Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door JayJay Bekijk Berichten
    Jammer dat ik VW niet kan boycotten, ik had reeds lang geleden beslist om er nooit een meer te kopen.
    Ik zeg al vele jaren dat sommige merken bij mij nooit zullen binnenkomen.
    Waaronder Renault en VW. Toeval? Geen idee.
    Moet ik zeggen welke merken ik nog niet moet hebben?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
      de fabrieken draaien nu op overcapaciteit. Als ze overal een tandje bijzetten kunnen ze dat wel

nee, dat doen ze liever niet want dat kost teveel. als je lang gaat staken zullen ze het wel doen.

dat weet ik ook, want dat is mijn studiegebied. maar op korte tijd kunnen ze ook al behoorlijke wijzigingen doen. (dat doen ze dan met planningstechnieken, meer Make To Order, minder Make To Stock)

Het is mijn beroepsgebied, ik ben er dagelijks mee bezig en zie bedrijven stuntelen dat het ongelofelijk is. In de boekskes ziet dat er allemaal fantastisch uit, wact maar tot je je diplommeke hebt en doe maar wat ervaring op. Dat is helemaal niet neerbuigend bedoeld, enkel wil ik zeggen dat de praktijk wel wat anders is dan de theorie.
      Make-to-order is een concept waarbij elk order in principe verschillend is en dus een verschillend aantal en soort bewerkingen nodig heeft. De auto-assemblage is serie-productie en kent geen make-to-order. Opties, kleur e.d. wordt opgevangen door een flexibel productieproces, maar dat is wat anders. De afwezigheid van stock betekent in ieder geval "men kan niet volgen".

Ford heeft het tegendeel bewezen
      With all due respect, hoeveel % heeft men bij Ford buitengegooid? En hoeveel bij VW? Cijfers liggen toch anders denk ik...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
        Jij bent hier de hypocriet door hier zo te reageren en de ondernemers zo te beschimpen. Als zij er niet waren had jij ook geen werk.
        Jij moet vandaag serieus afzien, want behalve je medeforummers beledigen, heb je nog niets anders gedaan.

Comment

With all due respect, hoeveel % heeft men bij Ford buitengegooid? En hoeveel bij VW? Cijfers liggen toch anders denk ik...
          het loopt dan ook wat minder gesmeerd dan bij ford indertijd (en dan heb ik het over werken)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
            De hypocrieten hebben zich ook geroerd:

En ze gaan er nog van profiteren ook:
            Ik zal ook maar eens een topic "beledigingen" openen zoals jij doet.
            Hier beledig je mij en zo vele anderen die zorgen dat arbeiders en bedienden werk hebben.
            Schandalige houding.

Ik noem niemand "mof"en ik "schijt"ook niet op de mensen. Dat doet meneer S. hier anders wel onder het oog van de mods.

Comment

Ik zal ook maar eens een topic "beledigingen" openen zoals jij doet.
              Be my guest.

Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
              Hier beledig je mij en zo vele anderen die zorgen dat arbeiders en bedienden werk hebben.
              Zonder die arbeiders en bedienden zou jij niet zoveel verdienen.

Comment

Zonder die arbeiders en bedienden zou jij niet zoveel verdienen.
                Maar diegenen die voor mij werken hebben ook niet zo een houding als jij.
                En wie het bij ons niet aanstaat bolt het maar af.
                Maar dat is hier echt niet aan de orde.

Comment

• De Volkswagengroep zit in een maalstroom

ma 20/11/06 - De problemen bij Volkswagen in Vorst zijn grotendeels het gevolg van het noodweer dat woedt boven Wolfsburg, de hoofdzetel van Europa's grootste autoproducent.
                  Het mogelijke banenverlies en de sociale onrust bij de Volkswagenvestiging in Vorst houden de Belgische pers massaal in zijn greep.

Niet zo in Duitsland: daar is over Vorst niets te rapen, maar des te meer over de heisa aan de top van Europa's grootste autoproducent: Volkswagen AG.
                  (foto Belga) De groep Volkswagen met de merken VW, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Bugatti en Lamborghini is met een marktaandeel van ruim 20% wel de grootste in Europa, maar toch rommelt het in Wolfsburg.

Zo vinden veel analisten de kosten te hoog, de winstmarges te laag en zou de top veel te laat reageren op nieuwe trends en marktsegmenten zoals terreinwagens en cabrio's, waardoor marktaandeel verloren gaat.

Bovendien concurreren de onderdelen van de groep min of meer met elkaar (VW, Skoda en Seat) en zijn er veel te weinig samenwerkingen en synergieën tussen die onderdelen, wat de kosten de hoogte injaagt.

Volkswagen AG heeft dus een deal gesloten met de Duitse metaalvakbond IG Metall: de arbeidsduur moet van 29 naar 34 uur per week omhoog en dat in ruil voor het behoud van de werkgelegenheid in Duitsland tot 2011.

Omdat het marktaandeel van VW in Europa constant blijft, betekent dat de productie zal verhuizen vanuit België (Vorst), Spanje en Portugal naar Duitse fabrieken. Volgens het blad Der Spiegel zou dat ruim 4.000 banen kosten.
                  Het rommelt in Wolfsburg
                  Tegelijk botert het niet tussen de twee grootste aandeelhouders: het luxemerk Porsche (29,9%) en de Duitse deelstaat Nedersaksen (20,8%).
                  (foto Belga) Centrale figuur is Ferdinand Piëch (foto), voorzitter van de raad van bestuur van VW en tegelijk belangrijk aandeelhouder van Porsche. Nedersaksen wil hem weg bij VW omdat hij "geen neutrale voorzitter" zou zijn.

Porsche (en Piëch) hebben hun belang in VW opgedreven, maar het is twijfelachtig of ze dat nog verder zullen doen. Wie meer dan 30% koopt, moet volgens de wet immers een bod op alle aandelen uitbrengen en dat gaat veel kosten.

De deelstaat Nedersaksen heeft nog een ander instrument in handen: de VW-wet beperkt het maximum aantal stemgerechtigde aandelen in de raad van bestuur tot 20%, ook als men meer aandelen zou bezitten.

De Europese Commissie wil dat die wet echter verdwijnt omdat het een aantasting zou zijn van de regels op het vrije kapitaalsverkeer in de EU.
                  Machtsgreep aan de top
                  De machtsstrijd leidde intussen tot het ontslag van topman Bernd Pischetsrieder. Die wordt vanaf nieuwjaar opgevolgd door Martin Winterkorn, die nu nog het succesvolle filiaal Audi leidt.
                  (foto Belga) Winterkorn zou echter vooral naar voren geschoven zijn door voorzitter Piëch die zo zijn greep op de groep zou willen versterken.

Zowel Winterkorn als Piëch zijn het erover eens dat de groep een grote centralisering moet doorvoeren, waarbij de autonomie van de filialen (Volkswagen zelf, Audi, Skoda, Seat en dergelijke) fors zou inboeten.

Die strategie zou het mogelijk maken om de productie te stroomlijnen en gemakkelijker gemeenschappelijke onderdelen te bestellen of te bouwen, wat de kosten flink zou kunnen drukken.

Probleem is dat de toplui van de filialen de machtsgreep vanuit het centrum niet zien zitten. Onder meer de baas van het merk VW, de herstructureerder bij uitstek Wolfgang Bernhard, zou overwegen om op te stappen.

Kortom: het laatste scheve woord is in Wolfsburg nog niet gesproken, maar dat de eigen Duitse belangen voorrang hebben op die van de andere Europese vestigingen, is nu wel duidelijk.

Comment

En wie het bij ons niet aanstaat bolt het maar af.
                    Mooie mentaliteit.
                    Jij bent echt een prachtig mens. Wat produceren jullie (kwestie van zeker nooit meer iets van jullie te kopen)?

Comment

Mooie mentaliteit.
                      Jij bent echt een prachtig mens. Wat produceren jullie (kwestie van zeker nooit meer iets van jullie te kopen)?
                      Daar heb jij geen zaken mee.

Comment

Denkt gij nu echt dat men op lange termijn een fabriek met 1500 man gaat openhouden? Staken zou ik doen GVD, en ondertussen ander werk zoeken.

Als die fabriek nu lange tijd lamgelegd wordt dan betekent dat een verlies van ongeveer 15.000 auto's per maand. Wachtlijsten zullen overal beginnen oplopen, maar nog zal men de gebudgetteerde jaarverkoop niet kunnen halen.
                        Bovendien zal de "sluiting" zolang niet kunnen uitgevoerd worden, en zal men de abrupte overgang niet kunnen opvangen door een meerproductie in andere fabrieken. Logistiek wordt het ook een nachtmerrie, en logistieke kosten zullen gigantisch stijgen.

Een langdurige staking in dergelijke grote fabriek kan VW véél pijn doen!

Leuk, iemand met de oermensmentaliteit op het forum Het is voor dergelijke rotte appels dat men voor mijn part economisch verlies op stakers zou mogen verhalen. Je hebt nog een tijd te gaan, je krijgt waar je recht op hebt, gedraag je dan ook, anders zie ik niet in waarom er ontslagvergoedingen en dergelijke in contracten bedongen worden. Want dan verdien je niet dat te krijgen.
                        Voor iedereen die zo pro staken is, misschien is het ook wel goed om eens na te denken dat je dan niet alleen volkswagen schade berokkent, maar ook alle toeleveranciers. Deze mensen zorgen ook niet voor de beslissingen van VW, maar toch worden zij het slachtoffer van een bende maloten die niets anders kan dan staken. Dan is het economisch verlies een pak groter dan alleen dat van VW. Het is gewoonweg schandalig, onschuldige mensen op die manier meeslepen in je val, wat hebben zij verkeerd gedaan?

Comment

• 'ie heeft mij ooit verteld ergens ingenieur te zijn. Unief Leuven dacht ik.

Comment

Daar heb jij geen zaken mee.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              'ie heeft mij ooit verteld ergens ingenieur te zijn. Unief Leuven dacht ik.
                              Unief Leuven ?

Comment

• Wat het artikel hierboven betreft:

Hoe kan een bedrijf nu economisch juiste beslissingen nemen als er inmenging is van allerlei autoriteiten. Daar ligt het probleem van VW. Overal privatiseert men, in Duitsland laat men de overheid een groot deel in de pap brokken.

Comment

Mooie mentaliteit.

Dat is in meer bedrijven dan je denkt zo. 't is niet omdat een arbeider het niet naar zijn zin heeft dat een bedrijf zich moet aanpassen aan die arbeider, er zijn genoeg anderen voor die functie te vinden. Staat het je niet aan, zoek iets anders.

Comment

'ie heeft mij ooit verteld ergens ingenieur te zijn. Unief Leuven dacht ik.
                                    Waarom zegt 'ie dan bedrijfsleider te zijn?

Comment

Unief Leuven ?
                                      Ik ben blijkbaar verkeerd.
                                      Wat een geluk voor de KUL

Comment

De Volkswagengroep zit in een maalstroom
                                        Ben jij de begrafenisondernemer van Volkswagen Vorst ?

Man, man, ...

En zo een grote letters....

Comment

Waar haal jij die cijfers?
                                          In Duitsland werken ze 7 uur minder per week dan in Vorst en ze verdienen sowieso meer.
                                          Waar haal ik die cijfers? Ik heb vorig jaar studie moeten maken over toeleveringen en autoassemblage in België en ik heb toen meer dan genoeg bronnen nagekeken om te weten dat de Duitse arbeiders idd meer verdienen en momenteel inderdaad nog minder werken dan de mensen in Vorst.

Alleen mijn reactie hierop is:
                                          - Een onderneming als VW wil wel lage arbeidskosten, maar FLEXIBILITEIT en STIPTHEID zijn voor hen zoveel keer belangrijker. Als jet het Just-in-Time principe een beetje kent, dan weet je ook dat, indien 1 schakel staakt, heel de keten blokkeert met enorme kosten als gevolg. Wel, als je dan kan kiezen tussen stiptere Duitsers in Wolfsburg en Mosel en stakingsbereidwillige vakbonden in Vorst, ja, dan is de rekening zeer snel gemaakt hé...
                                          - Zoals het er nu naar uit ziet, gaat de Duitse loonkost door de loonmatiging en langer werken in Duitsland vanaf volgend jaar of vanaf 2008 waarschijnlijk onder deze van België.

Dat zijn 2 vliegen in 1 klap voor VW, wat wil je dan dat ze in Wolfsburg beslissen...

Vorig jaar maakte VW Vorst kans op de bouw van een exclusief model voor één van de komende jaren. Alleen vond men het nodig vorig jaar in oktober (de week van de beslissing ivm het order) mee te staken met de algemene vakbonden voor het generatiepact... Wel, het order is naar een andere vestiging gegaan...

Comment

Working...
                                          X