Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
    sarcasme of niet? want vrijdag komen er ook onder de mijne
    Heb ook goodyear ultragrip performance liggen. Totaal geen problemen gehad afgelopen dagen.

Comment

• Dunlop M3's hebben ook geen last gehad, zondag es uitgetest op 'n parking en pas bij gewoon stevig optrekken ging 't ASR/ESP-lampje aan, bij bochtjes nemen heb ik ESP niet zien verschijnen (m'n billen knepen al wel flink dicht) en bij remmen stond 'k lekker snel stil. Vals gevoel van veiligheid denk 'k wel. Op de ijzel gisterenavond op 'n paar boswegjes was 't alleszins discotheek-ESP en 'k reed amper 30...

Daarna van Bonheiden tot Tremelo ongeveer 1u20 gedaan (geen 8km) door de verschillende dames & heren met al dan niet oude Mercedes/BMW die met hun poep aan 't schudden waren . En nog 'n paar senioren die bang waren om meer dan 10 per uur te rijden... Voorbijsteken was geen optie want 't andere baanvak zat ook dicht

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
        het heeft zeker zin en qua merk leg maar Michelin, UniRoyal is brol.
        TKX

Zojuist 'n Citroën (Xsara Picasso 1.6 HDi 110 FAP 185/65 R15 88T) WINTERKIT voorzien van Michelin Alpin A3's in bestelling geplaatst

Comment

• Vanmorgen heb ik mijn winterbanden laten leggen: uiteindelijk zijn er de nieuwere Dunlop SP WinterSport 3D DSST banden op gekomen ipv de WinterSport M3. Buiten was het deze voormiddag tussen de 4 en 6 graden en de wegen lagen er sneeuwvrij bij maar wel een beetje vochtig van het smeltwater, in feite waren het dus meer typisch winterse omstandigheden voor onze regio dan tijdens het voorbije weekend. Goeie omstandigheden dus om de vergelijking te maken met de GoodYears Eagle NCT5 zomerbanden die erop lagen.

Mijn eerste indrukken:
          • De band voelt comfortabeler aan en vooral minder "springerig" bij oneffenheden in het wegdek dan de NCT5's.
          • Qua rolgeluid hoor ik geen verschil
          • Het sturen voelt duidelijk lichter aan, alsof je wat minder feeling hebt met wat er zich afspeelt aan de 4 wielen. Minpuntje.
          • Zijdelingse grip lijkt me in orde, ik schuif niet all over the place zoals dat met mijn vorige winterbanden wel het geval was.
          • Bij het nemen van een U-turn op de Turnhoutse ring krijg ik de achterkant wél verrassend snel aan het schuiven na "provocatie". Het loskomen voelt wel meer controleerbaar en progressiever aan. De NCT5's zijn eerder "snappy" op dat gebied: ze bieden netto meer grip maar als je eenmaal de grens bereikt hebt, ga je meteen goed aan het schuiven. Dan vind ik het progressieve gedrag van de Dunlops wel geruststellender, je krijgt voldoende waarschuwing als je de limiet benaderd. Voorzichtig pluspuntje dus voor de winterbanden.
          • De remafstand en het gedrag bij zware regenval heb ik nog niet kunnen testen.
          Conclusie: voorlopig ben ik tevreden dat ik ze laten steken heb. Het verbeterde comfort is een onverwachte meevaller, maar de NCT5's zijn dan ook niet echt de referentie op dat gebied De minpuntjes liggen in de lijn van mijn verwachtingen, maar ze zijn gelukkig veel minder uitgesproken dan bij mijn vorige ervaringen met winterbanden.
          AutoMinded.be

Comment

• Je banden zijn nog nagelnieuw, hè. Geef ze enkele 100en km, dan gaan ze nog wat beter grippen.

Ik hoop dezelfde conclusie te kunnen maken! *fingers crossed*

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Je banden zijn nog nagelnieuw, hè. Geef ze enkele 100en km, dan gaan ze nog wat beter grippen.
              Ja 'k weet het Bij mijn vorige winterbanden maakte dat inrijden wel niet zo bijster veel verschil. Maar bon, 'k ben nu al vrij tevreden ... het kan alleen maar beter worden he

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Ik hoop dezelfde conclusie te kunnen maken! *fingers crossed*
              Je komt natuurlijk wel van veel betere zomerbanden dan de mijne he. Ik herinner me nog hoe je zelf destijds op die NCT5's foeterde
              Last edited by janvkn; 25/11/2008, 13:19.
              AutoMinded.be

Comment

• Ja, ik was er echt niet over te spreken.

M'n Bridgestones nu vind ik veel beter, al storen de typische Runflat-nadelen me nog (gewicht, afwezigheid absorptievermogen v/d bandflank). Ik heb wel de indruk dat ze snel slijten. 'k Ga er geen 40k mee doen, denk ik.

Comment

• Vanmorgen op kletsnatte wegen (smerige boel met al dat strooizout ) eens getest met de RS4 hoe het zomerrubber het doet bij 3-4°C. Enkele keren serieus gas gegeven bij het verlaten van rotondes en ik moet zeggen dat ik serieus verbaasd was over de goede grip : geen enkele keer tussenkomst van het ESP, ik voelde wel heel duidelijk dat de voorwielen gretig meehielpen (leve Quattro !). Ook eens keihard geremd, geen enkel probleem.

Maw : winterbanden lijken mij maar echt nodig bij besneeuwde wegen, zondag gemerkt hoe triestig de grip dan is...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                    Vanmorgen op kletsnatte wegen (smerige boel met al dat strooizout ) eens getest met de RS4 hoe het zomerrubber het doet bij 3-4°C. Enkele keren serieus gas gegeven bij het verlaten van rotondes en ik moet zeggen dat ik serieus verbaasd was over de goede grip : geen enkele keer tussenkomst van het ESP, ik voelde wel heel duidelijk dat de voorwielen gretig meehielpen (leve Quattro !). Ook eens keihard geremd, geen enkel probleem.

Maw : winterbanden lijken mij maar echt nodig bij besneeuwde wegen, zondag gemerkt hoe triestig de grip dan is...
                    Inderdaad, in deze omstandigheden doe je quasi geen profijt met winterbanden ten opzichte van goeie zomerbanden. De vraag wordt nu eerder hoeveel nadeel je ondervindt van je winterbanden
                    AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                      Inderdaad, in deze omstandigheden doe je quasi geen profijt met winterbanden ten opzichte van goeie zomerbanden. De vraag wordt nu eerder hoeveel nadeel je ondervindt van je winterbanden
                      Zit ik ook al 'n heel eind te zeggen. Voor iemand die nooit Vlaanderen verlaat met de auto, is het - op die paar dagen na - eigenlijk niet echt 'n nodige investering. Ik ben overstag gegaan voor mezelf omdat ik deze winter nog 2 keer ga wintersporten (met de auto), en omdat de winter blijkbaar vroeg eraan kwam en ik geloof/hoop dat we een strenge winter gaan krijgen.

Comment

• Idem. Maar aangezien ik nog jaren met de RS4 zal rondrijden lijkt het mij wel prima om een setje beschikbaar te hebben. Heb het geluk van wat verderop een bandencentrale te hebben waar ze gratis wisselen en stockeren

Comment

Zit ik ook al 'n heel eind te zeggen. Voor iemand die nooit Vlaanderen verlaat met de auto, is het - op die paar dagen na - eigenlijk niet echt 'n nodige investering. Ik ben overstag gegaan voor mezelf omdat ik deze winter nog 2 keer ga wintersporten (met de auto), en omdat de winter blijkbaar vroeg eraan kwam en ik geloof/hoop dat we een strenge winter gaan krijgen.
                          Ge zijt gewoon gezwicht onder de forumdruk

Comment

• Mijn hoofdreden om overstag te gaan was dat ik die NCT5's niet als goeie zomerbanden beschouw en dat ik wel eens iets anders wilde proberen, en stiekem was ik wel nieuwsgierig of de nieuwste winterbanden hard verbeterd waren ten opzichte van degene die ik in 2005 had steken. Daarnaast geeft het me ook wel wat gemoedsrust voor als het echt een strenge winter zou worden (ik hoop met gTa mee ), en voor mogelijke Deutschland trips. En aangezien winterbanden toch in het leasecontract zitten was 't een no-brainer eigenlijk.
                            Last edited by janvkn; 25/11/2008, 14:28.
                            AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                              Tip voor iedereen:

Laat de Pirelli Sottozero maar staan...

Goede grip en leuk sportief profiel maar ze slijten als sneeuw voor de zon... Vandaag onderhoud gehad met de wagen en de banden eens laten nakijken. De banden vooraan (die hebben net zoals deze achteraan pakweg 8 à 10.000km erop zitten) maar vanachter laten steken aangezien ze al bijna op de slijtindicatie zaten...

En dat voor zo'n dure bandjes, ik heb met de banden amper een winterseizoen gereden. Na deze winter zijn ze dus rijp voor de vuilbak. Of na 2 seizoenen en pakweg 20.000km...
                              Geen verkeerde raad geven hé. De Sottozero is ondertussen volledig vernieuwd

Comment

Heb wel Conti's TS810 besteld (of hoe heten die), wou Dunlop Winter Sport 3D, maar die zijn zo goed als in alle maten uitverkocht en er is pas nieuwe productie over 5 weken.

De Conti's scoren goed in tests, wat (sportief) weggedrag betreft op nat en droog (grip in sneeuw is voor mij niet van belang, gezien we hier zo goed als nooit sneeuw hebben). Ga dus gewoon het 18" rubber laten afhalen en stockeren tot eind maart, en met 18" winterrubber rondbollen. Best of both worlds, maybe? Ik hoop het... vroeger was de overstap op 16" smal winterrubber gedurende het grootste deel van de winter een ferme stap terug inzake weggedrag/veiligheid tegenover de 18" zomerbanden, maar 'k wil toch 'es proberen wat dat geeft met 18" winterrubber. 'k Ga 225/40R18 leggen rondom, dus vooraan zelfs een tik breder dan zomerrubber, achteraan iets smallen (215/40R18 vooraan en 245/35R18 achteraan zomerbanden).

Ik post wel een verslagje, dan.

Wij hebben ze thuis in 215/50 R16. Voor de 320CDI (en soms ook mijn auto ). En dat zijn écht goede banden. Veel grip in regen en bij sterke koude, en ze voelen best sportief en goed communicerend aan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  Ge zijt gewoon gezwicht onder de forumdruk
                                  Ja, ik zei het toch al? "Peer pressure." Zoveel jaar geleden was ik één van de weinigen die toen winterbanden had voor m'n karren, hier op 't forum, en toen verklaarden ze me ook gek. Nu heb ik er 'es geen, en nu verklaart men me wéér gek. WAT IS 'T NU?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                    Wij hebben ze thuis in 215/50 R16. Voor de 320CDI (en soms ook mijn auto ). En dat zijn écht goede banden. Veel grip in regen en bij sterke koude, en ze voelen best sportief en goed communicerend aan.
                                    Aha, thanks. Bemoedigend. Ik las er toch goeie reviews van ... en alhoewel je nooit hard mag voortgaan op de looks van (het loopvlak van) een band, ziet 'ie er toch eerder uit als een gewone band (op de "sneeuwlijntjes" na dan), met redelijk wat lengtegroeven. Gaf me ook 'n bemoedigend gevoel wat prestaties in de regen betreft. Ik hoef geen top-grip op sneeuw, ik rijd daar omzeggens nooit op.

Normaal gezien komen ze er morgen (allez, vandaag) op.

Comment

Ja, ik zei het toch al? "Peer pressure." Zoveel jaar geleden was ik één van de weinigen die toen winterbanden had voor m'n karren, hier op 't forum, en toen verklaarden ze me ook gek. Nu heb ik er 'es geen, en nu verklaart men me wéér gek. WAT IS 'T NU?
                                      Je bent gewoon gek? Los van de winterbanden.

Comment

• Ik denk toch dat ik me nog winterbandjes ga aanschaffen. Het is niet echt een verloren investering, terwijl je op winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden niet, plus dat ze toch van pas kunnen komen. Eerst nog eens zien voor wintervelgen. En anders stalen velgen

Comment

• Pirelli W 240 Sottozero : OK ?

Kan immers een setje 18" RS4velgen op de kop tikken met deze (nieuwe) winterbanden. Zit dus vast aan deze banden...

Comment

Working...
                                          X