Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het leven van de oldtimereigenaar wordt binnenkort drastisch veranderd. De Vlaamse overheid heeft namelijk op 20 mei 2018 besloten dat de de *vrijstelling voor keuring* teniet wordt gedaan. Waardoor je ook met O-platen naar een periodieke keuring moet. Tijd voor wat duidelijkheid...
Er komt dus geen uitnodiging in je bus
Hoeveel gaan er zo niet rondrijden zonder dat ze van iets weten en dan opeens aan de kant gezet zijn omdat ze niet meer in orde zijn met de keuring...
Geen wonder dat die vaak zelf in ongevallen betrokken zijn. Detailke : zone AMOW zit iets van een 100 meter van de technische keuring. Voor één keer een rechter met gezond verstand. Wat niet kan gezegd worden van de agenten die high speed achtervolgingen inzetten als ze weten met een ongekeurde kar rond te rijden...
Voertuigen van de lokale politie zijn voortaan vrijgesteld van technische controle, zo heeft de Vlaamse regering beslist. “Een slecht signaal naar de bevolking. Bovendien moeten die voertuigen vaak in moeilijke omstandigheden rijden en moeten ze technisch perfect in orde zijn. Die controle is dus zeker niet overbodig”, zeggen de vakbonden.
Mijn volgende oldtimerkeuring zal in Brussel plaatsvinden.
Dan ben je wel vergeten dat je enkele jaren heel wat gekregen hebt waar niets voor in de plaats moest: oldtimer bijna volledig mogen gebruiken.
Vroeger mocht je enkel overdag EN in een straal van 25 km OF naar een evenement mocht rijden. Nu spring je wanneer je wilt in je oldtimer.
Voorlopig is de oldtimerkeuring enkel een Vlaams verhaal, maar verwacht wordt dat Wallonië en Brussel snel volgen omdat een keuringsbewijs in heel België geldig is. 'Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico op keuringstoerisme', stelt Beets. 'Wie de Vlaamse oldtimerkeuring wil ontwijken, kan dan in Wallonië of Brussel na een eenmalige keuring een keuringsattest krijgen dat in heel België onbeperkt geldig is in de tijd.'
Hoe kunde nu CO uitstoot meten bij een oldtimer? Het meten op zich geen probleem, maar wat verwachten ze van die resultaten?
Soit, ik heb geen COC attest dus ze kunnen over al mijn aanpassingen niks zeggen.
Je kan elke oldtimer afstellen binnen de toegelaten grens van CO uitstoot.
Mijn Camaro had op de laatste keuring in maart een waarde van 0.17% max mag dit 4.5 %zijn!
Coc had ik ook niet bij mijn subaru wrx van 2002, is niet verplicht, 2x mee naar de keuring geweest en dan staat er op je keuringsbewijs 'Coc niet aanwezig' voor de rest niets.
Kan een auto van 91 nog steeds ingeschreven worden als oldtimer? Of is er toch geen overgangsregeling? Zou wel sucken want heb een Japanse import waar ik al 3 jaar aan het restaureren ben. En echt geen zin in homologatie. Hij is bijna klaar...
Ik zie trouwens nergens een aanpassing van het statuut Oldtimer (dus wanneer een O-plaat toegekend wordt) van 25 naar 30 jaar vanaf een bepaalde datum.
Ik zie enkel dat Oldtimers tussen de 25-30 jaar naar de keuring moeten elk jaar, maar er staat nergens dat een auto van bvb 06/1993 niet meer zal ingeschreven kunnen worden als oldtimer?
In 2014 is al gezegd dat de leeftijd voor een oldtimer naar 30 jaar moest uiterlijk op 20 mei 2018.......
Om uw O-plaat aan te vragen moet je eerst langs de oldtimerkeuring en dat is net wat er verandert in Vlaanderen : je zal een auto maar als oldtimer kunnen laten keuren als die 30 jaar geleden voor het eerst is ingeschreven.
Artikel 4§2 waarnaar verwezen wordt betreft de "O"plaat : 7° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds dertig tot vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de twee jaar;
DIV, Brussel en Wallonië zijn (nog) niet aangepast, dus in theorie zou je kunnen proberen een auto van tussen de 25 en de 30 jaar daar nog als oldtimer gekeurd te krijgen. Maar als je die daarna met een Vlaams adres onder een O-plaat wil inschrijven, zou de DIV in principe je aanvraag moeten weigeren.
De overgangsregeling bestaat er uit dat de auto's die AL ingeschreven zijn met een "O"plaat, een ietwat beperktere keuring krijgen dan de normale periodieke keuring. Heb je geen O-plaat, dan verandert er eigenlijk niks, want dan is het de normale keuring zoals voor alle oldtimers die onder normale plaat ingeschreven staan.
Over de COC-vragen : Europees is die ingevoerd vanaf bouwjaar 1997, dus alles van vóór 1997 heeft nog geen COC.
Oldtimers moeten in Vlaanderen vanaf 20 mei opnieuw aan een periodieke keuring onderworpen worden. Dat meldt Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.
Kan een auto van 91 nog steeds ingeschreven worden als oldtimer? Of is er toch geen overgangsregeling? Zou wel sucken want heb een Japanse import waar ik al 3 jaar aan het restaureren ben. En echt geen zin in homologatie. Hij is bijna klaar...
Ik zie trouwens nergens een aanpassing van het statuut Oldtimer (dus wanneer een O-plaat toegekend wordt) van 25 naar 30 jaar vanaf een bepaalde datum.
Ik zie enkel dat Oldtimers tussen de 25-30 jaar naar de keuring moeten elk jaar, maar er staat nergens dat een auto van bvb 06/1993 niet meer zal ingeschreven kunnen worden als oldtimer?
Leave a comment: