Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belang 0-100 tijd ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb genoeg met die oudere motoren gereden. Had een GTI 16V, Alfa 33 16V, R19 16V en dan de turbookes zoals 200SX, R5 GT turbo,...
    Ik heb zowat alles gereden wat min of meer binnen de grenzen van normale auto's zijn door mijn beroep.

Als ik zeg dat een atmo minder leuk rijdt, bedoel ik de hedendaagse motoren (niet de supersportwagens uiteraard maar bvb een 1,6 16V) en je vergelijkt die met bvb een 1,6 turbo dan ga ik voluit voor die turbo gaan.

Die GTI's indertijd waren beestig leuk. Maar steek zo'n motor in een hedendaagse auto en je fret uw kast op. Die waren leuk niet zozeer door de motor, maar vooral door het lage gewicht. En dat motorkarakter was dan explosief te noemen in die lichte kassen. Tot 4000 toeren weinig of niks en dan was het vermogen er. Ook het geluid deed veel. Minder geisoleeerd en dan heb je de indruk van sneller te gaan.

Maar ik vermoed dat Alfa Beemer een betere uitleg zal geven, zijn niveau is beduidend hoger dan het forumniveau terwijl het hier om een persoonlijk aanvoelen gaat. Proficiat Alfa Beemer, you're the man!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
      Die 1.6 VTEC was zelfs beestig . Mijn 205 1.9 GTI was ook superleuk.
      Heb ik gehad zo'n 205 1.9 GTI (zonder kat 130 Pk), rechte buis naar achteren en een kleine absorbtiedemper, dikke fun. Maar de VTEC was nog iets anders. Ooit meegereden met een Integra 1.8 vtec. Open uitlaat en kelk erop, 9.000 toeren = ongelooflijke sensatie!

Comment

• Hier worden nogal wat auto's door elkaar gegooid.

Voor huis-tuin- en keuken auto's, of normale seriemodellen, gaande van een Clioke tot een BMW7 of S-klasse is de trend héél duidelijk.
        Vrijwel alles krijgt een turbo (diesel zonder turbo is al uitgestorven), en binnen dit en 3 jaar hebben ze allemaal een hybride in het programma.

Ferrari's, GT3's, Lambo's en dragsters zijn niet gemaakt voor dagelijks gebruik, en hebben een ander doel. Daar maakt verbruik en prijs ook geen zak uit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Maar ik vermoed dat Alfa Beemer een betere uitleg zal geven, zijn niveau is beduidend hoger dan het forumniveau terwijl het hier om een persoonlijk aanvoelen gaat. Proficiat Alfa Beemer, you're the man!

Het is natuurlijk wel moeilijk om een forum draaiende te houden met 1 man hé...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
            Een leuke motor is veel meer dan enkel atmo/drukvoeding en cilinderinhoud. Compressie, aantal kleppen, geometrie van de kop, gewicht van 't blok, positie, type ontsteking, variabel of niet variabele nokkenassen, slag en boring bepalen volledig hoe een krachtbron aanvoelt. (Komt daar nog eens de overbrenging, transmissie en aandrijving bij... . )

Als je met 90% van de parameters in je discussie geen rekening houdt... . 't Niveau is hier erg armtierig laag op technisch vlak sinds een paar jaar.

Een vrouw is toch ook veel meer dan enkel de grootte van haar borsten en haarkleur... .
            En dat maakt dan PK en NM's. Voor gewone straat auto's is hoogkoppel leuk en kan sensatie of een korte versnellingsbak.

Want een 1.4 met 100pk maar korte boite, kan al heel plezant aanvoelen. En verzanderd het rijgevoel al.
            2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
              Het is natuurlijk wel moeilijk om een forum draaiende te houden met 1 man hé...
              Ja, en als je dan mensen hoort die hem irl kennen......... .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                En dat maakt dan PK en NM's. Voor gewone straat auto's is hoogkoppel leuk en kan sensatie of een korte versnellingsbak.

Want een 1.4 met 100pk maar korte boite, kan al heel plezant aanvoelen. En verzanderd het rijgevoel al.
                dat is dan ook wat fabrikanten al jaren doen. heeft je motor te weinig kracht, dan krijgt die kortere verhoudingen in de versnellingsbak, kleiner einddifferentieel en kleine bandjes. en dan trekt dat kleine 1.0 motortje van 0-60km/h even hard op als een andere.
                en van 60-100 is die niet beduidend sloom, maar boven de 140-160km/h is het gedaan met zingen.

nadeel is dan wel een hoger verbruik waardoor een gelijkaardige auto met een 2.0 zuiniger kan rijden.
                voor de rest is er altijd een compromis tussen laagtoerig koppel en hoogtoerige pk's, en dat hangt dan volledig af van het soort auto.
                een dikke benz van 1,8ton moet je geen hoogtoerig benzinemotortje geven maar een dikke dieselbak.
                een sportieve honda daarentegen is beter met een hoogtoerig compact naftblokje. liefst dan uitgerust met een systeem waardoor die enorm vermogen levert in hoge toeren, EN TOCH op lage toeren nog comfortabel stadsverkeer kan doen.

ik doe graag het absurde. een dik lomp V8 blok in een licht autokaske steken. het zou toch zo zalig zijn om een 5liter met manuele 4bak in een capri kas te leggen van 900kg .

dit zegt genoeg

Comment

• Graag meer uitleg bij welke 1.0 atmosferische benzine er pas na 140 de fut uit is?

Comment

• bwa, gelijk dewelke.
                    ik zoek online achter de eerste beste 1.0 benzine atmo en vind een citroen C1.
                    1.0 benzine, 67pk.
                    0-100 in 13sec, topspeed 157km/h

fiat 500 1.0, 59pk, 0-100 in 15s, top 159km/h

peugeot 108, 1.0, 67pk, 0-100 in 14,5sec top 160km/h

toyota aygo...

stuk voor stuk autos met korte versnellingen waardoor ze best nog aardige acceleratietijden neerzetten voor hun beperkt vermogen, maar in topsnelheid dan toch in elkaar stuiken. t zal gene vette zijn om van 120 naar top te geraken.
                    gewoon om aan te tonen dat een beetje spelen met de versnellingsbak, toch nog een fun karreke kan brengen met beperkt vermogen
                    Last edited by ; 05/11/2015, 19:30.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      bwa, gelijk dewelke.
                      ik zoek online achter de eerste beste 1.0 benzine atmo en vind een citroen C1.
                      1.0 benzine, 67pk.
                      0-100 in 13sec, topspeed 157km/h

fiat 500 1.0, 59pk, 0-100 in 15s, top 159km/h

peugeot 108, 1.0, 67pk, 0-100 in 14,5sec top 160km/h

toyota aygo...

stuk voor stuk autos met korte versnellingen waardoor ze best nog aardige acceleratietijden neerzetten voor hun beperkt vermogen, maar in topsnelheid dan toch in elkaar stuiken. t zal gene vette zijn om van 120 naar top te geraken.
                      gewoon om aan te tonen dat een beetje spelen met de versnellingsbak, toch nog een fun karreke kan brengen met beperkt vermogen
                      Toen ik nog met m'n 1 reeksje reed had de bmw stealer mij eens een Citroen C1 1.0 vervangwagen gegeven, de grapjas. Misschien heb ik een andere definitie van "fut", maar boven de 50km/h was er voor mij absoluut geen fut meer in. Om nog maar te zwijgen over 80-120 op een snelweg lol.

Maar je hebt gelijk dat die naar 50/60 nog "redelijk" vinnig zijn en vlot meekunnen. Nu de meeste chauffeurs toch tergend traag optrekken, is dit eigenlijk geen issue meer om die met een C1 vlot te volgen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Graag meer uitleg bij welke 1.0 atmosferische benzine er pas na 140 de fut uit is?
                        GSX-R 1000, alleen sta je daar aan 140 nog altijd in eerste.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Heb ik gehad zo'n 205 1.9 GTI (zonder kat 130 Pk), rechte buis naar achteren en een kleine absorbtiedemper, dikke fun. Maar de VTEC was nog iets anders. Ooit meegereden met een Integra 1.8 vtec. Open uitlaat en kelk erop, 9.000 toeren = ongelooflijke sensatie!
                          Ik had zelfs ne MI16 motor gekocht voor erin te leggen maar toen knalde mijn zus 'm opeen bij een winkelbezoekje. Doemme toch.
                          Ook zo'n stoofbuis van voor tot achter, buren hadden mij niet zo graag .

Maat had ne blauw/groene VTEC, dat was toch nog meer een doodskistje. Zo licht en die toeren. En rugpijn om erin te kruipen.

Comment

Toen ik nog met m'n 1 reeksje reed had de bmw stealer mij eens een Citroen C1 1.0 vervangwagen gegeven, de grapjas. Misschien heb ik een andere definitie van "fut", maar boven de 50km/h was er voor mij absoluut geen fut meer in. Om nog maar te zwijgen over 80-120 op een snelweg lol.

Maar je hebt gelijk dat die naar 50/60 nog "redelijk" vinnig zijn en vlot meekunnen. Nu de meeste chauffeurs toch tergend traag optrekken, is dit eigenlijk geen issue meer om die met een C1 vlot te volgen.
                            het schone voorbeeld hoe ze van weinig koppel toen iets bruikbaars maken. door de motor te bouwen zodat die op hoger toeren toch nog iets van pk's levert, en dan met de versnellingsbak spelen zodat die altijd tussen de 3500 en 6500rpm schakeld, dan heb je toch iets dat nog vooruit gaat.
                            maar door de korte versnellingen moet je vaak schakelen en valt je vermogen uiteindelijk weg. een versnellingsbak is een koppelomvormer die van hoge toeren en weinig koppel iets maakt met weinig toeren en veel koppel.

Oorspronkelijk geplaatst door Niko80 Bekijk Berichten
                            GSX-R 1000, alleen sta je daar aan 140 nog altijd in eerste.
                            een racemoto is nog een beter voorbeeld. daar nemen ze een klein blokje, bouwen die voor hele hoge toeren (13000rpm), korte inlaat (zeg maar de carbs/injectie rechtstreeks op de cilinderkop) en geen koppel.
                            nu zit er daar een onderdeeltje in de motor die het toerental direct deelt door 2 voor het de versnellingsbak in gaat. rpm/2 = koppel*2.
                            een moto heeft dan ook geen koppel onder de 3000rpm, toch zo geen raceblokje

Comment

• Motorfietsen hebben overvierkante motoren (boring groter dan de slag), zo blijft de zuigersnelheid 'aanvaardbaar' en daarom kunnen die dan ook zoveel toeren draaien.

Comment

• Om even terug naar de initiële vraag te gaan:

0-100 is een goede indicatie van de acceleratie van de wagen in het verkeer, hoewel herneming een betere indicatie zou zijn, maar dat wordt in bijna geen enkele officiële brochure vermeld en moet je dus op zoek naar een test/review van je gewilde wagen/motor. 0-100 staat bijna overal in dus dat is dan een basis indicator.

Toen ik mijn huidige wagen kocht was de norm voor mij dat hij minder dan 10 sec (in theorie) hiervoor nodig had. Dat is een indicator voor prettig rijgedrag.

Bij mijn volgende wagen zal de norm minder dan 8 sec zijn. Niet dat het nodig is maar dan zit ik waarschijnlijk in volle midlife-crisis en dan mag het zotter zijn dan objectief noodzakelijk.
                                Last edited by firefox; 06/11/2015, 08:04.

Comment

• ik weet niet waar jullie rijden, ik doe nix als snelwegopritten op de drukste autostrades, het de hernemingen van van een g4 tdi automaat kom je overal

en die is dan nog snel ik deed het met een smart cdi 6 jaar

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ik weet niet waar jullie rijden, ik doe nix als snelwegopritten op de drukste autostrades, het de hernemingen van van een g4 tdi automaat kom je overal

en die is dan nog snel ik deed het met een smart cdi 6 jaar
                                    Awel bobo, dat vraag ik mij nu ook altijd af. Ik vreet constant mijn kas op met die 184 Pk bak van mij die in 7,6s naar de 100 gaat. Ik kan dat namelijk haast nooit gebruiken!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door firefox Bekijk Berichten
                                      dan zit ik waarschijnlijk in volle midlife-crisis en dan mag het zotter zijn dan objectief noodzakelijk.
                                      Een bmw 435i cabriolet of audi S5 cabriolet? Om dan bruingebakken van de zonnebank in je wit, openstaand hemdje, je volle haardos met gel naar achter en rayban erin, je 20 jaar jongere stoeipoes op te pikken?

Comment

Een bmw 435i cabriolet of audi S5 cabriolet? Om dan bruingebakken van de zonnebank in je wit, openstaand hemdje, je volle haardos met gel naar achter en rayban erin, je 20 jaar jongere stoeipoes op te pikken?
                                        Roze trui hangend over de schouders niet vergeten. 😀

Sent from somewhere, using Tapatalk.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                          Roze trui hangend over de schouders niet vergeten. ��

Sent from somewhere, using Tapatalk.
                                          En overbemeten wielen en opzichtige bumpers.

Comment

Working...
                                          X