Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe financieren jullie je wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten

Ik dacht al waarom je soms zo'n domme uitspraken doet, maar het blijkt dus je opvoeding te zijn
    Serieus, waarom zou je anders lenen voor auto?

Tenslotte is en blijft het een luxeproduct.

Comment

• Het ligt moeilijk... Je kan zeggen "ik koop 'm pas als ik het geld heb", maar als je spaarboekje maxed out 3% opbrengt, maar de inflatie is 5%, verliest je geld elk jaar 2% van z'n waarde... Nee zeggen tegen een lening van 0% is dan ook idioot.

Ik heb zelf twee wagens geleend, en eigenlijk in omstandigheden dat ik het geld niet had. Ik weet niet meer ofdat de eerste wagen omnium was, maar deze heb ik kunnen verkopen toen de lening nog liep. Van de andere wagen was ik opgelucht toen ik klaar was met de lening. Ik zou zeggen "nooit meer", maar als zelfstandige blijkt plots dat leningen of leasings fiscaal interessanter worden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
        Ik heb een deel van m'n spaargeld betaald, en een ander deel geleend. Heb natuurlijk wel een full omnium genomen, ik ben niet stom Zo'n full omnium zou ik sowieso nemen op een nieuwe wagen .. En als ik ernstig ziek word (of een ongeval heb) behoud ik het eerste jaar m'n loon aan 100% (werkgever legt dus bij het ziekenfondstussenkomst bij tot ik 100% van m'n loon heb), vanaf het tweede jaar is dit aan 80%.

En persoonlijk (maar wie ben ik) vind ik al m'n spaargeld uitgeven aan een wagen om toch maar niet te lenen ook niet echt slim. En voor mensen die niet die zekerheid hebben van hun loon dat blijft uitbetaald worden bij ernstige ziekte ofzo, is het ook niet al te slim om heel veel van dat spaargeld (of alles) uit te geven, want als je op de ziekenfondstussenkomst moet overleven omdat je geen spaarcentjes meer hebt, dan zit je ook met de miserie.

Moest ik nu meer dan geld genoeg hebben om zorgeloos een nieuwe wagen contant te betalen, zou ik het mss overwegen. Maar of ik het echt zou doen weet ik ook niet.

edit: Hell, dan zie ik mij eerder de waarde van m'n wagen beleggen en toch lenen.
        Al je spaargeld uitgeven aan een wagen, is natuurlijk niet zo slim. Lenen om niet al je spaargeld te moeten uitgeven, vind ik echter niet beter. Tenzij je er idd zeker van bent dat je geld ergens beleggen meer opbrengt dan dat je moet afbetalen op je autolening.
        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
          Wat ik eigenlijk ook doe is eens uitrekenen hoeveel dagen ik moet werken per maand voor bepaalde investeringen... Paar dagjes per maand voor wagenpark en alle verbonden kosten vind ik meer dan genoeg... Maar mensen die 1200 net hebben en 600 eur per maand aan auto uitgeven...
          Cool, had ik nog nooit zo bekeken

Als ik het zo uitreken werk ik ongeveer 4/5 van een dag per maand om alles van mijn auto te betalen voor die maand ... ça va nog
          1963 Land Rover Series IIa
          1994 Mercedes SL320
          2015 Land Rover Discovery SDV6
          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• De mijne is geleased via het bedrijf.
            AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
              Valt inderdaad nog mee hééé...

Ik moet ongeveer hetzelfde doen voor mijn dubbele garage en dus werkt mijn vrouw 0 dagen voor haar X3...
              Niet slecht op uw leeftijd ik zou er ook voor durven tekenen
              1994 Mercedes SL320
              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                Al je spaargeld uitgeven aan een wagen, is natuurlijk niet zo slim. Lenen om niet al je spaargeld te moeten uitgeven, vind ik echter niet beter. Tenzij je er idd zeker van bent dat je geld ergens beleggen meer opbrengt dan dat je moet afbetalen op je autolening.
                Dat is dan ook de bedoeling, moest ik geld genoeg hebben om hem handje contantje te betalen, dan beleg ik het liever. Maar dan nog niet met al je spaarcentjes natuurlijk.

En ik leen omdat ik anders nog een tijdje mocht sparen voor m'n wagen (en natuurlijk voor "later" erbij). Dus de keuze was voor mij als volgt:
                1. Deel van spaargeld + lenen en je hebt de wagen onmiddellijk aan de prijs die hij nu kost.
                2. Verder sparen (3 tot 4 jaar) tot ik de wagen helemaal zelf kan betalen en dan nog genoeg spaargeld staan heb. En de wagen natuurlijk betalen aan de prijs die hij dan zal kosten (= meer als nu).
                Keuze was dan snel gemaakt eerlijk gezegd. En ik hoef er mij niet zeer om te doen. En wat ik aan interesten betaal is natuurlijk niet leuk, maar ik ben wel eens benieuwd hoeveel dezelfde wagen nu binnen 3 tot 4 jaar zal kosten (nieuw bedoel ik dan). Dan gaat die meerprijs van die interest mss nog meevallen, en geniet ik al 3 tot 4 jaar van m'n wagen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                  Dat is dan ook de bedoeling, moest ik geld genoeg hebben om hem handje contantje te betalen, dan beleg ik het liever. Maar dan nog niet met al je spaarcentjes natuurlijk.

En ik leen omdat ik anders nog een tijdje mocht sparen voor m'n wagen (en natuurlijk voor "later" erbij). Dus de keuze was voor mij als volgt:
                  1. Deel van spaargeld + lenen en je hebt de wagen onmiddellijk aan de prijs die hij nu kost.
                  2. Verder sparen (3 tot 4 jaar) tot ik de wagen helemaal zelf kan betalen en dan nog genoeg spaargeld staan heb. En de wagen natuurlijk betalen aan de prijs die hij dan zal kosten (= meer als nu).
                  Keuze was dan snel gemaakt eerlijk gezegd. En ik hoef er mij niet zeer om te doen. En wat ik aan interesten betaal is natuurlijk niet leuk, maar ik ben wel eens benieuwd hoeveel dezelfde wagen nu binnen 3 tot 4 jaar zal kosten (nieuw bedoel ik dan). Dan gaat die meerprijs van die interest mss nog meevallen, en geniet ik al 3 tot 4 jaar van m'n wagen.
                  Voor mij zit het scheve in heel die redenering dat je ook zou kunnen een minder dure wagen kopen, want die A3 van jou is leuk maar het kost een pak poen. Voor mij persoonlijk zou het eerder dan iets zijn van ik kies een wagen met wat ik 'nodig' heb erop, dat op zich is al relatief, en de prijs binnen vier jaar van die wagen speelt absoluut geen rol. Maar zoals ik al zei dat is persoonlijk, en heb geen kritiek op jouw keuze, het is gewoon een andere manier van denken.

Bovendien werk je blijkbaar in dezelfde sector als ik en daarin zijn bedrijfswagens gangbaar. Veel kans dat je er geen 10 jaar gaat mee rijden volgens mij
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Uiteindelijk leef je maar 1 keer he sommigen geven hun geld aan een auto, anderen aan mooie reizen, anderen aan hun huis .. nog anderen aan alles tesamen ... elk moet maar voor zijn eigen uitmaken wat hij of zij belangrijk vindt
                    1994 Mercedes SL320
                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Voor mij zit het scheve in heel die redenering dat je ook zou kunnen een minder dure wagen kopen, want die A3 van jou is leuk maar het kost een pak poen. Voor mij persoonlijk zou het eerder dan iets zijn van ik kies een wagen met wat ik 'nodig' heb erop, dat op zich is al relatief, en de prijs binnen vier jaar van die wagen speelt absoluut geen rol. Maar zoals ik al zei dat is persoonlijk, en heb geen kritiek op jouw keuze, het is gewoon een andere manier van denken.

Bovendien werk je blijkbaar in dezelfde sector als ik en daarin zijn bedrijfswagens gangbaar. Veel kans dat je er geen 10 jaar gaat mee rijden volgens mij
                      Ik zit bij een hele goede werkgever, waar ik weliswaar geen bedrijfswagen zal krijgen En ik heb het ook niet nodig.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, ik kon evengoed een andere wagen gekocht hebben en dan had ik ook niet moeten lenen. Maar eigenlijk heb ik best een saai leven. Ik heb m'n vriendin, de voetbal, m'n werk, pc en euhm ja that's it (natuurlijk heb ik vrienden ook hé ). En m'n passie voor wagens natuurlijk. De ene gaat graag 1x per week op restaurant, 1x per jaar op skivakantie en 1x per jaar op zomervakantie. Voorts gaat ie regelmatig naar de cinema, en elke zondagavond zit ie in Carré. En die is gelukkig zo, en rijdt bv. "maar" met een Opel Corsa. Wel, ik hoef niet op reis te gaan (buiten eens een citytripje), uitgaan boeit me niet echt en een cinemake doe ik zelden, vind het teveel geld voor tussen een bende smossende tieners te zitten. Maar ik wil wel met een wagen naar m'n zin rijden.

Soit, om het kort te zeggen, je moet voor jezelf je prioriteiten stellen. En voor mij is dat auto + huis (op financieel vlak dan). En voor anderen kan dat iets anders zijn.

Comment

• Zeer interessant topic.

Ik sta ervan versteld hoeveel (relatief jonge) mensen er al contant kunnen betalen.

Wat ik nog niet als argument pro lening gehoord heb is kostenspreiding. Los van fiscale voordelen en al dan niet een lege bankrekening is dit ook een mooi voordeel van een lening.
                        Stel je bvb. voor dat veel jonge/grote gezinnen helemaal niet in de positie zijn om geld over te houden "voor als ze ziek worden" of voor als de wagen total loss gereden wordt.

Waar blijft die poll?

Comment

• onze wagens zijn van men ouders hun zaak (leasing en overname achteraf) buiten men alfa gtv6(1986)

de brera heeft de gt vervangen en deze heb ik overgekocht van de leasemaatschappij voor de restwaarde welke dus veel lager is als de huidige waarde je betaalt hier wel meer voor per maand natuurlijk tijdens uwe lease...

prive zou ik nooit zoveel aan een auto geven...

als je niet de laatste nieuwe wilt kan je met echt leuke auto's rijden voor onder de 10000euro

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                            Cool, had ik nog nooit zo bekeken

Als ik het zo uitreken werk ik ongeveer 4/5 van een dag per maand om alles van mijn auto te betalen voor die maand ... ça va nog

Ik zal het niet uitrekenen maar ik moet vele dagen per maand werken om de maandkost van mijn karren te betalen.

We eten thuis wel enkel boterhammen met choco (chocoman uit de Aldi), best lekker !

Comment

• Elk zijn prioriteiten he.

Comment

• Ik eet choco met boterhammen. Geld genoeg hé

Comment

• On topic:

"Door te werken"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                                    Uiteindelijk leef je maar 1 keer he sommigen geven hun geld aan een auto, anderen aan mooie reizen, anderen aan hun huis .. nog anderen aan alles tesamen ... elk moet maar voor zijn eigen uitmaken wat hij of zij belangrijk vindt
                                    teZamen

inderdaad met een Z, beste Alexander

Comment

• Nog iets over omniumverzekeringen :

Ik heb besloten om vanaf nu, behalve het eerste jaar, geen omnium meer te nemen. Klinkt misschien raar, maar voor de Porsche kost een omnium 3500 euro per jaar en voor de RS4 2500 euro. Als ik dat terugkoppel aan mijn schadegeschiedenis, de vele jaren die nog volgen enz, dan is een besparing van 6000 euro per jaar zelfs op korte termijn al snel voldoende om een schadegeval te overleven, en dan moet je nog in fout zijn. Voor evt. diefstal reken ik op de satellietalarmen...

Noem het geen gierigheid, eerder het gevolg van de slotsom die ik maakte na 4 jaar omnium te hebben betaald, én waarbij er dan nog meestal een fikse vrijstelling is (ondervonden toen ik vorig jaar 2 velgen om zeep reed op die staaf op de snelweg).

Ik ken er zo nog die het op die manier doen. Noem het riskant risicobeheer... want als ik er eentje total loss rijd ben ik natuurlijk de sigaar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                        Ik zal het niet uitrekenen maar ik moet vele dagen per maand werken om de maandkost van mijn karren te betalen.

We eten thuis wel enkel boterhammen met choco (chocoman uit de Aldi), best lekker !
                                        en ge gaat zelden naar de kapper
                                        1994 Mercedes SL320
                                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timo Bekijk Berichten
                                          teZamen

inderdaad met een Z, beste Alexander
                                          Dat wist ik echt niet. Merci om me erop te wijzen
                                          1994 Mercedes SL320
                                          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Working...
                                          X