Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens
Collapse
X
-
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenNV-A zit wel achter de 'Vlaamse' BIV-hervorming op basis van co2 die heel goed is voor nieuwe en krachtige wagens maar minder goed voor oudere modellen. Alles van pakweg boven 200g co2 is nu een stuk slechter af dan vroeger, sommigen zelfs veel slechter. In bep. gevallen (bvb. een V8 benzine) krijg je nu soms absurde bedragen
Zat bij kabinet Philip Muyters en senator Wilfried Vandaele lag mee aan de basis.
VAA was federale materie, zat in regeerakkoord van eind 2011 toen er na +500dagen eindelijk een regering was. Iedereen was toen murw geslagen en heeft alles wat op tafel lag snel snel goedgekeurd. (Het was eraan te zien wat VAA bedrijfswagens betreft want er was 3 maanden later al een reparatiewet nodig). Was volgens mij een PS/SP voorstel maar degenen die het mee hebben goedgekeurd zijn natuurlijk even schuldig. Sommigen hebben er achteraf spijt van (OVLD) maar daarvoor is het nu te laat. Die mannen hebben het bij mij definitief verkorven.
In de verkiezingsgids die bij de Tijd zat staat het volgende:
N-VA wil het VAA terugschroeven. Maar ze wilen wel de jaarlijkse wegentax koppelen aan het co² gegeven.
Leave a comment:
-
Jup, als zelfstandige zonder vennootschap heb je twee voordelen.
je dient geen VAA te betalen, je vennootschap dient ook de 17% niet te betalen aangezien je geen venn hebt.
Er wordt geen rekening gehouden met CO2 wat aftrekbaarheid betreft, dus je kan met vervuilende auto's rijden
Nadeel? je betaalt alle kosten natuurlijk met netto inkomsten itt met bruto inkomsten (vennootschap)
Aangezien je geen VAA betaalt kan je eigenlijk enkel kosten afschrijven pro rata beroepsgebruik! maw doe je amper verplaatsingen in kader van beroep zal je weinig kunnen inbrengen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Raskel Bekijk BerichtenExcuus voor de verwarring, ik bedoel met 'de zaak' dat zij een zelfstandige is (vrij beroep, BTW-plichtig). Met prive bedoel ik dat we de wagen destijds gekocht hebben voor erbij, dus niet zakelijk.
Leave a comment:
-
NV-A zit wel achter de 'Vlaamse' BIV-hervorming op basis van co2 die heel goed is voor nieuwe en krachtige wagens maar minder goed voor oudere modellen. Alles van pakweg boven 200g co2 is nu een stuk slechter af dan vroeger, sommigen zelfs veel slechter. In bep. gevallen (bvb. een V8 benzine) krijg je nu soms absurde bedragen
Zat bij kabinet Philip Muyters en senator Wilfried Vandaele lag mee aan de basis.
VAA was federale materie, zat in regeerakkoord van eind 2011 toen er na +500dagen eindelijk een regering was. Iedereen was toen murw geslagen en heeft alles wat op tafel lag snel snel goedgekeurd. (Het was eraan te zien wat VAA bedrijfswagens betreft want er was 3 maanden later al een reparatiewet nodig). Was volgens mij een PS/SP voorstel maar degenen die het mee hebben goedgekeurd zijn natuurlijk even schuldig. Sommigen hebben er achteraf spijt van (OVLD) maar daarvoor is het nu te laat. Die mannen hebben het bij mij definitief verkorven.
Leave a comment:
-
De verantwoordelijke zijn de PS, MR, SPA, CDH, CD&V, O-VLD.
NVA gaat er vrees ik niet direct iets aan veranderen.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenNu dit topic toch gereanimeerd is, en met de verkiezingen in aantocht, zou ik ook een oproep willen doen.
Kan iemand me zeggen welke partij (en als het even kan, welke politicus) verantwoordelijk is voor het huidige systeem van VAA bedrijfswagens zoals het sinds 1/5/2012 bestaat?
Ik weet dat de hele regering het heeft goedgekeurd maar welke partij (+politicus) is met dit voorstel afgekomen?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Fortega Bekijk Berichten2x ja(ik kan er weinig over vinden met google nl..)
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk BerichtenWat bedoel je juist met "privé" en " 'op de zaak' "?
Als "de zaak" een bvba is, dan dient ze VAA te betalen, als ze gewoon zelfstandige is m.i. niet ongeacht de vorm van financiering.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Raskel Bekijk BerichtenDeze vraag is wellicht reeds voorbij gekomen in de vorige 449 pagina's, dus bij voorbaat excuus als mijn vraag reeds beantwoord is.
Mijn vrouw is zelfstandige (advocaat) en rijdt momenteel prive een Mini Cooper. Nu zouden we graag deze wagen verkopen en 'op de zaak' een nieuwe Mini Cooper S willen aanschaffen. Een optie die bij de garage genoemd wordt is Financial Renting. Zie https://www.bmw.be/nl/topics/overzic...e-renting.html
Wellicht een open deur: dient zij als zelfstandige VAA te betalen bij deze leasevorm (financial renting)? Mocht dit zo zijn, hoe wordt deze berekend voor een zelfstandige met vrij beroep? Conform http://voordeelalleaardberekenen.be/?
Als "de zaak" een bvba is, dan dient ze VAA te betalen, als ze gewoon zelfstandige is m.i. niet ongeacht de vorm van financiering.
Leave a comment:
-
Nu dit topic toch gereanimeerd is, en met de verkiezingen in aantocht, zou ik ook een oproep willen doen.
Kan iemand me zeggen welke partij (en als het even kan, welke politicus) verantwoordelijk is voor het huidige systeem van VAA bedrijfswagens zoals het sinds 1/5/2012 bestaat?
Ik weet dat de hele regering het heeft goedgekeurd maar welke partij (+politicus) is met dit voorstel afgekomen?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Raskel Bekijk BerichtenDeze vraag is wellicht reeds voorbij gekomen in de vorige 449 pagina's, dus bij voorbaat excuus als mijn vraag reeds beantwoord is.
Mijn vrouw is zelfstandige (advocaat) en rijdt momenteel prive een Mini Cooper. Nu zouden we graag deze wagen verkopen en 'op de zaak' een nieuwe Mini Cooper S willen aanschaffen. Een optie die bij de garage genoemd wordt is Financial Renting. Zie https://www.bmw.be/nl/topics/overzic...e-renting.html
Wellicht een open deur: dient zij als zelfstandige VAA te betalen bij deze leasevorm (financial renting)? Mocht dit zo zijn, hoe wordt deze berekend voor een zelfstandige met vrij beroep? Conform http://voordeelalleaardberekenen.be/?
Leave a comment:
-
Guest repliedDeze vraag is wellicht reeds voorbij gekomen in de vorige 449 pagina's, dus bij voorbaat excuus als mijn vraag reeds beantwoord is.
Leave a comment:
-
Guest repliedIk haalde het maar als voorbeeld aan. En omdat ik weet dat het al is gebeurd. Maar persoonlijk zou ik mij er ook niet aan wagen. Betalen of privé zetten
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk BerichtenEven offtopic maar als antwoord op Kristof S :
Stel ik koop een nieuwe lamborghini en plaats die in een winkelruimte (zoals destijds een collega een Porsche of een andere voor 100% heeft ingebracht). Als verkoper van caraudiomateriaal plaats ik in die wagen schermen, versterkers, luidsprekers ... Dan is die wagen gekocht als publiekstrekker en met de bedoeling om er klanten mee te lokken om zo meer inkomsten te verwerven.
Of stel ik koop een exclusieve wagen, plaats die weer vol met muziek, hang die vol met reclame en rij daar enkel en alleen maar naar evenementen. Om reclame te maken en weeral met de bedoeling om er klanten mee te lokken om zo meer inkomsten te verwerven. Verder staat die wagen altijd aan de winkel als publiekstrekker. Ik rij er nooit privé mee rond of doe er geen woon-werkverkeer mee.
Dit zijn twee gevallen die door de fiscus zijn aanvaard (niet 100 maar 200% zeker van).Als je de wagen gaat gebruiken voor marketing dan heeft die effectief een nut voor de firma.
Leave a comment:
-
Guest repliedEven offtopic maar als antwoord op Kristof S :
Stel ik koop een nieuwe lamborghini en plaats die in een winkelruimte (zoals destijds een collega een Porsche of een andere voor 100% heeft ingebracht). Als verkoper van caraudiomateriaal plaats ik in die wagen schermen, versterkers, luidsprekers ... Dan is die wagen gekocht als publiekstrekker en met de bedoeling om er klanten mee te lokken om zo meer inkomsten te verwerven.
Of stel ik koop een exclusieve wagen, plaats die weer vol met muziek, hang die vol met reclame en rij daar enkel en alleen maar naar evenementen. Om reclame te maken en weeral met de bedoeling om er klanten mee te lokken om zo meer inkomsten te verwerven. Verder staat die wagen altijd aan de winkel als publiekstrekker. Ik rij er nooit privé mee rond of doe er geen woon-werkverkeer mee.
Dit zijn twee gevallen die door de fiscus zijn aanvaard (niet 100 maar 200% zeker van).
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk BerichtenOp een bedrijfswagen waar geen nummerplaten op hangen moet je trouwens geen VAA betalen. Want die wagen kan niet op de openbare weg. Maar die wagen zit wel in de boekhouding. En dat is aanvaard!
Zo simpel is het niet vrees ik. Kosten zonder beroepsmatig doel worden simpelweg verworpen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk BerichtenEigenlijk zouden ze de totale loonlast op de loonbrief moeten schrijven.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk BerichtenIk kan aannemen dat je een goede overeenkomst met je werkgever hebt, maar daardoor krijg ik de indruk dat je het allemaal nogal simpel ziet. De meeste werknemers beseffen niet wat ze kosten aan de werkgever, en dat uitleggen is onbegonnen werk. Eigenlijk zouden ze de totale loonlast op de loonbrief moeten schrijven.
De totale loonkost per jaar is 49.189,80€ -> 4.099,15 per maand
Als je dan een werknemer die om 7.30 uur moet beginnen ziet binnen komen, eerst nog een tas koffie neemt en rustig zijn sigaret in de rokersruimte rookt, dan met de krant naar de toiletten ziet vertrekken en na een kwartier terug komt en tegen zijn collega's hoort zeggen "ik ben eens goed gaan kakken op kosten van de'n baas" dan moet je op je tanden bijten om die niet onmiddellijk zijn C4 te geven en buiten te stampen. Zeg je er iets van en je hoort direct het woord staken en vakbond.
En dan verschieten ze er van dat niemand het familiebedrijf wil gaan opvolgen. De zaakvoeder kan al enkele jaren met pensioen gaan maar weigert omdat hij dan het bedrijf moet sluiten en al zijn personeel op straat moet zetten. Alhoewel hij het meer dan moe is. Niet het werk maar het dagelijks gezever met personeel en vakbonden. Wil ik het gaan runnen? Neen want ik zou direct de helft van het personeel buiten zetten. En dan krijg je weer de vakbonden en alle bloedzuigers op uw nek. En waarom? Om een bedrijf open te houden en ondankbare werknemers niet op straat te moeten zetten?
En over het lange topic VAA : we kunnen roepen en tieren zo hard we willen. We kunnen zoveel mogelijk achterpoortjes zoeken. We kunnen constructies opzetten. Maar we zullen moeten betalen of minderen. Dan liever minderen, minder stress, minder hard en lang werken, maar ook minder belastingen betalen, minder consumeren en meer genieten van de vrije momenten. En met de zomer in het vooruitzicht : de zon, terras, BBQ, goede fles wijn, leuk gezelschap, spelende kinderen ... Laat ze in de Wetstraat maar verder kloten. En het speelgoed in de garage? Privé betalen of nummerplaten er af doen.
Op een bedrijfswagen waar geen nummerplaten op hangen moet je trouwens geen VAA betalen. Want die wagen kan niet op de openbare weg. Maar die wagen zit wel in de boekhouding. En dat is aanvaard!
Leave a comment:
Leave a comment: