Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe financieren jullie je wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    En niet vergeten: als je afschrijft op 5 jaar, kan je nog altijd na 2 jaar de auto verkopen aan, erboven of onder de boekwaarde. Liefst schrijf je dan degressief af, want de reële herverkoopwaarde van je auto volgt ook een degressief patroon.
    Degressief afschrijven op personenwagens is verboden in België.

Afschrijven op 2 jaar kan inderdaad, maar dan mag je al met serieus valabele argumenten afkomen. Op de firma van een maat schrijven ze hun bestelwagens af op 2 jaar omdat die dan gewoon "op" zijn.

Best schrijf je een wagen ook realistisch af, zodat je geen al te grote meerwaarde realiseert bij verkoop. Want bij een kleine zelfstandige kan dit plots in een hogere schijf belast worden, waardoor een deel van het belastingvoordeel gehaald door de afschrijvingen verloren gaat.

Comment

• Als mijn 997 afgeschreven is, heb ik 2 keuzes als ik er verder wil mee blijven rijden :

Ofwel laat ik hem op mijn BVBA staan en schrijf ik een andere wagen erbij in (volgens boekhouder geen probleem).

Ofwel neem ik hem privé over (wel die verdomde BIV) zodat er geen meerwaarde belast wordt (want ik betaal er niets voor, al vraag ik me af of de fiscus dat aanvaardt ????) en dan kan ik 'm later nog verkopen en de opbrengst in mijn eigen zak steken ?

Hmm, nu ik dit typ lijkt het mij nogal moeilijk aanvaardbaar voor de fiscus... mss beter op de BVBA laten staan en ooit inruilen op een nieuwe P.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
        dat geld dat je er officieel voor vangt (op factuur) is een meerwaarde die belast wordt in je vennootschap

er zijn er natuurlijk veel die een kar voor 20K verkopen maar officieel een factuur hebben voor 14K en 6K in het zwart vangen, zo sparen ze 30% vennootschapsbelasting op die 6K en kunnen ze 6K belastingsvrij naar hun privé overhevelen
        Al goed en wel zolang de fiscus er niet achter komt.

Want in het beste geval zal je venn b mogen betalen op die 6k + de BTW die ook nog eens gaat passeren en er 21% bijlapt + boete + intrest.
        Dan zwijgen we natuurlijk nog over de eventuele "aanslag geheim commissieloon" die ze u kunnen lappen (309%)

Dus opletten bij de verkoop dat uw wagen aan de marktwaarde wordt verkocht en niet zwaar eronder.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
          Ofwel neem ik hem privé over (wel die verdomde BIV) zodat er geen meerwaarde belast wordt (want ik betaal er niets voor, al vraag ik me af of de fiscus dat aanvaardt ????) en dan kan ik 'm later nog verkopen en de opbrengst in mijn eigen zak steken ?
          Daar moet ge mee oppassen. De fiscus gaat niet zomaar aanvaarden dat de zaakvoerder van een vennootschap een auto "krijgt" van de vennootschap (of aan hele lage, niet marktconforme prijs overkoopt). Daar ga je een voordeel in natura voor aangesmeerd krijgen. En zoals je zegt moet je weer BIV betalen als je die auto wil inschrijven.

Hmm, nu ik dit typ lijkt het mij nogal moeilijk aanvaardbaar voor de fiscus... mss beter op de BVBA laten staan en ooit inruilen op een nieuwe P.
          Ik zou dat doen. Ook omwille van het feit dat het dan een BTW wagen blijft, die je makkelijker kan verkopen aan een andere zelfstandige (zijn toch meestal zelfstandigen die dat soort auto's kopen). Ik veronderstel ook dat als er een nieuwe Porsche komt dat die ook op de zaak zal komen, dus kan je idd ook een eventuele overname regelen.

Comment

• da wordt hier een "Foefelen 101" topic

Comment

Als mijn 997 afgeschreven is, heb ik 2 keuzes als ik er verder wil mee blijven rijden :

Ofwel laat ik hem op mijn BVBA staan en schrijf ik een andere wagen erbij in (volgens boekhouder geen probleem).

Dat zal helaas niet lukken vrees ik
              Als de P. uit uw venn. verdwijnt, zal je moeten een factuur opmaken en ene van 0 € zal niet aanvaard worden. Zoals ir_fuel schrijft, ze gaan u als privé-persoon een voordeel in natura lappen.
              Laten staan op uw venn. is de meest verstandige piste. Het is niet omdat die wagen volledig afgeschreven is (boekwaarde 0 ) dat die ook automatisch buiten moet. Je kunt er blijven mee rijden en alle kosten inbrengen. Privé draai je zelf voor alles op. Niets belet u om intussen met de venn. een 2de wagen aan te schaffen. Alleen oppassen dat de totale autokosten niet de pan uitswingen of ze gaan er sowieso een deel van verwerpen (hoewel dat allemaal afhankelijk is van de controleur en/of uw onderhandelingscapaciteiten of die van de boekhouder).

Comment

• Overigens, het is meestal geen goed idee om aan uzelf als privé-persoon te verkopen.
                Dergelijke transacties worden altijd met een vergrootglas bekeken. Als je onder de marktwaarde verkoopt (en dit is toch de bedoeling anders zou je niet aan jezelf verkopen) heb je het meestal ook vlaggen.
                Verkopen aan vriend(in) of familielid en e.e.a. nadien 'onderling' regelen kan in deze veel interessanter zijn

Comment

• Jullie hebben gelijk... al las ik vanmorgen in mijn gazet dat Financiën eigenlijk op zijn gat zit, controles stellen niet veel voor etc. Fiscale controles op punt stellen lijkt me nochtans efficiënter te zijn dan de belastingen te verhogen...

Een wagen aankopen geeft je het nadeel dat je hem op het einde van de rit moet zien kwijt te raken. Bij de 996 4S moest ik genoegen nemen met een lagere prijs dan gemiddeld, anderzijds compenseer ik dat door ook 2dehands te shoppen (in Duitsland)...

Comment

• Tuur Bo, heb je geen goeie accountant die je hierin kan adviseren?

Ik heb er eentje... Met een Porsche op z'n eigen BVBA

Comment

Een wagen aankopen geeft je het nadeel dat je hem op het einde van de rit moet zien kwijt te raken. Bij de 996 4S moest ik genoegen nemen met een lagere prijs dan gemiddeld, anderzijds compenseer ik dat door ook 2dehands te shoppen (in Duitsland)...
                      En em af te trekken van de belastingen voor een stuk

Als je zoals ik je wagen verkoopt onder de boekwaarde dan kan je ook het "verlies" tov wat er nog openstaat aftrekken van je belastingen. (en for the record, hij is volledig op factuur verkocht aan een andere zelfstandige ).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Ik heb er eentje... Met een Porsche op z'n eigen BVBA
                        Oei oei

Porsche op firma = fiscale controle en veel miserie (als ge sommige mensen hier moet geloven toch )

Comment

• Jaja, heb goede accountant hoor

Mijn opmerking was vooral mbt verschil kopen/leasen. Alleen jammer dat de aftrek nu beperkt is tot 60% voor vennootschappen, althans voor een 997S bvb.

Comment

Mijn opmerking was vooral mbt verschil kopen/leasen. Alleen jammer dat de aftrek nu beperkt is tot 60% voor vennootschappen, althans voor een 997S bvb.
                            Zeg maar gerust voor alles wat een klein beetje vooruit gaat

Nuja, ik heb het eens uitgerekend, en eigenlijk valt dat nog mee hoor, de praktijkimpact.
                            Als je aan het verlaagd tarief voldoet dan heb je een belastingvoet van 25%.

(ffe geen btw rekenen, das een ander verhaal )

auto = 60% aftrek:

Dus als je 100 euro uitgeeft:
                            60€ fiscaal afgetrokken
                            40€ niet

40€ --> 25% belastingen betalen erop = 10€
                            maw op het einde van de "rit" , na belastingen ben je volgend bedrag kwijt:

100€ aan autokosten
                            10€ aan de belastingen op die autokosten

ergo, het kost je 10% van de kosten van je auto (en dan zijn benzine en financieringskosten nog steeds 100% aftrekbaar! Allez, voor zolang da nog duurt that is ... ).

Elke euro die je uitgeeft kost er je eigenlijk 1.1 euro. Eigenlijk mogen we nog niet klagen he
                            Bij een particulier kost die euro hem iets meer dan 2 euro (en dan kan deze niks van de btw recupereren)

(ik heb het voordeel in natura voor de bedrijfsleider er nu niet bijgeteld)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Custom Car Cleaning Bekijk Berichten
                              Kijk ik in België.......wordt er op jonge leeftijd gewoon nieuwe auto's besteld bij BMW / Audi, en er wordt dan niet beknibbelt op een paar opties meer of minder. Een groot verschil ! Tuurlijk, in Nederland zit er nog een smak BPM op de auto's (45,2% op de netto catalogusprijs voor onze schatkist!!), maar dat neemt nog altijd niet weg dat een 20k - 30k in België op jonge leeftijd gespendeerd wordt aan de aanschaf van een wagen. Veel geld om bij elkaar te sprokkelen als je net klaar bent met school.
                              Bah dat zijn die uitzonderingen die je opvallen. Die paar jongeren met extreem welgestelde ouders die ook wel wat verwend zijn. (Je kan het hun niet kwalijk nemen dat ze genieten van hun weelde ). Daarnaast zijn er ook jongeren die mooie firma wagens krijgen.
                              De meeste mensen uit mijn vriendenkring rijden heus niet rond met zo'n wagens. Veelal gaat het om tweede hands wagens die het grootste deel van hun leven er al op hebben zitten

Ik werk al een drietal jaar en heb nu voor het eerst een nieuwe (kleine wagen) besteld (met een kleine lening + inruilen van mijn huidig wagentje).

Ik vermoed ook dat jongeren makkelijker het geld laten rollen van hun spaarrekening.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                dat geld dat je er officieel voor vangt (op factuur) is een meerwaarde die belast wordt in je vennootschap

er zijn er natuurlijk veel die een kar voor 20K verkopen maar officieel een factuur hebben voor 14K en 6K in het zwart vangen, zo sparen ze 30% vennootschapsbelasting op die 6K en kunnen ze 6K belastingsvrij naar hun privé overhevelen

en ik die dacht dat als uw auto afgeschreven is na 5 jaar en dus boekhoudkundig niks meer waard is , je die auto kon verkopen zonder dit te moeten aangeven

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                  en ik die dacht dat als uw auto afgeschreven is na 5 jaar en dus boekhoudkundig niks meer waard is , je die auto kon verkopen zonder dit te moeten aangeven
                                  Neen, zo simpel is het niet...

Onze 530d wordt over 2 maanden 5 jaar oud. Boekhoudkundig is deze afgeschreven, maar voor de fiscus blijft deze wagen wel een restwaarde hebben. Stel dat ik deze wagen zou verkopen dan moet deze wagen uit de boekhouding verdwijnen door het boeken van een verkoopfactuur van deze wagen.
                                  Ik denk dat onze 530d nog een realistische restwaarde heeft van €15000. Dit bedrag is een opbrengst en zal dus in dat jaar belast worden.

Er zijn zelfstandigen die proberen om hun wagen aan een privé-persoon te verkopen. Zoals Tomski zegt wordt dan de wagen lager gefactureerd en wordt de rest handje contantje in 't zwart bijgepast. Let wel op dat de fiscus goed weet wat een realistische restwaarde is van een wagen. Als je deze te laag factureert wordt de fiscus achterdochtig.

Soms wordt er dan op de verkoopsfactuur gezet dat de wagen schade had. Let hier echter wel mee op. Ik heb al verhalen gehoord dat de fiscus de nieuwe eigenaar gaat opzoeken om te vragen of dat effectief zo was en er kan zelfs gevraagd worden naar herstelfacturen...

Opletten is dus de boodschap...
                                  OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                    Neen, zo simpel is het niet...

Onze 530d wordt over 2 maanden 5 jaar oud. Boekhoudkundig is deze afgeschreven, maar voor de fiscus blijft deze wagen wel een restwaarde hebben. Stel dat ik deze wagen zou verkopen dan moet deze wagen uit de boekhouding verdwijnen door het boeken van een verkoopfactuur van deze wagen.
                                    Ik denk dat onze 530d nog een realistische restwaarde heeft van €15000. Dit bedrag is een opbrengst en zal dus in dat jaar belast worden.

Er zijn zelfstandigen die proberen om hun wagen aan een privé-persoon te verkopen. Zoals Tomski zegt wordt dan de wagen lager gefactureerd en wordt de rest handje contantje in 't zwart bijgepast. Let wel op dat de fiscus goed weet wat een realistische restwaarde is van een wagen. Als je deze te laag factureert wordt de fiscus achterdochtig.

Soms wordt er dan op de verkoopsfactuur gezet dat de wagen schade had. Let hier echter wel mee op. Ik heb al verhalen gehoord dat de fiscus de nieuwe eigenaar gaat opzoeken om te vragen of dat effectief zo was en er kan zelfs gevraagd worden naar herstelfacturen...

Opletten is dus de boodschap...

ik ben hier serieus aan het bijleren daarover ...

ik wist niet hoe dit zat en een vriend van mij had mij dit totaal anders uitgelegd

Comment

• De mijne zal door mijn bvba betaald worden, met lening op 5 jaar.
                                      2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                      2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                      2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                        ik ben hier serieus aan het bijleren daarover ...

ik wist niet hoe dit zat en een vriend van mij had mij dit totaal anders uitgelegd
                                        Hebt gij gene boekhouder ofzo?

Comment

• Toerke zegt van wel, maar als ik dat zo hoor praat hij niet veel met zijne boekhouder, of is het niet zo'n goeie boekhouder die van wanten weet.

Comment

Working...
                                          X