Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen Passat CC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Idd jammer dat ze bij VW soms van die vreemde beslissingen nemen. Heb ik enkele maanden ook problemen mee gehad toen in de kleur moest kiezen van mijn passat. Waren er zo maar even 4 kleuren uit het gamma verdwenen, zonder ook maar 1 nieuwe bij te voegen...

    De CC is een knappe wagen geworden, zelfs het achterste gedeelte die bij velen blijkbaar niet in de smaak valt; vindt ik wel degelijk geslaagd. Heel mooi is die bovenste 'spoiler'-rand achteraan de koffer. Maakt hem echt wat sportiever en veel mooier dan bvb de achterkant van een Peugeot 607 of het ouder model Audi A6.

    Ben benieuwd naar de plaats achterin. De cockpit lijkt me identiek als de gewone passat (behalve het stuur dan). Verder is de achterbank ook anders en kiest men voor 2 volwaardige zetels achterin.

    Als de prijs wat mee valt (laat ons zeggen max 5000 meer dan een vergelijkbare passat berline) dan denk ik dat die wel aardig over (of onder) de toonbank zal rollen. Ik ben in ieder geval al verkocht. Misschien een ideetje als weekendwagen... Even overleggen met de baas thuis... Grapje natuurlijk
    2008 VW Passat Variant Highline 2.0 TDI Common Rail (100kw) DSG


    RNS 510 GPS Touchscreen - How to add POI's !!

    Comment


    • 'k vind het een zeer knappe wagen! een mooi/spannende aanvulling van het Passat-gamma! bovendien is het interieur ook wel vet, mits een leuke kleurstelling !
      freude am fahren

      Comment


      • Echt waar heel knap!!

        Maar zou zoiets nooit kopen.

        Comment


        • Exclusief: testrecensie Volkswagen Passat CC 12-04-2008 12:50

          Volkswagen heeft zijn gamma uitgebreid met de Passat CC. Voor het geval u het nog niet weet: het betreft hier niet een cabrioletcoupé versie (met stalen klapdak), maar ‘gewoon’ een sedan met een lagere en meer sportieve daklijn. Eigenlijk hetzelfde als Mercedes-Benz gedaan heeft met de op de E-klasse gebaseerde CLS. Dat model is een grote hit en aangezien Volkswagen zich tot doel gesteld heeft om het leven van Mercedes-Benz zuur te maken (dochtermerk Audi mag zijn pijlen richten op BMW), kon een antwoord op dit succesnummer niet uitblijven. Het is overigens niet denkbeeldig dat er over 2 à 3 jaar alsnog een op een D-segment auto gebaseerde 4-deurs cabrioletcoupé op de markt verschijnt. De primeur is dan niet voor Volkswagen, maar voor Citroën dat momenteel hard aan het studeren is of een dergelijke variant van de nieuwe C5 rendabel is.
          De Passat CC gaat in de Verenigde Staten gewoon ‘CC’ heten. Blijkbaar heeft daar de modelnaam geen toegevoegde waarde, maar bij ons wel: de na Kever en de Golf is de Passat het meest succesvolle Volkswagen type. ‘Passat’ heeft in Europa een goede klank: het is niet alleen de populairste D-segment auto, het model wordt ook gezien als een bovenmodale auto met een fair kostenplaatje. Voor de nieuwe ‘CC’ versie is dat niet anders, want de prijzen beginnen bij 36.990 euro en dat is globaal even veel als een tamelijk eenvoudige Audi A4, BMW 320i of Mercedes-Benz C 180 K moet opbrengen. Knap van Volkswagen is dat de modelnaam ‘Passat’ nog geen enkele sleetsheid begint te vertonen. De eerste versie kwam in 1973 op de markt, oftewel 3 jaar na de Ascona van Opel. Die modelnaam zat in 1988 op zijn uiterste verkoopdatum en nu vindt men in Rüsselheim dat alle rek uit ‘Vectra’ is. Opel is overigens niet het enige automerk dat snel modelnamen verslijt, want ook typische jaren zeventig/tachtig namen als Carina, Taunus en Elantra zijn inmiddels geschiedenis. Alleen Honda (Civic, Accord) lijkt zijn modelaanduidingen net zo fris en fruitig te kunnen houden als Volkswagen.
          .

          .
          Hoewel ‘Passat’ als modelnaam dus nog niks aan kracht heeft verloren, komt de CC-versie precies op het goede moment. De afgelopen twee jaar was het model dé lieveling van account managent Nederland, maar we raken met z’n allen steeds sneller verveeld en ‘hoppen’ als bezetene van de ene baan/partner/politieke partij naar de andere. Auto’s vormen hier geen uitzondering op en daarvan is men zich bij Volkswagen goed bewust. De ‘CC’ is een prima alternatief voor diegenen die de standaard Passat te gewoontjes vinden en dreigen over te stappen op een verser model van de concurrentie.
          Toch heeft de Passat CC nog een tweede functie, namelijk het dichten van het gat met de Phaeton. Die grote limousine is allesbehalve succesvol, hetgeen o.a. verklaard kan worden door het feit dat het te veel een stand alone model is: het klantenbestand wordt niet ‘gevoed’ met merkfans die carrière maken. Bij de andere modellen heeft Volkswagen dit aspect goed voor elkaar, want de kan mooi doorgroeien van een Jetta naar een Passat, maar de Phaeton is te veel een eiland (en kijkend naar de verkoopaantallen: vrijwel onbewoond bovendien). De nieuwe concernchef Martin Winterkorn wil deze lacune gaan opvullen. Volkswagen werkt aan een op de Audi A6 te baseren model, de volgende generatie Phaeton wordt iets compacter, minder tijdrovend om te produceren en daardoor een stuk goedkoper. Samen met de Passat CC ontstaat er dan een ‘vloeiende’ modellijn voor het hogere segment. Net zoals rivaal Mercedes-Benz biedt.
          .

          .
          In vergelijking met de gewone Passat is de CC-uitvoering iets (3,1 resp. 3,6 centimeter) langer en breder. Het grootste verschil (5,0 centimeter) zit hem echter in de geringere hoogte. Het gaat te ver om van totaal andere carrosserieproporties te spreken, maar er is wel een model ontstaan met een duidelijke visuele meerwaarde. Echt een auto die de aandacht op zich gericht weet te krijgen en met een duidelijke premiumuitstraling. Kort door de bocht zou je de Passat CC een ‘Mercedes-Benz CLS voor de gewone man’ kunnen noemen, maar daarmee doe je de nieuwe Volkswagen tekort want er valt echt niks goedkoops aan het model te ontdekken. Of de Passat CC hiermee een blijvertje is, is echter onzeker want we kunnen er vergif op innemen dat de medio 2011/2012 te lanceren nieuwe Passat ook heel wat vlotter gelijnd zal zijn dan het huidige model, waarmee het bestaansrecht (of beter: de verkoopbaarheid) van de ‘CC’ komt te vervallen. Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt.
          Er kon voor de testrit kennis worden gemaakt met de 140 pk sterke 2.0 TDI versie. Niet zonder toeval, want Volkswagen rekent er op dat dit veruit de populairste motorvariant gaat worden. Er zijn ook 3 benzinevarianten (een 1.8 TSI met 160 pk, een 200 pk sterke 2.0 TSI en een 3.6 V6 FSI met 300 pk) en in september wordt het gamma uitgebreid met een 2.0 TDI die over 170 pk beschikt. Volkswagen zal ongetwijfeld ook een Blue Motion uitvoering van de Passat CC lanceren, maar het is onwaarschijnlijk dat hiervoor (zoals bij de standaard Passat) de 1.9 TDI motor als basis zal worden gebruikt. Die krachtbron is weliswaar efficiënt, maar qua loopcultuur allesbehalve premium, waardoor er als het ware een met modder geladen vlaggenschuit zou ontstaan.
          Officieel is de prijs van de 140 pk 2.0 TDI uitvoering nog niet bekend (alleen de basisprijs van de 1.8 TSI is door Volkswagen vrijgegeven), maar reken op 39.190 euro. Voor dit bedrag kan je ook een standaard Passat kopen met 170 pk dieselmotor en het uitrustingniveau ‘Highline’, maar ja, het blijft wel een gewone Passat zonder de exotische uitstraling van de CC. Bovendien leert de ervaring dat de meerwaarde van die 30 extra pk’s vrij gering is (het verbruik ligt zo’n 6 % hoger) en qua uitrusting heb je in de CC weinig te klagen. Standaard zal elke versie met zelfdichtende banden van Continental worden geleverd. Met deze ‘Contiseal’ banden kan de reis in de Volkswagen gewoon vervolgd worden als een band doorboord is met bijvoorbeeld een spijker of een schroef. Een beschermende laag aan de binnenkant van de band dicht onmiddellijk eventuele gaatjes, zodat er geen lucht kan ontsnappen. Volkswagen claimt dat het ContiSeal systeem in de praktijk ongeveer 85 % van de lekkagegevallen kan voorkomen. Andere zaken die tot de standaarduitrusting van de Passat CC behoren, zijn 17-inch lichtmetalen velgen, houtafwerking voor het dashboard, automatische airconditioning (met 2 zones), een multifunctioneel stuurwiel, elektrisch bedienbare sportstoelen, een radio/cd-speler en een wisselaar voor 6 cd’s.
          .

          .
          Bij het instappen valt direct de weldadig aandoende bouwkwaliteit van het interieur op. Volkswagen gebruikt mooie materialen, de afwerking is foutloos en alle knoppen plus schakelaars laten zich met precisie bedienen. Toch is dit maar het halve verhaal over het kwaliteitsniveau van de Passat CC, want de normale uitvoering scoort qua degelijkheid, klanttevredenheid en betrouwbaarheid niet meer dan redelijk. Op dit punt is Volkswagen duidelijk nog niet van premiumniveau en hoort het merk met zijn modellen eerder in de categorie van Ford en Opel thuis dan in het gezelschap van bijvoorbeeld BMW en Honda. Of de Passat CC wel in alle opzichten een premiumproduct is, zal de tijd moeten leren.
          Rijden doet de Passat goed, maar u moet ondanks de coupéachtige vormgeving geen sportwagen verwachten. Beter is het om de aanduiding ‘CC’ te zien als de afkorting voor ‘Comfort Coupé’, dan dekt de lading beter. Het model komt het best tot zijn recht op de snelweg, waar de Passat een prachtig verfijnde indruk maakt en waar er zorgeloos snel kilometers gemaakt kan worden. Wat opvalt is de afwezigheid van windgeruis. Een knappe prestatie gegeven het feit dat de portieren geen frame remmen. Rolgeluiden worden echter wel tamelijk pregnant doorgegeven. Verlaat je de snelweg, dan zakt de Passat CC zeker niet door het ijs, maar de rijdynamiek is duidelijk wel minder dan die van bijvoorbeeld de BMW 3-serie. De bediening is een stuk afstandelijker, waardoor duidelijk wordt dat Fraude am Fahren vooralsnog in Zuid Duitsland gezocht moet worden en niet in Wolfsburg.
          .

          .
          De Passat CC rijdt dus niet echt spannend, maar veilig is het weggedrag wel. Qua grip zijn er geen klachten en de Volkswagen laat zich voldoende nauwkeurig een bocht in sturen. Gaat het te hard, dan gedraagt de Passat CC zich niet listig of verraderlijk, maar zal hij via een duidelijke portie onderstuur duidelijk maken om effe te dimmen. Doet u dit en gaat u van het gas af, dan vervolgt de Volkswagen weer keurig zijn koers. De snelheidsafhankelijke besturing werkt goed (plezierig licht bij parkeersnelheden en voldoende zwaarte op de snelweg) en is voldoende precies, maar niet bijzonder communicatief.
          Motorisch kom je, het werd zijdelings al even genoemd, niks te kort in de 2.0 TDI uitvoering met 140 pk. De krachtbron voldoet aan de Euro5 emissienorm, stoot gemiddeld niet meer dan 158 gram CO2 uit per kilometer en levert de Passat CC het energielabel ‘B’ op. Accelereren naar 100 km/u kan in 9,8 seconden en dat is vrijwel even snel als de Audi A4 met dezelfde motor. Tegen de BMW 320d moet je het afleggen, maar de Passat CC is wel een volle seconde sneller dan de Mercedes-Benz C 200 CDI. Volkswagen levert in de Passat CC direct vanaf de start de nieuwe generatie dieselmotor met common rail techniek, die een stuk stiller en verfijnder is dan het oude blok met pompverstuivers. Een hele verbetering dus (ook de gewone Passat heeft de nieuwe krachtbron gekregen), maar toch valt op dat de motor tijdens accelereren luidruchtiger is dan in de Audi A4. Bij dat model staat het blok in lengterichting voorin en dat blijft qua werkingstilte toch de prefereren boven plaatsing dwars voorin.
          De Passat CC kan tegen meerprijs worden geleverd met Dynamic Drive Control (DDC; oftewel variabele onderstelafstemming), maar dat is eigenlijk weggegooid geld. De besturing doet zijn werk in standaardsetting naar behoren dus beïnvloeding van de mate van bekrachtiging zal geen diepe wens zijn. Van het regelen van de dempingkarakteristiek (Normaal, Sport of Comfort) heb je ook snel je bekomst, want in de sportstand is de vering oncomfortabel hard terwijl de Comfort setting de Passat te veel doet deinen.
          Een waardevolle optie kan wel Lane Assist zijn. Dit systeem (waarbij een in de bovenzijde van de voorruit gemonteerde minicamera de witte belijning van de rijstroken in de gaten houdt) stuurt de Passat CC automatisch naar zijn rijstrook terug wanneer zonder richting aan te geven van baan wordt gewisseld. Volgens Volkswagen wordt circa 14 % van alle aanrijdingen met gewonden veroorzaakt doordat de bestuurder onverwachts zijn rijbaan verlaat. Lane Assist kan dus een belangrijke bijdrage leveren aan een vermindering van het aantal ongelukken. Het systeem kan worden gecombineerd met adaptieve cruisecontrole, waarmee de Passat CC automatisch een minimale vooraf ingestelde afstand tot de voorligger aanhoudt. Het systeem remt af als het nodig is en accelereert weer tot de voorgeprogrammeerde snelheid zodra de wegsituatie dat toelaat. Als optie is het systeem uit te breiden met Front Assist, dat automatisch de auto afremt wanneer er onverwachts een obstakel op de weg verschijnt. Hiermee kunnen de gevolgen van een frontale aanrijding worden gereduceerd. Voor de rest lijkt het wel snor te zitten met de veiligheid van de Passat CC. Het model komt ongetwijfeld in aanmerking voor 5 botssterren van EuroNCAP.
          .

          .
          De Passat CC is strikt 4-persoons, want een bergvak tussen beide achterzetels zorgt er voor het vervoeren van een 3e passagier achterin geen optie is. Volkwagen volgt hierbij Mercedes-Benz, dat voor de CLS een zelfde oplossing heeft gekozen. Toch zou Autointernationaal.nl de keuzemogelijkheid aan de klant hebben overgelaten. De hoofdruimte is weliswaar beperkt, maar het voldongen feit waar Volkswagen de aspirant-koper nu voor stelt zorgt er voor dat de Passat CC niet in aanmerking komt voor gezinnen met 3 kinderen. Een normale achterbank zou het model flexibeler hebben gemaakt. Ook zou dan écht gesproken kunnen worden van een volwaardig alternatief voor de A4, 3-serie en C-klasse, waar achterin wel plek is voor 3 personen. Dat Volkswagen de Passat CC slechts 4 zitplaatsen meegeeft, is extra jammer omdat de bagageruimte met 535 liter zondermeer voldoende groot is voor 'het hele gezin' oftewel ook als er een 3 kind is of als oma een weekendje mee gaat naar een vakantiebungalowpark.
          .

          .
          Met deze laatste zin komen we bij het finale oordeel over de Passat CC: is het model een volwaardig alternatief voor het aanbod van de (Duitse) premiummerken en maakt de auto zijn meerprijs waar. Om met het laatste te beginnen: ja. Je krijgt echt een minder alledaagse auto in een exclusieve verpakking die toch 95 % van de kwaliteiten van de gewone Passat biedt. Ook als je niet de directe vergelijking met andere modellen maakt, laat de Passat CC zien een goede allrounder te zijn, zeker in de hier geteste dieseluitvoering: comfortabel, fraai afgewerkt, voldoende snel, zuinig en het een probleemloze bediening. De kans dat de nieuwe Volkswagen veel klanten van Audi en BMW weg zal roven, acht Autointernationaal.nl echter niet echt groot. De BMW 3-serie staat qua rijdynamiek duidelijk op een hoger plan en de Audi A4 biedt meer verfijning (o.a. vanwege de in lengterichting geplaatste motor). Beide modellen bieden een ‘normale’ achterbank en dat scheelt in de uiteindelijke verkoopbeslissing ook een slok op een borrel, zo vermoedt Autointernationaal.nl . Kwetsbaar is wel de Mercedes-Benz C-klasse. Dat model zit qua rijdynamiek:comfort verhouding ongeveer op hetzelfde niveau als de Passat CC. Het merk met de ster heeft meer prestige, maar dat merk je beslist niet aan de interieurafwerking. Bovendien is de Volkswagen voldoende vlot, terwijl voor de Mercedes-Benz C 200 CDI eerder de prestatiekwalificatie ‘gezapig’ van toepassing is. Ja, van de drie Duitse premiummerken moet Mercedes-Benz zich het meeste zorgen maken om het nieuwe initiatief van Volkswagen. Waarmee de missie van Volkswagen, als we de in de inleiding besproken strategische doelstelling van het merk er nog even bij halen, als geslaagd kan worden beschouwd.

          bron
          2008 VW Passat Variant Highline 2.0 TDI Common Rail (100kw) DSG


          RNS 510 GPS Touchscreen - How to add POI's !!

          Comment


          • Ik blijf 't een knappe wagen vinden, al ga ik ook akkoord met de mening van autointernationaal dat ik die Passat CC niet meteen een groot slagveld zie maken in het segment van de A4/3/C.
            Het verrast me wél dat er nog autojournalisten zijn die naar mijn mening het interieur van de C correct durven typeren, ikzelf ben ook van mening dat de C-klasse op vandaag het minst hoogwaardige interieur heeft van de 3 "premium"-modellen in dat segment, al werd dat hier op het forum zeer vaak weggelachen of afgedaan als opzettelijke boycotstrategie.
            Waar ik evenwel niet mee akkoord ga (al heb ik die Passat CC uiteraard nog niet gereden, maar ik meen te begrijpen uit het testverslag dat 'ie eigenlijk rijdt zoals de Passat), is dat de nieuwe C-klasse qua rijdynamiek/comfort "maar" op het niveau van de Passat zou staan. De nieuwe C-klasse vind ik zeer goed, dynamisch rijden, en dat bij volledig behoud van het van een Benz te verwachten comfortniveau.

            Comment




            • Comment








              • Bron: http://www.autoexpress.co.uk/carrevi...en_passat.html

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  ikzelf ben ook van mening dat de C-klasse op vandaag het minst hoogwaardige interieur heeft van de 3 "premium"-modellen in dat segment, al werd dat hier op het forum zeer vaak weggelachen of afgedaan als opzettelijke boycotstrategie.
                  het is een blijft een heel erg intuitief benz interieur

                  Comment


                  • Mooi wagen, alleen spijtig van de Tiguan-stijl achterlichten maar dat kan in real life nog meevallen.

                    Comment


                    • Stijlvol interieur met die duo lederkleuren. Beenruimte achteraan valt precies nog goed te doen op de foto afgaande.

                      Comment


                      • De kar lijkt maar een fractie duurder dan een A4 te zijn.
                        Hij zou mij aan het twijfelen kunnen brengen.

                        Comment


                        • Gereden en filmpje: Volkswagen Passat CC
                          22 april 2008 · Foto´s Michiel Willebrands
                          De Volkswagen Passat CC is wel wat meer dan een verbouwde Passat. Slechts 55 procent van de CC-onderdelen zijn gelijk aan die van de Passat. Hij is flink langer maar ook breder en lager.





                          Om de Passat CC hangt een zweem van sportiviteit; dat komt door zijn brede en lage verschijning. Maar een sportauto is het absoluut niet. Het is een onvervalste comfort coupé. Achterin is voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte houdt niet over. Maar wat wil je in een coupé?
                          Het spreekt voor zich dat het rijden in de Passat CC voor negentig procent gelijk is aan de rijbeleving in de normale Passat. Tenzij je de 300 pk sterke 3,6-liter V6 neemt. Die motor hebben we in de normale Passat namelijk nog niet meegemaakt. De R36, die ‘m heeft, is weliswaar veelvuldig aangekondigd, maar we wachten er nog steeds op.
                          De dikke V6 is natuurlijk niet het speerpunt. VW denkt de meeste Passat CC’s te kunnen slijten met een 140 of 170 pk 2,0-liter TDI. Verder heeft de Passat CC extra goodies: er is Front Assist dat helpt om de auto in noodsituaties stil te zetten en Lane Assist stuurt zelf bij als de auto over een doorgetrokken streep gaat.




                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                          Comment


                          • WTF in het begin als die presentator over CLS spreekt, hobbelt de merc beetje vooruit

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano.ak Bekijk Berichten
                              WTF in het begin als die presentator over CLS spreekt, hobbelt de merc beetje vooruit
                              Inderdaad, er zat begot al een dief in de CLS
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                Inderdaad, er zat begot al een dief in de CLS
                                lol, die hollanders hé

                                Comment


                                • Wat is een "Pessaat"?

                                  Comment





























                                  • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                    Comment


                                    • Knap dash. Het exterieur zal een beetje wennen zijn denk ik.
                                      nls2000

                                      Comment


                                      • Ik vind 'm knap. Oké z'n kont is misschien z'n minste kant, maar in 't zwart met wat chroom-accentjes vind ik 'm zelfs achteraan goed te pruimen. Z'n algemene lijn vind ik prachtig, en 't interieur is ook méér dan OK. De bicolor-zetelbekleding is subliem mooi.

                                        Comment


                                        • idd, lichte kleur echt lelijk, donker, echt knap

                                          Comment

                                          Working...
                                          X