Oorspronkelijk geplaatst door reVel
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Megasanering treft VW Vorst
Collapse
X
-
Euhm...
Natuurlijk hebben wij enkel het beeld van Vorst, die staken alleen maar. Maar dat is er door de media, die natuurlijk enkel die dingen eruit halen. Sensatie, weet je wel
Maar er zijn daar al een tijdje strubbelingen aan de gang. En omdat de vakbonden ook niet zorgen voor deftige onderhandelingen leggen de arbeiders in groep het werk neer. Enkel om duidelijke antwoorden te krijgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk BerichtenEuhm...
Natuurlijk hebben wij enkel het beeld van Vorst, die staken alleen maar. Maar dat is er door de media, die natuurlijk enkel die dingen eruit halen. Sensatie, weet je wel
Maar er zijn daar al een tijdje strubbelingen aan de gang. En omdat de vakbonden ook niet zorgen voor deftige onderhandelingen leggen de arbeiders in groep het werk neer. Enkel om duidelijke antwoorden te krijgen.
En dat heb je van?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk BerichtenEn dat heb je van?
Maar feit blijft dat de onderhandelingen moeilijk verlopen. Of dat aan de vakbonden ligt of aan de grote mannen in Duitsland weet ik niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk BerichtenDe media natuurlijk
Maar feit blijft dat de onderhandelingen moeilijk verlopen. Of dat aan de vakbonden ligt of aan de grote mannen in Duitsland weet ik niet.
Enkel stakingen zorgen voor het nodige spektakel.
Comment
-
De Golf verliezen ze toch (misschien gedeeltelijk). Dit wilt niet zeggen dat de fabriek dichtgaat. Vorst is een heel flexibele fabriek en zou ook met een paar aanpassingen andere modellen op het A4-platform kunnen bouwen (er zijn immers heel wat modellen die op dat A4-platform staan). Ik dacht dat er 53 uren gedaan worden eer er een Golf klaar is, terwijl andere fabrieken bij gelijkaardige modellen dit in minder dan 20 uur kunnen. Als het daar snel gaat, moet dat bij VW ook lukken. Maar: de vraag naar de Golf daalt, en VW heeft niet meer zijn populariteit van vroeger. Daarom is het ook maar normaal dat er herstructureringen komen.
Dit is echter nog altijd geen reden om volop in eigen land te investeren, fabrieken bouwen waar het veel goedkoper is en een ander land, dat een heel rendabele fabriek heeft met goede arbeiders zomaar in de steek te laten.
We zullen zien woensdag (want de ondernemingsraad is met een dag uitgesteld).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Acec Bekijk BerichtenDe Golf verliezen ze toch (misschien gedeeltelijk). Dit wilt niet zeggen dat de fabriek dichtgaat. Vorst is een heel flexibele fabriek en zou ook met een paar aanpassingen andere modellen op het A4-platform kunnen bouwen (er zijn immers heel wat modellen die op dat A4-platform staan). Ik dacht dat er 53 uren gedaan worden eer er een Golf klaar is, terwijl andere fabrieken bij gelijkaardige modellen dit in minder dan 20 uur kunnen. Als het daar snel gaat, moet dat bij VW ook lukken. Maar: de vraag naar de Golf daalt, en VW heeft niet meer zijn populariteit van vroeger. Daarom is het ook maar normaal dat er herstructureringen komen.
Dit is echter nog altijd geen reden om volop in eigen land te investeren, fabrieken bouwen waar het veel goedkoper is en een ander land, dat een heel rendabele fabriek heeft met goede arbeiders zomaar in de steek te laten.
We zullen zien woensdag (want de ondernemingsraad is met een dag uitgesteld).
47.5 uur dacht ik
53 uur was het in Wolfsburg.
Fabriek sluiten betekent ook een miljardenkost...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk BerichtenJammer genoeg zijn de onderhandelingen niet interessant genoeg voor de meeste media en wordt er dus ook geen of amper aandacht aan besteed.
Enkel stakingen zorgen voor het nodige spektakel.
Als er een overeenkomst was, wisten we ze wel!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door U R a Bus Bekijk BerichtenDe laatste jaren hebben ze niets anders meer gedaan & dan verschieten ze ervan dat er jobs op 't spel staan.
enfin ... blijkt nu dat ze de vergadering al verschoven hebben, en hun slechte-nieuwsbrenger gevraagd hebben. daar was vrijdag nog geen sprake van voor hun staking
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk BerichtenEuhm...
Natuurlijk hebben wij enkel het beeld van Vorst, die staken alleen maar. Maar dat is er door de media, die natuurlijk enkel die dingen eruit halen. Sensatie, weet je wel
Maar er zijn daar al een tijdje strubbelingen aan de gang. En omdat de vakbonden ook niet zorgen voor deftige onderhandelingen leggen de arbeiders in groep het werk neer. Enkel om duidelijke antwoorden te krijgen.
Oorspronkelijk geplaatst door Acec Bekijk BerichtenDe Golf verliezen ze toch (misschien gedeeltelijk). Dit wilt niet zeggen dat de fabriek dichtgaat. Vorst is een heel flexibele fabriek en zou ook met een paar aanpassingen andere modellen op het A4-platform kunnen bouwen (er zijn immers heel wat modellen die op dat A4-platform staan). Ik dacht dat er 53 uren gedaan worden eer er een Golf klaar is, terwijl andere fabrieken bij gelijkaardige modellen dit in minder dan 20 uur kunnen. Als het daar snel gaat, moet dat bij VW ook lukken. Maar: de vraag naar de Golf daalt, en VW heeft niet meer zijn populariteit van vroeger. Daarom is het ook maar normaal dat er herstructureringen komen.
Dit is echter nog altijd geen reden om volop in eigen land te investeren, fabrieken bouwen waar het veel goedkoper is en een ander land, dat een heel rendabele fabriek heeft met goede arbeiders zomaar in de steek te laten.
Het idiote aan de zaak is dat men al jaar na jaar ziet dat de Golf niet meer zo populair is als ooit tevoren. Sinds na de Golf III (de IV dus) is het duidelijk geworden dat 'ie de verkopen van de z'n voorgangers maar niet kon evenaren.
Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten47.5 uur dacht ik
53 uur was het in Wolfsburg.
Fabriek sluiten betekent ook een miljardenkost...
Een Mégane rond de 20 uren.
Een Corolla 26 uren. dacht ik.
Comment
-
400 arbeiders Automotive Park leggen werk neer
De staking bij de Volkswagenfabriek in Vorst treft ook het Automotive Park vlakbij. De vierhonderd arbeiders legden er eveneens het werk neer en het park is volledig afgesloten. Er kunnen geen vrachtwagens in of uit. Volgens een vakbondsman ter plaatse zal de blokkade minstens de hele dag duren.
Omleiding
Het Automotive Park staat in voor de logistieke diensten aan de Volkswagenfabriek. Het Park, dat via een grote brug in verbinding staat met de VW-fabriek, zorgt er onder meer voor dat de onderdelen nodig voor assemblage van voertuigen tot in de fabriek raken. Het Automotive Park werd pas onlangs gebouwd en in gebruik genomen. Het was uitgerekend daar, tijdens de eerstesteenlegging, dat premier Verhofstadt voor het eerst een verlaging van de lasten op ploegenarbeid aankondigde.
Intussen zijn de stakende arbeiders van de ochtendploeg bij VW Vorst zo goed als allemaal naar huis teruggekeerd. Een tiental vakbondsmilitanten houdt voor de hoofdingang van de fabriek op de Tweede Britse Legerlaan de wacht. De laan is afgesloten en de lokale politie heeft een omleiding voorzien. Dit zorgt voor filevorming op de Humaniteitslaan tot aan de Brusselse ring.
Omstreeks 12 uur dient zich een nieuwe ploeg aan bij Volkswagen. De vakbonden verwachten hetzelfde stramien als de vorige dagen, waarbij de arbeiders eerst even zullen vergaderen en meteen daarna het werk zullen neerleggen. Dat scenario zal zich meer dan waarschijnlijk tot woensdagochtend herhalen bij elke ploegwissel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichtenliberalen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk BerichtenDuchatelet is in mijn ogen eerder een communist, maar dan met de visie "Één voor allen, alles voor Roland"
die man heeft al een groot deel van zijn prive-kapitaal geinvesteerd in (slechte) politiek
maar zijn ideeen zijn utopisch, maar mits een beetje een bredere visie en begrip mss haalbaar en een pak fairder als het huidige systeem
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenUItzonderlijke raad komt nu toch dinsdag ipv woensdag.
Duitsland laat weten dat er van een volledige sluiting van de fabriek geen sprake is.
(ligt in een woonwijk)
VW Vorst dient nu op dit moment als "back-up" voor de fabriek in Wolfsburg, mocht die de vraag naar Golf's niet aankunnen.
Maar aangezien de verkoop van de Golf op dit moment tegenvalt...
Maar zoals Acec zei: vele wagens van VW staan op hetzelfde platform: het kan goed zijn dat er een ander type van de band rolt van Vorst op korte termijn.
Comment
-
VW Vorst: geen sluiting, wel ontslagenDe Volkswagen-fabriek in Vorst gaat niet dicht. Dat meldt de directie van de fabriek. De bijzondere ondernemingsraad, die meer duidelijkheid zou moeten geven over de toekomst van de fabriek, gaat dan toch morgen door. Eerder was de vergadering uitgesteld tot woensdag. Het blijft voorlopig onduidelijk hoeveel banen in Vorst sneuvelen. Volgens de directie van de fabriek is er nog geen enkele beslissing genomen. "Deze zal pas worden genomen na afloop van de informatie- en consultatiefase. Een sluiting van de fabriek te Vorst is niet gepland", luidt het in een mededeling van de directie.
Twee vakbondsmensen van VW Vorst hadden vandaag een gesprek met de vakbond IG Metall en de directie in Duitsland. Ook zij kregen te horen dat de fabriek niet sluit, maar verwachten wel een grote herstructerering.
De staking bij VW Vorst duurt voorlopig voort.
Comment
Comment