ga je blokken moeten nemen die bestand zijn tegen hogere temperatuur, en minder warmte doorgeven. Meestal vind je eigenlijk eerst en vooral gestegen wrijvingswaarden, in plaats van (gevoelig) gestegen temperatuurresistentie. Dus zowiezo méér slijten (zowel van de blokken, als ook van de schijven). En je blijft met je gewone systeem zitten dus van zodra het remsysteem de temperatuur bereikt die je vroeger "nodig" had om fading te verkrijgen, gaat hetzelfde systeem, ondanks de andere remblokken, nagenoeg evenveel warmte doorgeven naar de remvloeistof, die dezelfde is en dus op dezelfde temperatuur als vroeger gaat koken. Dus haalt 't weinig uit.
Ik durf geen advies geveb over welke remblokken te steken, omdat ik vermoed dat je (zonder andere serieuze nadelen) de performantie van je remsysteem zal kunnen verhogen door enkel maar de blokken te veranderen.
Zoek anders op Saab-fora 'es wat de ervaringen met EBC remblokken zijn. De GreenStuff zijn straat-remblokken met 'n iets gestegen performantie tegenover standaardspul, kost niet meer of standaardspul, en is nog relatief makkelijk te verkrijgen (inclusief slijtindicatoren).
En je blijft met je gewone systeem zitten dus van zodra het remsysteem de temperatuur bereikt die je vroeger "nodig" had om fading te verkrijgen, gaat hetzelfde systeem, ondanks de andere remblokken, nagenoeg evenveel warmte doorgeven naar de remvloeistof, die dezelfde is en dus op dezelfde temperatuur als vroeger gaat koken. Dus haalt 't weinig uit.
Ik blijf erbij: Stap 1 = gewone remvloeistof eens correct vervangen, en de dag voor en na een circuitdag opnieuw.
Maar waarom dan niet meteen ook dié nemen die tegen nog wat hogere temperatuur kan? DOT 4 heeft toch geen nadelen tgo. DOT 3? Buiten de prijs, dan.
Correct, mijn antwoord was een beetje onduidelijk. my mistake.
Ik zou ook zeker met een DOT4 bijvullen, maar dat lijkt me de standaard al voor de meeste wagens, toch al zeker de standaard voor een E46 (staat dat niet op het dekseltje?).
Bij de meeste winkels vind je zelfs geen DOT3 meer (en dat is een goede zaak).
Correct, mijn antwoord was een beetje onduidelijk. my mistake.
Ik zou ook zeker met een DOT4 bijvullen, maar dat lijkt me de standaard al voor de meeste wagens, toch al zeker de standaard voor een E46 (staat dat niet op het dekseltje?).
Bij de meeste winkels vind je zelfs geen DOT3 meer (en dat is een goede zaak).
Jaja, BMW gebruikt net zoals de meeste andere merken minimaal DOT 4, nu. Maar ik vermoed dat er wel nog 'n pak oudere auto's rondrijden met DOT 3, hoor. Van Jochen z'n Saab durf ik dacht echter niet meteen te zeggen, dat zal wel DOT 4 zijn denk ik.
Jaja, BMW gebruikt net zoals de meeste andere merken minimaal DOT 4, nu. Maar ik vermoed dat er wel nog 'n pak oudere auto's rondrijden met DOT 3, hoor. Van Jochen z'n Saab durf ik dacht echter niet meteen te zeggen, dat zal wel DOT 4 zijn denk ik.
Bwah, ik denk zelfs dat er nog genoeg nieuwe amerikaanse bakken zijn die je met DOT 3&4 mag vullen. Als ik me niet vergis zelfs de nieuwe Corvette C6.
Ik zou me ook niet blindstaren op die DOT3 - 4 - 5.1 -codering. (alhoewel ik het afraad een wagen te vullen met een lagere specificatie dan voorgeschreven)
Het is niet alleen een minimum-waarde voor de droge en natte kookpunten, er zit meer achter.
Kijk bvb. naar sommige échte race-remvloeistoffen. Die hebben een DOT 4 specificatie terwijl hun kookpunten véél hoger liggen dan wat de minimumwaarde is voor 5.1.
Mintex schijven. Gewoon originele remschijven. Gegroevde maken teveel lawaai en geven trillingen naar het schijnt en voor straatgebruik totaal overbodig. Geperforeerde schijven steken heeft ook geen zin. Die zijn enkel lichter en koelen iets beter.
Comment