Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden
Niet dé referentie, maar ze maken zeer zeker geen slechte dingen. En 't lijkt me wél dat de mannen die daarachter zitten, hun vak een beetje beter kennen dan wij hier allemaal samen. Toch?
't zal hoofdzakelijk via de schijfoppervlakte weggaan, yup
Maar een alu flens helpt natuurlijk om de warmte uit de schijf te trekken als het ware
Alle beetjes helpen
Maar 'k denk toch dat dat niet altijd correct is.
Een ééndelige schijf loopt *boenk* in de flens over, dus de warmte loopt daar zo in over. De bevestiging tussen een schijf en de flens van 'n tweedelige remschijf is vaak vrij klein (er raakt vrij weinig staal 't alu, alleszins veel minder dan het gewoon doorlopende staal bij 'n ééndelige), dus er kan m.i. zeer weinig warmte erin over lopen. Plus : de bevestiging is van die aard dat de schoepen tussen de binnenste en buitenste schijf beter hun werk kunnen doen.
Hoe kan de schijf uitzetten tegen de draairichting in? Er is toch geen enkele kracht aanwezig die de draairichting tegenwerkt? Behalve dan natuurlijk de wrijvingskracht bij het remmen.
Ik denk eerder (pas op dit is MIJN visie, niet gebaseerd op enige theorie- of praktijkkennis maar gewoon een logische redenering) dat de scheurtjes ontstaan daar de tegenwerkende krachten van de beweging enerzijds en de rem anderzijds. Dus de kracht van de beweging die verder wil in de zin van de draairichting en als tegenwerkende kracht de wrijvingskracht van de rem. Dan heb je twee krachten met een tegengestelde zin.
Voorbeeld bij een blad papier waar je langs beide kanten aan trekt dat gaat scheuren.
De perforaties zijn dan het zwakste punt en de scheuren zullen daar ontstaan.
Of sla ik de bal volledig mis hier??
De scheuren komen weldegelijk door de warmte.
Hetgeen gTa in zijn post verklaard zijn de thermische spanningen. Doordat de remschijf opwarmt, zet hij ook uit, zowel qua dikte als qua diameter. Maar als een schijf qua diameter gaat uitzetten dan gaat hij vanzelf ook in de draairichting uitzetten. Om dit te begrijpen heb ik volgende overdreven figuur gemaakt (let niet de amateuristische manier van tekenen ).
Links heb je de koude remschijf, rechts heb je de opgewamrde remschijf die qua diameter is uitgezet. Als je nu een deeltje van de remschijf gaat volgen om te zien wat ermee gebeurt wanneer de schijf opwarmt. Dan zie je dat het deeltje niet enkel uitzet qua hoogte (de diameter), maar ook qua lengte (de 'draairichting'). Het deeltje wordt als het ware uitgerokken in de hoogterichting (diameterrichting) en in de draairichting. Het is zelfs zo dat het meer uitgerokken wordt in de draairichting dan in de diameterrichting.
Moest er nu in dit deeltje een gat zitten van de gegroefde remschijf dan wordt er hier aan trokken waardoor de barsten onstaan.
Een andere oorzaak van barsten zijn de gietspanningen. Remschijven worden gegoten. Na het gieten blijven er altijd wat spanningen in de remschijf achter. Dit is sterk afhankelijk van het productieproces. Als de remschijf dan hard wordt opgewarmd tijdens het remmen, dan kunnen deze spanningen opnieuw vrijkomen. Dit kan barstjes veroorzaken, maar ook leiden tot het verergeren van het kromtrekken van de remschijven.
Ondervind jij een iets verminderd remvermogen bij 't eerste remmanoeuver, m.a.w. heb je de indruk dat ze wat moeten opwarmen, of niet? En piepen ze, als ze koud zijn?
Leftlane, hoe zit het met de Pagid'ekes?
Odernvind jij een iets verminderd remvermogen bij 't eerste remmanoeuver, m.a.w. heb je de indruk dat ze wat moeten opwarmen, of niet? En piepen ze, als ze koud zijn?
Ik denk van wel, ik zat erbij bij z'n eerste zware remmanoeuver van de dag en dat ding stond toch iets later stil dan we beiden aan het hopen waren
Nog zo'n dingen gelezen, best gevaarlijk eigenlijk. Daarom dat 'k besloten heb om een extra setje remblokken te halen, en er niet dagelijks mee rond te rijden.
Ik denk van wel, ik zat erbij bij z'n eerste zware remmanoeuver van de dag en dat ding stond toch iets later stil dan we beiden aan het hopen waren
Inderdaad; we waren al geruime tijd redelijk aan het doorrijden zonder te moeten remmen, en de pagids pakten toch niet echt goed, maar dat is gewoon mijn fout aangezien je daar rekening mee moet houden.
De Pagids zijn overigens ondertussen volledig op, en ik heb EBC's besteld.
Ik moet toch nog 'n merk zien dat ECHT beter is.
Een stoptech set die goed geplaatst is, met correcte pads en correct ingeremd, werkt perfect. Kan je van "de referentie" AP Racing zeker niet zeggen...
Naar't schijnt zijn de problemen die AP en Brembo de laatste 2-3 jaar hadden liggen naar't schijnt aan het niet lang genoeg "seasonen" van de schijven, maar dan nog...
't is niet omdat Brembo en AP al sinds jaar en dag gevestigde waarden zijn, dat daarom op relatief korte tijd een andere partij niet een degelijk product op de markt kan brengen...
In de USA zijn ze steeds beter vertegenwoordigt in sommige race klasses, met bijzonder interessante resultaten...
Mogen voor mij zonder problemen naast de "erkende" referenties staan
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Comment