Wat is nu eigenlijk het verschil tussen gewone plaat en O-plaat dan?
Belastingen scheelt zich niets, keuring zit amper verschil op nu en met een O-plaat ben je beperkt in je gebruik (geen woon-werkverkeer ed.). Wat zijn dan nog de redenen om deze op O-plaat te zetten?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichtenwat een klucht zeg...het is duidelijk voor geld te doen. Je krijgt geen melding dat je moet gaan naar de keuring maar als je na de inschrijvingsdatum gaat krijg je wel een boete. Vele zullen dan een rode kaart krijgen voor een stomme reden (mijn ma haar normale auto had zelfs een rode kaart vanwege het niet werken van de nummerplaat verlichting...) zodat ze opnieuw kunnen cashen.
Heb nog 2 vraagjes:
Vriend van me heeft een oldtimer gekocht waar ze 10j geleden een nieuw/ander blok hebben ingelegd en de papieren zijn ook niet meer bij de wagen, is een attest van de politie dat deze effectief verloren zijn, dit gaat dus een groot probleem geven op de keuring omdat ze zullen zien dat de nummers niet matching zijn...
wat als een O plaat verloren gaat (van de wagen valt of gepikt wordt)? Val je dan onder het nieuwe systeem?
Maar eigenlijk is dat niet anders dan wanneer je na 4 jaar voor de eerste keer naar de keuring moet + de daaropvolgende keuringen. Als je dan geen uitnodiging krijgt, moet je de auto ook zelf spontaan bij de keuring aanbieden.
Als hij de attesten van de politie al heeft, gaat het over een "gewone" keuring voor inschrijving en geen homologatiekeuring. Tenzij natuurlijk daar een motor is ingestoken die niks meer met de oorspronkelijke motor te maken heeft (van 4 cilinder naar 6 cilinder of V8 bijvoorbeeld). Normaal gaan ze bij de gewone keuring enkel het chassisnummer en het plaatje nakijken en gaan ze niet zover als het motornummer. Bij een oldtimer zou je er wellicht zelfs nog door geraken als je toch een compleet andere motor gestoken zou hebben, tenzij je net stoot op een keurder met kennis van zaken...Dus niet teveel over zeggen en gewoon aanbieden op de keuring.
Als hij al een O-plaat had, is er geen probleem. Hij gaat een nieuwe inschrijvingsaanvraag moeten indienen voor een nieuwe plaat. De BIV is niet van toepassing als de auto niet van eigenaar verandert en de oldietaks blijft gewoon van toepassing.
Zou allemaal moeten lukken .
Leave a comment:
-
Dat zou een beetje zonde zijn om uw Spit nu alsnog op O plaat te zetten, die plak van nu hoort er toch gewoon eeuwig op te hangen ?? (allez dat zou toch mijn gedacht zijn)
Leave a comment:
-
Ondanks mijn Spitfire 43 jaar oud is, bleef hij steeds op normale platen en ging hij jaarlijks naar gewone keuring. Daar ik hem eigenlijk de drie laatste jaren nog enkel gebruikte om naar de keuring de gaandacht ik hem dit jaar op O-platen te zetten, o.m. omdat dit nodig is om in het Brusselse te vertoeven.
Nu ik verneem dat een tweejaarlijkse keuring ingevoerd wordt, zal ik de wagen op gewone platen laten, tot hij 50 is. Brussel zal mij vanaf 2019 niet meer zien, ook niet met mijn bijouke!!!Last edited by guyugy; 21/06/2018, 14:59.
Leave a comment:
-
wat een klucht zeg...het is duidelijk voor geld te doen. Je krijgt geen melding dat je moet gaan naar de keuring maar als je na de inschrijvingsdatum gaat krijg je wel een boete. Vele zullen dan een rode kaart krijgen voor een stomme reden (mijn ma haar normale auto had zelfs een rode kaart vanwege het niet werken van de nummerplaat verlichting...) zodat ze opnieuw kunnen cashen.
Heb nog 2 vraagjes:
Vriend van me heeft een oldtimer gekocht waar ze 10j geleden een nieuw/ander blok hebben ingelegd en de papieren zijn ook niet meer bij de wagen, is een attest van de politie dat deze effectief verloren zijn, dit gaat dus een groot probleem geven op de keuring omdat ze zullen zien dat de nummers niet matching zijn...
wat als een O plaat verloren gaat (van de wagen valt of gepikt wordt)? Val je dan onder het nieuwe systeem?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenDat kan je, het gaat je enkel een flinke stuiver meer kosten (BIV + jaarlijkse rijtaks).
Van de plaat blijkt te kloppen. Het was de bedoeling om als overgangsmaatregel te voorzien om auto's tussen de 25 en de 30 jaar oud niet aan de 'gewone' keuring te onderwerpen maar aan een vereenvoudigde oldtimerkeuring.
Daarom blijft een wetsartikel staan dat verwijst naar auto"s van 25 jaar en ingeschreven onder een oldtimerplaat.
Maar door de inschrijving van voertuigen aan datzelfde artikel te koppelen, gaat men er nu van uit dat je nog voor elke auto vanaf 25 jaar een O-plaat kan aanvragen en kijkt men er blijkbaar zelfs niet naar of die eerder al onder een O-plaat was ingeschreven of niet.
Op die manier is er geen sprake meer van een overgangsmaatregel, maar gaat men gewoon vanaf 25 jaar een O-plaat kunnen blijven aanvragen om onder de vereenvoudigde keuring als oldie te vallen.
Auto's vanaf 1993 zullen dus nog altijd een O-plaat kunnen krijgen vanaf ze25 jaar worden en dan jaarlijks de vereenvoudigde keuring krijgen, MAAR fiscaal zullen die geen oldtimertarieven genieten tot ze 30 jaar zijn.
Ze hebben het weer goed in elkaar gestoken en het laatste woord zal nog niet gezegd zijn.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk BerichtenO-plaat nog wel kan als de auto al een O-plaat heeft.
Leave a comment:
-
Dat kan je, het gaat je enkel een flinke stuiver meer kosten (BIV + jaarlijkse rijtaks).
Leave a comment:
-
Ik kan niet meer volgen. Kan ik nu nog een auto van 92 inschrijven als oldie of niet?
Leave a comment:
-
Dus de deadline van 20 mei 2018 is dan toch correct? Wat een Babylonische verwarring
Leave a comment:
-
Guest repliedAh, ik zie nu de reactie van Cedra dat oldtimerkeuring + O-plaat nog wel kan als de auto al een O-plaat heeft.
Heerlijk toch deze materie.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Als die reeds ingeschreven is als oldtimer en van 90 is, is er totaal geen probleem. Dan kan jij die ook weer gewoon als oldtimer inschrijven! Ik heb zelf enkele maanden een OT gekocht van 92 en opnieuw als OT ingeschreven
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk BerichtenCedra, dank voor je heldere uitleg. Dit verklaart mijn resultaten met de belastingcalculator.
In elk geval zou dat dan wel logisch zijn voor een auto die bij de vorige eigenaar al op een O-plaat was ingeschreven.
Leave a comment:
-
Guest repliedCedra, dank voor je heldere uitleg. Dit verklaart mijn resultaten met de belastingcalculator.
Leave a comment:
-
Normaal was het de bedoeling om het oldtimerstatuut op alle vlakken (fiscaal , keuring, inschrijving) aan te passen aan de leeftijd van 30 jaar.
Volgens het artikel 23ter van het KB van 15 maart 1968 is elke auto aan een keuring onderworpen vóór de eerste inverkeerstelling in België of om opnieuw in het verkeer te stellen.
Aan dat artikel worden in Vlaanderen en Wallonië nu wijzigingen aangebracht voor oldtimers:
Vlaanderen:
"7° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds dertig tot vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de twee jaar;"
Wallonië
" 8° de in artikel 2, § 2, 7°, bedoelde voertuigen die sedert meer dan dertig tot vijftig jaar in gebruik zijn genomen zijn aan de keuring onderworpen vóór de eerste in verkeerstelling in België onder een van de kentekenplaten bedoeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen en vervolgens om de twee jaar, met uitzondering van de langzame voertuigen;"
Deze bepalingen verwijzen naar een keuring voor inverkeerstelling vanaf de leeftijd van 30 jaar.
Een andere bepaling van de tekst laat een oldtimerkeuring toe voor voertuigen vanaf 25 jaar EN ingeschreven als oldtimer ("De voertuigen die sedert meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn" ). Als je die voorwaarden cumulatief toepast ('en'), lees je dat die beperkte keuring maar mogelijk is voor voertuigen die reeds zouden zijn ingeschreven onder een oldtimerplaat.
Blijkbaar gaat men er nu van uit dat die tekst niet als cumulatief wordt toegepast en er dus nog altijd een beperkte keuring (oldtimer) kan uitgevoerd worden voor voertuigen vanaf 25 jaar en dus ook de inschrijving onder O-plaat nog altijd mogelijk is vanaf 25 jaar (zowel Vlaanderen als Wallonië)!
Dat is dan wel een klucht, omdat auto's jonger dan 30 jaar dan nog op O-platen kunnen gezet worden, maar in Vlaanderen en Wallonië gewone BIV en verkeersbelasting zullen moeten betalen. Er gaan er nog velen zich laten misleiden door een auto op O-plaat te kopen die fiscaal geen oldtimer zal blijken te zijn wanneer ze hun BIV en VB daarna in de bus krijgen....
Ze genieten dan wel van een jaarlijkse beperkte keuring tot 30 jaar en daarna om de 2 jaar (of 5 jaar vanaf >50 jaar).
Best vooraf vragen aan het concrete keuringsstation lijkt mij dan in elk geval aan te raden.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenOPGELET: sedert 20 mei 2018 (Besluit van de Vlaamse regering van 27 april 2018 en besluit van de Waalse regering van 17 mei 2018 ) kan je de keuring voor inschrijving onder O-plaat enkel nog krijgen voor auto's ouder dan 30 jaar oud!
- http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest
- https://www.km.be/autokeuring/keurin...personenwagens
- https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenCedra Dan ben ik verkeerd. Dank voor de verduidelijking! Goed dat ik mijn 92 op 3 april heb ingeschreven dan
Er staat ergens op het forum een '93'er BMW E36 M3 die voor 20 mei ook nog de O-plaat heeft aangevraagd, maar er niet aan gedacht heeft dat in Vlaanderen de oldietarieven niet van toepassing zijn op auto's vanaf 1/1/1993 (pas vanaf die 30 jaar zal zijn) : kwalijke verrassing bij het ontvangen van BIV en verkeersbelasting...
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk BerichtenIs het juist dat een nieuwe eigenaar een O-plaat kan aanvragen van auto van 28 jaar oud die nu al een O-plaat heeft bij de huidige eigenaar?
Ik heb zo een auto van 09/1990 met nu een O-plaat op het oog waarvan het chassisnummer in de advertentie staat. Deze heb ik opgegeven in de belastingcalculator.
Het resultaat is 43 Euro BIV en 36 Euro verkeersbelasting.
Ziet de calculator dat de auto al een O-plaat heeft?
Doe ik nog een calculatie met een auto met eerste inschrijving 01/01/1991 waarbij ik geen chassisnummer opgeef, ook dan komt er 43 en 36 Euro uit. Dat kan toch niet kloppen?
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Als die reeds ingeschreven is als oldtimer en van 90 is, is er totaal geen probleem. Dan kan jij die ook weer gewoon als oldtimer inschrijven! Ik heb zelf enkele maanden een OT gekocht van 92 en opnieuw als OT ingeschreven
OPGELET: sedert 20 mei 2018 (Besluit van de Vlaamse regering van 27 april 2018 en besluit van de Waalse regering van 17 mei 2018 ) kan je de keuring voor inschrijving onder O-plaat enkel nog krijgen voor auto's ouder dan 30 jaar oud!
Een auto van 1990 die bij de vorige eigenaar een O-plaat had, kan je dus als nieuwe eigenaar in Vlaanderen en Wallonië sedert die datum niet meer gekeurd krijgen om opnieuw onder O-plaat in te schrijven!
Er is voorlopig nog wel iets anders mogelijk : omdat je wettelijk vrij bent naar de keuring te gaan waar je wil, ook in een ander gewest, kan je die auto in Brussel als + 25-jarige oldtimer laten keuren. Omdat de wetgeving van de DIV nog niet is gewijzigd en er daar nog de aflevering van O-platen vanaf 25 jaar bestaat, zou je dus na een Brusselse keuring in theorie toch nog een O-plaat kunnen krijgen voor een Vlaamse/Waalse auto van minder dan 30 jaar (tot Brussel en DIV hun wetgeving zouden aanpassen).
Een auto van 1990 is minder dan 30 jaar en zal in 2019 al opnieuw naar de keuring moeten in Vlaanderen, tot die 30 jaar is en dan om de twee jaar.
Fiscaal gelden in Vlaanderen de oldtimertarieven (BIV en verkeersbelasting) voor alle auto's met een eerste inschrijvingsdatum tot 31/12/1992. Die fiscale tarieven gelden ongeacht de nummerplaat waaronder de inschrijving gebeurde : zowel de gewone plaat als de O-plaat genieten van die fiscale tarieven.
Met een eerste inschrijvingsdatum vanaf 1/1/1993 moet de auto eerst 30 jaar worden vooraleer die van de oldtimertarieven zal kunnen genieten.
(in Wallonië krijgt elke auto pas het oldtimertarief vanaf 30 jaar, zelfs al heb je een O-plaat vanaf 25 jaar)
Leave a comment:
Leave a comment: