Oorspronkelijk geplaatst door Auto55.be
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Alfa Romeo Brera
Collapse
X
-
Op het gevaar af om door enkele die niet weten wat ze zeggen, wederom voor partijtrekkerij beschuldigd te worden, ga ik hier toch m'n éérlijke, persoonlijke mening schrijven over m'n testrit met de Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm 20v van daarnet.
Elk doet ermee wat 'ie wil, maar laat me wel dit zeggen : dit is géén met opzet negatief geschreven verslag om de auto in een slecht daglicht te stellen, noch om enig ander merk of model beter te doen uitschijnen. Ik schrijf gewoon m'n bevindingen, gerelateerd aan m'n verwachtingen.
Zij die zich toch geroepen voelen om te gaan zagen of zeuren met zinsnedes als "het is weer gene BMW of Mercedes zeker ?" of "ach je weet niet wat Alfa is" ... gelieve dat per PM te doen naar de mods toe, dank u.
Kort : ik ben erg teleurgesteld. Mij moet je nooit 'n Brera 2.4 JTDm 20v cadeau doen. Sorry. Het doet pijn aan m'n cuore sportivo, en het vloekt écht met de plaats die de Scudetto in m'n hart heeft ingenomen ... maar ik moet eerlijk zijn.
1. Totaal onzinnig concept ... dat daar (naar mijn mening) geen grandioze looks voor in de plaats stelt.De auto heeft vanuit bepaalde hoeken écht wel een lomp voorkomen 't lijkt soms of de designers 't beu waren om nog wat verder aan 'm te tekenen. Het is duidelijk een hatchback en géén coupé, en 'ie is véél te volumineus, totaal niet elegant of verfijnd. Dit is geen ranke roofkat, maar een franse bodybuilder-bulldog op steroïden.2. Verre van puike afwerkingHij heeft veel, maar 'ie mist evenveel.
En dan heb je een compleet onbruikbare koffer. Een waanzinnig hoge laaddrempel waar je trouwens bij naar voor moet buigen om iets in de koffer te heffen omdat de ronde kont in de weg zit, iets wat voor 'n rugpatiënt als ikzelf onaanvaardbaar is. Bovendien is het gat waardoor je dingen in de koffer moet laden, veel te klein. Een grote harde valies erin stoppen wordt gegarandeerd enkele stootjes en bokken tegen koetswerk en kofferbekleding...
Ik geraak ook maar niet uitgekeken op de totaal nutteloze zetels achteraan : er is exact 0 cm (ik herhaal : nul centimeter) beenruimte achteraan als ik m'n voorzetel correct afstel. Die moet je erg laag afstellen en dus wat meer naar achter, anders zit je met je kop voortdurend tegen 't dak. Er is een schromelijk tekort aan hoofdruimte, en alhoewel ik rondreed in eentje zonder Skyview ging 't maar nipt).
Tot slot is ook de overzichtelijkheid van 't koetswerk en zichtbaarheid naar achteren is quasi nul. Ik begrijp nu waarom de Brera zo'n monsters van spiegels heeft gekregen ... zo zie je nog iéts naar achteren toe.
Kortom : voor zo'n "slecht handige" auto te zijn, mochten ze 'm dan wel wat fijner vormgeven, naar mijn mening.
"Alfa is goed bezig."
Ja, de 156 was de eerste stap in de goeie richting (de 166 eigenlijk ook al half), de 147 was de volwassenwording van Alfa en de intrede in de kwalitatieve middenmooi, en de 159 is nog een stapje voorwaarts, richting kop van 't peloton. Maar de Brera, een auto die toch iets hoger mikt, stelt me teleur ; ik had er gewoon veel meer van verwacht.
Onmiddellijk valt het lelijk en goedkoop uitziend skai op de pookmof en de handrembalg op. Niet aankomen, je vingertoppen worden er niet goed van.
Ook de hoogstens matig ogende alu-imitatie interieurlijstjes (met een érg zwakke laklaag, waar heb ik dat nog gehoord ten huize Alfa & Fiat ...) waarderen het interieur niet op.
De basisbekleding in Alfa-tex oogt verschrikkelijk goedkoop en voelt erg kunstmatig aan. Als het de bedoeling geweest is om een soort van alcantara-imitaat te maken (alcantara = wildleder-imitaat), dan heeft Alfa schromelijk gefaald in mijn ogen.
Wat een triest, goedkoop ogend interieur. Stel je voor dat je 40k EUR geeft voor die auto ... ik zou me élke dag en élke seconde bedrogen voelen.
Trouwens, die kleurcombinaties : what were they thinking ?De antraciet/grijze combo, okay daar kan ik nog inkomen. En het bordeaux/beige is nog doenbaar als je 'n bordeaux-rode Brera hebt of een beige exemplaar, maar dat blauw/tabak ? Dat blauw is zo fel dat 't erg goed lijkt op dat RS-blauw van Audi, bijna. Verschrikkelijk...
Een erg jammerlijk minpunt (besparingen ook bij de Fiat-groep, zo lijkt) zijn de totaal afwezige beschermingsmaatregelen voor 't koetswerk. Geen bumperlijstjes, geen zijdelingse deurlijsten. Nu, dat is ook bij veel andere auto's zo (maar die hebben dan een overzichtelijker koetswerk en niet zo van die halve vleugels van deuren). Er zijn géén deurdorpels (zelfs geen goedkoop latje plastic) : het is zuivere, pure lak dus, en je zit er érg vaak met je schoen/hak tegen tijdens 't in- en uitstappen. Als die lak dat maar uithoudt... Ook bij de koffer, zoals gezegd érg slecht toegankelijk en met z'n bolle kont die in de weg zit, waardoor je Brera-poep snel gehavend zal zijn.
Binnenin is 't nog niet alles : er zijn een aantal bedroevend goedkope en breekbaar ogende plasticdetails. B.v. het asbakje in de middenconsole, of de kofferklepbekleding (die hing trouwens al los bij m'n testmodel [800 km jong] en er was al een deeltje afgebroken), maar ook de plastic bekleding van 't zetelonderstel ziet eruit alsof het tien stoten van je schoenhak nodig heeft om in stukjes uiteen te spatten.
Ook de tapijtjes zijn niet veel soeps : grove, érg kunstmatig aandoende kwaliteit, en de bevestigingsclips zijn dermate stevig dat er van de twee voetmatten die ik controleerde (de beide vooraan, achteraan kan toch niemand zitten of 'ie moet z'n benen hebben geamputeerd) was er nog maar één clipje dat niet gebroken was. Ook de dakbekleding is 'n erg goedkoop materiaal, je komt er beter van je hele leven niet aan, je liefde voor het merk krijgt er een knauw van.
Nog erger : tijdens het accelereren en remmen knikte de zetel telkens enkele graden naar achter en voor, alsof 'ie niet compleet vast stond. Verschrikkelijk.
En langs buiten ? De rubbers rond de ruiten zitten schots en scheef, de passagiersdeur hing scheef in haar hengsels, tijdens het in vrijloop draaien trilt de ganse auto mee wat binnenin een piepje of zes (tegelijk) voortbracht, de ophanging maakt op oneffen wegen een vreemd kloppend geluid dat goed in 't interieur doordringt, de spiegels maken een windgeruis van jewelste, ...
Ik ben rasecht Alfa-liefhebber, maar dit was een érg koude douche.
3. Wegligging, beheersbaarheid, veiligheid en comfortOok hier hoge, maar nauwelijks ingeloste verwachtingen.
Visueel gezien ... m'n Brera was een standaardmodel, op 17"-velgjes en slofjes die vollédig in de wielkassen wegzonken, zo zielig stond 'ie daar. Deze auto heeft dringend 19" nodig en brééd rubber.
En inzake rijden dan ?- De auto verraste me onmiddellijk met sterker dan verwachte steiger- en duikneigingen bij 't wegrijden en de eerste rembeurt. Dit lijkt echt geen "sportophanging". Rollen doet 'ie ook, en je voelt de bandjes eronder kreunen onder het FWD-gewicht.
- Het 17"-schoeisel is niet opgewassen tegen een sportieve rijstijl met dit bakbeest, zoveel is zeker.
- De ophanging laat ook steekjes vallen inzake demping : comfortabel en toch nauwkeurig op perfect asfalt, maar eens je bobbels, dwarsnaden, betonplaten, putdeksels of oneffenheden in de weg tegenkomt lijkt 'ie niet te weten hoe ermee om te gaan. 'Ie stuitert od "dabbert" soms met 'n wiel (met dat harde klopgeluid in 't interieur als gevolg), 'ie gaat soms diagonaal deinen (vooral tijdens snellere bochten), ...
- Bij sportief rijden voelde ik me nooit compleet op m'n gemak. Ik wist nooit hoe de auto zou gaan reageren : ik heb 'm nooit een bepaald karakter inzake ophanging kunnen opkleven, telkens opnieuw gedroeg 'ie zich anders, wat me soms verraste. Op betonplaten en herstelde stukken gaat 'ie "dabberen", soms gaat 'ie dus diagonaal deinen (linksvoor-rechtsachter-linksvoor-...) wet uiteindelijk een weinig consequente auto inzake rijgedrag oplevert, naar mijn ervaring en smaak.
- Inzake bochtengedrag kan 'ie wel wat hebben, hoor. Vooral bij snelle richtingswisselingen is 'ie érg veilig afgesteld, de auto volgt z'n voortrein, en ook al zwiepert de achterkant alle kanten uit : de voortrein blijft waar jij 'm hebben wil. Dat moet ik 'm nageven : schitterende, veilige afstelling.
't Is in snellere, langere bochten dat 'ie minder homogeen wordt. 'Ie blijft niet erg lang neutraal, en het gewicht van z'n kont lijkt 'm wat onstabiel te maken soms.
Eén ding moet ik Alfa toch nageven : wat een schitterend FWD-concept. Je moet érg gek gaan doen om z'n voortrein uit 't lood te slaan, 'ie blijft onverstoorbaar. Onderstuur heeft 'ie niet veel (tenzij door z'n gewicht en de ondermaatse bandjes, dan), zelfs als je hard de bocht uitaccelereert (ik had 't ASR en de VDC uit staan, dan voel je de auto beter). Niet zo snedig als een Golf GTI (gewicht), maar wel érg onverstoorbaar. Hoed af !
4. Prestaties, motor & versnellingsbakDe auto was nog niet volledig los, dat spreekt voor zich (800 km ongeveer had 'ie). Toch voel je dat er een pak power achter zit. Niet bij lage snelheden, daarvoor is 'ie veel te zwaar, maar eens voorbij de 100 voel je dat 'ie richting de 200 pk gaat. 'Ie gaat erg vlotjes naar de 200 toe, meer kon ik niet gezien de verkeerssituatie.
Maar zal 'ie ooit aanvoelen alsof 'ie 200 pk heeft ? Ik vermoed van niet. De auto wéégt, je voelt 't altijd opnieuw.
Wel een dikke pluim voor de motor op zich : aangenaam karakter (geen VAG TDI-gestomp, maar een duidelijk lineair karakter voor een turbodiesel), en een héérlijke sound.
Minder leuk nieuws betreffende de versnellingsbak : 'ie schakelt enkel precies als je érg hardhandig ermee omspringt. Wanneer je érg snel wil schakelen retourneert de bak jouw intenties met een blijven hangen tussen versnellingen in, onderlijnd door een pijnlijk gekraak. De motorsturing heeft ook een duidelijk voelbare delay ingebakken gekregen : de motor wacht een half secondje om z'n volle vermogen los te laten na 't koppelen.
Meer ga 'k niet schrijven, 'k heb er niet zoveel zin in (vooral omdat ik eerlijk wil zijn en dus redelijk negatief moet schrijven - naar mijn mening - over een merk dat me érg nauw aan 't hart ligt), en het belangrijkste heb ik reeds gezegd.
Het was voor mij dus een érg ferme teleurstelling. Mocht de auto beregoed zijn geweest, dan zou ik wel 'n oogje hebben toegeknepen voor z'n (in mijn ogen) lompe uiterlijk. Maar voor mij (ik apprecieer vooral nuchterheid, directheid en precisie, strakheid inzake weggedrag en een erg verregaande beheersbaarheid en neutraliteit van 't geheel) heeft 'ie dus quasi géén troeven.
Een koude douche ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black MambaTis weer gene BMW zalle ...
Maar er is één ding dat bij BMW niet weggaat : de fenomenale onderstellen en het pure, volledig homogene, sportieve, controleerbare, eerlijke rijplezier.
Comment
-
hey gTa! anders alles goe ?Dit is weer een typische gTa reactie.
je hebt inderdaad het recht om je eigen mening te uiten over je zogezegd hart voor alfa romeo,maar dan kloppen er vele zinnen niet in je verslag.
je maakt die auto gewoon af! dat is dan mijn mening!
je ziet de realiteit niet meer door je persoonlijke smaak....niet vergeten dat ligt bij iedereen anders en dit heeft dan weer niets te maken met de kwaliteit van de auto!
nou ja,jij u mening
er zijn sportwagens van onze klasse en er zijn echte sportwagens van onbetaalbare klasse....jouw verwachtingen liggen zo te horen bij de onbetaalbare klasse....
ik vind de brera in zijn klasse goed uitkomen...maar ze hadden beter gedaan zoals bij de nissan 350z,er gewoon geen achterzetels ingezet dan was er minder commentaar op geweest.Wie vind dat een 911 een ruime achterbank of een praktische koffer heeft,en kijk eens hoeveel liefhebbers daarvoor zijn,jezelf incluis
en i.v.m met de ronde kont die in de weg zit van de brera...welke vent houd nu niet van een lekker ronde kont!!!
Alfa heeft het gewoon aangedurft om een eigenzinnige diesel GT op de markt te brengen.Hopelijk mogen er nog veel volgen,die dergelijke wagens gaan bouwen.
Voor mij heeft de Brera maar 1 concurrent in zijn klasse nl de Peugeot 407 Coupé diesel,maar qua uiterlijk weet ik wel waar ik voor zou gaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaOp het gevaar af om door enkele die niet weten wat ze zeggen, wederom voor partijtrekkerij beschuldigd te worden, ga ik hier toch m'n éérlijke, persoonlijke mening schrijven over m'n testrit met de Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm 20v van daarnet.
Ik vind de Brera er nog steeds staan als esthetisch object. Als wagen is het echter niet mijn ding - te weinig praktisch, maar vooral helemaal geen sportwagen (en dat verwacht ik bij zo'n lijnen en voor dat geld wel).
Moet dringend eens een testrit in een Brera zien te versieren om te kunnen vergelijken met de 159. Vooral je opmerkingen ivm. het weggedrag intrigeren mij. Vermoed dat de zware 2.4 voorin sowieso het karakter wat verandert en ook de kortere wielbasis zal een verschil maken (bv. voor het doorgeven van dwarsrichels en het zetten van de kont), want ik herken weinig van wat je schrijft in mijn 159 (behalve het feit dat de voortrein absoluut en quasi onnavolgbaar onverstoorbaar is).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaNog erger : tijdens het accelereren en remmen knikte de zetel telkens enkele graden naar achter en voor, alsof 'ie niet compleet vast stond. Verschrikkelijk.
Ik vermoed dat jouw testauto voorzien was van manueel verstelbaar zitmeubilair, of ben ik mis ?
In 't begin hoe dan ook mateloos irritant. Na een tijdje ergerde ik er me minder aan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MrTCGoh, als je van een wagen veel verwacht en hij stelt teleur is het natuurlijk een koude douche en komt dat ook boven in wat je schrijft. Niets fout mee.
Ik vind de Brera er nog steeds staan als esthetisch object. Als wagen is het echter niet mijn ding - te weinig praktisch, maar vooral helemaal geen sportwagen (en dat verwacht ik bij zo'n lijnen en voor dat geld wel).
Moet dringend eens een testrit in een Brera zien te versieren om te kunnen vergelijken met de 159. Vooral je opmerkingen ivm. het weggedrag intrigeren mij. Vermoed dat de zware 2.4 voorin sowieso het karakter wat verandert en ook de kortere wielbasis zal een verschil maken (bv. voor het doorgeven van dwarsrichels en het zetten van de kont), want ik herken weinig van wat je schrijft in mijn 159 (behalve het feit dat de voortrein absoluut en quasi onnavolgbaar onverstoorbaar is).
Al vind ik dat de motor zélf niet overmatig op de neus steunt, 't is eerder het gehele gewicht van de auto die op z'n korte(re) wielbasis steunt, plus de echt wel hoge ophanging die verre van sportief is afgesteld.
Stevige koters van torsiestangen onderin, maar de vering is toch te slap en die 17" bandjes véél te ondermaats om de zware auto onverstoorbaar doorheen snelle bochten te loodsen.
De 159 rijdt naar mijn mening ook homogener. Ik heb ook enkel de 4-pitter gereden, en die is uiteraard een pak lichter dan de Brera 2.4 ... maar 'ie was héél erg lang neutraal. De voortrein vind ik even onverstoorbaar (voor 'n FWD), maar de achtertrein is minder gevoelig omdat er in 't geheel minder gewicht op rust, én omdat 'ie wat verder van de voorwielen af staat.
Nu, een dagje later, is m'n gevoel over de Brera niet verbeterd. Algemeen gezien :pluspunten- looks (voor wie 'm graag ziet)
minpunten- looks (voor wie 'm niet graag ziet)
- niet sportief (te zwaar, vooral)
- niet comfortabel (te klein en onhandig, te zwaar ook weer)
- niet handig (2-zitter en that's it, koffer erg slecht toegankelijk)
- tere auto (lak, koetswerk, bescherming lak aan deurdorpels, ...)
- duur (voor het geboden nut, de afwerking, ...)
Weinig troeven, lijkt me. Buiten z'n looks dan ... en omdat ik 'm niet mooi vind, kan ik dus kort (en hard) maar eerlijk zeggen dat die auto voor mij geen énkele troef biedt. Niet één...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedje DervoHé, dat ken ik van mijn testrit. Toch minder exemplarisch dan ik dacht dan...
Ik vermoed dat jouw testauto voorzien was van manueel verstelbaar zitmeubilair, of ben ik mis ?
In 't begin hoe dan ook mateloos irritant. Na een tijdje ergerde ik er me minder aanYep, ook bij mij manueel verstelbare zetels. Ik kan me niet van zo'n zaken afzetten, het hoort gewoon niet en verstoort het algemeen veiligheidsgevoel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMERhey gTa! anders alles goe ?Dit is weer een typische gTa reactie.
je hebt inderdaad het recht om je eigen mening te uiten over je zogezegd hart voor alfa romeo,maar dan kloppen er vele zinnen niet in je verslag.
je ziet de realiteit niet meer door je persoonlijke smaak....niet vergeten dat ligt bij iedereen anders en dit heeft dan weer niets te maken met de kwaliteit van de auto!
nou ja,jij u mening
En ik heb geschreven wat ik vond. En "afmaken", tsjah, als je 't zo ziet. Inderdaad, die auto heeft voor mij geen énkel pluspunt : ik vind 'm globaal gezien eigenlijk niet zo knap (te "blobby", véél te lompe kont ... 't loopt érg mis vanaf de B-stijl, eigenlijk ... en dan die zielige wieletjes), 'ie rijdt geenszins coherent (noch sportief, noch comfortabel, noch beheersbaar en voorspelbaar), 'ie is totaal onhandig (klein, overbodige achterzetels, moeilijk belaadbare koffer), is erg teer (geen bescherming), en z'n afwerking is voor de prijs pover. ... Wat moet ik dan zeggen ?
Jij zegt jouw mening, ik de mijne. Voor mij altijd even goeie vrienden, hoormaar ik heb toch ook recht op m'n mening ?
Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMERer zijn sportwagens van onze klasse en er zijn echte sportwagens van onbetaalbare klasse....jouw verwachtingen liggen zo te horen bij de onbetaalbare klasse....
Ik wou een aanvaardbare afwerking, en die was er niet (dashboard en zo zijn okay, maar veel goedkope details, verschrikkelijk goedkoop aandoende zetelbekleding, geen bescherming whatsoever (zelfs geen goedkoop stukje plastic op de deurdorpels, zelfs dát nietkomaan seg), er rammelde en trilde altijd wel wat in de auto, de zetel stond niet goed vast en ik ben blijkbaar niet de enige die dat ondervond ...).
Ik wou een gewoon goed, sportief rijgedrag, een rijgedrag zoals m'n Spider vroeger (onderstuurd en lichte kont, maar érg voorspelbaar en TOTALE fun) maar dat biedt 'ie ook niet (ik schrok me soms rot hoe 'ie reageerde, je kon er geen maatstaf op zetten. Het gewicht van de auto, z'n korte wielbasis en de ondermaatse bandjes zitten er voor 'n groot deel tussen ... maar dat maakt niet uit. De toon is gezet, vrees ik. Ik ga 'm wél nog 'es testen met 18", ik wil écht 'es voelen of 'ie dan beter is.
Ik wou gewoon een dagelijks bruikbare coupé. Niet dus. Er is zelfs geen plaats om m'n aktentas achter de voorzetel te zetten op de grond, want m'n zetel zit volledig tegen de achterzetel. De koffer is een pest om te beladen (ik heb 't geprobeerd met m'n [vaak zware, wegens kleingeld in rolletjes] aktentas en 't is een hels karwei : opheffen en naar voor heffen ... ik heb 'n hernia en zie me dat geen 3 keer doen), de achterzetels zijn compleet overbodig, de auto is érg onoverzichtelijk (ik zie me daar niet met gerust hart mee parkeren constant, zoals ik nu doe), ...
Ik wou gewoon een éérlijke Alfa, dat heet dus niet perfect maar wel ééntje die z'n "menselijkheid" toedekt door z'n sublieme karakter. En ik vind 'm geen karakter hebben, zo gezien dan. Ik vind 'm niet mooi, en 'ie is érg onhandig. Dit is een auto die me elke dag weer zou ambeteren tijdens 't gebruik ... in tegenstelling tot een Z4 Coupé of roadster (die zijn beide handiger), een CLK, een '3 coupé, een TT, ... Daar wil ik nog dagelijks mee rondtoeren, met deze niet.
ik vind de brera in zijn klasse goed uitkomen...maar ze hadden beter gedaan zoals bij de nissan 350z,er gewoon geen achterzetels ingezet dan was er minder commentaar op geweest.Wie vind dat een 911 een ruime achterbank of een praktische koffer heeft,en kijk eens hoeveel liefhebbers daarvoor zijn,jezelf incluis
en i.v.m met de ronde kont die in de weg zit van de brera...welke vent houd nu niet van een lekker ronde kont!!!
Alfa heeft het gewoon aangedurft om een eigenzinnige diesel GT op de markt te brengen.Hopelijk mogen er nog veel volgen,die dergelijke wagens gaan bouwen.
Voor mij heeft de Brera maar 1 concurrent in zijn klasse nl de Peugeot 407 Coupé diesel,maar qua uiterlijk weet ik wel waar ik voor zou gaan
Alfa wil - naar mijn mening - met de Brera een beetje op 't terrein van de Z4 Coupé, Cayman, 350Z en consoorten gaan spelen. Lijken me, zowel objectief als subjectief gezien, betere concurrenten voor de Brera dan die 407 Coupé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMERDit is weer een typische gTa reactie.je maakt die auto gewoon af! dat is dan mijn mening!
Ik heb lak aan gepolijste verslagjes die een afkooksel zijn van 't gemiddelde van wat er in de zestienduizend automagazines te lezen valt. Ik schrijf waar 't op staat, ik moet die auto niet aanprijzen aan iemand, want ik ben geen journalist noch een verkoper, en heb geen banden met wat voor merk dan ook. Als een auto beregoed is, dan hemel ik 'm op. Is een auto bereslecht, dan moet ik dat niet verbloemen omdat ik anders tegen schenen van één of andere importeur of garage schop en moet vrezen de volgende keer géén auto meer mee te krijgen. En ik ambieer geen postje als professioneel journalist, ofzo (toch niet als "serieuze" journalist, wat ik wel zou willen doen is een column schrijven op z'n Brusselmans', zijnde érg ongezouten en met scherpe tong).
Dus : 't ligt eruit zoals 't in mij zit. Zo simpel is het.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaTsjah, noem me dan maar de Jeremy CLarckson van 't forum. Ik neem geen bald voor de mond, en laat m'n hart, maag, nieren en ballen spreken.
Ik heb lak aan gepolijste verslagjes die een afkooksel zijn van 't gemiddelde van wat er in de zestienduizend automagazines te lezen valt. Ik schrijf waar 't op staat, ik moet die auto niet aanprijzen aan iemand, want ik ben geen journalist noch een verkoper, en heb geen banden met wat voor merk dan ook. Als een auto beregoed is, dan hemel ik 'm op. Is een auto bereslecht, dan moet ik dat niet verbloemen omdat ik anders tegen schenen van één of andere importeur of garage schop en moet vrezen de volgende keer géén auto meer mee te krijgen. En ik ambieer geen postje als professioneel journalist, ofzo (toch niet als "serieuze" journalist, wat ik wel zou willen doen is een column schrijven op z'n Brusselmans', zijnde érg ongezouten en met scherpe tong).
Dus : 't ligt eruit zoals 't in mij zit. Zo simpel is het.
En we weten allemaal dat Clarkson alijd overdrijft,en op het eind van het verhaal toch voor de zogezegd slechte of verkeerde auto kiest.
Een GT zoals ik de Brera zie is eigenlijk een auto om te genieten,waarin comfortabel grote ritten te maken zijn.Ik heb hem ook tot onderstuur gekregen wanneer ik hem teste,maar hoeveel en hoelang rij je dagelijks op zo een manier.
Ik ben de eerste om toe te geven dat als gooi en smijtbak mijn 147 beter geschikt is,mede door het lagere gewicht.De Brera is ook maar een zucht sneller,en de 147 voelt alsof ie scherper reageert.
Mij gaf de Brera het gevoel van,ik heb hier een wagen waarmee ik even snel kan rondfietsen,maar je voelt de snelheid minder,wat een relackser gevoel geeft.Een gevoel van ,ik moet het hier niet uithangen om te bewijzen.Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben nu ook een verstokte dieselrijder en hou ervan op koppel te rijden(niet dat ik te lui ben om eens een tand terug te schakelen hé)en dat kan nog steeds best met een diesel.
Van mij mogen veel meer sportieve merken met een diesel sportscoupé uitkomen!Vooral voor kilometervreters zoals ik,en jij nog in meerdere mate.
Daarnet heb ik nog iemand gezien die hem aan het testen was,ik ben eens blijven staan omdat ik wist dat die gast eens goed ging doorgeven toen hij vertrok.
Ik moet zeggen dat het geluid heerlijk was van buitnaf ook,en wanneer je die neus ziet heffen wanneer hij op je af komt gestoven,een echte roofkat!!!Onmiddelijk nog meer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaTsjah, noem me dan maar de Jeremy CLarckson van 't forum.Volgens mij moet je die achterbank meer beschouwen als een soort bagageruimte. ach...'k vind het eerlijk gezegd vitten om te vitten.
'k ga er hier nu niet verder dan dit op ingaan hoor
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMERhey gTa! anders alles goe ?Dit is weer een typische gTa reactie.
nou ja,jij u mening
er zijn sportwagens van onze klasse en er zijn echte sportwagens van onbetaalbare klasse....jouw verwachtingen liggen zo te horen bij de onbetaalbare klasse....
En dat heb ik uit hééééél betrouwbare bron
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door soepapnaaah, dat zo veel teveel eer zijn... 'k vind het weer typisch. Veel blabla en veel "verkeerde" verwachtingen. Van zo'n auto kan je toch niet verwachten dat er beenruimte is voor de passagier?Volgens mij moet je die achterbank meer beschouwen als een soort bagageruimte. ach...'k vind het eerlijk gezegd vitten om te vitten.
'k ga er hier nu niet verder dan dit op ingaan hoorJe zou een mal figuur slaan.
Verwachtingen zijn puur persoonlijk, en ik poneerde die ook als puur persoonlijk. Ik zei niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar heb gewoon geschreven wat ik ervan vind. En ik schreef ook dat ieder er maar mee doet wat 'ie wil.
Maar vooral : hoezo mag ik niet verwachten dat de Brera, een sportief ogend model van een automerk met een érg sportief verleden, niet sportief rijdt ? Of hoezo mag ik niet verwachten dat, als er achteraan zetels worden geïnstalleerd en Alfa die auto als een vierzitter naar voor brengt, er achteraan beenruimte is ?
Leg me dat maar 'es uit.
Comment
-
Zo blijven we bezig
gTa,geef gewoon eens toe.Onafhankelijk van prijs,prestaties,afwerking,segment enz...
Hoeveel sportscoupés die zogezegd 4-zitters zijn is er in werkelijkheid plaats voor 4.
Om terug te beginnen met Alfa, de GTV,fiat coupé,honda prelude...
Bij de duurdere Jaguar XK(waarvan ik net in een testlas dat de afwerking ook maar zus en zo is ondanks een prijs van meer ddan 100000€,vroeg de journalist zich af als ford niet beter bedieningsknoppen uit de volvo v40 had gebruikt)Maserati coupé,porsche 911,bmw 6,AM DB9,...ik denk dat je zelf de lijst ook wel kunt aanvullen
Dit zijn dan nog 100000€ plus wagens die zogezegd bruikbaar zijn voor 4,maar ik zou er toch ook niet in willen zitten bvb voor een reisje Zuid-Frankrijk.Liever achter het stuur,maar die laatste klasse auto´s is voor den icefarmer helemaal onberijkbaar.
Comment
Comment