Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het gaat toch niet persé over de loonkosten hier. Het komt er gewoon op neer dat het in die andere landen, inclusief Spanje, goedkoper is. Dat is niet alleen zo voor de loonkost, maar voor ook qua belastingen. Het is nu toch te laat. Op korte termijn volgen Audi en Volvo zeker, waarom hier blijven als zowat alles ergens anders goedkoper kan? Het gaat bij de bedrijven niet om "die werkmensen die net een huis gekocht hebben, een lening hebben lopen en vier kinderen moeten opvoeden", maar wel over de mooie cijfertjes ieder boekjaar. De algemene belastingsdruk in België is te hoog voor bedrijven, zeker als we het hebben over fabrieken (wanneer volgen CNH, Vanhool en Jonckheere?)
Ik heb zelf niet de best betaalde job, verre van, maar daar maak ik niet van. Zolang de rekening betaald zijn en ik nog wat kan uitgeven aan ontspanning ben ik tevreden. Ik wil gerust 1% van mijn loon inleveren, als ik maar mijn werk kan houden
Natuurlijk zijn de rooie blind voor te hoge loonkosten! Waarom zouden ze er iets aan doen? Die hoge loonkost houd hun RSZ in stand. Zonder zouden ze niet aan iedereen een uitkering kunnen schenken... Eveneens is het in hun voordeel dat dergelijke sluitingen gebeuren. Nu kunnen ze met veel geste brugpensioenen regelen en verder nog wat miljoenen stoppen in outplacement etc. Dan zijn zij weer de goeie die de arme sukkeltjes gered hebben. Garantie dat de Limburg donkerrood stemt in 2014 als dat blijft hangen. Ook is "hun" vakbond goed af aangezien zij voor hun duizenden leden weer werkloosheidsuitkeringen zullen regelen, waar zij weer miljoenen aan opstrijken.
Of dat verstandig en doordacht is is iets anders, dat is al genoeg bepleit hier.
Maar zoals vaak gaat het niet om wat het beste is in de politiek, en al zeker niet in de linkse politiek. Daar telt voornamelijk wat hen weer herverkozen zal maken.
Net als bij de vakbonden: daar moest men ook het nodige "bewijzen" door acties of losgekregen extraatjes voor de nieuwe sociale verkiezingen.
@f.v Niemand zegt toch dat de mensen van Ford geen deftig loon mogen hebben?! Het gaat er enkel om hoeveel dat loon moet kosten aan de werkgever. Het is imo écht niet logisch dat op alle loonkost 1/3 naar de werknemer gaat (netto loon), en 2/3 naar de staat via bijdragen en belastingen. Vergeet niet dat bovenop uw brutoloon nog 33% van die bruto aan RSZ betaald dient te worden hé. Van uw bruto mag jij ook 13% afgeven aan RSZ en daarna komen de belastingen afromen (toch ook zeker 30%) en betaal je nog BTW en belastingen allerhanden die ik nog niet mee wil tellen. DAT is het probleem!
Het is toch voor iedereen beter dat een arbeider 1500 krijgt waar de werkgever 2500 moet betalen, dan dat een arbeider 1000 krijgt en de werkgever er 3000 moet betalen?! DAAR gaat het om!
In detroit ziet men niet het netto loon van een arbeider hoor. Daar ziet men de totale loonkost uitgaven.
Daar zien ze dat een basis beginnende arbeider al 4000€/maand kost (hoewel die maar 1500 ontvangt)
In andere landen kost die zelfde arbeider maar 3000€/maand (hoewel die misschien evenveel ontvangt)
En als klap op de vuurpijl vinden de bonden van die Belgische fabriek 4000 niet genoeg en kan het niet dat die manager de winsten die een totale groep boekt niet onder hen komt verdelen....
@f.v Niemand zegt toch dat de mensen van Ford geen deftig loon mogen hebben?! Het gaat er enkel om hoeveel dat loon moet kosten aan de werkgever. Het is imo écht niet logisch dat op alle loonkost 1/3 naar de werknemer gaat (netto loon), en 2/3 naar de staat via bijdragen en belastingen. Vergeet niet dat bovenop uw brutoloon nog 33% van die bruto aan RSZ betaald dient te worden hé. Van uw bruto mag jij ook 13% afgeven aan RSZ en daarna komen de belastingen afromen (toch ook zeker 30%) en betaal je nog BTW en belastingen allerhanden die ik nog niet mee wil tellen. DAT is het probleem!
Het is toch voor iedereen beter dat een arbeider 1500 krijgt waar de werkgever 2500 moet betalen, dan dat een arbeider 1000 krijgt en de werkgever er 3000 moet betalen?! DAAR gaat het om!
Ik had toch geschreven dat de regering niet kan, wil of durft ingrijpen.
Dat de loonkost veel te hoog is dat begrijpt iedereen. Maar zolang ze dat in Brussel
niet begrijpen en niet durven ingrijpen zal er niets veranderen.
Vind het vreemd dat Valencia de nieuwe productie krijgt toegeschoven. Waarschijnlijk hebben ze daar het hards aan de bel getrokken en de top van Ford, aan de "flosch". De regio zal er wel bij varen. De toewijzingen van producties (algemeen) zal in Europa meer & meer een belangrijke rol gaan spelen. Misschien hadden ze eens beter een fabriek opgestart in Griekenland, maar tja daar staat niets volgens mij en zulke investering zullen ze niet zien zitten, als de voorzieningen al elders staan.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Bijkomend probleem voor Ford Genk is dat de drie modellen die daar geproduceerd worden tegelijkertijd
zijn gelanceerd (2006/2007) en dat ze alle drie tesamen een facelift hebben gehad. Eigenlijk heeft Ford
dus zelf voor enkele vette en enkele magere jaren gekozen. Hadden ze de drie modellen met enige
tussentijd kunnen lanceren dan had de fabriek in Genk misschien op een constant niveau kunnen draaien.
stel dat ze de loonkost laten zakken...de rekening moet blijven kloppen...wat mag er dan zwaarder belast worden van jullie ?
*huizen ?
*auto's ?
*btw op consumptiegoederen naar boven ?
*kindergeld afschaffen ?
*dop na 1 jaar schluss ?
*? moet ik nog eens overdenken...
*het mag er eerlijker aan toegaan...
*ja voor alle niet Europese producten, luxe tax.
*beperken tot max 2 stuks, mensen die geen kinderen hebben (gewilt of niet) niet mee laten betalen, of nog beter gewoon afschaffen.
*absoluut maar 2 jaar zou praktischer zijn denk ik (opleiding enz...) In Spanje is het ook maar tot max 2 jaar en volgens de periode dat je al gewerkt hebt.
Wel zou ik kiezen voor 100% loon behoud voor de eerste 10 maanden voor mensen die al 25+jaar werken en er niet kunnen aan doen dat hun werkgever er de brui aan geeft, om vervolgens degressief te laten worden.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
stel dat ze de loonkost laten zakken...de rekening moet blijven kloppen...wat mag er dan zwaarder belast worden van jullie ?
*huizen ?
*auto's ?
*kindergeld afschaffen ?
*dop na 1 jaar schluss ?
Het btw-tarief is deze maand in Nederland van 19% naar 21% gegaan. En wordt vanaf 2013 in
toenemende mate gecompenseerd door een lagere inkomstenblasting.
*huizen ?
*auto's ?
*kindergeld afschaffen ?
*dop na 1 jaar schluss ?
- Eenduidige regelgeving met minder uitzonderingen (met als gevolg minder controlerende ambtenaren benodigd)
- OF kindergeld OF aftrekpost kinderen ten laste, niet allebei
- Dop schluss naar rato gewerkte tijd (1 maand dop per gewerkt jaar)
- Elke vorm van brugpensioen stopzetten (mensen die nog geen pensioengerechtigde leeftijd hebben gaan werken, of naar het OCMW)
- Prestatiebeloning ambtenaren invoeren, statutaire benoemingen afschaffen
- Loonindex afschaffen
- Bijdrage studenten/ouders in studiekosten verhogen
- Staatsschuld aflossen prioriteit maken (zodat die miljarden en miljarden aan rentelasten vrijkomen en de belastingtarieven verlaagd kunnen worden)
De Ford arbeider die vanmorgen op het nieuws zei dat Ford een ontslagvergoeding diende te geven welke overeenkomt met de jaren dat de beste man anders nog gewerkt zou hebben bij Ford was tekenend voor de beleving van de Vlaamse arbeiders... men denkt in rechten. Een contract kan ook opgezegd worden, heel normale zaak.
Waarom bestaan er geen overkoepelende richtlijnen voor een ontslagvergoeding welke realistisch zijn? Als werkgevers niet tegen een acceptabele prijs afscheid kunnen nemen van werknemers dan zijn ze in het geheel niet geneigd om zich hier te komen vestigen.
*beperken tot max 2 stuks, mensen die geen kinderen hebben (gewilt of niet) niet mee laten betalen, of nog beter gewoon afschaffen.
Dat hoor je wel vaker, maar daarbij gaat men er gemakshalve aan voorbij dat hun eigen pensioen wel betaald gaat worden door de volgende generatie. Iedereen heeft er belang bij dat er een volgende generatie komt, met name diegenen die geen kinderen hebben. Wie zou er anders voor hen moeten zorgen? Zonder kinderen ben je per definitie aangewezen op de staat. De staat wordt betaald door diegenen die op dat moment werken, juist.. die kinderen die jouw buren nu aan het maken zijn
Allez, das toch ook zever zeker? Waarom moet men 'de balans laten kloppen' door ergens de belastingen te verlagen en ergens anders te verhogen? Dat is toch ook geen oplossing, uw belastingdruk blijft nog steeds dezelfde, gewoon 'voelt' het anders aan. Hoger netto loon maar ge geeft tijdens de maand meer af, what's the point?
1) Stel lagere import quota op buitenlandse goederen
2) hogere invoertarieven voor goederen gemaakt in lage loon landen
3) Grote qualiteitseisen op buitenlandse goederen om ze uit de unie te houden (en je verhoogt de productiekosten in offshore landen)
Je zult zien hoe snel 'productie' weer naar Europa verhuist ... Daarnaast gewoon een efficiëntere overheid.
De EuroCap testen op auto's bijvoorbeeld houdt hun troep buiten. Waarom kan dat niet op andere goederen?
/edit
Stel daarnaast een flat tax voor van 25% ofzo, schaf alle aftrekposten af en stel ook duidelijk dat gemaakte afspraken niet in de tussentijdse sprint aangepast zullen worden.
Mijn voorstel? Laat ons alle fabrieken sluiten ( werkvolk is meestal rijk aan eiwitten ( Soylent Green ) ), en belangrijk " geld is als zeewater, hoe meer je er van drinkt, hoe meer dorst je krijgt. "
Allez, das toch ook zever zeker? Waarom moet men 'de balans laten kloppen' door ergens de belastingen te verlagen en ergens anders te verhogen? Dat is toch ook geen oplossing, uw belastingdruk blijft nog steeds dezelfde, gewoon 'voelt' het anders aan. Hoger netto loon maar ge geeft tijdens de maand meer af, what's the point?
Lagere brutolonen met dezelfde nettolonen trekken misschien buitenlandse investeringen aan?
Lagere brutolonen met dezelfde nettolonen trekken misschien buitenlandse investeringen aan?
Net niet, als je geen consumptie creëert komt er uberhaupt geen investeringen. Investeringen hebben als doen productie capaciteit te verhogen of kosten te verminderen. Eind doel moet dus zijn de koopkracht van de consument verhogen, enkel zo zal hij consumeren en de bedrijven produceren.
Als ik 500 euro de maand meer over zou houden maar 499 moet afgeven aan KI/BTW/water/gas/elek/vuilniszakken, ... wie wordt er daar 'rijk' van? Enkel de overheid en nog steeds geen jobs of groei. Hogere netto lonen en groei van koopkracht kan ENKEL als de overheid minder uitgeeft (Dop, pensioenen, subsidies, sociale zekerheid, ...) en minder nodig heeft (IT, ambtenaren, wagenpark, politie, ...) . Blijkt hard te snappen in Brussel en in Europa.
Belastingen verplaatsen heeft dus geen nut. Het bewijst enkel dat ze niet met 'minder' kunnen en dat het geld moet blijven binnen stromen.
Net niet, als je geen consumptie creëert komt er uberhaupt geen investeringen. Investeringen hebben als doen productie capaciteit te verhogen of kosten te verminderen. Eind doel moet dus zijn de koopkracht van de consument verhogen, enkel zo zal hij consumeren en de bedrijven produceren.
Als ik 500 euro de maand meer over zou houden maar 499 moet afgeven aan KI/BTW/water/gas/elek/vuilniszakken, ... wie wordt er daar 'rijk' van? Enkel de overheid en nog steeds geen jobs of groei.
Meer buitenlandse investeringen is meer mensen aan het werk.
Meer mensen aan het werk is minder mensen aan 'den dop'.
Meer mensen aan het werk wil zeggen dat meer mensen meer geld kunnen uitgeven.
Minder mensen aan 'den dop' wil zeggen minder uitgaven voor de staat.
Minder uitgaven voor de staat is meer inversteringen door de staat.
Minder uitgaven voor de staat is hopelijk ooit minder belastingen betalen
Meer buitenlandse investeringen is meer mensen aan het werk.
Meer mensen aan het werk is minder mensen aan 'den dop'.
Meer mensen aan het werk wil zeggen dat meer mensen meer geld kunnen uitgeven.
Minder mensen aan 'den dop' wil zeggen minder uitgaven voor de staat.
Minder uitgaven voor de staat is meer inversteringen door de staat.
Minder uitgaven voor de staat is hopelijk ooit minder belastingen betalen
Ik denk niet dat ik mijn punt gemaakt heb
Meer buitenlandse investeringen is meer mensen aan het werk. <- je startpunt is niet haalbaar als de consument niet consumeert. A chain is only as strong as it's weakest link;
Of denk je dat 'investeringen' gedaan worden voor de fun of it?
Dat hoor je wel vaker, maar daarbij gaat men er gemakshalve aan voorbij dat hun eigen pensioen wel betaald gaat worden door de volgende generatie. Iedereen heeft er belang bij dat er een volgende generatie komt, met name diegenen die geen kinderen hebben. Wie zou er anders voor hen moeten zorgen? Zonder kinderen ben je per definitie aangewezen op de staat. De staat wordt betaald door diegenen die op dat moment werken, juist.. die kinderen die jouw buren nu aan het maken zijn
Altijd best dat je voor je eigen in staat...
Mijn vader is al zolang op pensioen dan dat hij gewerkt heeft (35/35) aan de spoorwegen... Zie dat niet zo, dat ik nu moet werken om zijn pensioen te betalen. Als zelfstandige komt er je niemand bijspringen.
Comment