Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alfa-Beemer
    replied
    Hoe zit dat nu eigenlijk met VAA op oldtimers... ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Niet waar dus, tot zover die goede evolutie



    Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
    Net nu ik een VAA-voordelige hybride heb gekocht ...

    Maar, indien waar, zou het toch een goede evolutie zijn.

    http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...ngen-weg.dhtml

    Leave a comment:


  • KdF
    replied
    Waar haal je dat?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Betekent dit dat de taxatie op fiscale PK opnieuw wordt ingevoerd?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Net nu ik een VAA-voordelige hybride heb gekocht ...

    Maar, indien waar, zou het toch een goede evolutie zijn.

    Leave a comment:


  • SilentSpring
    replied
    Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

    M.a.w. alles blijft bij het oude en zolang het VVAA op fiche gezet is mogen we het in min blijven brengen van de autokosten, zoals altijd al toegelaten was.

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Uiteraard betaalt de bvba de kosten maar de zaakvoerder betaalt ook VAA.
    Verder zijn die kosten, doorgaans op basis van de CO2-uitstoot, slechts deels aftrekbaar.
    Die richtlijn bepaalt nu dat aangezien de zaakvoerder (of eender wie met een firmawagen) al deels belasting betaalt voor die wagen (=VAA), het niet kan dat de vennootschap hier ook nog eens belasting op die kosten betaald. Het deel van de onkosten van de vennootschap zo groot als het VAA kan nu dus 100% als kost ingebracht worden en is dus vrij van vennootschapsbelasting.

    Concreet, stel een firmawagen kost de vennootschap (alle kosten, behalve brandstof) €1000 per maand en op basis van de CO2-uitstoot is die maar 75% aftrekbaar, dan betaalt de vennootschap 34% belasting op €250 (25% van €1000), ook al wordt er voor de gebruiker €250 VAA in rekening gebracht (waar die dus doorgaans 45% personenbelasting op betaalt).
    Met de nieuwe regeling mag die €200 VAA afgetrokken worden van de €1000 kosten. Het restsaldo, in dit voorbeeld €800, is voor 75% aftrekbaar. De vennootschap betaalt dus maar VenB op €200 ipv €250.

    Leave a comment:


  • germinal
    replied
    Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

    Ja maar waarom zou die zelf de kosten betalen?? Normaal is het de bvba die de facturen betaalt en de kosten die de bvba maakt worden niet afgetrokken van het VAA

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
    Een zelfstandig zaakvoerder (zonder vennootschap dus) betaalt geen VAA
    Een zelfstandig zaakvoerder met een vennootschap wel. Ik ben zaakvoerder van mijn bvba en zelfstandige.

    Leave a comment:


  • Alfa-Beemer
    replied
    Ahja - dit weekend eens naar -t buitenland om eens af te tasten wat er mogelijk is...

    Leave a comment:


  • germinal
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
    En belangrijk voor zelfstandige zaakvoerders, het bedrag aan VAA mag 100% als onkosten ingebracht worden, enkel de rest van de kosten vallen dan onder het op C02-gebaseerde aftrekpercentage.

    Een zelfstandig zaakvoerder (zonder vennootschap dus) betaalt geen VAA

    Leave a comment:


  • Schussboelie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
    En nu in het Nederlands?

    Een tweede keer lezen helpt blijkbaar, als ik het goed begrijp heeft dit vnml betrekking op werknemers met een lease wagen, hun persoonlijke bijdrage wordt dan afgetrokken van het VAA om dubbel belasting te vermijden
    En belangrijk voor zelfstandige zaakvoerders, het bedrag aan VAA mag 100% als onkosten ingebracht worden, enkel de rest van de kosten vallen dan onder het op C02-gebaseerde aftrekpercentage.

    Leave a comment:


  • Alfa-Beemer
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
    En nu in het Nederlands ?
    ?

    Dat is toch duidelijk...

    Leave a comment:


  • germinal
    replied
    Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

    En nu in het Nederlands?

    Een tweede keer lezen helpt blijkbaar, als ik het goed begrijp heeft dit vnml betrekking op werknemers met een lease wagen, hun persoonlijke bijdrage wordt dan afgetrokken van het VAA om dubbel belasting te vermijden
    Last edited by germinal; 13/08/2014, 10:41.

    Leave a comment:


  • MaXX99
    replied
    Kwestie van dit nog eens van onder het stof te halen ...

    Nieuwe circulaire rond bedrijfswagens




    De FOD Financiën heft en nieuwe circulaire gepubliceerd.
    De circulaire 30/2014 gaat over ‘De beperking van de kosten van personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen ter beschikking gesteld van derden wanneer het overeenstemmende voordeel van alle aard voor die derden een belastbaar bestanddeel vormt’(zoals beschreven in artikel 65 van het WIB 92).

    De verduidelijking komt er na een na een schriftelijke vraag in de Kamer van Volkvertegenwoordigers dit voorjaar.
    In de personenbelasting bepaalt artikel 66, § 1 (WIB 92) dat de beroepskosten met betrekking tot het gebruik van de betreffende auto's slechts tot 75% aftrekbaar zijn, al zijn er op die regel evenwel afwijkingen.
    De nummers 66/41 en 195/109 (Com.IB 92) bepalen dat het om dubbele belasting te vermijden, past om het gedeelte van de kosten met betrekking tot het gebruik van een voertuig door een derde, niet te beperken wanneer het overeenstemmende voordeel van alle aard voor die derde een belastbaar bestanddeel vormt.
    VAA niet meer verbonden aan het aantal kilometers
    Sinds 1 januari 2012 is het bedrag van het voordeel van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde auto niet langer verbonden met het aantal km afgelegd voor persoonlijke doeleinden, waardoor de bovenbedoelde richtlijnen moeilijker zijn toe te passen op de betreffende autokosten die vanaf die datum zijn gedaan of gedragen.
    Om dubbele belasting te vermijden, is beslist dat de kosten met betrekking tot het gebruik van een auto door een derde niet als autokosten moeten worden beschouwd ten belope van het bedrag van het voordeel van alle aard dat voor die derde belastbaar is.
    Aangeraden berekeningswijze
    Om het belastingstelsel dat op de betreffende autokosten van toepassing is te bepalen, is het dan ook aangewezen om als volgt te werk te gaan:
    In de personenbelasting moet het voordeel van alle aard worden afgetrokken van het totaal van de beroepskosten met betrekking tot de ter beschikking gestelde auto; het eventuele saldo is onderworpen aan de beperking tot 75%
    In de vennootschapsbelasting moet het voordeel worden uitgesplitst in een gedeelte dat betrekking heeft op de brandstofkosten en een gedeelte dat op de andere kosten betrekking heeft. De totale brandstofkosten, met uitzondering van het gedeelte dat in het voordeel van alle aard begrepen is, zijn aftrekbaar ten belope van 75%. Het totaal van de andere kosten is, na aftrek van het gedeelte begrepen in het voordeel van alle aard, aftrekbaar ten belope van het percentage bepaald in art. 198bis in het WIB 92.
    Het bedrag dat overeenstemt met het voordeel van alle aard, in voorkomend geval beperkt tot het bedrag van de werkelijk gemaakte kosten m.b.t. de ter beschikking gestelde auto, is anderzijds voor 100% als beroepskosten aftrekbaar (voor zover het bedrag van het voordeel van alle aard is vermeld op een individuele fiche op naam van de persoon aan wie de auto ter beschikking is gesteld).
    Indien ondanks het feit dat het aantal km afgelegd voor privédoeleinden geen rol meer speelt bij het vaststellen van het belastbare voordeel van alle aard, de werkgever/vennootschap kan aantonen welk gedeelte van de gemaakte kosten op het privégebruik van de auto betrekking heeft, mag hij, in plaats van bovenvermelde werkwijze, ook de bepalingen van de nrs. 66/41 en 195/109, Com.IB 92 blijven toepassen.
    De circulaire is te raadplegen op http://ccff02.minfin.fgov.be.
    (Bron: FOD Financiën)
    Tweet

    Bron : http://mobimix.be/inhoud/2014/8/1/4684

    Leave a comment:


  • SilentSpring
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
    Dus als ik het begrijp mag het VAA dat een werknemer of zaakvoerder betaalt nog steeds afgetrokken worden van de verworpen auto-uitgaven van de vennootschap?
    Tot nader order wel.

    Leave a comment:


  • germinal
    replied
    Dus als ik het begrijp mag het VAA dat een werknemer of zaakvoerder betaalt nog steeds afgetrokken worden van de verworpen auto-uitgaven van de vennootschap?

    Leave a comment:


  • SilentSpring
    replied
    Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

    Nog een staaltje van Geens: http://m.standaard.be/cnt/dmf20140523_01117404

    Een week of 3 geleden op een parlementaire vraag antwoorden dat het VVAA niet meer van de verworpen autokosten mag worden afgetrokken sinds 01/01/2012 (!) en nu plots z'n kar keren en doen alsof hij van niets weet omdat het 1 dag voor de verkiezingen is.

    Nochtans heeft hij wel dat antwoord gegeven...

    Leave a comment:


  • Xaverius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
    Was volgens mij een PS/SP voorstel maar degenen die het mee hebben goedgekeurd zijn natuurlijk even schuldig. Sommigen hebben er achteraf spijt van (OVLD) maar daarvoor is het nu te laat. Die mannen hebben het bij mij definitief verkorven.
    Klopt. En zeker de rol van Koen Geens niet onderschatten.

    Overigens wenst N-VA wat VAA betreft een terugkeer naar de oude regeling, ook wat de liquidatiebonus betreft .

    Leave a comment:


  • Rennfox
    replied
    Vandaar dat ik schreef: goed voor nieuwe wagens maar minder voor oudere modellen. Wie bvb. een E92 M3 wil inschrijven zal veel minder happy zijn met de nieuwe situatie. Door te focussen op CO2 in de berekening krijg je bij oudere wagens soms compleet absurde situaties.

    Al met al schiet de Vlaamse BIV zijn zogenaamde 'groene' doel volledig voorbij. De fiscale incentive om een diesel te kopen is er nog steeds, ondanks al het geleuter over de nood aan vermindering van stikstofdeeltjes en fijn stof. Het is nog steeds het bezit dat wordt belast en niet het gebruik. Maar daar ligt natuurlijk geen hond wakker van.

    Leave a comment:

Working...
X