Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische keuring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• On_Slow
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door adventurer Bekijk Berichten
    Stel.... ik koop een hatchback met 5 zitplaatsen. Ik gooi de achterbank eruit en ga volgend jaar naar de keuring...

- Gewoon een opmerking dat de wagen slechts gekeurd wordt met 2 zitplaatsen of een rode kaart omdat men de achterste gordels niet kan "keuren"?

(op zoek naar een alternatief voor een lichte vracht)
    dat gaat maar je moet dan ook de gordels uithalen

Leave a comment:

• A.S.Moto
    replied
    Stel.... ik koop een hatchback met 5 zitplaatsen. Ik gooi de achterbank eruit en ga volgend jaar naar de keuring...

- Gewoon een opmerking dat de wagen slechts gekeurd wordt met 2 zitplaatsen of een rode kaart omdat men de achterste gordels niet kan "keuren"?

(op zoek naar een alternatief voor een lichte vracht)

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Zou de keuring zien dat ik mijn rhd mg zs ombouw naar een Lhd? Wagen is al ingeschreven in België.

Leave a comment:

• Packard
    replied
    Smooi !

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Goed nieuws!

Waarschijnlijk vorige keer gewoon te koud blok/uitlaatlijn/kat.

Leave a comment:

• Desperation16
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Met wat geluk valt dat inderdaad op te lossen met een minimum aan kosten ... meevaller lijkt me.
    Gisteren terug geweest. Zelf heb ik niets gedaan, ben ook niet langs geweest bij de garage, en ook nergens anders gaan tanken ofzo: Uitstootgassen waren prima en groien kaart gekregen...
    Prima dus, jammer dat ze op die manier maar een 12€ extra willen verdienen...

Leave a comment:

• Packard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Desperation16 Bekijk Berichten

Terug van de keuring, en waar ik voor gevreesd heb is werkelijkheid geworden. Rode kaart wegens de uitlaatgassen...
    Voor de rest alles "prima", buiten die uitstoot dus.
    Met wat geluk valt dat inderdaad op te lossen met een minimum aan kosten ... meevaller lijkt me.

Leave a comment:

• Desperation16
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
    De keurder zijn antwoord was het juiste antwoord.
    Jij kan zeggen wat je wilt tegen hem, hij moet zijn job doen.

Verstuurd vanaf mijn FEVER met Tapatalk
    't ging hem dan ook niet over wat hij zei, maar de manier waarop...

Leave a comment:

• Ralphke
    replied
    De keurder zijn antwoord was het juiste antwoord.
    Jij kan zeggen wat je wilt tegen hem, hij moet zijn job doen.

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Niet aantrekken man...

De volgende keer ritje van 25-30 kilometer, waarbij je de laatste 5 kilometer de wagen continu tussen 3000 en 4000 toeren laat draaien. En af en toe plankgas hernemen. Dan zal het wel ok zijn.

Leave a comment:

• Desperation16
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Geen zorgen maken.

Heet stoken, hard in toeren gaan, terug gaan. 9/10 groen als het niet om een defect gaat. Het is erg koud nu buiten, waardoor alles mogelijk niet perfect op temperatuur geraakt.
    Het ergste is, elke keer, jaar na jaar blaas ik onderweg naar de keuring wel de "zwarte doemp" eruit, ga ik continu hoog in toeren.
    Nu, doordat ik al met "tegenzin" ernaartoe ging, hopend op een groene kaart, er totaal niet meer aan gedacht.
    De wagen heeft de hele dag buiten op de parking gestaan, en vanop de parking zo'n 15 km gereden naar de keuring...

De vrouw aan de balie zei me: ja mijnheer, in't vervolg terugkomen als uw wagen goed opgewarmd is... Ik heb nochtans voor de keuring laten vallen aan de keurder dat de auto binnen een dikke maand overgelaten werd aan de garage omdat ik een nieuwe besteld had, dus dat deze voor de export was, en zijn antwoord was zeer droog: ja, en dan?

Leave a comment:

• timothy
    replied
    Geen zorgen maken.

Heet stoken, hard in toeren gaan, terug gaan. 9/10 groen als het niet om een defect gaat. Het is erg koud nu buiten, waardoor alles mogelijk niet perfect op temperatuur geraakt.

Leave a comment:

• Desperation16
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Desperation16 Bekijk Berichten

Inderdaad, het is voor zo'n zaken die ik vrees... Enfin, waarschijnlijk veel zorgen om niets, ik heb tot nu toe altijd al een groene kaart gekregen zonder opmerkingen. Alleen zou het net nu moeten lukken dat er iets zou vastgesteld worden natuurlijk. Ik kan misschien mijn bestelbon van de nieuwe wagen in de auto achterlaten als "tip", al kan dit natuurlijk ook als een rode lap op een stier werken...
    Terug van de keuring, en waar ik voor gevreesd heb is werkelijkheid geworden. Rode kaart wegens de uitlaatgassen...
    Voor de rest alles "prima", buiten die uitstoot dus.

Leave a comment:

• Ralphke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Packard
    Denk het ook, ja .. aan foute info heeft niemand een boodschap !
    Inderdaad! Packard for president!

Leave a comment:

• Packard
    replied
    Denk het ook, ja .. aan foute info heeft niemand een boodschap !

Leave a comment:

• Ralphke
    replied
    Zoveel te beter!

Leave a comment:

• Packard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
    Ook met een rode kaart mag je enkel de volgende verplaatsingen doen:

- keuringstation tot thuis/garage
    - thuis tot garage
    - thuis/garage tot keuringstation

Tevens mag je ook geen enkele passagier vervoeren.

Verhaal klopt blijkbaar slechts ten dele, want dit zou enkel gelden voor een rode kaart "Verboden tot het verkeer" ... bij een rode kaart met zogenaamde beperkte geldigheid van 14 dagen is dit niet van toepassing :

Het rood keuringsbewijs wordt uitgereikt wanneer het voertuig technische gebreken vertoont die de veiligheid van de bestuurder, de inzittenden of de andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen.

Er bestaan twee soorten rode keuringsbewijzen.

Het rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer (Code 1)

Code 1 wordt vermeld wanneer het voertuig ernstige technische tekortkomingen vertoont zoals remmen die niet goed werken. Het voertuig mag niet meer op de openbare weg rijden behalve zonder passagiers en enkel om de kortste weg af te leggen tussen het keuringscentrum en de woonplaats van de klant of de werkplaats van de hersteller en omgekeerd.
    Op het keuringsbewijs wordt vermeld: "Verboden tot het verkeer".

Het rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 14 dagen (Code 2)

Code 2 wordt vermeld indien het voertuig technische tekortkomingen vertoont die zo vlug mogelijk moeten hersteld worden, maar die van dien aard zijn dat het voertuig voorlopig wel op de openbare weg mag rijden. Het voertuig zal moeten herkeurd worden binnen de 14 dagen.

Niettemin moet het voertuig onmiddellijk hersteld worden of een wijziging ondergaan om conform de reglementering te zijn. De eigenaar van het voertuig draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het gevolg die hij geeft aan deze plicht en het gebruik die hij maakt van het voertuig gedurende deze gewezen periode van 15 dagen. Ingeval van een geschil voor de rechtbank, betreffende bijvoorbeeld een ernstig ongeval, zal de rechter moeten uitmaken of aan de onmiddellijke herstelling is gevolg gegeven. Daarom is het van belang dat de eigenaar het bewijs kan leveren van een onmiddellijke herstelling binnen de 15 dagen.
    Bron: http://www.goca.be/nl/p/Rood-keuringsbewijs

Leave a comment:

• Desperation16
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
    Vraag aan de garage als geste omdat je daar een nieuwe wagen gekocht hebt, dat ze de jouwe even controleren (lichten, remmen, schokdempers).
    Kost een half uurtje voor hen en jij bent op je gemak, en een tevreden klant.
    Mja, en stel dat ze dan iets zouden merken aan de wagen dan zit ik met de gebakken peren wanneer ze de wagen gaan overnemen?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Vraag aan de garage als geste omdat je daar een nieuwe wagen gekocht hebt, dat ze de jouwe even controleren (lichten, remmen, schokdempers).
    Kost een half uurtje voor hen en jij bent op je gemak, en een tevreden klant.

Leave a comment:

• Ralphke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door David67
    Damn, dat wist ik niet.
    Weinig mensen weten dat en ik denk ook niet dat dat echt controle op gevoerd wordt, maar het is niet onbelangrijk.

Leave a comment:

Working...
X