Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
    Duchâtelet?

    Die kerel heeft nochtans ook domme ideeën die in theorie mooi zijn, maar in de praktijk toch anders.
    Inderdaad, alhoewel ik het eerder utopische dan domme ideeën zou noemen.

    Comment


    • Ik stel voor dat ze bij VW in Vorst nog maar eens goed staken. Kwestie dat de top in Duitsland niet echt meer moet twijfelen wat ze gaan doen.

      De laatste jaren hebben ze niets anders meer gedaan & dan verschieten ze ervan dat er jobs op 't spel staan.

      Goe bezig.

      Comment


      • Net een artikel gelezen in Knack.

        Er zouden ontslagen vallen in Vorst, maar de fabriek zou volgens hen niet sluiten wegens de flexibiliteit (om de tekorten in de productie snel te kunnen aanvullen) van de fabriek.

        Comment


        • Euhm...

          Natuurlijk hebben wij enkel het beeld van Vorst, die staken alleen maar. Maar dat is er door de media, die natuurlijk enkel die dingen eruit halen. Sensatie, weet je wel

          Maar er zijn daar al een tijdje strubbelingen aan de gang. En omdat de vakbonden ook niet zorgen voor deftige onderhandelingen leggen de arbeiders in groep het werk neer. Enkel om duidelijke antwoorden te krijgen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
            Euhm...

            Natuurlijk hebben wij enkel het beeld van Vorst, die staken alleen maar. Maar dat is er door de media, die natuurlijk enkel die dingen eruit halen. Sensatie, weet je wel

            Maar er zijn daar al een tijdje strubbelingen aan de gang. En omdat de vakbonden ook niet zorgen voor deftige onderhandelingen leggen de arbeiders in groep het werk neer. Enkel om duidelijke antwoorden te krijgen.

            En dat heb je van?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
              En dat heb je van?
              De media natuurlijk

              Maar feit blijft dat de onderhandelingen moeilijk verlopen. Of dat aan de vakbonden ligt of aan de grote mannen in Duitsland weet ik niet.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                De media natuurlijk

                Maar feit blijft dat de onderhandelingen moeilijk verlopen. Of dat aan de vakbonden ligt of aan de grote mannen in Duitsland weet ik niet.
                Jammer genoeg zijn de onderhandelingen niet interessant genoeg voor de meeste media en wordt er dus ook geen of amper aandacht aan besteed.

                Enkel stakingen zorgen voor het nodige spektakel.

                Comment


                • De Golf verliezen ze toch (misschien gedeeltelijk). Dit wilt niet zeggen dat de fabriek dichtgaat. Vorst is een heel flexibele fabriek en zou ook met een paar aanpassingen andere modellen op het A4-platform kunnen bouwen (er zijn immers heel wat modellen die op dat A4-platform staan). Ik dacht dat er 53 uren gedaan worden eer er een Golf klaar is, terwijl andere fabrieken bij gelijkaardige modellen dit in minder dan 20 uur kunnen. Als het daar snel gaat, moet dat bij VW ook lukken. Maar: de vraag naar de Golf daalt, en VW heeft niet meer zijn populariteit van vroeger. Daarom is het ook maar normaal dat er herstructureringen komen.

                  Dit is echter nog altijd geen reden om volop in eigen land te investeren, fabrieken bouwen waar het veel goedkoper is en een ander land, dat een heel rendabele fabriek heeft met goede arbeiders zomaar in de steek te laten.

                  We zullen zien woensdag (want de ondernemingsraad is met een dag uitgesteld).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Acec Bekijk Berichten
                    De Golf verliezen ze toch (misschien gedeeltelijk). Dit wilt niet zeggen dat de fabriek dichtgaat. Vorst is een heel flexibele fabriek en zou ook met een paar aanpassingen andere modellen op het A4-platform kunnen bouwen (er zijn immers heel wat modellen die op dat A4-platform staan). Ik dacht dat er 53 uren gedaan worden eer er een Golf klaar is, terwijl andere fabrieken bij gelijkaardige modellen dit in minder dan 20 uur kunnen. Als het daar snel gaat, moet dat bij VW ook lukken. Maar: de vraag naar de Golf daalt, en VW heeft niet meer zijn populariteit van vroeger. Daarom is het ook maar normaal dat er herstructureringen komen.

                    Dit is echter nog altijd geen reden om volop in eigen land te investeren, fabrieken bouwen waar het veel goedkoper is en een ander land, dat een heel rendabele fabriek heeft met goede arbeiders zomaar in de steek te laten.

                    We zullen zien woensdag (want de ondernemingsraad is met een dag uitgesteld).

                    47.5 uur dacht ik

                    53 uur was het in Wolfsburg.
                    Fabriek sluiten betekent ook een miljardenkost...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                      Jammer genoeg zijn de onderhandelingen niet interessant genoeg voor de meeste media en wordt er dus ook geen of amper aandacht aan besteed.

                      Enkel stakingen zorgen voor het nodige spektakel.
                      Daar heb je me...

                      Als er een overeenkomst was, wisten we ze wel!

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door U R a Bus Bekijk Berichten
                        De laatste jaren hebben ze niets anders meer gedaan & dan verschieten ze ervan dat er jobs op 't spel staan.
                        decennia


                        enfin ... blijkt nu dat ze de vergadering al verschoven hebben, en hun slechte-nieuwsbrenger gevraagd hebben. daar was vrijdag nog geen sprake van voor hun staking

                        Comment


                        • Ondertussen zou ook Opel Antwerpen de nachtshift verliezen...
                          www.autowoche.de

                          Comment


                          • Grote bedrijven als deze kunnen niet blijven in ons landje....torenhoge loonlasten..
                            Zal zeker niet het laatste zijn...sterkte aan de werknemers !!

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                              Euhm...

                              Natuurlijk hebben wij enkel het beeld van Vorst, die staken alleen maar. Maar dat is er door de media, die natuurlijk enkel die dingen eruit halen. Sensatie, weet je wel

                              Maar er zijn daar al een tijdje strubbelingen aan de gang. En omdat de vakbonden ook niet zorgen voor deftige onderhandelingen leggen de arbeiders in groep het werk neer. Enkel om duidelijke antwoorden te krijgen.
                              Uiteraard is het beeld dat we van VW krijgen een stakingsbeeld. 't Feit dat ze in 2003 héél de productielijn gewijzigd hebben (m'n schoonboer heeft ten tijde meegewerkt aan de opbouw voor ICT en robotica, toen waren er al twijfels 'wat met Vorst doen'. Ze hebben 't fiat gekregen de énorme investeringen in een zulke oude fabriek te mogen doen mét de voorwaarde dat indien de Golf niet verkocht zoals gepland Vorst de eerste op het lijstje zou zijn. In 't begin verkocht de Golf niet zoals verwacht, dus angst. 2005, 2005 en 2006 is beter gegaan maar nu is 'ie -na 3.5 jaar, wat énorm snel is- al over z'n hoogtepunt heen, dus weer angsten. Niks nieuws voor Vorst, ze wisten het op voorhand!), dat ze een automotive park gebouwd hebben edm komt allemaal amper in 't nieuws.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Acec Bekijk Berichten
                              De Golf verliezen ze toch (misschien gedeeltelijk). Dit wilt niet zeggen dat de fabriek dichtgaat. Vorst is een heel flexibele fabriek en zou ook met een paar aanpassingen andere modellen op het A4-platform kunnen bouwen (er zijn immers heel wat modellen die op dat A4-platform staan). Ik dacht dat er 53 uren gedaan worden eer er een Golf klaar is, terwijl andere fabrieken bij gelijkaardige modellen dit in minder dan 20 uur kunnen. Als het daar snel gaat, moet dat bij VW ook lukken. Maar: de vraag naar de Golf daalt, en VW heeft niet meer zijn populariteit van vroeger. Daarom is het ook maar normaal dat er herstructureringen komen.

                              Dit is echter nog altijd geen reden om volop in eigen land te investeren, fabrieken bouwen waar het veel goedkoper is en een ander land, dat een heel rendabele fabriek heeft met goede arbeiders zomaar in de steek te laten.
                              De kans dat ze de fabriek van vandaag op morgen dichtdoen is inderdaad erg klein, denk ook ik. Een uitdoofscenario zit er meer in. Nu bouwen ze de Golf en de Polo. Ieder jaar stillaan wat meer mensen buiten (pensioen, brugpensioen, interims, geen mensen meer vervangen) en na een paar jaar werkt er zodanig weinig volk meer in de fabriek dat het erg simpel en vrij goedkoop geworden is om alle overblijvende lijnen te verplaatsen naar een andere fabriek.

                              Het idiote aan de zaak is dat men al jaar na jaar ziet dat de Golf niet meer zo populair is als ooit tevoren. Sinds na de Golf III (de IV dus) is het duidelijk geworden dat 'ie de verkopen van de z'n voorgangers maar niet kon evenaren.
                              Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                              47.5 uur dacht ik

                              53 uur was het in Wolfsburg.
                              Fabriek sluiten betekent ook een miljardenkost...
                              Hier iets van een 47 uur.
                              Een Mégane rond de 20 uren.
                              Een Corolla 26 uren. dacht ik.

                              Comment


                              • 400 arbeiders Automotive Park leggen werk neer

                                De staking bij de Volkswagenfabriek in Vorst treft ook het Automotive Park vlakbij. De vierhonderd arbeiders legden er eveneens het werk neer en het park is volledig afgesloten. Er kunnen geen vrachtwagens in of uit. Volgens een vakbondsman ter plaatse zal de blokkade minstens de hele dag duren.

                                Omleiding
                                Het Automotive Park staat in voor de logistieke diensten aan de Volkswagenfabriek. Het Park, dat via een grote brug in verbinding staat met de VW-fabriek, zorgt er onder meer voor dat de onderdelen nodig voor assemblage van voertuigen tot in de fabriek raken. Het Automotive Park werd pas onlangs gebouwd en in gebruik genomen. Het was uitgerekend daar, tijdens de eerstesteenlegging, dat premier Verhofstadt voor het eerst een verlaging van de lasten op ploegenarbeid aankondigde.

                                Intussen zijn de stakende arbeiders van de ochtendploeg bij VW Vorst zo goed als allemaal naar huis teruggekeerd. Een tiental vakbondsmilitanten houdt voor de hoofdingang van de fabriek op de Tweede Britse Legerlaan de wacht. De laan is afgesloten en de lokale politie heeft een omleiding voorzien. Dit zorgt voor filevorming op de Humaniteitslaan tot aan de Brusselse ring.

                                Omstreeks 12 uur dient zich een nieuwe ploeg aan bij Volkswagen. De vakbonden verwachten hetzelfde stramien als de vorige dagen, waarbij de arbeiders eerst even zullen vergaderen en meteen daarna het werk zullen neerleggen. Dat scenario zal zich meer dan waarschijnlijk tot woensdagochtend herhalen bij elke ploegwissel.
                                bron: belga

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                                  liberalen
                                  Duchatelet is in mijn ogen eerder een communist, maar dan met de visie "Één voor allen, alles voor Roland"

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                                    Duchatelet is in mijn ogen eerder een communist, maar dan met de visie "Één voor allen, alles voor Roland"

                                    die man heeft al een groot deel van zijn prive-kapitaal geinvesteerd in (slechte) politiek

                                    maar zijn ideeen zijn utopisch, maar mits een beetje een bredere visie en begrip mss haalbaar en een pak fairder als het huidige systeem

                                    Comment


                                    • UItzonderlijke raad komt nu toch dinsdag ipv woensdag.
                                      Duitsland laat weten dat er van een volledige sluiting van de fabriek geen sprake is.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                        UItzonderlijke raad komt nu toch dinsdag ipv woensdag.
                                        Duitsland laat weten dat er van een volledige sluiting van de fabriek geen sprake is.
                                        Logisch: heel die fabriek sluiten kost teveel aan ontslagvergoedingen, én ze krijgen het gebouw van VW in Vorst niet verkocht aan mogelijke kandidaat-kopers omdat er geen uitbreidingsmogelijkheden zijn
                                        (ligt in een woonwijk)

                                        VW Vorst dient nu op dit moment als "back-up" voor de fabriek in Wolfsburg, mocht die de vraag naar Golf's niet aankunnen.
                                        Maar aangezien de verkoop van de Golf op dit moment tegenvalt...

                                        Maar zoals Acec zei: vele wagens van VW staan op hetzelfde platform: het kan goed zijn dat er een ander type van de band rolt van Vorst op korte termijn.

                                        Comment


                                        • VW Vorst: geen sluiting, wel ontslagen De Volkswagen-fabriek in Vorst gaat niet dicht. Dat meldt de directie van de fabriek. De bijzondere ondernemingsraad, die meer duidelijkheid zou moeten geven over de toekomst van de fabriek, gaat dan toch morgen door. Eerder was de vergadering uitgesteld tot woensdag. Het blijft voorlopig onduidelijk hoeveel banen in Vorst sneuvelen. Volgens de directie van de fabriek is er nog geen enkele beslissing genomen. "Deze zal pas worden genomen na afloop van de informatie- en consultatiefase. Een sluiting van de fabriek te Vorst is niet gepland", luidt het in een mededeling van de directie.

                                          Twee vakbondsmensen van VW Vorst hadden vandaag een gesprek met de vakbond IG Metall en de directie in Duitsland. Ook zij kregen te horen dat de fabriek niet sluit, maar verwachten wel een grote herstructerering.

                                          De staking bij VW Vorst duurt voorlopig voort.
                                          bron: Autoscoops.eu, 20-11-2006

                                          Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X