Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Bedienden VW Vorst staken voorlopig niet

    De bedienden van Volkswagen Vorst gaan voorlopig geen actie voeren. Dat is vandaag gezegd tijdens een algemene personeelsvergadering aan de fabriekspoort.

    De vakbonden overwegen acties omdat er nog altijd geen duidelijkheid is over het precieze aantal naakte ontslagen en waar die zullen vallen. De voorgestelde ontslagregeling was de voornaamste reden waarom vakbonden en directie het overleg donderdag afbraken. "De directie stelde de formule Claeys (één maandloon per jaar anciënniteit) voor maal een factor 1,25 en een vertrekpremie van 25.000 euro voor iedereen", aldus Wim Penninckx van het ACV. "Dat is veel te weinig." De bonden willen naar verluidt minstens een factor 2.
    bron: hln

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
      bron: hln
      greedy bastardo's

      Comment


      • Definitief sociaal akkoord VW Vorst zo goed als rond :





        .

        Comment


        • De bedienden van de Volkswagenfabriek van Vorst staken. Ze doen dat uit protest met het sociaal overleg dat volledig geblokkeerd zit. In de namiddag gaan ze wel gewoon terug aan het werk.
          Ze wachten dan het resultaat af van het overleg tussen bonden, directie en de sociaal bemiddelaar. Het sociaal overleg bij de bedienden van VW zit muurvast omdat de directie niet met verbeterde voorstellen komt omtrent de naakte ontslagen.
          Bron: belga

          Comment



          • serieus?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten

              serieus?
              Ze denken dat ze meer zijn dan de gewone arbeider en de bedragen die uitbetaald zijn, waren niet genoeg voor hun.
              1982 BMW E28 528i
              2013 BMW F31 318d

              2007 VW Polo 1.4 TDI (Sold)

              Comment


              • mini-staking vd bedienden zou alweer voorbij zijn

                Comment


                • 'kvraag mij af of dat daadwerkelijk nog druk uitoefend.
                  Volgens mij staan de managers meer aan de grond genageld als er is een week niet gestaakt wordt.

                  Comment


                  • Vorst gaat ook nieuwe Polo bouwen 15-02-2007 14:58


                    De Volkswagen fabriek in het Belgische Vorst mag vanaf 2008 de nieuwe Polo gaan maken. Dit heeft de directie van de fabriek aan de vakbonden laten weten. Voorwaarde is wel dat Vorst 20 % goedkoper gaat produceren. Dit betekent dat ook de loonkosten met 20 % moeten dalen. Een deel kan gerealiseerd worden door het personeel in plaats van 35 uur voortaan 38 uur te laten werken zonder salariscompensatie. Op deze manier kan 7 % van de beoogde besparing worden binnengehaald. Over de resterende 13 % is nog geen duidelijkheid, maar de directie zou willen gaan sleutelen aan het bonussysteem.
                    De nieuwe Audi A1 gaat pas in september 2009 in productie. Tot die tijd zal de Audi A3, de Golf en de huidige Polo het personeel aan het werk moeten houden. Gepland is een jaarproductie van 84.000 auto’s, zowel voor 2007 als voor 2008. Vanaf de zomer van 2008 moet de nieuwe Polo zowel het oude model als de Golf gaan aflossen. Of die Polo ook na de productiestart van de Audi A1 nog zal worden doorgebouwd is onzeker. Volkswagen streeft er naar om via een forse versimpeling van het motorenaanbod en een efficiënter ontwerp de productiekosten van de Polo aanzienlijk te verlagen. Het programma zal zich concentreren rondom 1,4 liter benzinemodellen en een compleet nieuwe 1.6 TDI. De lagere productiekosten (gestreefd wordt naar een bedrag van 2.000 euro) zullen deels worden doorgegeven aan de consument, met als gevolg dat u voor het geld van een 1,4 liter model van de concurrentie niet bent aangewezen op een 3 cilinder 1,2 liter Polo, maar ook bij Volkswagen een échte motor krijgt (met 4 cilinders) en 1,4 liter inhoud. Goedkoop zal de nieuwe Polo zeker niet ogen; men streef naar een uitgesproken sportief ontwerp. Net als bij de concurrentie zal de 5e generatie Polo de 4 meter grens passeren en breder worden dan 1,7 meter. Het onderstel wordt overgenomen van het huidige model, maar wordt wel geschikt gemaakt voor vierwielaandrijving. Daarnaast zal de Polo leverbaar worden met een iets versimpelde DSG versnellingsbak met dubbele koppeling.

                    Comment


                    • Ik dacht even dat het 1 april was toen ik onderstaande las :

                      BRUSSEL 26/02 (BELGA) = Een deel van de werknemers van de
                      ochtendploeg bij autobouwer Volkswagen Vorst zijn maandagmorgen
                      spontaan in staking gegaan. Ze blokkeren een deel van de
                      montageketting.


                      "Zowat de helft van de fabriek ligt stil", aldus
                      Stefaan Van Bockstaele van de liberale vakbond. Hij vreest dat deze
                      nieuwste staking het einde van de fabriek zou kunnen betekenen.

                      Volgens Van Bockstaele is de staking begonnen toen vakbondsmensen
                      een deel van de ochtenploeg informeerden over de
                      intentieverklaring die normaal gezien maandag wordt ondertekend
                      tijdens een speciale ondernemingsraad.

                      Die ondernemingsraad is gewijd aan het voorstel van de
                      directie van afgelopen vrijdag over de toekomst van het bedrijf.
                      Daarin is sprake van een verlenging van de werkweek van 35 naar 38
                      uren per week, om te komen tot een kostenreductie van 20 procent
                      en zo het behoud van 2.200 banen te kunnen garanderen.

                      Volgens Van Bockstaele komt de actie op een zeer gevaarlijk
                      moment. "De personeelsdirecteur van Audi, Werner Weduckel, komt
                      vandaag naar VW Vorst om zeer concrete afspraken te maken. Hij
                      verwacht niet minder dan een handtekening onder de
                      intentieverklaring en hij heeft duidelijke volmachten om hoe dan
                      ook een beslissing te nemen", aldus de vakbondsman.

                      Van Bockstaele vreest dat de sluiting weer dichterbij komt.
                      "Audi heeft niet zoveel geduld als Volkswagen. Het kan ook heel
                      gemakkelijk dezelfde plannen realiseren in een andere fabriek,
                      bijvoorbeeld in Spanje. Intussen vergeten de actievoerders dat er
                      nog helemaal geen sociaal akkoord getekend is. Niets is dus zeker,
                      dus ook niet de premies voor de vrijwillige vertrekkers of andere
                      regelingen."/.VDH

                      BMW E46 318d '05

                      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                        Ik dacht even dat het 1 april was toen ik onderstaande las :

                        BRUSSEL 26/02 (BELGA) = Een deel van de werknemers van de
                        ochtendploeg bij autobouwer Volkswagen Vorst zijn maandagmorgen
                        spontaan in staking gegaan. Ze blokkeren een deel van de
                        montageketting.


                        "Zowat de helft van de fabriek ligt stil", aldus
                        Stefaan Van Bockstaele van de liberale vakbond. Hij vreest dat deze
                        nieuwste staking het einde van de fabriek zou kunnen betekenen.

                        Volgens Van Bockstaele is de staking begonnen toen vakbondsmensen
                        een deel van de ochtenploeg informeerden over de
                        intentieverklaring die normaal gezien maandag wordt ondertekend
                        tijdens een speciale ondernemingsraad.

                        Die ondernemingsraad is gewijd aan het voorstel van de
                        directie van afgelopen vrijdag over de toekomst van het bedrijf.
                        Daarin is sprake van een verlenging van de werkweek van 35 naar 38
                        uren per week, om te komen tot een kostenreductie van 20 procent
                        en zo het behoud van 2.200 banen te kunnen garanderen.

                        Volgens Van Bockstaele komt de actie op een zeer gevaarlijk
                        moment. "De personeelsdirecteur van Audi, Werner Weduckel, komt
                        vandaag naar VW Vorst om zeer concrete afspraken te maken. Hij
                        verwacht niet minder dan een handtekening onder de
                        intentieverklaring en hij heeft duidelijke volmachten om hoe dan
                        ook een beslissing te nemen", aldus de vakbondsman.

                        Van Bockstaele vreest dat de sluiting weer dichterbij komt.
                        "Audi heeft niet zoveel geduld als Volkswagen. Het kan ook heel
                        gemakkelijk dezelfde plannen realiseren in een andere fabriek,
                        bijvoorbeeld in Spanje. Intussen vergeten de actievoerders dat er
                        nog helemaal geen sociaal akkoord getekend is. Niets is dus zeker,
                        dus ook niet de premies voor de vrijwillige vertrekkers of andere
                        regelingen."/.VDH
                        Zucht, das al de tweede keer dat ze de boel plat leggen op een cruciaal moment. Mij zou het absoluut niet verwonderen als Audi beslist de fabriek alsnog te sluiten, wat ben je trouwens met een bende bijna continu stakende arbeiders...

                        Comment


                        • Amai, ik zou dat ding rap dichtgooien.

                          Stelletje herriestokers.

                          Comment


                          • In plaats van grote bedrijven steeds te herstructureren zouden ze van mijn part eens de vakbonden mogen herstructureren. Beseffen die vertegenwoordigers dan niet dat ze dikwijls overdrijven in hun eisen?

                            Let op, begrijp me niet verkeerd, vakbonden moeten er zijn voor het welzijn van de werknemers. Maar trop is teveel, werknemers worden vaak iets teveel gepamperd waardoor ze een gevoel van “untouchable� krijgen, alles kan en alles mag. Tot de directie het niet meer ziet zitten en dat de bom ontploft en dan staan ze daar op straat (en op den dop).

                            Dat de vakbondmensen eens goed nadenken en naar beide kanten kijken en redelijker worden met hun eisen. Vooral nu met China voor de deur. Afstanden worden steeds makkelijker te overbruggen en er staan wereldwijd genoeg landen te popelen om onze industrie over te nemen.

                            Comment


                            • Het leven zoals het is ... VW vorst

                              Mijn sympathie of medeleven zijn ze al lang verloren

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                Het leven zoals het is ... VW vorst

                                Mijn sympathie of medeleven zijn ze al lang verloren
                                De mijne ook. Schandalig.

                                Comment


                                • Ik vrees vooral voor de toekomst van Vorst als de fabriek effectief sluit.
                                  Veel handelaars daar leven van die fabriek en zijn werknemers, de laatste jaren was er reeds meer en meer leegstand, maar nu zou het wel eens een spookstad kunnen worden.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                                    Ik vrees vooral voor de toekomst van Vorst als de fabriek effectief sluit.
                                    Veel handelaars daar leven van die fabriek en zijn werknemers, de laatste jaren was er reeds meer en meer leegstand, maar nu zou het wel eens een spookstad kunnen worden.
                                    Beetje zoals heel Brussel waarschijnlijk he. Sint-Joost-Tenode, Schaarbeek, Koekelberg, Elsene en ook Vilvoorde blijve met littekens zitten van vergane industrie. De verkeersproblematiek zorgt ervoor dat ze amper nieuwe bezetting krijgen en dat de wonde enkel dieper wordt. De haven van Brussel is ook 'n mooi voorbeeld.

                                    Mijn vraag bij heel die Vorst-klucht: hoe kan je nu kwalitatief hoogstaande wagens bouwen als de ketting minstens 1 keer per week plat ligt...

                                    Comment


                                    • En na de ochtendploeg is ook de namiddagploeg niet aan de slag gegaan
                                      BMW E46 318d '05

                                      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
                                        In plaats van grote bedrijven steeds te herstructureren zouden ze van mijn part eens de vakbonden mogen herstructureren. Beseffen die vertegenwoordigers dan niet dat ze dikwijls overdrijven in hun eisen?

                                        Let op, begrijp me niet verkeerd, vakbonden moeten er zijn voor het welzijn van de werknemers. Maar trop is teveel, werknemers worden vaak iets teveel gepamperd waardoor ze een gevoel van “untouchable� krijgen, alles kan en alles mag. Tot de directie het niet meer ziet zitten en dat de bom ontploft en dan staan ze daar op straat (en op den dop).

                                        Dat de vakbondmensen eens goed nadenken en naar beide kanten kijken en redelijker worden met hun eisen. Vooral nu met China voor de deur. Afstanden worden steeds makkelijker te overbruggen en er staan wereldwijd genoeg landen te popelen om onze industrie over te nemen.
                                        Het voorval vandaag heeft niets te maken met de vakbonden. Integendeel, de vakbondvertegenwoordigers zien de ernst van de zaak in en proberen de harde kern die vandaag staakt ervan te overtuigen hiermee te stoppen. Zo was het toch in het journaal van 13u...

                                        Comment


                                        • Comment

                                          Working...
                                          X