Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk Berichten
    Ik ontwerp zelfs rondritten en doe nutteloze ritjes met mijn bedrijfswagen! Moord, brand!
    ... ritten die wij dan ook met plezier met onze hobby wagen rijden :-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door noname Bekijk Berichten
      Mag jij dan zonder km beperking buiten je uren rijden? Bij mijn madam zit er een beperking op van 6000 km privaat gebruik dacht ik.
      bij ons is limiet 150eu op de tankkaart/week (belgie only kaart zoals de meesten). De verplaatsingen voor de job zitten daar bij in

Comment

• Als je even negeert wie de belastingen effectief betaalt (werkgever of werknemer), dan kan je zien dat bedrijfswagens massaal worden belast:

1. Ten eerste is alles wat door een bedrijf wordt aangekocht, een kost. Dit is echter niet zo voor een auto: die is afhankelijk van de CO2 slechts aftrekbaar tussen de 50% en 120% (elektrisch, de enige 'subsidie'). Niet aftrekbaar wil dus zeggen dat daar belastingen worden op betaald, ook al is dat geld er niet meer. Dit is ook zo voor alle gerelateerde kosten.
        2. Vervolgens de BTW: in principe betalen bedrijven geen BTW, echter, op bedrijfswagens is 65% van de BTW niet-recupereerbaar.
        3. Dan ook nog het privé-gedeelte: een bedrijfswagen kan privé gebruikt worden, dus hier wordt de bestuurder terecht voor belast. Dit is afhankelijk van de CO2 en de catalogusprijs. 4. Laat ons zeggen een paar 100 euro netto per maand minder op uw loon (wie wou dit x10…?).
        5. Daarnaast heeft Di Rupo ook nog eens beslist dat dat privé-gedeelte ook nog eens belast wordt in de vennootschap, en dit voor 17% (verworpen uitgave).
        6. En ten laatste natuurlijk ook de BIV en…
        7. De verkeersbelasting niet vergeten.

Het systeem nog eens hervormen: waarom niet, maar ik zou niet weten waarom.
        Wie vindt dat niet iedereen recht zou mogen hebben op een bedrijfswagen, heeft misschien een punt, maar dat staat voor mij los van hoeveel wagens al belast worden.
        Wie vindt dat bedrijfswagens nog meer moeten belast worden, is goed zot.
        Last edited by Seth; 09/07/2015, 11:10. Reden: Zpelling
        2004: Golf II 1.9 TDI — 2007: Ford Fiesta 1.4 TDCI — 2008: SEAT Altea 1.9 TDI — 2012: BMW 318d — 2016: BMW 430d Gran Coupé — 2021: ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten
          bij ons is limiet 150eu op de tankkaart/week (belgie only kaart zoals de meesten). De verplaatsingen voor de job zitten daar bij in
          Met 150 euro rijd ik ongeveer 3.500 km , dat is dus een royale limiet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
            Ik heb er geen probleem mee dat bedrijfswagens worden afgeschaft .... net als alle andere aftrekposten ..
            Dat is wat Tsjechië en Bulgarije hebben gedaan : geen enkele aftrekpost meer, geen gesjoemel, geen ingewikkelde aangiftes, geen zwartwerk meer, geen jaloezie of discussies over bedrijfswagen die deel uitmaken van het loon, geen zonnepaneel subsidies en al wat er van volgt, ...

Gewoon flatfees voor de belastingen 15% voor Tsjechie en 10% voor Bulgarije en dit zowel voor de vennootschaps- als de personenbelasting.

Dat zou in België nogal een serieuze kostenvermindering zijn aan ambtenaren aan den Botanique
            En de zelfstandigen en kmo's besparen ook enorm op hun boekhouders (die er eigenlijk enkel zijn net omwille van de complexiteit van het systeem).

Bovendien trekken die twee landen enorm veel buitenlandse investeerders aan net door hun innovatief en eenvoudig fiscaal beleid, wat enkel de werkloosheid en de activering van de bevolking ten goede kan komen

Ik noem dat een WIN-WIN-WIN situatie, maar een utopie in België vrees ik ....
            Mooi verwoord maar zoals gezegd een utopie.

Comment

• En daar is de volgende studie al. Straks toch maar zien voor ne privé-wagen bij te kopen, want we mogen wss straks ook van de afgunstige mensen de firmawagen niet meer gebruiken om op vakantie te gaan.

Meer dan de helft van de gezinnen die enkel een bedrijfswagen hebben, gebruiken die ook om op reis te gaan. Ruim 40 procent van de gezinnen die een bedrijfswagen ter beschikking heeft, gebruikt die bedrijfswagen om de vakantiebestemming te bereiken, ook al hebben ze eveneens een privéauto. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 922 Belgische bedienden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                En daar is de volgende studie al. Straks toch maar zien voor ne privé-wagen bij te kopen, want we mogen wss straks ook van de afgunstige mensen de firmawagen niet meer gebruiken om op vakantie te gaan.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150709_0...kantie-te-gaan
                Ja, het is namelijk compleet logisch om een firmawagen te krijgen en dan nog eens daarnaast privé ook een kopen om mee op reis te gaan.

Dan is de zure buur tevreden.

Comment

• edit: verkeerd srry
                  Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                    Ja, het is namelijk compleet logisch om een firmawagen te krijgen en dan nog eens daarnaast privé ook een kopen om mee op reis te gaan.

Dan is de zure buur tevreden.
                    Is toch maar logisch dat je hem gebruikt om mee op reis te gaan als je ervoor betaald om hem privé te gebruiken?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kvs Bekijk Berichten
                      Is toch maar logisch dat je hem gebruikt om mee op reis te gaan als je ervoor betaald om hem privé te gebruiken?
                      Het gemiddeld HLN volk begint dan te schuimbekken hé. Een firmawagen om mee op reis te gaan! Stel je voor!

Ze gaan eveneens over de rooie als ze lezen dat een werkzoekende op reis durft gaan of een gsm koopt.

Comment

Het gemiddeld HLN volk begint dan te schuimbekken hé. Een firmawagen om mee op reis te gaan! Stel je voor!

Ze gaan eveneens over de rooie als ze lezen dat een werkzoekende op reis durft gaan of een gsm koopt.
                        Ja, want het is allemaal doodnormaal dat iemand zijn eigen leven niet bekostigt.
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                          Ja, want het is allemaal doodnormaal dat iemand zijn eigen leven niet bekostigt.
                          Jullie kunnen hier toch nogal serieus rond de pot draaien .... de bedrijfswagen = LOON ....
                          Tenzij dat jij in volledige afzondering en volledig economisch onafhankelijk leeft (lees holbewoner) leef jij ook van je loon en bijgevolg van je werkgever.
                          De wagen is enkel een vorm van alternatieve verloning. Hoe die verloning wordt gebruikt heeft verder geen zaken mee ... tenzij jij het normaal vind dat je openbaar een volledige uitgavenstaat van elk detail van je loon moet geven ???
                          Last edited by MaXX99; 09/07/2015, 14:46.
                          Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
                            Je mag gerust aan de Belgische kust wonen en voor een Luxemburgse firma werken maar je moet kunnen aantonen dat je minimum 6 maanden per jaar effectief in Luxemburg werkt. Voor een (Belgische) CEO van een Luxemburgs bedrijf geldt dit overigens niet, die mag nooit aanwezig zijn in Luxemburg.
                            Ik heb anderhalf jaar met Luxemburgse platen rondgereden (50000km/jaar) maar nooit tegengehouden geweest door de politie, je ziet ze meestal wel kijken als je passeert.
                            Veel bullshit, ik rij legaal met een L-plaat rond en ben pakweg 40 dagen per jaar in Lux. En een CEO van Lux firma moet in Lux wonen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                              Jullie kunnen hier toch nogal serieus rond de pot draaien .... de bedrijfswagen = LOON ....
                              Tenzij dat jij in volledige afzondering en volledig economisch onafhankelijk leeft (lees holbewoner) leef jij ook van je loon en bijgevolg van je werkgever.
                              De wagen is enkel een vorm van alternatieve verloning. Hoe die verloning wordt gebruikt heeft verder geen zaken mee ... tenzij jij het normaal vind dat je openbaar een volledige uitgavenstaat van elk detail van je loon moet geven ???

Ik bedoel een goed evenwicht tussen werken voor wat je krijgt in return natuurlijk. Dat leest zelfs een holbewoner tussen de regels. Profiteren van het systeem zoals bvb een aantal doppers is niet goed te praten. Of mss denk jij weer dat ik alle doppers profiteurs vind lol Zo kan je alles tot in extremen/belachelijke trekken.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                Ik bedoel een goed evenwicht tussen werken voor wat je krijgt in return natuurlijk. Dat leest zelfs een holbewoner tussen de regels. Profiteren van het systeem zoals bvb een aantal doppers is niet goed te praten. Of mss denk jij weer dat ik alle doppers profiteurs vind lol Zo kan je alles tot in extremen/belachelijke trekken.
                                En wat is evenwicht en wie of wat bepaalt dat ? Waarop baseer je je om iemand zijn loonmassa (waaruit die ook moge bestaan) te bepalen ?
                                Iedereen gelijk zoals het bij een karikatuur van het communisme zou zijn ?
                                Afhankelijk van de verantwoordelijkheid, het aantal werkuren, je prestatie- en kennisniveau, de sector en de nood ?? Dat is dan een vrije markt economie zoals we die nu hebben en dat is blijkbaar ook niet goed ?

Comment

Elke dag weer een artikeltje in de krant om de firmawagens in diskrediet te brengen.

Ruim helft van gezinnen gaat met bedrijfsauto op vakantie http://www.demorgen.be/s/ata1DS
                                  t Is weer zo'n enquête onder "3 man en een paardenkop"... En dan maar conclusies trekken voor een paar honderdduizend mensen met een bedrijfswagen
                                  Last edited by noctilucus; 09/07/2015, 15:41.
                                  VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                                    Die werpen graag olie opt vuur hé,
                                    Het volk ophitsen en in een bepaalde richting sturen is altijd hun grootste troef geweest.
                                    Tja... Wordt er maar aan gewoon, zou ik zeggen.
                                    Nu voelen de mensen met firmasleur zich weer aangevallen, de voorbije maanden en jaren kregen (krijgen) wij als NMBS-personeel alle mogelijke dégoutante bagger over ons hoofd. Terwijl 90% van wat hierover in de pers verschijnt tendentieus, overdreven of gewoon intellectueel oneerlijk voorgesteld wordt. En de mensen, die spuwen -anoniem natuurlijk- hun gal...
                                    België... rotland.
                                    King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                      Veel bullshit, ik rij legaal met een L-plaat rond en ben pakweg 40 dagen per jaar in Lux. En een CEO van Lux firma moet in Lux wonen.
                                      Tot je controle hebt. De firma waar ik voor werk heeft meer dan een jaar geleden controle gehad van de belastingen, gevolg is oprichting van een BVBA en 30 Belgische werknemers een Belgisch contract ipv Luxemburgs. Alleen de mensen die effectief konden bewijzen veel in Luxemburg te zijn (of buitenland) hebben nog altijd een Lux contract.
                                      Zoek het maar eens op wat de regels zijn hieromtrent, ik wist het ook niet.

Comment

• Maar swat. Desondanks dat ik en firmawagen heb en ermee op vakantie mag, ga ik toch nog altijd liever met het vliegtuig op vakantie dat stukken duurder is. Hé, kijk eens aan
                                        Ik rij om de 3 à 4 jaar eens een keertje voor een short-ski naar Oostenrijk en vorig jaar voor de eerste keer in mijn leven met de auto op vakantie geweest. En dit jaar gaan we een Cruise doen en moet ik met de auto tot in Kiel rijden.
                                        En weet je wat, ik tank hem verdomme aan de grens nog bomvol.

en volgens jaar weer met het vliegtuig

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                          Thomas: werk jij niet bij 2XL aan de gate?
                                          Zijn auto staat daar toevallig regelmatig geparkeerd

Comment

Working...
                                          X