Kort door de bocht: Volvo V60
Waarom de korte test?
Volvo heeft de stationwagon uitvoering van de S60 klaar. Het model, V60 genaamd, is zojuist in Zweden in productie gegaan en de autofabrikant heeft hoge verwachtingen van de nieuweling. In eigen land denkt men 4 keer zoveel exemplaren van de V60 te kunnen verkopen dan van de S60. En voor Nederland wordt rekening met een 2 tot 3 keer hogere afzet.
.

Wat voor auto is het?
In ieder geval géén stationwagon. Althans, volgens de interne definities van Volvo. Om een dergelijke kwalificatie te mogen dragen, moet een auto van de Zweden een wasmachine kunnen vervoeren. En daar is de laadruimte van de V60 te krap voor. Men noemt het model liever een ‘Sport Wagon’. Het verschil? Ach, vergelijk het maar met een soort Audi A3 Sportback of Citroën DS4, maar dan een klasse hoger. Stijl gaat boven functie en visuele lustbevrediging is bij de dynamisch ogende V60 belangrijker dan de lastcapaciteit. Voor wie het tegenovergestelde zoekt, heeft Volvo de V70.
Is het wat?
Toch wel. De V60 mag dan niet de ruimste zijn (de kofferruimte is met 430 liter kleiner dan die van de Honda Civic, waarin 456 liter past), maar je kan toch wel spreken van een volwaardig alternatief voor de Mercedes-Benz C-klasse Estate, de BMW 3-serie Touring en de Audi A4 Avant. En ondanks het wat magere laadvolume, is de V60 niet onpraktisch: de achterbankleuning laat zich in 40:20:40 verhouding neerklappen en omdat ook de passagierstoelleuning plat gelegd kan worden, kunnen er relatief lange voorwerpen in de Volvo vervoerd worden. Toch is het verstandig om bij Ikea c.s. niet helemaal los te gaan, want na 1.241 liter moet de klep dicht. Hiermee is de V60 feitelijk kleiner dan de V50, waarin voor 1.307 liter aan spullen kan worden meegenomen. Onder de laadvloer bevindt zich nog wat opbergruimte voor kleinere spullen.
.

.
Een heuse 5-deurs coupé dus, die V60. Waarbij de achterpassagiers er overigens helemaal niet bekaaid van af komen want de beenruimte is heel behoorlijk en doordat de daklijn wat verder doorloopt is er achterin meer hoofdruimte dan in de S60. Tot aan de B-stijl is de V60 identiek aan de S60 en dat betekent een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting (waaronder het automatische City Safety remsysteem). De stoelen zijn lekker comfortabel en het interieur maakt een hoogwaardige indruk.
Het motorenpalet komt eveneens exact overeen. Aan de basis staat de T3, die zoals gezegd beschikt over een 1,6 liter turbobenzinemotor van 150 pk/240 Nm. Daarna volgen de T4 (zelfde motor, maar dan met 180 pk/240 Nm), de 2.0T met 203 pk/300 Nm uit 2,0 liter inhoud en de T5 met dezelfde krachtbron maar dan in 240 pk/320 Nm uitvoering. Al deze motorvarianten beschikken voer 4 cilinders. Topmodel is de T6 met 304 pk/440 Nm en 6 cilinders. Voor de veelrijders zijn er de 1.6D Drive (4 cilinders, 115 pk/270 Nm), de D3 (2,0 liter 5 cilinder, 163 pk/400 Nm) en de D5 (2,4 liter 5 cilinder, 205 pk/420 Nm). De V60 gaat in ons land 1.000 euro meer kosten dan de S60. Dat betekent een startprijs van 35.995 euro voor de 150 pk sterke T3 1,6 liter turbobenzine uitvoering met A-label en 36.395 euro voor de simpelste diesel, de 1.6D DRIVe met 115 pk (eveneens A-label). Er kon worden gereden met de D3 dieseluitvoering en die is krachtig genoeg om van inhalen een stressloze exercitie te maken. Alleen houdt de 2,0 liter krachtbron niet echt van toeren maken, waardoor tijdig opschakelen het devies is. Maar qua trekkracht is ver doorhalen ook helemaal niet nodig. De T4 variant van de 1,6 liter GTDi benzinemotor beviel iets minder, deels omdat de 180 paardenkrachten er in de praktijk niet helemaal uit lijken te komen. Deze motorversie was in de testauto voorzien van de Powershift transmissie met dubbele koppeling, maar die combinatie komt in de praktijk niet helemaal uit de verf. De automaat is namelijk wel erg gretig met terugschakelen, zodat zelfs een lichte pedaaldruk je in een lagere versnelling doet belanden, met als gevolg een loeiende motor en niet eens zoveel extra acceleratie.
De V60 kent een lekker strak afgesteld onderstel, waardoor hij goed onder controle is te houden en tegelijkertijd blijft het veercomfort heel behoorlijk. Er is sprake van een mooi gevonden balans waardoor de Volvo een volwaardig alternatief is voor de genoemde Duitse premiumconcurrenten. Iets minder applaus oogst de besturing. Die is wel erg direct afgesteld, waardoor je onnodig veel zit te corrigeren. Daarnaast is de mate van bekrachtiging niet mooi lineair en houdt de feedback niet over.
.

.
Hoeveel sterren?
D3: Vier (op een schaal van vijf). En voor de T4 drie. De V60 laat weinig steken vallen en de combinatie met een faire instapprijs en prettig lage emissiewaarden maakt de Volvo tot een welkome nieuwe speler in het premiumsegment. De V60 is niet de ruimste (ook niet in vergelijking met de Audi A4 en BMW 3-serie), niet de best sturende en ook niet de schoonste in zijn soort, maar weet een plezierig hoog gemiddelde te halen. De V60 voelt nog wat stijver aan dan de S60 en gecombineerd met de grotere praktische eigenschappen plus de beperkte meerprijs, is de ‘Sport Wagon’ inderdaad de Volvo om voor te gaan.
Bron: www.autointernationaal.nl
Waarom de korte test?
Volvo heeft de stationwagon uitvoering van de S60 klaar. Het model, V60 genaamd, is zojuist in Zweden in productie gegaan en de autofabrikant heeft hoge verwachtingen van de nieuweling. In eigen land denkt men 4 keer zoveel exemplaren van de V60 te kunnen verkopen dan van de S60. En voor Nederland wordt rekening met een 2 tot 3 keer hogere afzet.
.

Wat voor auto is het?
In ieder geval géén stationwagon. Althans, volgens de interne definities van Volvo. Om een dergelijke kwalificatie te mogen dragen, moet een auto van de Zweden een wasmachine kunnen vervoeren. En daar is de laadruimte van de V60 te krap voor. Men noemt het model liever een ‘Sport Wagon’. Het verschil? Ach, vergelijk het maar met een soort Audi A3 Sportback of Citroën DS4, maar dan een klasse hoger. Stijl gaat boven functie en visuele lustbevrediging is bij de dynamisch ogende V60 belangrijker dan de lastcapaciteit. Voor wie het tegenovergestelde zoekt, heeft Volvo de V70.
Is het wat?
Toch wel. De V60 mag dan niet de ruimste zijn (de kofferruimte is met 430 liter kleiner dan die van de Honda Civic, waarin 456 liter past), maar je kan toch wel spreken van een volwaardig alternatief voor de Mercedes-Benz C-klasse Estate, de BMW 3-serie Touring en de Audi A4 Avant. En ondanks het wat magere laadvolume, is de V60 niet onpraktisch: de achterbankleuning laat zich in 40:20:40 verhouding neerklappen en omdat ook de passagierstoelleuning plat gelegd kan worden, kunnen er relatief lange voorwerpen in de Volvo vervoerd worden. Toch is het verstandig om bij Ikea c.s. niet helemaal los te gaan, want na 1.241 liter moet de klep dicht. Hiermee is de V60 feitelijk kleiner dan de V50, waarin voor 1.307 liter aan spullen kan worden meegenomen. Onder de laadvloer bevindt zich nog wat opbergruimte voor kleinere spullen.
.

.
Een heuse 5-deurs coupé dus, die V60. Waarbij de achterpassagiers er overigens helemaal niet bekaaid van af komen want de beenruimte is heel behoorlijk en doordat de daklijn wat verder doorloopt is er achterin meer hoofdruimte dan in de S60. Tot aan de B-stijl is de V60 identiek aan de S60 en dat betekent een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting (waaronder het automatische City Safety remsysteem). De stoelen zijn lekker comfortabel en het interieur maakt een hoogwaardige indruk.
Het motorenpalet komt eveneens exact overeen. Aan de basis staat de T3, die zoals gezegd beschikt over een 1,6 liter turbobenzinemotor van 150 pk/240 Nm. Daarna volgen de T4 (zelfde motor, maar dan met 180 pk/240 Nm), de 2.0T met 203 pk/300 Nm uit 2,0 liter inhoud en de T5 met dezelfde krachtbron maar dan in 240 pk/320 Nm uitvoering. Al deze motorvarianten beschikken voer 4 cilinders. Topmodel is de T6 met 304 pk/440 Nm en 6 cilinders. Voor de veelrijders zijn er de 1.6D Drive (4 cilinders, 115 pk/270 Nm), de D3 (2,0 liter 5 cilinder, 163 pk/400 Nm) en de D5 (2,4 liter 5 cilinder, 205 pk/420 Nm). De V60 gaat in ons land 1.000 euro meer kosten dan de S60. Dat betekent een startprijs van 35.995 euro voor de 150 pk sterke T3 1,6 liter turbobenzine uitvoering met A-label en 36.395 euro voor de simpelste diesel, de 1.6D DRIVe met 115 pk (eveneens A-label). Er kon worden gereden met de D3 dieseluitvoering en die is krachtig genoeg om van inhalen een stressloze exercitie te maken. Alleen houdt de 2,0 liter krachtbron niet echt van toeren maken, waardoor tijdig opschakelen het devies is. Maar qua trekkracht is ver doorhalen ook helemaal niet nodig. De T4 variant van de 1,6 liter GTDi benzinemotor beviel iets minder, deels omdat de 180 paardenkrachten er in de praktijk niet helemaal uit lijken te komen. Deze motorversie was in de testauto voorzien van de Powershift transmissie met dubbele koppeling, maar die combinatie komt in de praktijk niet helemaal uit de verf. De automaat is namelijk wel erg gretig met terugschakelen, zodat zelfs een lichte pedaaldruk je in een lagere versnelling doet belanden, met als gevolg een loeiende motor en niet eens zoveel extra acceleratie.
De V60 kent een lekker strak afgesteld onderstel, waardoor hij goed onder controle is te houden en tegelijkertijd blijft het veercomfort heel behoorlijk. Er is sprake van een mooi gevonden balans waardoor de Volvo een volwaardig alternatief is voor de genoemde Duitse premiumconcurrenten. Iets minder applaus oogst de besturing. Die is wel erg direct afgesteld, waardoor je onnodig veel zit te corrigeren. Daarnaast is de mate van bekrachtiging niet mooi lineair en houdt de feedback niet over.
.

.
Hoeveel sterren?
D3: Vier (op een schaal van vijf). En voor de T4 drie. De V60 laat weinig steken vallen en de combinatie met een faire instapprijs en prettig lage emissiewaarden maakt de Volvo tot een welkome nieuwe speler in het premiumsegment. De V60 is niet de ruimste (ook niet in vergelijking met de Audi A4 en BMW 3-serie), niet de best sturende en ook niet de schoonste in zijn soort, maar weet een plezierig hoog gemiddelde te halen. De V60 voelt nog wat stijver aan dan de S60 en gecombineerd met de grotere praktische eigenschappen plus de beperkte meerprijs, is de ‘Sport Wagon’ inderdaad de Volvo om voor te gaan.
Bron: www.autointernationaal.nl
Comment