Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes-Benz C 63 AMG

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

Ge moet 'es wat vermogenscurves beter bekijken, peizek.

Ja, want dat heb ik nog nooit gedaan.

Comment

• Dat zeg ik niet, mor jongens toch Avantuske ge moet discussies hier niet zo au sérieux nemen, we zijn hier allemaal voor de fun eeh maat. En inderdaad, als jij er nog niet voldoende gezien hebt, wie dan wel? Gezien jouw opleiding.

Maar ge weet toch ook dat 't vermogen bij zo goed als elke motor enkele 100'en toeren na 't toerental van 't maximum vermogen zeer hard afneemt? En het verschil tussen 400 tpm en 700 tpm voorbij het toerental van 't maximumvermogen is zéér groot, op dat vlak.

Toch?

Comment

Dat zeg ik niet, mor jongens toch Avantuske

Comment

Dat zeg ik niet, mor jongens toch Avantuske ge moet discussies hier niet zo au sérieux nemen, we zijn hier allemaal voor de fun eeh maat. En inderdaad, als jij er nog niet voldoende gezien hebt, wie dan wel? Gezien jouw opleiding.

Maar ge weet toch ook dat 't vermogen bij zo goed als elke motor enkele 100'en toeren na 't toerental van 't maximum vermogen zeer hard afneemt? En het verschil tussen 400 tpm en 700 tpm voorbij het toerental van 't maximumvermogen is zéér groot, op dat vlak.

Toch?
          Bij productiemotoren wel meestal

Je kan normaalgezien perfect het vermogen redelijk constant houden na dat punt.
          Net zoals je dat punt kunt verleggen.

Dat is gewoon gedaan zodat de mensen merken dat het tijd wordt om op te schakelen

Comment

• Oei, didn't mean to patronize. 't Was gewoon wat in me opkwam, ik vatte Avantus z'n post op als "gedeinteresseerd & couldn't be bothered", alsof ik iets zei dat dom was. Was goed bedoeld, hoor. En ik wil wel 'es z'n antwoord weten.

Comment

Oei, didn't mean to patronize. 't Was gewoon wat in me opkwam, ik vatte Avantus z'n post op als "gedeinteresseerd & couldn't be bothered", alsof ik iets zei dat dom was. Was goed bedoeld, hoor. En ik wil wel 'es z'n antwoord weten.
              Tis matteus

Comment

Dat zeg ik niet, mor jongens toch Avantuske ge moet discussies hier niet zo au sérieux nemen, we zijn hier allemaal voor de fun eeh maat. En inderdaad, als jij er nog niet voldoende gezien hebt, wie dan wel? Gezien jouw opleiding.

Toch?

Ja, dat weet ik, dat dat sterk afneemt.

Probeer dat eens waar te nemen, als je plankgas met een C63 optrekt.

Zo'n ding met 7 versnellingen, klimt zodanig snel in toeren, en heeft zodanig veel 'moment', dat je dat niet voelt hoor, op die 300 toeren meer of minder...

De énige situatie waarin je dat effectief zou kunnen waarnemen, is op topsnelheid. En dan nog, moet het lukken dat de spreiding van de 7de versnelling zodanig ligt...

En hey, je moet ook niet denken dat een motor broos is ofzo hé. Oké, hoge toerentallen brengt meer stress voor de bewegende delen met zich mee; maar ze gaan zo'n motor niet ontwerpen zodat 'ie op 8000 toeren uit elkaar vliegt hé.
                De 'extra stress' van die 400 toeren erbij is volgens mij niet echt een 'argument'...

Comment

Oei, didn't mean to patronize. 't Was gewoon wat in me opkwam, ik vatte Avantus z'n post op als "gedeinteresseerd & couldn't be bothered", alsof ik iets zei dat dom was. Was goed bedoeld, hoor. En ik wil wel 'es z'n antwoord weten.
                  Bij ons op school staat zo een superflow motorentestbank met een Ford zetec 2.0 op.

Tijdens labo vermogensmeting kregen wij gewoon 4u lang om daar wat mee te klooien met inspuitduur enzo.

Op zich wel vet, mengsel aanpassen en uitlaattemperaturen enzo gigantisch zien stijgen. Paniek van de 2 jannen omdat de volledige uitlaatlijn roodgloeiend stond

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Bij productiemotoren wel meestal

Je kan normaalgezien perfect het vermogen redelijk constant houden na dat punt.
                    Net zoals je dat punt kunt verleggen.

Dat is gewoon gedaan zodat de mensen merken dat het tijd wordt om op te schakelen
                    Hmmm, ik heb nog nooit 'n vermogenscurve gezien van een motor waar het maximumvermogen over meer dan pakweg 100 tpm volgehouden wordt. Zelfs niet bij race-machines.

Corrigeer me als ik 't verkeerd heb: men haalt bij elk toerental zo goed als 't maximum uit de motor, en van zodra men het door de onderdelen/bouwaard/whatever "veilige" maximumtoerental heeft bereikt, snoert men af. Op veiligheids-/betrouwbaarheidsredenen. En als men een motor alsnog méér toeren laat doen, dan stijgt het vermogen nog, het blijft niet gelijk.

Dat er bij seriewagens ook een ingeprogrammeerde "waarschuwing" in zit, om mensen ook het gevoel te geven dat 't gedaan is, waardoor ze automatisch gaan schakelen, dat lijkt me inderdaad logisch.

Maar ik blijf erbij: bij 'n "normale" motor, waarbij de vermogenscurve piekt, daarna nog 100 à maximaal 200 tpm hoog blijft en daarna een vrije val maakt, is het op geen enkele manier nuttig noch wenselijk om die 700 tpm verder te laten draaien, toch? Je belast de motor zodanig veel meer, terwijl je minder koppel ter beschikking hebt. Of anders, gesteld dat je b.v. 1.600 tpm nodig hebt om één versnelling helemaal uit te draaien: je gebruikt beter 1.400 tpm -> piekvermogen -> 200 tpm extra, dan 1.000 tpm -> piekvermogen -> 600 tpm extra. 't Koppel voor het maximumvermogen is nog groter dan erna, en het subjectieve gevoel van een motor die qua kracht groeit naarmate je toeren meer maakt is veel normaler/leuker dan 't omgekeerde.

Maar jullie zouden er meer van moeten weten, dus ik hoor 't graag.
                    Last edited by ; 21/12/2007, 14:30.

Comment

Ja, maar ik kan er niet zo goed tegen als je van die 'stomme' opmerkingen maakt à la "Je zou vermogenscurves eens wat beter moeten bekijken!"

Zo'n opmerking heeft geen enkele waarde in een discussie, en komt vaak nogal degenererend over, imo.

Daarom dat ik dan goesting heb om ffe bot te reageren.

Maar no harm done uiteraard, ik ken jou al langer dan vandaag, en jij mij. (althans digitaal).

Comment

Max vermogen is op 6.800 tpm, dus wat moet je nog bij 7.500 tpm gaan zoeken? Lijkt me trouwens compleet useless, 700 tpm verder laten draaien dan max toerental, bij 'n atmosferische benzine is 300 tpm meer dan voldoende.

Ik noem dat geen high rev engine. 't Is al hoog, ja, maar 't blijft een "sportmotor", en dan is 6.800 tpm niet indrukwekkend.

Anderzijds, de 6,2-liter is fenomenaal. I LOVE it. Maar 'ie moet 't van z'n cilinderinhoud hebben.
                        Akkoord, 't is geen klassieke high-revving engine maar hij combineert (net zoals de LS7) het hoogtoerige karakter met grote cilinderinhoud.

Ik ben trouwens zelf een grote fan van deze motor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                          Ja, dat weet ik, dat dat sterk afneemt.

Probeer dat eens waar te nemen, als je plankgas met een C63 optrekt.

Zo'n ding met 7 versnellingen, klimt zodanig snel in toeren, en heeft zodanig veel 'moment', dat je dat niet voelt hoor, op die 300 toeren meer of minder...

De énige situatie waarin je dat effectief zou kunnen waarnemen, is op topsnelheid. En dan nog, moet het lukken dat de spreiding van de 7de versnelling zodanig ligt...
                          Daar heb je gelijk in.

En net omdat het zo snel gaat, is 't toch van belang dat een limiter intreedt niet té snel na 't topvermogen. Je zegt het zelf: die motor heeft zo ongelofelijk veel punch en klimt zo gretig in toeren, dat je eigenlijk alle belang erbij hebt om die motor niet al die toeren te laten doen, immers je wint er toch niks mee, en 't verslijt de motor alleen zoveel sneller.

Oké, Benz zou Benz niet zijn mocht die motor niet 100.000'en kilometers (evt. testbankkilometers) gelopen hebben aan vollast (of bijna), dus 'ie zal 't wel aan kunnen.

Maar toch, 't gaat 'm om 't principe : ik vind 700 tpm voorbij 't toerental van 't maximumvermogen limiten complete nonsens. En ik vermoed dat Benz dat wel een beetje zal hebben gedaan om te kunnen zeggen dat 'ie tot 7.500 tpm aan kan. Want dan lijkt 'ie plots veel hoogtoeriger, terwijl die motor eigenlijk (naar mijn ervaring) niet hoogtoeriger is dan eender welke vroegere AMG V8 (oké, die drukgevulde gaan wel al vroeger op waanzinnige wijze tekeer). De 63 is geenszins 'n hoogtoerige motor: z'n ideale werkingsgebied zit tussen de 3.000 en de 6.000 tpm vind ik, daar is 'ie ENORM krachtig, en hoger komt er naar mijn gevoel enkel nog maar wat geluid bij (mooi geluid ) zonder dat 'ie nog een extra register opentrekt, zoals sommige andere motoren wel doen (Porsche, BMW, Honda).

Eigenlijk is 't motorkarakter van de 63 AMG ideaal. Ik was ook een 55K aanhanger, en zag die 63 een beetje kwaad tegemoet omdat 'ie de koppelmonsters tot verleden tijd zou gaan maken, maar na de eerste minuut dat ik ermee had gereden was ik op slag verliefd. 63 > 55K, omdat 'ie even soepel is, misschien een tik minder bruut down under, maar 'ie is wel homogener. En je hebt dat kompressor-gehuil niet.

En hey, je moet ook niet denken dat een motor broos is ofzo hé. Oké, hoge toerentallen brengt meer stress voor de bewegende delen met zich mee; maar ze gaan zo'n motor niet ontwerpen zodat 'ie op 8000 toeren uit elkaar vliegt hé.
                          De 'extra stress' van die 400 toeren erbij is volgens mij niet echt een 'argument'...[/quote]

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                            Ja, maar ik kan er niet zo goed tegen als je van die 'stomme' opmerkingen maakt à la "Je zou vermogenscurves eens wat beter moeten bekijken!"

Zo'n opmerking heeft geen enkele waarde in een discussie, en komt vaak nogal degenererend over, imo.

Daarom dat ik dan goesting heb om ffe bot te reageren.

Maar no harm done uiteraard, ik ken jou al langer dan vandaag, en jij mij. (althans digitaal).
                            Sorry was niet denigrerend bedoeld.

Comment

Hmmm, ik heb nog nooit 'n vermogenscurve gezien van een motor waar het maximumvermogen over meer dan pakweg 100 tpm volgehouden wordt. Zelfs niet bij race-machines.

Corrigeer me als ik 't verkeerd heb: men haalt bij elk toerental zo goed als 't maximum uit de motor, en van zodra men het door de onderdelen/bouwaard/whatever "veilige" maximumtoerental heeft bereikt, snoert men af. Op veiligheids-/betrouwbaarheidsredenen. En als men een motor alsnog méér toeren laat doen, dan stijgt het vermogen nog, het blijft niet gelijk.

Dat er bij seriewagens ook een ingeprogrammeerde "waarschuwing" in zit, om mensen ook het gevoel te geven dat 't gedaan is, waardoor ze automatisch gaan schakelen, dat lijkt me inderdaad logisch.

Maar ik blijf erbij: bij 'n "normale" motor, waarbij de vermogenscurve piekt, daarna nog 100 à maximaal 200 tpm hoog blijft en daarna een vrije val maakt, is het op geen enkele manier nuttig noch wenselijk om die 700 tpm verder te laten draaien, toch? Je belast de motor zodanig veel meer, terwijl je minder koppel ter beschikking hebt. Of anders, gesteld dat je b.v. 1.600 tpm nodig hebt om één versnelling helemaal uit te draaien: je gebruikt beter 1.400 tpm -> piekvermogen -> 200 tpm extra, dan 1.000 tpm -> piekvermogen -> 600 tpm extra.

Maar jullie zouden er meer van moeten weten, dus ik hoor 't graag.
                              In de standaardprogrammatie van die Ford Zetec was na het toerental van het maximumvermogen duidelijk een stijging van de Lambda-waarde waar te nemen in de mapping.
                              Door die Lambda-waarde terug te brengen naar 0,85-0,9 ipv 1,15-1,2 heb ik er toch wel meer vermogen uitgekregen en het punt van maximumvermogen verlegd (dacht iets van een 200-300tpm later)

Of dat goed is voor het blok weet ik niet, maar het werkte iig.
                              Weet ook wel niet of die Motec in zijn standaardmapping de gewone straatprogrammering staan had, of dat die was aangepast om dat blok een lange levensduur te gunnen.

Spijtig dat die vermogenscurves in het verslag moesten zitten.

Comment

• Daar zeg je 't : je creëert meer vermogen en verlegt het toerental waarop 't maximumvermogen wordt behaald. Dat is dus niet "constant houden gedurende zoveel toeren". En na dat punt van 't maximumtoerental, maakt niet uit origineel of dat nieuwe dat jij creëerde, valt het vermogen per stijgende tpm snel weg.

Comment

Daar zeg je 't : je creëert meer vermogen en verlegt het toerental waarop 't maximumvermogen wordt behaald. Dat is dus niet "constant houden gedurende zoveel toeren". En na dat punt van 't maximumtoerental, maakt niet uit origineel of dat nieuwe dat jij creëerde, valt het vermogen per stijgende tpm snel weg.
                                  Ik kan die ook instellen dat ie constant blijft he

Als je er meer uit kan halen door optimaal in te stellen, kan je er ook iets minder uithalen, maar bvb een bepaalde waarde.

Maar het nut daarvan is mij absoluut onbekend.

Waarom van 5000 tot 6000tpm 150pk halen, als je anders op 6000tpm 190pk zou hebben.

Maar het is technisch compleet mogelijk.

Je zou er zelfs nóg meer kunnen uitgehaald hebben als we met de inspuittijdstippen mochten spelen, maar in het verleden zijn zo al teveel motoren in de soep gedraaid

En dat punt kan je zo ver verschuiven dat op den duur de motor gewoon uit elkaar spat omdat je te hoog in toeren gaat.

Comment

Ik kan die ook instellen dat ie constant blijft he

Als je er meer uit kan halen door optimaal in te stellen, kan je er ook iets minder uithalen, maar bvb een bepaalde waarde.

Maar het nut daarvan is mij absoluut onbekend.

Waarom van 5000 tot 6000tpm 150pk halen, als je anders op 6000tpm 190pk zou hebben.
                                    Wat zeg ik al heel de tijd.

Daarmee, ik kom terug op wat ik zei, want ik zag nog geen antwoord daarop : 't is m.i. complete nonsens om een motor nog zoveel tpm extra te laten draaien voorbij 't toerental van 't maximumvermogen. Om al die voornoemde redenen.

Of niet? Wat zie ik over 't hoofd?

Comment

Maar het is technisch compleet mogelijk.
                                      Natuurlijk, dat besef ik maar al te goed.

Kijk :

Da's een prachtig voorbeeld van zo'n "vlakke" vermogenscurve, maar die is wél onnatuurlijk, én heeft een reden die helemaal vreemd is aan al het technische van een motor.

Comment

• 'k Ben op zoek naar een vermogenscurve van een 63 AMG, vind 'm niet meteen, nu door de mediasite aan 't neuzen.

Comment

Wat zeg ik al heel de tijd.

Daarmee, ik kom terug op wat ik zei, want ik zag nog geen antwoord daarop : 't is m.i. complete nonsens om een motor nog zoveel tpm extra te laten draaien voorbij 't toerental van 't maximumvermogen. Om al die voornoemde redenen.

Of niet? Wat zie ik over 't hoofd?
                                          Wat jij zegt is dat je na het maximumvermogen een daling kent.
                                          wat ik zeg is dat die ingesteld is door de constructeur.

Het feit dat benz standaard zoveel hoger in toeren gaat biedt leuke mogelijkheden om met die mapping te klooien volgens mij.

Hoe zit het trouwens met het verschil in maximumvermogen-toerental tss de CL motor en die van de C?

Comment

Working...
                                          X