Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 2007

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• da's nog ver weg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMW RULES
      Levertijd voor de X5 : half 2008. Er zijn al 4 keer zoveel bestellingen binnengekomen dan ze mogen verkopen. Volgend jaar komt hij uit en als je nu bestelt zal je hem dus half 2008 hebben. Ik weet wel niet of dit bij alle verdelers zo is.
      Half 2007 zal je bedoelen...
      OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Half 2007 zal je bedoelen...
        Nee, absoluut niet. Er is zelfs een man die een nieuwe heeft besteld en ondertussen een nieuwe van het huidige model heeft genomen.

Comment

• Niet vergeten dat het nog een hele tijd gaat duren eer hij in Europa effectief wordt voorgesteld.

De dealers hadden tot 2 weken terug bvb nog alleen maar de basisprijzen. Opties ed wisten ze nog niets van.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
            Ik begrijp je bedoeling wel, maar je start van 'n verkeerd uitgangspunt. Echt wel. Eerst nog wel effe snel zeggen dat ik niet "op" jouw post reageerde, 'ie was wél de aanleiding. Ik reageerde algemeen naar het zo gemakkelijke, en totaal niet onderbouwde "haha die X5 kan niks als 'ie eenmaal van de straat af is". Die post zoals ik 'm schreef zat al langer in m'n hoofd, jouw post was de catalysator. Niet persoonlijk opvatten.

Je hebt wel gelijk dat ik lange tenen heb, met name op vlakken waar ik het héél af en toe wél 'es beter weet dan "de massa", en tegen wederom een quasi onvermurwbare stugge "massa-opinie" moet opboksen. Bijvoorbeeld met dit onderwerp. Vraag gelijk welke gematigde autoliefhebber hoe 'n X5 't er van af brengt als 'ie niét op tarmac staat, en je hoort "slecht". En dat is - love it or hate it, but it's the friggin' truth - verkeerd. Ik weet 't niet vaak beter, maar héél af en toe weet ik, net zoals iedereen, wel 'es iéts.

Een auto die standaard met hoogperformante wegbanden, en hoogstens optioneel met "all seasons" wordt geleverd, die géén reductiebak bezit, die géén instelbare differentiëlen, loskoppelbare torsiestangen, een ladderchassis of beschermingsmiddelen heeft tegen "gemiddeld" terreinwerk, dat is GEEN terreinwagen. Of je dat nu wil of niet. Er zijn uiteraard voorzieningen aangebracht zodat 'ie licht recreationeel weg van de baan aankan, maar "terrein" kan 'ie niet aan. Daarvoor heb je een terreinwagen met ladderchassis, drie (instelbare) differentiëlen, een reductiebak, starre assen of loskoppelbare torsiestangen, een grote veerweg en grote mogelijke askruisingen, en een robuust uiterlijk en pure stevigheid, voor nodig.
            En eerlijk gezegd gaat 'm dat niet meer om interpretatie, maar om gezond verstand. Vind ik. Alles aan die auto spreekt TEGEN 't feit dat 't een terreinwagen zou zijn. Net zo bij een Cayenne, b.v.

Om jouw redenering door te trekken : 't is niet omdat 'ie dezelfde hoogte heeft van een terreinwagen (maar voor de rest op zowat alle vlak een verhoogde 4-wielaangedreven stationwagen is), dat 't ook een terreinwagen is ?

Bovendien : BMW heeft deze auto ook nooit als terreinwagen geconcipieerd. Meer nog : toen de X5 uitkwam bestond de naam "SUV" al (Sports Utility Vehicle), maar zelfs daar namen ze nog afstand van, door 'm "SAV" te noemen, zijnde Sports Activity Vehicle. Nog maar 'es een bewijs dat BMW alles wat met het utilitaire, of puur terrein, te maken heeft, duidelijk niet met de X5 wou linken.

Nog iets : verkiezingen van het jaar van allerhande auto's in allerhande magazines of sites. Waar staat de X5 (samen met de Cayenne e.a.) tussen? In de categorie "terreinwagens"? Nope, bij de eigen categorie "SUV", allemaal auto's die per definitie geen terreinwagens zijn...

Ik denk dat we er dus zonder enige discussie mogen van uitgaan dat de X5 nooit als terreinwagen is geconcipieerd, en dat ook zéér zeker niet is. Als men 'm zo wil zien : mij goed, maar dat maakt 't er niet juister op.

Waarom schrijf ik dan zoveel over terrein, als het geen terreinwagen zou zijn? Omdat ik me een beetje verzet tegen de vaak kortzichtige, onervaren en meeheulende ingesteldheid van sommigen : ze lezen ergens iets, hebben geen ervaring whatsoever ermee, maar gaan later wel 'es een statement doen dat - frankly - op niks trekt. Ik heb het nu b.v. over al die mensen die meeheulen met de journalisten die schrijven dat b.v. iDrive op niks trekt, terwijl ze nog niet eens in een BMW gezeten hebben die 't systeem heeft, laat staan dat ze er dagelijks mee werken en kunnen weten hoe 't systeem werkt.
            Nogmaals : m'n post richtte zich niet tegen jou, wel tegen de "fictieve meeheulende massamens zonder kennis van zaken".

Idem met de X5. Het is (zoveel is zeker, geen discussie daarover, sorry) géén terreinwagen, maar 't gaat 'm om 't feit dat "iedereen die er zoveel van afweet" zit te verklaren dat 'ie niks waard is eens je van de straat af bent. Dat wou ik ontkrachten, op basis van herhaaldelijke persoonlijke ervaringen. Ben ik goed in gelukt vind ik, want je baseert me op mijn post om de X5 een terreinwagen te noemen. Which it's not.
            Ik heb ook met échte terreinwagens gereden, vooral meegereden, maar ook zelf gereden. Voor mensen met ervaring (ik niet), kan zo'n échte terreinwagen dingen doen waar een ML, X5, Q7, Touareg of Cayenne enkel maar van kan dromen. Die dingen ploeg je door meters modder heen, op "trappen" van een halve meter hoog, door geulen die zo 'krom' zijn dat de caisse van de auto (of het ladderchassis eronder) begint te kreunen... En al die SUV's (en nogmaals : SUV's zijn geen terreinwagens) ? Die kunnen dat écht niét.

Als je m'n post goed las, had je door dat ik zei dat vooral de bestuurder van belang is, én dat een SUV (en dus ook de X5) méér dan voldoende terreincapaciteiten heeft om zowat élke bestuurder/eigenaar te verbluffen op "terrein". Dat enkel en alleen al maar omdat terreinrijden iets "voos" is, als je 't nog nooit deed. Maar dat weet jij, door jouw ervaring, ook meer dan goed genoeg.
            Als je auto 15° scheef staat (lengte-as), denkt iederéén dat 'ie zo gaat omkantelen, maar 'ie kan nog 10° schever. Idem met stijgen of dalen : een helling van 50% (dat is niet hetzelfde als 50°, hè, zoals je verkeerdelijk overneemt ; een helling van 100% = 45° omhoog, namelijk 1 meter stijgen bij 1 meter vooruit rijden = 100% ; er zijn maar weinig auto's die 100% stijging aankunnen, dat zijn terreinwagens (met broodnodige reductiebak in die gevallen), maar een SUV kan, mits orodeelkundig gebruik, wel 50% of zelfs 60% aan ... maar erop vertrekken blijft erg moeilijk) kan een SUV makkelijk aan, gesteld dat 't vrij vlak is en er een beetje snelheid behouden wordt (op een helling van 50% vertrekken is met een SUV niet mogelijk, met name door de afwezigheid van een transfertbak en de weinig grippy banden). Modderpoelen en echt terreinrijden zijn met SUV's al helemaal niet meer mogelijk zoals met een echte terreinwagen : de electronica die de mechanica (diffs, loskoppelbare stangen, zware askruisingen mogelijk, ...) vervangt, kan dat no way zo goed. Op zwaar terrein, uiteraard.

Wat de X5 tegenover de andere SUV's betreft : 'ie scoort inderdaad op terrein het minste. Heb ik nooit ontkend. Keerzijde is wel dat 'ie, zelfs op z'n huidige ouderdom, alle andere een lesje leert op 't vlak van subliem, sportief, direct en beheersbaar weggedrag. Zelfs de Cayenne, een "Porsche" nota bene, troeft 'm op dat vlak niet af (winst of verlies in tests zijn hoogstens 't gevolg van nuanceverschillen).
            Maar wat heeft dat te maken met "de X5 kan niet uit de voeten op terrein"? Weinig. 'Ie kan dat wel, en voor niet-terreinrijders is 'ie zelfs verbazend goed daarin, véél beter dan de meesten durven of willen (of kunnen) toegeven. Dat was de enige bedoeling van m'n post : klaarheid scheppen, en enkelen of velen een beetje realiteit bijbrengen. Ik wou jou niet corrigeren, geenszins. Maar jouw post was wel de catalysator, that's all.

Ik zou dus zo willen afronden (en dit zijn allemaal zaken waarover in zowat de ganse automobielwereld geen discussie bestaat) :
            • De X5 (en z'n naaste concurrenten zoals Q7 of Cayenne) is géén terreinwagen, maar een SUV ... er wordt niet voor niks onderscheid gemaakt daartussen, en ook de hardware-verschillen zijn duidelijk. Een terreinwagen heeft nog altijd vaak een "oud" onderstel (vaak een ladderchassis, zowiezo nog erg vaak starre assen), een reductiebak, minstens een sperbaar middendifferentieel, vaak zelfs meerdere instelbare differentiëlen, doorgaans een "heavy duty" ophanging (zowel qua stevigheid als laadvermogen, zelfs vandaag nog worden bladveren gebruikt), loopt op relatief kleine velgen (van doormeter) en krijgt standaard terreinbanden mee (met erg hoge en soepele flanken, een zelfreinigend bandprofiel, een rubbermengsel dat niét is afgestemd op grip op tarmac maar op resistantie en slijtvastheid op terrein/rotsen). De X5 heeft niks van dat, enkel de hoogte van z'n koetswerk komt overeen. Voor de rest is het puur een verhoogde 4WD stationwagen, die alles meekrijgt om optimaal te presteren op de openbare weg : maximaal semi-laagprofielbanden met de naam "all-season" (eigenlijk pure rubbish, als je 't mij vraagt), meestal laagprofielbanden met enkel één objectief (wegligging op tarmac), een strakke moderne ophanging met voornamelijk één objectief (personenwagen-like wegligging), geen reductiebak, geen instelbare differentiëlen (wel elektronisch geregelde krachtverdeling en wiel-afremmen, het sublieme XDrive van de laatste generatie zet zelfs tot op heden nooit ontkroonde koning Audi Quattro in de schaduw), een ophanging die comfort en wegligging nastreeft, en een veerweg die nauwelijks groter is dan van een gewone personenwagen... Hoezo, de X5 is een terreinwagen?
            • De X5 scoort in zijn klasse (der SUV's, geen terreinwagens dus) 't minste wat "terreincapaciteiten" betreft. Daar staan anderzijds een pak onmiskenbare (en véél valebeler) troeven tegenover, maar daar gaat 't 'm hier niet om.
            • Dat wil echter niet zeggen dat 'ie niks kan, zoals zovelen maar al te graag laten uitschijnen (zonder ooit een X5 gereden te hebben, laat staan op terrein). Wel integendeel : voor mensen die nog nooit een echte terreinwagen op "zwaar offraod" reden, en dus weten wat zo'n auto kan (verbluffend, hoor ... klant van me heeft jaren met Daihatsu Rocky's en Feroza's wedstrijden gereden en ik ben vroeger, als tiener, vaak met 'm mee geweest in de Vlaamse Ardennen, op training), zal zelfs een "sissy SUV" als de X5 hen met verstomming slaan. Je moet je rijgedrag aanpassen, en je kan niet rijden zoals je met een terreinwagen rijdt (logisch, 't is er ook geen) : je moet ten allen tijde meer snelheid behouden, en de auto is een pak minder robuust dus je kan no way dezelfde ruwe ondergrond aanpakken (omdat je sneller rijdt én omdat 'ie er minder goed tegen kan). Maar eens je die knop hebt omgedraaid (ikzelf heb quasi geen ervaring met een terreinwagen offroad, op een Defender 90 na op enkele bouwterreinen en aan zee in 't zand). Geleidelijke steile hellingen kan 'ie perfect aan, mits je 'n aanloop neemt en ze dus wérkelijk "geleidelijk" zijn (trappen nemen kan 'ie niet, laat staan wegrijden uit stilstand op zo'n helling, wegens afwezigheid transfertbak). Nadeel is dat je dan al "op de limiet" rijdt, terwijl een terreinwagen dat makkelijker en veel veiliger doet (trager ook) ... een SUV kan dus greenlanen, maar offroad : het gaat maar je moet oppassen.

Blijft bij tot slot nog het overheersende feit dat quasi geen enkele Cayenne, Q7, X5, Touey en ML écht terrein ziet, ooit. Sommigen kúnnen 't wel, maar hun eigenaars kunnen 't niet. En ze slijten allemaal zowat hun integrale leven op geplaveide ondergrond, een X5 zoals van de schoonbroer van mbman is al een uitzondering (die wordt gebruikt om in de Ardennen te gaan jagen, dus da's "offroad rijden" dat zich eigenlijk beperkt tot 't greenlanen).

Eigenlijk denk ik dat we 't makkelijk tot dit kunnen samenduwen : een SUV is bedoeld om een comfy en sportieve personenwagen te zijn, die door middel van z'n vierwielaandrijving en z'n iets grotere bodemvrijheid de normale chauffeur in staat stelt om altijd daar te komen waar 'ie wil, zolang het rijden op de weg betreft, of erg sporadische randactiviteiten. b.v.
            • diepsneeuw op de weg (wegrijden uit een chalet in ondergesneeuwd gebied) : 4WD + grotere bodemvrijheid = beter presteren dan een 4WD break
            • zeilboot op trailer over de dijk het zand in naar de zee brengen : 4WD + grotere bodemvrijheid (nodig in droog zand, trust me ... heb honderden cat's van en naar de waterlijn gesleept aan zee) = beter presteren dan een in mul zand vastlopende 4WD personenwagen
            • greenlanen (= soft offroad rijden) : af en toe moet je door een geultje of een klein rivierbeddinkje (met enkel rotsjes van hoogstens 10 cm hoog, en een klein beetje water) : kan je allemaal niet doen met een 4WD personenwagen
            Al de rest : modder, rotsen, geulen, water, winchen, ... da's weggelegd voor terreinwagens.
            Alleen jammer dat een X5 er offroad niet veel van terecht brengt....

nee, ff serieus: Wat jij hier zegt klopt. Wij hebben hier wél een echte terreinwagen, en voor 95 % van de dingen waarvoor we hem gebruiken naast de weg, zou een X5 ook voldoen. Eenmalig eens een zware aanhanger een zompige helling optrekken, waarvoor je de sperren wel best kunt gebruiken, of op een modderig terreintje een andere vastgereden terreinwagen uittrekken, dan zou hij waarschijnlijk tekort schieten.

Meer nog. Ik heb onlangs een testje doorgebladerd - ik meen in autobild allrad - tussen 4 terreinwagens: X3, Audi allroad, Nissan Patrol en LR Discovery. Hierin vergeleken ze de 4x4 systemen, en keken ze hoe ver je met welke wagen kon komen. Ik heb 'em niet helemaal gelezen, maar ik kon er toch uit opmaken dat ze zeer aangenaam verrast waren over de capaciteiten van de X-Drive. Een zeer snelle respons van de lamellenkoppeling, en een goede grip in de meeste omstandigheden. Uiteraard ontbreekt het aan robuustheid, bodemvrijheid, flex, reductiebak ed., maar waar hij voor gemaakt is - onroad en occasioneel, al dan niet toevallig offroad - daar kan hij goed genoeg z'n mannetje staan!

Comment

• Idd. En dat moet voor zowat iedereen volstaan.

Echter, wat tussen de oren zit haalt soms rare toeren met ons uit. Kijk maar naar (ik som lukraak maar wat dingen op) het overweldigende succes van de Porsche Cayenne voornamelijk om wille van de merknaam, de stigmatisering van bepaalde merkenrijders, de overtuiging dat een huidige nieuwe diesel véél langer meegaat dan een huidige nieuwe benzine, ...

Comment

• hij is sneller te verkrijgen. Ik heb op 08/09/06 een x5 3.0d besteld en zou in mei of begin juni worden geleverd

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door THIJS
                  hij is sneller te verkrijgen. Ik heb op 08/09/06 een x5 3.0d besteld en zou in mei of begin juni worden geleverd

welke opties?

Comment

hij is sneller te verkrijgen. Ik heb op 08/09/06 een x5 3.0d besteld en zou in mei of begin juni worden geleverd
                    Het hangt natuurlijk ook af van garage tot garage.

Geef wat meer informatie over kleuren en dergelijke...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMW RULES
                      Het hangt natuurlijk ook af van garage tot garage.

Geef wat meer informatie over kleuren en dergelijke...

Ik denk niet dat ge al kleuren en opties kunt preciseren. Wij hebben thuis ook een voorlopige order geplaatst maar de definitieve bestelling gebeurt later pas, je hebt ook nog geen verplichting om hem effectief te bestellen. Ik denk trouwens niet dat de Belgische dealers al informatie hebben omtrent opties en dergelijke, toch niet dat ik weet.

Comment

• inderdaad. het klopt wat bmw alpine zegt. Heb dus gewoon getekend en ben de derde bij mij in de garage. Voor opties, kleur en dergelijke moet ik terug gaan. het is ook maar een bestelbon met de hand geschreven. Ik had eerst geïnformeerd bij Snijers in Herentals en daar zou ik hem niet meer in 2007 krijgen. Snijeres heeft veel leasingen lopen en die maatschappijen zullen er wel veel besteld hebben. Ik heb in Tongeren bij Davo besteld. De auto die ik nu heb komt ook van daar dus zullen ze mij wel niets voorliegen. Heb net naar de garage gebeld. Ze weten nog van niets. Waarschijnlijk einde van deze maand of begin november

Comment

inderdaad. het klopt wat bmw alpine zegt. Heb dus gewoon getekend en ben de derde bij mij in de garage. Voor opties, kleur en dergelijke moet ik terug gaan. het is ook maar een bestelbon met de hand geschreven. Ik had eerst geïnformeerd bij Snijers in Herentals en daar zou ik hem niet meer in 2007 krijgen. Snijeres heeft veel leasingen lopen en die maatschappijen zullen er wel veel besteld hebben. Ik heb in Tongeren bij Davo besteld. De auto die ik nu heb komt ook van daar dus zullen ze mij wel niets voorliegen. Heb net naar de garage gebeld. Ze weten nog van niets. Waarschijnlijk einde van deze maand of begin november
                          Ik heb ook een bestelbon getekend en mijne zou eind 2007 leverbaar zijn.

De richtprijs is 55000 euro en automaat is standaard.

Dus nog even wachten

Comment

• Ik denk dat deze auto gaat verkopen als zoete broodjes. Ik vind de stijl van de automaat veel beter dan aan het stuur zoals in de 7 reeks.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door THOMaas
                              Ik vind de stijl van de automaat veel beter dan aan het stuur zoals in de 7 reeks.

De stijl hoort thuis aan een stuur, nu lijkt het juist alsof ze dat ding van het stuur gerukt hebben en snel snel in de middentunnel hebben geplant
                              Vond de pook van de vorige X5 toch pakken beter dan...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde

De stijl hoort thuis aan een stuur, nu lijkt het juist alsof ze dat ding van het stuur gerukt hebben en snel snel in de middentunnel hebben geplant
                                Vond de pook van de vorige X5 toch pakken beter dan...

Voordeel van de nieuwe pook is dat hij veel minder plaats inneemt en toch op een instinctief logische plaats staat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door zoef
                                  Ik heb ook een bestelbon getekend en mijne zou eind 2007 leverbaar zijn.

De richtprijs is 55000 euro en automaat is standaard.

Dus nog even wachten
                                  Pfoe, je moet maar goesting hebben om zo lang op je bestelling te wachten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pietkonijn

Idd, maar dat heb je wel meer voor met nieuwe modellen van Premiummerken. Je moet je sowieso ruim van tevoren informeren over de levertermijn, want als je pas drie maand voor een geplande vervanging naar de dealer trekt, kan je daar wel eens redelijk teleurgesteld buitenkomen. Vooral bij nieuwe modellen dus.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina
                                      Voordeel van de nieuwe pook is dat hij veel minder plaats inneemt en toch op een instinctief logische plaats staat.
                                      Ja, daar heb je wat aan, aan die 10 cm

De vorige pook stond op dezelfde plaats en was knapper

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pietkonijn
                                        Eind volgend jaar loopt mijn leasing af,dus voor mij komt het eigenlijk wel goed uit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde
                                          Ja, daar heb je wat aan, aan die 10 cm
                                          Inderdaad, meer plaats voor opbergvakken en bekerhouders bv; iedere vierkante cm telt. Aangezien de bediening nu volledig electronisch gebeurt zouden ze die bediening natuurlijk overal kunnen zetten maar ik vind het pookje daar goed staan, instinctief op de juiste plaats.

De vorige pook stond op dezelfde plaats en was knapper
                                          Da's natuurlijk een subjectief gegeven.

Comment

Working...
                                          X