Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• In de Volkswagenfabriek in Vorst zullen 3.500 banen verdwijnen. Dat heeft de directie bekendgemaakt. Eerder kwam al het bericht dat de Golf niet meer zal worden geproduceerd in Vorst. De directie en vakbonden zijn op een geheime locatie bijeen om te praten over herstructureringen.

Bron VRT

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Xit
      money money money
      Als de efficiëntie hierdoor verlaagt?

Comment

• "Verankering" heet het probleem. En het gebrek aan verankering van bedrijven in ons land, maakt dat wij ook als eerste de dupe zijn van herstructureringen etc.

Hoe zou het gegaan zijn als VW een Belgisch bedrijf was met hoofdzetel in Brussel...

"VW Vorst zit in de top 3 van meest efficiënte fabrieken. Een aantal Duitse vestigingen halen dit niet. Wij zullen deze uit kostenoverwegeingen moeten sluiten."

Zo zou het toch zijn? Maar wie een hond wil slaan...

Ik denk dat sommigen goedgelovig zijn als ze denken dat louter bedrijfseconomische
        overwegingen meespelen, er zijn er meer.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk Bekijk Berichten
          Hoe zou het gegaan zijn als VW een Belgisch bedrijf was met hoofdzetel in Brussel...
          Juist hetzelfde. Kijk maar naar Interbrew en consoorten.

Comment

• VW schrapt 20.000 banen

De Volkswagenfabriek in Vorst verliest de productie van de Golf. Dat meldt de VW-directie in Brussel. De productie verhuist naar de Duitse vestigingen van Mosel en Wolfsburg. De VW-fabriek in Vorst blijft wel bestaan. Over het mogelijke aantal ontslagen wordt nog niets meegedeeld.

Overcapaciteit
            "In het licht van de overcapaciteit in West-Europa plant Volkswagen een herstructurering van de vestiging in Brussel", luidt het dinsdag in een persbericht. In het plan dat de directie momenteel bespreekt met de werknemersvertegenwoordigers is voorzien dat de Golf in de toekomst niet langer in drie, maar slechts in twee fabrieken in West-Europa gebouwd zal worden, namelijk in Mosel en Wolfsburg. VW Vorst verliest dus de Golf.

Andere vestigingen
            Na de ingrijpende herstructureringen in Duitsland - met de afbouw van 20.000 arbeidsplaatsen - worden volgens het persbericht nu ook "andere vestigingen bij de herstructurering betrokken". Dat gebeurt "om een concurrerende en volledige benutting van de Volkswagen-fabrieken in heel West-Europa tot stand te brengen", luidt het. De Brusselse VW-directie stelt dat met de vakorganisaties gesprekken over een "aanwendingsplan" zijn gestart. In dat plan worden "alle economische alternatieven onderzocht om in Brussel zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te kunnen behouden".

Geen sluiting
            De raad van bestuur herhaalt dat de vestiging in Vorst niet zal gesloten worden. "De onderneming is zich bewust van haar verantwoordelijkheid voor alle werknemers in Brussel en zal samen met de betrokkenen een sociaal aanvaardbaar akkoord uitwerken", luidt het nog.
            bron: belga

Comment

• InBev is geen Belgisch bedrijf meer volgens mij, de Brazilianen zwaaien er de scepter.

Comment

InBev is geen Belgisch bedrijf meer volgens mij, de Brazilianen zwaaien er de scepter.
                De meerderheid van de aandelen zijn er nog steeds in Belgische handen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                  Ze zijn in WOB goed genoeg overtuigd van de economische eficientie van de fabriek in Vorst. Ze weten in WOB ook dat Vorst in de top drie van hun meest efficiente bedrijven staat.
                  Efficiëntie is tegenwoordig geen echt issue meer. Efficiëntie kan je door de steeds verder uitdeinende robotica relatief gemakkelijk transporteren naar een andere fabriek. Organisatiecultuur is echter veel minder gemakkelijk te veranderen. Vorst staat nu eenmaal bekend als een bedrijf dat daar niet echt hoog op scoort, getuige daarvan hun vele stakingen. Wanneer je dan moet bezuinigen, dan ga je als directie logischerwijze over tot het afstoten/inkrimpen van die fabrieken die het moeilijkst te besturen/controleren zijn. En uiteraard speelt de productie in het thuisland Duitsland ook een belangrijke rol. (alhoewel ook daar al serieuze inspanningen gebeurd zijn)

Onder de huidige randvoorwaarden vind ik de beslissing van VW dus begrijpelijk.
                  BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• efkes hetgeen wat hierboven staat aanvullen:

niet enkel efficiëntie is belangrijk, ook flexibiliteit is nodig als je wil overleven in de gegeglobaliseerde markt. Daar zit hun handicap.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                      Overcapaciteit
                      "In het licht van de overcapaciteit in West-Europa plant Volkswagen een herstructurering van de vestiging in Brussel", luidt het dinsdag in een persbericht. In het plan dat de directie momenteel bespreekt met de werknemersvertegenwoordigers is voorzien dat de Golf in de toekomst niet langer in drie, maar slechts in twee fabrieken in West-Europa gebouwd zal worden, namelijk in Mosel en Wolfsburg. VW Vorst verliest dus de Golf.
                      Eigenlijk doen de autoconstructeurs het zichzelf aan, die herstructureringen. Altijd maar meer en meer produceren => overcapaciteit die men dan moeilijk kwijtraakt. Ondertussen wordt er volop gewerkt aan nieuwe modellen en opvolgers en ook daar zal dan weer een vorm van overcapaciteit optreden. Men zal dus nooit z'n volledige productie kwijtraken.

Build-on-demand zou ik liever toepassen, maar da's niet zo'n goed systeem, nietwaar?

Comment

• Ik vind het onbegrijpelijk dat Belgen begrijpelijk vinden dat een fabriek in België sluit.

Comment

Ik vind het onbegrijpelijk dat Belgen begrijpelijk vinden dat een fabriek in België sluit.
                          Je oogst wat je zaait. Ik zie dit als een teken dat er heel wat moet veranderen in België! We moeten terug aantrekkelijk worden.

Comment

Ik vind het onbegrijpelijk dat Belgen begrijpelijk vinden dat een fabriek in België sluit.
                            Dat heb ik nooit gezegd, maar wat wil je ertegen doen?
                            Vrije markt, bedrijven komen en vertrekken wanneer ze zelf willen.

Comment

als je je in de plaats stelt van de VW-top, dan zou ik eigenlijk net hetzelfde doen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TechThing Bekijk Berichten
                                Build-on-demand zou ik liever toepassen, maar da's niet zo'n goed systeem, nietwaar?
                                Waarom? BMW past dit principe in grote mate toe en die draaien goed.

Comment

Ik vind het nog meer onbegrijpelijk dat er nog steeds die-hards zijn die blijven beweren dat Europese wagens kopen onze economie recht houdt.
                                  We waren als Belgen grote afnemers van de Golf en toch verliezen minstens 3500 gezinnen een inkomen.

Een zwarte dag voor Volkswagen & een zwarte dag voor de autoindustrie in België.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                                    We moeten terug aantrekkelijk worden.
                                    Spreek voor jezelf. Ik ben best aantrekkelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                      We waren als Belgen grote afnemers van de Golf en toch verliezen minstens 3500 gezinnen een inkomen.
                                      Ik ken er enkele van en, geloof me, die zitten allemaal met serieuse schrik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                                        als je je in de plaats stelt van de VW-top, dan zou ik eigenlijk net hetzelfde doen.
                                        Uiteraard, een groot deel van de VW top is de duitse overheid, als je dan kan kiezen tussen 2 fabrieken die even duur zijn maar de ene staat in je eigen land ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                                          Ik ken er enkele van en, geloof me, die zitten allemaal met serieuse schrik.
                                          Een neef van m'n vrouw was electricien op de lijn. De kans dat hij op de wip zit is vrij groot.

M'n schoonbroer was er ingenieur ICT en robotica. Hij heeft z'n ontslag gegeven en is aan z'n uitloopperiode bezig. Misschien hoeft 'ie ze helemaal niet meer uit te doen.
                                          Volgens hem is't VW hun eigen fout. Hun fabrieken zijn al jaren ziek ivm andere constructeurs. Ipv step by step komt de klap nu ineens. Onbegrijpelijk.

Comment

Working...
                                          X