Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PC problemen & oplossingen (deel 3)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
    Niet dat ik direct een oplossing heb, maar ik snap niet waarom mensen heel hun boel uittrekken voor een onweer Nooit gedaan, en zal het ook nooit doen.
    Aangezien wij aan zee nog 'es (ik was nog een klein manneke) een blikseminslag op enige tientallen meter hebben meegemaakt, waarna er een enorm luide knal uit de keuken klonk (zekeringskast) en zo goed als onmiddellijk erna alle elektriciteit uitviel, samen met enkel lampen die echt sprongen, en enkele elektronische apparaten die een brandgeurtje gingen verspreiden, waaronder de TV, airco, enzovoort.

Comment

• Stel dat 't mobo naar de zeik is ...
      • computer = hp Pavillion t785.be
      • vooraan staat "Intel Pentium 4 540"
      • vooraan staat "1 GB DDR"
      Eerste vraag : welk type moederbord heb ik? Denk ATX, staat op voeding. Maar welke socket heeft dat moederbord en die processor?

En ten tweede, wat raden jullie aan :
      • nieuw mobo dat met huidige processor werkt en alle andere hardware (geheugen, video, HD, ...)
      • nieuw mobo + nieuwe processor + nieuw geheugen
      Geen idee of ik m'n PC vaak "maximaal" benut, geregeld toch sloeg 'ie aan het koelen (luid gesuis koelers), en als 'k de CPU-meter (van taakbeheer) in m'n startbalk had rechts, stond die af en toe op max (voornamelijk bij 't video-verwerken).
      PC wordt gebruik om te netten, beetje Office, vaak ook fotobewerking (nooit prestatieproblemen ondervonden), vaak ook vector-tekenen (idem), en sinds kort maar steeds meer videobewerking (wel ALTIJD slaat 'ie aan 't koelen dan + processor op 100%).

Suggesties? Prijsidee?

Comment

• Even googlen leverde me dit op:

wat me doorverweest naar dit:

(specs moederbord)

Als je goedkoop (rond de 100 euro) dat moederbord kan vervangen, doen.
        Vanaf 250 euro zou ik al zoeken naar een deftige tweedehands pc.

Comment

• Als er nog 'n mobo bestaat die mijn CPU kan draaien (dat ding is al oud, denk ik, in PC-jaren), waarom niet. Duur zal 't niet zijn.

Voor 250 EUR heb ik een nieuw mobo met een Intel Q6600, 4 GB DDR. Dan weet ik 't wel. Gewoon in m'n bestaande kast proppen, alle aggregaten erop aansluiten en go.

Maar eerst wil ik 'n diagnose. Voor hetzelfde geld is 't toch de voeding, en ben ik er voor 40 EUR gesteld.

Comment

• Voeding kan je zelf te weten komen met een voltmetertje

Eens kijken op de voeding hoeveel volt er uit een kabel moet komen, normaal 12 of 5 volt gelijkstroom.

Als die kapot is valt het echt wel op (althans de keren (2) dat mijn voeding is gesneuveld).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Aangezien wij aan zee nog 'es (ik was nog een klein manneke) een blikseminslag op enige tientallen meter hebben meegemaakt, waarna er een enorm luide knal uit de keuken klonk (zekeringskast) en zo goed als onmiddellijk erna alle elektriciteit uitviel, samen met enkel lampen die echt sprongen, en enkele elektronische apparaten die een brandgeurtje gingen verspreiden, waaronder de TV, airco, enzovoort.
              Wij gebruiken praktisch overal van die verdeelstekkers met een beveiliging op. En die garanderen dat je toestellen die daar op aangesloten zijn niets kan overkomen, of ze mogen betalen.

Comment

• Jaja, al goed. Good luck als 't 'es hard van dattem is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                  Voeding kan je zelf te weten komen met een voltmetertje

Eens kijken op de voeding hoeveel volt er uit een kabel moet komen, normaal 12 of 5 volt gelijkstroom.

Als die kapot is valt het echt wel op (althans de keren (2) dat mijn voeding is gesneuveld).
                  No oy possibilidad, senor!

Comment

No oy possibilidad, senor!
                    Si si (tot zover mijn kennis van de Spaanse taal )

Zoekt u effe een voeding van een andere pc en vijs die er even in.

Comment

Wij gebruiken praktisch overal van die verdeelstekkers met een beveiliging op. En die garanderen dat je toestellen die daar op aangesloten zijn niets kan overkomen, of ze mogen betalen.
                      Bij een beetje te veel spanning helpen die dingen wel. Bij een blikseminslag echter houdt een open schakelaartje geen stroom tegen. Men zegt zelfs dat de stekkers een eind van de stopcontacten moeten liggen wil je volledig safe spelen. Er zijn ook mensen waar de elektriciteitsleidingen gewoon uit de muur geslagen zijn door een blikseminslag, die dingen zijn niet te schatten.

Uittrekken heeft wel degelijk nut, maar langs de andere kant is de kans zo klein dat je prijs hebt... Ikzelf trek de boel uit als het écht vies begint te doen.

Comment

• Voilà. Als je 't éénmaal hebt meegemaakt...

Comment

• Dan betalen ze mijn toestellen terug

Comment

• Denk jij. Wees er nou maar zeker van dat je bij 'n keiharde blikseminslag geen poot hebt om op te staan. Stroom springt dan zelfs soms tientallen centimeters ver ... door de lucht. Wat zou jij denken dat zo'n klein coup-circuitje dat gaat tegenhouden? En ik geef 't je op een presenteerblaadje dat je bot vangt als je dan gaat proberen de Chinese leverancier van die dingen (of Britse of Duitse, whatever) je toestellen te laten terugbetalen. Two words : no way. Read'em again. Theorie, of wat de verkoper van een toestel vertelt, is jammer genoeg vaak héél anders dan de realiteit...

Maar daar gaat 't 'm niet over, dus let's cut the crap, okay? Buig je liever over m'n PC-voeding-tikprobleempje!

Comment

• of mobo naar de zak, of voeding, of voedingskabel van voeding naar mobo.

een van die drie zullen kapot zijn

dus euhm... probeer inderdaad eens een andere voeding, als 't dan werkt kom je er goedkoop vanaf (nieuwe voeding dan uiteraard).

anders zal je inderdaad een nieuw moederbord, met nieuwe processor en nieuw RAM moeten kopen. en ik denk zelfs een nieuwe videokaart, want als je geluk heb je nog 'n AGP-poort ipv de nieuwere PCI-E poort.

enkel je HD en dvdstation kan je nog gebruiken.

btw, ATX is enkel de vormfactor, niet het merk of type. zoals de vormfactor bij auto's 4 wielen en een stuur is
                              2015 BMW F11 520dA
                              1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Ja, weet ik. Moet opnieuw 'n ATX-mobo hebben opdat 't in de kast zou passen.

Videokaart is PCI-E, da's dus ook herbruikbaar. M'n mobo heeft zelfs geen AGP-slots meer.

Over een week of drie steek ik 'm 'es binnen bij 'n klant.

Comment

• stomme voedings

Mijn vader heeft mijn pc (toen ik er niet was) weggedaan naar de lokale pc-shop en die gingen hem maken, ik hoop ze nu ondertussen klaar zijn en dat alles terug werkt.

Comment

g'ebt van die dingen die je op uw stopcontact kan plaatsen, die die zaken zouden kunnen verhinderen. Zekerheid is er eigenlijk bijlange niet, en je kan het niet testen, maar alle toestellen die een beetje waarde hebben (vanaf 500 euro ofzo), zou ik toch een extra bescherming geven, waar mogelijk. Er bestaan ook piekspanningen, en die hebben niks met onweer te maken, maar die kunnen een toestel wel naar de botten helpen ...

Comment

Denk jij. Wees er nou maar zeker van dat je bij 'n keiharde blikseminslag geen poot hebt om op te staan. Stroom springt dan zelfs soms tientallen centimeters ver ... door de lucht. Wat zou jij denken dat zo'n klein coup-circuitje dat gaat tegenhouden? En ik geef 't je op een presenteerblaadje dat je bot vangt als je dan gaat proberen de Chinese leverancier van die dingen (of Britse of Duitse, whatever) je toestellen te laten terugbetalen. Two words : no way. Read'em again. Theorie, of wat de verkoper van een toestel vertelt, is jammer genoeg vaak héél anders dan de realiteit...
                                      Ik moet u gelijk geven, maar : zonder die dingen ben je niet beter beschermd hoor
                                      Maar daar gaat 't 'm niet over, dus let's cut the crap, okay? Buig je liever over m'n PC-voeding-tikprobleempje!
                                      Euhm, dat kost 35 euro een voeding

In AW-taal : een halve tank

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                                        Ik heb hier Route 66 (editie 2003) liggen en ben daar tevreden van. Zeer gemakkelijk in gebruik en correcte schattingen (mits de parameters juist staan).
                                        Ik dach eerder aan inet-software

Comment

Niet dat ik direct een oplossing heb, maar ik snap niet waarom mensen heel hun boel uittrekken voor een onweer Nooit gedaan, en zal het ook nooit doen.
                                          Als het echt dichtbij is, zou ik dat toch wel doen zene, 't is een kleine moeite, en er is GEEN middel dat meer effect heeft. Wel fysiek kabels losmaken he, niet gewoon de knop op een stekkerdoos afzetten he

Comment

Working...
                                          X