Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Maar Xit doet dat af als zottigheden in onze kop. Ach ja.
Prijs je gelukkig, je hebt tenminste nog iets in je kop
Leave a comment:
Guest replied
Oorspronkelijk geplaatst door Corsa
En toch...
Als ik een (duurdere) total Exellium in mijn tank heb zitten merk ik geen vermogensverschil, en ik denk ook geen verbruiksverschil, maar mijn motor heeft wel een mooiere loop, en is VEEEL stiller in vergelijking met Texaco, die ik normaal tank.
Het is enorm duidelijk te horen, en niet ingebeeld.
Ik heb net hetzelfde ervaren, zelfs nog meer : onderin, tijdens 't rijden, liep 'ie toen iets minder rond (duidelijk te horen en vooral te voelen in de pook b.v.) en pikte dus iets minder snel aan. Verschil was voelbaar, en vooral goed hoorbaar.
Maar Xit doet dat af als zottigheden in onze kop. Ach ja.
Leave a comment:
Guest replied
Oorspronkelijk geplaatst door bonte
@GTA;
meestal zijn je antwoorden wel correct, maar deze keer tochniet 100% vrees ik. Vermogen wordt gehaald uit de ingespoten brandstof. De turbo geeft lucht om met de brandstof te mengen. De hoeveelheden tov elkaar zijn 'vastgelegd' door de roetgrens. Als je bv 1,5bar een bepaalde dieselhoeveelheid toevoegt (83mg of zo), laten we nemen dat we dan op de roetgrens zitten. ALs je nou bij diezelfde druk ineens 88mg diesel gaat injecteren is het mengsel te rijk aan brandstof. Niet genoeg zuurstof dus om mee te mengen. Te veel aan brandstof wordt uitgeblazen als roet.
Tuurlijk roet een diesel wel, zeker als ie een 10tal km rustig heeft gereden en geeft dan vol gas. Maar er is verschil tussen de eerste keer even vol gas gaan of continu nen zwarte domp achter je als je vol gas duwt (ook al is het niet zo veel als de 1e keer). Dan kan je gerust stellen dat de tuner het NIET goed heeft gedaan.
Mijn alfa (inmiddels toch al enkele jaartjes oud en al een hele tijd gechipped) roet niet tijdens vol gas. Bewijs dat het wel kan is er genoeg, maar de tuner moet er wel tijd voor nemen en niet wat meer pk's beloven om klanten te lokken. Geef dan een wat lagere waarde op als uitkomst ipv een dompende wagen af te leveren. (en dat dan niet compenseren met een optimistische rollenbank aub...)
I stand corrected. Ik vertelde ook maar wat men mij vertelde.
Okay, dan wil ik Babs roetvrij. Ga 'k vragen. Thx.
als een motor rustiger loopt komt het doordat bv het staionair toerental en de verhouding lucht brandstof is aangepast. Hoe meer laagjes de verbranding heeft (goed vertsuiven), des te meer oppervlakte aan de brandstof. Als er te grote druppels nog zijn, zal de verbanding met grotere drukverschillen verlopen. De drukverschillen door de zelfontbranding zorgen voor het dieselgeluid. Hoe soepeler de verbranding, des te minder diesel lawaai je zal hebben.
En ik geloof niet dat het door die additieven komt. Of onze alfa romeo is er ongevoelig voor. Met de lease wagens tanken we altijd standaard diesel, dus geen vergelijking.
We zijn hier toch over 4-takt diesels bezig eh ?? Bij 2-takt motoren dient de brandstof tegelijkertijd voor smering van de motor maar ik vraag me af wat de wrijvingsverminderaar bij een 4-takt motor moet doen ?? Welke wrijving moet hij verminderen ?? (Van de brandstofpomp ? Maar dat heeft totaal geen invloed op het rendement van de motor volgens mij, dus ?????? )
Ik ben geen kenner op dat vlak, maar met wat zoekwerk blijkt dat dat invloed zou hebben op de bovenste zuigerveren...
Misschien kunnen de kenners ons even vertellen wat hiervan het gevolg kan zijn?
(Andere additieven reinigen de inlaatsystemen, verbrandingskamers en verstuivers.)
Leave a comment:
Guest replied
Iemand die niet te ver moet zoeken wat het zoal kost om een W163 ML 270CDI te laten chippen bij de verschillende (gerenomeerde) tuners in ons land?
Ook graag de voordelen en eventuele nadelen.
Sorry dat ik niet heel de thread doorlees, maar daarvoor heb ik momenteel geen tijd...
We zijn hier toch over 4-takt diesels bezig eh ?? Bij 2-takt motoren dient de brandstof tegelijkertijd voor smering van de motor maar ik vraag me af wat de wrijvingsverminderaar bij een 4-takt motor moet doen ?? Welke wrijving moet hij verminderen ?? (Van de brandstofpomp ? Maar dat heeft totaal geen invloed op het rendement van de motor volgens mij, dus ?????? )
Oh ja?
Dus insider-informatie wordt afgedaan als leugens en "het bewijs" van enkelen die zeggen dat ze verschil merken bij het rijden ('t zit tussen de twee oren, mijnheer) is plots het algemeen aangenomen besluit?
Weet je: als ik een Jupiler drink uit een flesje of een blikje, proef ik ook verschil en nochtans komt dat uit dezelfde ketel... (het zijn de hersenen die de waarnemingen sturen op basis van een reeds vooraf gemaakt oordeel). Zo ook bij brandstof: als een bepaalde brandstof duurder is, moet deze per definitie beter zijn...
Ik heb een voorstel: laat iemand anders 10 keer in jouw plaats gaan tanken op 10 verschillende plaatsen en deze persoon mag je niet vertellen van welk merk de brandstof is. Als jij er de zogenaamde kwaliteitsmerken kan uithalen, zal ik mijn ongelijk grif toegeven, maar tot dan...
Rij eens mee met mijn Golf, je zult het snel genoeg voelen en horen
Leave a comment:
Guest replied
Oorspronkelijk geplaatst door bobo
die roetrook is schadelijk, dat is dat fijn stof waarvan de limiet dit jaar nog maar elvendertig keer is overschreden
Ja en nee.
Bij de moderne diesels heb je minder rook omdat de verbranding gelijkmatiger verloopt maar de roetvorming is in verhouding niet echt heel veel minder.
De roetdeeltjes zijn kleiner geworden en daarom niet zo zichtbaar als rook.
En laten het nu net die hele fijne deeltjes zijn die het schadelijkst zijn.
De mensen van Kempower (niet de eerste de beste tuner in belgie) hebben effectief de test ooit gedaan tss de verschillende merken brandstof en diesel. Shell en Jet (toen nog seca) kwam als beste uit de tests.
ik snap het ook niet goed, als jouw wagen zo hard rookt zoals iedereen beweert
Hij rookt idd verschrikkelijk als ik eens goed doortrek, als ik op de autostrade optrek van bv 100km/h naar 180km/h blijft hij roet uitstoten tot ik men gas los. Als ik dan gewoon op snelheid blijf (180) dan zie je geen rook meer
En omdat hij zoveel rookt wil niet zeggen dat je zoveel meer schadelijke gassen uitstoot
die roetrook is schadelijk, dat is dat fijn stof waarvan de limiet dit jaar nog maar elvendertig keer is overschreden
Leave a comment:
Guest replied
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
Neem zelf eens initiatief en contacteer de verantwoordelijken bij de grote maatschappijen zoals Total, Shell,... Die zullen u met plezier te woord staan en duidelijk maken waarom uw "insider-informatie" niet klopt. 't Ziet niet tussen de oren, da's een feit.
Daar spreek ik mij niet over uit. Slijtage is nog iets helemaal anders dan een stillere motor. Persoonlijk denk ik dat er teveel factoren zijn die de slijtage bepalen, zodat de winst van zo'n wrijvingsverminderaar op dat punt te verwaarlozen is.
Het zal inderdaad maar een minimaal deel zijn wat die wrijvingsverminderaar gaat beinvloeden, maar feit is dat het wel aangenamer is om mee te rijden.
Vooral 70 km/u tegen 1500 rpm, is helemaal niet meer te horen. Moest hij niet altijd tegen de max prijs aan zitten, dan zou ik altijd deze diesel wel willen tanken...
Dus in theorie zou je motor dan langer meegaan, omdat de wrijving-slijtage deels minder is geworden?
Daar spreek ik mij niet over uit. Slijtage is nog iets helemaal anders dan een stillere motor. Persoonlijk denk ik dat er teveel factoren zijn die de slijtage bepalen, zodat de winst van zo'n wrijvingsverminderaar op dat punt te verwaarlozen is.
Leave a comment: