Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Het is bijzonder vervelend om ieder jaar naar de keuring te moeten. Mijn autos zijn steeds in nieuwstaat, op geen euro bespaard. Als je dan iedere 1500/2000 km naar de keuring moet, is dat frustrerend. Kost alleen maar tijd en geld. Natuurlijk begrijp ik dat de profiteurs er zo uit kunnen gaan, maar voor de liefhebbers vervelend.
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Eigenlijk wel toch? De trip alleen al en de tijd vrijmaken. Voor een auto die uberperfect in orde staatzeker als het enkel een hobbywagen is.
. Dan is het beter van dat jaarlijks te doen, dan slechts om de 2 jaar naar de oldtimerkeuring te rijden.
En om nostalgische redenen zijn er ook argumenten om de daily nummerplaat te behouden en niet in te ruilen voor een 'moderne' O-plaat.
Ik ga wel mijn O-platen houden om inderdaad niet elk jaar naar de keuring te moeten. Niet dat ik schrik heb voor problemen, maar ook wegens de tijd die het vraagt.
Laatst zag ik een Porsche 914 met gewone platen op de keuring en ik vond dat ze heel soepel waren om die 'gewoon' te keuren. Alhoewel zoiets zal afhangen van keuring tot keuring en van keurder tot keurder. Als de auto in orde staat, is zo een gewone keuring niet onoverkomelijk.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenAls die nu al jaarlijks normaal gekeurd wordt, is er weinig reden om naar een systeem van 2-jaarlijkse oldtimerkeuring met O-plaat over te stappen.zeker als het enkel een hobbywagen is.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenNa een kort gesprek met de stationschef waar ik mijn Q5 liet keuren, stel ik vast dat een subtiliteit mijn tot nu ontsnapte : ik heb mijn Spitfire (1975) nooit officieel als OT laten inschrijven, daar ik de wagen jaarlijks bleef laten keuren en met de originele (normale) platen bleef rijden. Mijn Spitfire valt dus niet onder de nieuwe wet, het is geen OT, gewoon een oude wagen, onderworpen aan de gewone keuringsregels, die jaarlijks zal moeten blijven gekeurd worden.
Als die nu al jaarlijks normaal gekeurd wordt, is er weinig reden om naar een systeem van 2-jaarlijkse oldtimerkeuring met O-plaat over te stappen.
Leave a comment:
-
Na een kort gesprek met de stationschef waar ik mijn Q5 liet keuren, stel ik vast dat een subtiliteit mijn tot nu ontsnapte : ik heb mijn Spitfire (1975) nooit officieel als OT laten inschrijven, daar ik de wagen jaarlijks bleef laten keuren en met de originele (normale) platen bleef rijden. Mijn Spitfire valt dus niet onder de nieuwe wet, het is geen OT, gewoon een oude wagen, onderworpen aan de gewone keuringsregels, die jaarlijks zal moeten blijven gekeurd worden.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenWaarom maken ze alles zo ingewikkeld
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
daar hopen ze op, zodat ze bovenop het bedrag dat je betaald voor de keuring en eventuele herkeuringen ook nog eens boetes kunnen innen voor laatkomers.
Daarom begrijp ik niet dat ze bv moto's niet naar de keuring laten gaan en die kleine greep aan O platen dan ineens weer wel. Oftewel alle voertuigen of te wel geen enkel.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenIk denk dat er veel "zonder keuring" gaan blijven rondrijden.
Daarom begrijp ik niet dat ze bv moto's niet naar de keuring laten gaan en die kleine greep aan O platen dan ineens weer wel. Oftewel alle voertuigen of te wel geen enkel.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
De vraag blijft toch wanneer. Mijn OT is van 5/1992, aangekocht en gekeurd op 5 april 2018. Moet ik dan voor die datum in 2019 naar de keuring, wacht ik op een uitnodiging, of moet ik pas in 2020?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
Auto's op O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud, zullen al vanaf 2019 terug naar de keuring moeten voor de periodieke keuring en dit zelfs jaarlijks tot ze 30 jaar zullen zijn en daarna 2-jaarlijks
(regels voor Vlaanderen uiteraard)Last edited by order66; 22/06/2018, 21:41.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenZeg, wanneer denken jullie dat mijn oldtimer naar de keuring moet?
Wagen is van 1979 en 2 jaar geleden gekeurd.
Op deze pagina lees ik (https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer)
Moet ik dan pas in 2020 gaan voordat mijn wagen verjaart?
Want aan de andere kant zegt men: 2-jaarlijkse keuring. Dus dit jaar is 2 jaar geleden. Pas in 2020 gaan betekent dat het 4 jaar geleden was.
Auto's op O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud, zullen al vanaf 2019 terug naar de keuring moeten voor de periodieke keuring en dit zelfs jaarlijks tot ze 30 jaar zullen zijn en daarna 2-jaarlijks
(regels voor Vlaanderen uiteraard)
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
Dus als ik het goed begrijp, zoals in mijn geval, ervanuit gaande dat de verzekering dezelfde prijs is met of zonder o plaat, met een wagen van 1990, die reeds op O platen staat, is het enige voordeel dat je hiermee dus in de Brusselse LEZ (en Gent?) (waar ik beide nooit kom) binnen mag (want in Antwerpen pas +40j en 180 euro/jaar) en dat de keuring een klein beetje anders is dan een normale autokeuring, wat voor een auto van 1990 geen probleem mag zijn.
Dus enige échte voordeel is dat deze, eens 30, om de 2 jaar naar keuring moet gaan met O platen en met normale platen jaarlijks? Wat je dus iets van een 30 euro (zonder herkeuringskost) scheelt. Dus niet echt de kost...
Nadelen zijn dan weer dat je geen woon-werk verkeer mag doen.
Is het dan niet beter de plaat om te ruilen naar een normale
Er blijft nog wel iets anders een open vraag : je mag naar de keuring gaan waar je wil, dus ook in Wallonië. Vanaf 30 jaar geven ze daar voor auto's op O-plaat en in originele toestand een keuringsattest met onbeperkte geldigheid. In principe is dat attest in heel België geldig en zou je dus door keuring-shoppen vanaf 30 jaar niet meer naar de keuring moeten....Theoretisch is dat wettelijk perfect mogelijk, maar hoe ze daar in de praktijk mee zullen omspringen blijkt niemand met zekerheid te weten.
Leave a comment:
-
Ik denk (logischerwijze) dat de keuringstations gelet op de nieuwe regels van mei 2018 hun database zullen aanpassen in functie van de situatie van de oldtimers per mei 2018. Indien administratief in orde voor 2018/2019, dan een uitnodiging pas sturen op de vervaldag 2020 sturen.
Anders zou de wet retroactief werken, wat niet mag...
Leave a comment:
-
Zeg, wanneer denken jullie dat mijn oldtimer naar de keuring moet?
Wagen is van 1979 en 2 jaar geleden gekeurd.
Op deze pagina lees ik (https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer)- Voertuigen die tenminste 30 jaar geleden in verkeer werden gesteld:
Het voertuig dient ter keuring voorgereden te worden voor de dag in 2020 waarop het voertuig 30 jaar of meer wordt.
Want aan de andere kant zegt men: 2-jaarlijkse keuring. Dus dit jaar is 2 jaar geleden. Pas in 2020 gaan betekent dat het 4 jaar geleden was.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
Fiscaal
- auto's voor het eerst ingeschreven tot 31/12/1992 genieten van de oldtimertarieven (met of zonder O-plaat)
- auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 en jonger dan 30 jaar betalen 'normale' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot ze 30 jaar worden (tussen de 25 en de 30 jaar kunnen die zelfs nog op een O-plaat staan)
Keuring (*)
- jonger dan 25 jaar => een jaarlijkse volledige keuring
- vanaf 25 jaar maar nog geen 30 EN ingeschreven onder een O-plaat = een jaarlijkse oldtimerkeuring
- tussen de 30 en de 50 jaar : om de twee jaar een oldtimerkeuring
- vanaf 50 jaar om de 5 jaar een oldtimerkeuring
(* regels van toepassing in Vlaanderen)
De O-plaat levert dus vooral een verschil voor wat betreft het soort van keuring => de beperkte keuring volgens oldtimernormen. Daarnaast zal er wellicht nog altijd een verschil zijn op het vlak van de verzekeringen met een goedkoper oldtimertarief (wegens de gebruiksbeperkingen). Alhoewel sommige verzekeringen ook een laag tarief geven voor oldtimers zelfs als die staan ingeschreven onder gewone platen.
En tegenwoordig kan de O-plaat van belang zijn in de LEZ-zones : Brussel verbiedt oude voertuigen in zijn LEZ, behalve een vrijstelling voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.
Dus enige échte voordeel is dat deze, eens 30, om de 2 jaar naar keuring moet gaan met O platen en met normale platen jaarlijks? Wat je dus iets van een 30 euro (zonder herkeuringskost) scheelt. Dus niet echt de kost...
Nadelen zijn dan weer dat je geen woon-werk verkeer mag doen.
Is het dan niet beter de plaat om te ruilen naar een normale
Leave a comment:
-
Cedra
als ik goed begrijp zou vanaf nu mijn onlangs (normaal) gekeurde Spit van 43 jaar volgend jaar niet naar de keuring moeten gaan, dit op basis van zijn leeftijd, en in 2020 slechts een oldtimerkeuring moeten ondergaan ? ? Is dat correct of moet ik ondertussen de situatie van mijn wagen melden/officialiseren ? (Bv met mijn volgende uitnodiging in 2019 naar een keuringstation)
ik moet binnenkort mijn Q5 laten keuren, ik zal daar ook even informeren...Last edited by guyugy; 22/06/2018, 07:40.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenDat zou een beetje zonde zijn om uw Spit nu alsnog op O plaat te zetten, die plak van nu hoort er toch gewoon eeuwig op te hangen ?? (allez dat zou toch mijn gedacht zijn)
Een langwerpige O-plaat zou trouwens zowel vooraan als achteraan het uitzicht van de wagen ontsieren
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk BerichtenWat is nu eigenlijk het verschil tussen gewone plaat en O-plaat dan?
Belastingen scheelt zich niets, keuring zit amper verschil op nu en met een O-plaat ben je beperkt in je gebruik (geen woon-werkverkeer ed.). Wat zijn dan nog de redenen om deze op O-plaat te zetten?
- auto's voor het eerst ingeschreven tot 31/12/1992 genieten van de oldtimertarieven (met of zonder O-plaat)
- auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 en jonger dan 30 jaar betalen 'normale' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot ze 30 jaar worden (tussen de 25 en de 30 jaar kunnen die zelfs nog op een O-plaat staan)
Keuring (*)
- jonger dan 25 jaar => een jaarlijkse volledige keuring
- vanaf 25 jaar maar nog geen 30 EN ingeschreven onder een O-plaat = een jaarlijkse oldtimerkeuring
- tussen de 30 en de 50 jaar : om de twee jaar een oldtimerkeuring
- vanaf 50 jaar om de 5 jaar een oldtimerkeuring
(* regels van toepassing in Vlaanderen)
De O-plaat levert dus vooral een verschil voor wat betreft het soort van keuring => de beperkte keuring volgens oldtimernormen. Daarnaast zal er wellicht nog altijd een verschil zijn op het vlak van de verzekeringen met een goedkoper oldtimertarief (wegens de gebruiksbeperkingen). Alhoewel sommige verzekeringen ook een laag tarief geven voor oldtimers zelfs als die staan ingeschreven onder gewone platen.
En tegenwoordig kan de O-plaat van belang zijn in de LEZ-zones : Brussel verbiedt oude voertuigen in zijn LEZ, behalve een vrijstelling voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.
Leave a comment:
Leave a comment: