Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo V60

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bekijk de vermogenskurve van de D3 en de D5 en je zal zien dat er toch een serieus verschil in zit. Maar in dagelijks gebruik zal het niet veel verschillen. Als je sportief wil doen is er wel een merkbaar verschil.

Zie ik wel zitten als volgende wagen over een paar jaar.

Comment

• En de D5 heeft dacht ik ook 2turbo's? Eentje voor hoge en eentje voor lage toeren?

Comment

• Fak, ik ben zo zot van deze V60

En tis 100% een Volvo, nèh !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Yannick007 Bekijk Berichten
          En de D5 heeft dacht ik ook 2turbo's? Eentje voor hoge en eentje voor lage toeren?
          Correcto!
          nls2000

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Yannick007 Bekijk Berichten
            En de D5 heeft dacht ik ook 2turbo's? Eentje voor hoge en eentje voor lage toeren?
            Huh? Ik ken nu niks van Volvo motoren specifiek, maar bedoel je niet 1 turbocompressor en 1 gewone (mechanische) compressor?

Een turbo voor lage toeren gebruiken lijkt me nogal eigenaardig, die zal teveel debiet leveren en te weinig druk. Denk ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
              Huh? Ik ken nu niks van Volvo motoren specifiek, maar bedoel je niet 1 turbocompressor en 1 gewone (mechanische) compressor?

Een turbo voor lage toeren gebruiken lijkt me nogal eigenaardig, die zal teveel debiet leveren en te weinig druk. Denk ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
                Dat ziet er inderdaad uit als 2 turbocompressoren ja. Eigenaardig. Veel druk kan zo een turbootje toch niet leveren, soit misschien heeft dit type dieselmotor minder druk nodig zoveel weet ik ook weer niet van motoren.

Comment

• Dat is net het simpele en geniale eraan. De kleine turbo hoeft helemaal niet veel druk te leveren (daar dient de gote turbo voor).
                  Volvo tovert al langer met lage druk turbo's. (Saab ook trouwens).
                  Die hebben het voordeel heel snel op te pakken (bij lage toeren dus) waardoor het befaamde turbogat
                  opgelost (of verbetert) wordt. Nadeel was dan dat ze niet zo krachtig zijn
                  en bij hogere toeren niet dezelfde swung geven als een hogedruk turbo.
                  Door die twee te combineren krijg je het beste van twee werelden.
                  Nieuw is de technologie niet, maar wel efficiënt!

Comment

• Comment

• Sinds gisteren heeft mijn collega zijn nieuwe S60 D3 (2de uitgeleverd door Lacom Leuven)... prachtige wagen alleen vind ik dat de kont "niet klopt" tov de ganse auto, maar met de break maakt volvo dit DIK goed
                      sigpic

Comment

Dat is net het simpele en geniale eraan. De kleine turbo hoeft helemaal niet veel druk te leveren (daar dient de gote turbo voor).
                        Die hebben het voordeel heel snel op te pakken (bij lage toeren dus) waardoor het befaamde turbogat
                        Thanks, leuk om weten!

Comment

Dat is net het simpele en geniale eraan. De kleine turbo hoeft helemaal niet veel druk te leveren (daar dient de gote turbo voor).
                          Een hogedruk turbo bestaat m.i. niet. Ttz, een turbo kan nooit dezelfde druk leveren als een mechanische compressor. Een turbo levert debiet, geen druk. Enfin, ge zult wel gelijk hebben hoor.

Comment

• Hier zijn we aan het rondkijken voor een nieuwe leasebak en de V60 is een serieuze kanshebber. M'n vader twijfelt nog tussen de A4 avant en deze, maar voor mij is de keuze wel duidelijk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                              Een hogedruk turbo bestaat m.i. niet. Ttz, een turbo kan nooit dezelfde druk leveren als een mechanische compressor. Een turbo levert debiet, geen druk. Enfin, ge zult wel gelijk hebben hoor.
                              Snel dan even:
                              Ook een 'turbo' is een compressor (samenvoeging van turbine en compressor).

Alletwee de 'turbo' en 'gewone compressor' zorgen voor een groter vermogen door een grotere luchtmassa in de cilinders te persen..
                              Hierdoor kan er meer brandstof ingespoten worden.

Een 'eenvoudige compressor' (supercharger) wordt aangedreven door de krukas.
                              Voordeel is dat deze vanaf 1t/min werkt, nadeel is vermogensverlies (deze compressor
                              vraagt zijn energie van de motor).

Bij een turbo wordt de compressor aangedreven door een turbinegedeelte dat zijn
                              energie haalt uit de uitlaatgassen.
                              Een 'turbo' heeft dus een turbine gedeelte (de fluitketel die je hoort) en een compressor gedeelte.
                              Nadeel is dat de turbine afhankelijk is van de uitlaatgassen en dus pas bij een bepaald motortoerental actief wordt.
                              Voordeel is dat er geen vermogen van de motor wordt gevraagd om de compressor aan te drijven.

Het compressor gedeelte levert luchtdichtheid (de samengeperste lucht aan de cilinders).
                              Het turbinegedeelte levert druk om de compressor aan te drijven.

Een turbo (turbine) vraagt dus (uitlaatgas)debiet maar levert druk (aan zijn compressor).

Een kleine turbine slaat sneller aan omdat ze minder debiet vraagt van de uitlaatgassen
                              en zet dus aan bij een lager toerental.
                              Een grote turbine slaat pas aan bij een hoger toerental want heeft meer debiet van doen.

Kleine turbine levert lagere druk -> minder compressie -> minder vermogen maar sneller beschikbaar.
                              Grote turbine levert hogere druk -> meer compressie -> hoger vermogen maar later beschikbaar.

De termen 'lagedruk turbo' en 'hogedruk turbo' zijn dus wel degelijk terecht.
                              Hoewel 'lageredruk turbo' en 'hogeredruk turbo' correcter zouden zijn.
                              Last edited by ; 16/09/2010, 14:08.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door joodoo Bekijk Berichten
                                Belgische prijzen Volvo V60:
                                2.0t : € 33.200
                                D3 : € 32.200 euro
                                D5 awd : € 39.450 euro
                                T3 : € 30.650 euro
                                T6 : € 45.850 euro
                                In België is het prijsverschil met de S60 dus €2700 terwijl dit in Nederland en Duitsland maar €1000 is. Jammer, deze V60 was bij mij een grote kanshebber maar zou daarmee net buiten leasebudget kunnen vallen.

Comment

• Ik begin de V60 knapper te vinden dan z'n sedan broertje.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wim013 Bekijk Berichten
                                    In België is het prijsverschil met de S60 dus €2700 terwijl dit in Nederland en Duitsland maar €1000 is. Jammer, deze V60 was bij mij een grote kanshebber maar zou daarmee net buiten leasebudget kunnen vallen.
                                    Correctie :
                                    In NL is het verschil 5100 Euro.
                                    In DE is het 1000 Euro.
                                    Je moet wel opletten want in DE wordt een basisversie aangeboden die nog minder is dan onze Kinetic.

Comment

• Last edited by joodoo; 19/09/2010, 20:02.

Comment

• Last edited by joodoo; 19/09/2010, 20:02.

Comment

• Lekker, ech lekker!

Comment

Working...
                                          X