Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • order66
    replied
    Het is bijzonder vervelend om ieder jaar naar de keuring te moeten. Mijn autos zijn steeds in nieuwstaat, op geen euro bespaard. Als je dan iedere 1500/2000 km naar de keuring moet, is dat frustrerend. Kost alleen maar tijd en geld. Natuurlijk begrijp ik dat de profiteurs er zo uit kunnen gaan, maar voor de liefhebbers vervelend.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

    Eigenlijk wel toch? De trip alleen al en de tijd vrijmaken. Voor een auto die uberperfect in orde staat zeker als het enkel een hobbywagen is.
    Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die auto per jaar enkel naar buiten kwam voor naar de keuring te rijden . Dan is het beter van dat jaarlijks te doen, dan slechts om de 2 jaar naar de oldtimerkeuring te rijden.
    En om nostalgische redenen zijn er ook argumenten om de daily nummerplaat te behouden en niet in te ruilen voor een 'moderne' O-plaat.

    Ik ga wel mijn O-platen houden om inderdaad niet elk jaar naar de keuring te moeten. Niet dat ik schrik heb voor problemen, maar ook wegens de tijd die het vraagt.

    Laatst zag ik een Porsche 914 met gewone platen op de keuring en ik vond dat ze heel soepel waren om die 'gewoon' te keuren. Alhoewel zoiets zal afhangen van keuring tot keuring en van keurder tot keurder. Als de auto in orde staat, is zo een gewone keuring niet onoverkomelijk.

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
    Als die nu al jaarlijks normaal gekeurd wordt, is er weinig reden om naar een systeem van 2-jaarlijkse oldtimerkeuring met O-plaat over te stappen.
    Eigenlijk wel toch? De trip alleen al en de tijd vrijmaken. Voor een auto die uberperfect in orde staat zeker als het enkel een hobbywagen is.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    Na een kort gesprek met de stationschef waar ik mijn Q5 liet keuren, stel ik vast dat een subtiliteit mijn tot nu ontsnapte : ik heb mijn Spitfire (1975) nooit officieel als OT laten inschrijven, daar ik de wagen jaarlijks bleef laten keuren en met de originele (normale) platen bleef rijden. Mijn Spitfire valt dus niet onder de nieuwe wet, het is geen OT, gewoon een oude wagen, onderworpen aan de gewone keuringsregels, die jaarlijks zal moeten blijven gekeurd worden.
    Dat viel al af te leiden uit uw vorige bericht, omdat er sprake was van een jaarlijkse keuring, wat enkel het geval was voor auto's ingeschreven onder een normale plaat. Voor die auto's verandert er inderdaad niets met de nieuwe regels, die enkel van toepassing zijn op auto's vanaf 25 jaar oud en ingeschreven onder een O-plaat.

    Als die nu al jaarlijks normaal gekeurd wordt, is er weinig reden om naar een systeem van 2-jaarlijkse oldtimerkeuring met O-plaat over te stappen.

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Na een kort gesprek met de stationschef waar ik mijn Q5 liet keuren, stel ik vast dat een subtiliteit mijn tot nu ontsnapte : ik heb mijn Spitfire (1975) nooit officieel als OT laten inschrijven, daar ik de wagen jaarlijks bleef laten keuren en met de originele (normale) platen bleef rijden. Mijn Spitfire valt dus niet onder de nieuwe wet, het is geen OT, gewoon een oude wagen, onderworpen aan de gewone keuringsregels, die jaarlijks zal moeten blijven gekeurd worden.

    Leave a comment:


  • Schnippy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
    Waarom maken ze alles zo ingewikkeld
    Omdat dit België is, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. In de states heb je al dien zever niet pff

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

    daar hopen ze op, zodat ze bovenop het bedrag dat je betaald voor de keuring en eventuele herkeuringen ook nog eens boetes kunnen innen voor laatkomers.

    Daarom begrijp ik niet dat ze bv moto's niet naar de keuring laten gaan en die kleine greep aan O platen dan ineens weer wel. Oftewel alle voertuigen of te wel geen enkel.
    Idd. En als er met een moto iets mis is, draait dat meestal erger uit dan met een wagen.

    Leave a comment:


  • Liquid Li0n
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
    Ik denk dat er veel "zonder keuring" gaan blijven rondrijden.
    daar hopen ze op, zodat ze bovenop het bedrag dat je betaald voor de keuring en eventuele herkeuringen ook nog eens boetes kunnen innen voor laatkomers.

    Daarom begrijp ik niet dat ze bv moto's niet naar de keuring laten gaan en die kleine greep aan O platen dan ineens weer wel. Oftewel alle voertuigen of te wel geen enkel.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

    De vraag blijft toch wanneer. Mijn OT is van 5/1992, aangekocht en gekeurd op 5 april 2018. Moet ik dan voor die datum in 2019 naar de keuring, wacht ik op een uitnodiging, of moet ik pas in 2020?
    Klopt, als + 25-jarige auto en nog geen 30 jaar oud uiterlijk op 5 april 2019 naar de jaarlijkse periodieke (oldtimer)keuring (vervaldag wordt bepaald door de laatst uitgevoerde keuring). In principe zal je een oproeping ontvangen, MAAR ook als je geen uitnodiging ontvangt, moet je u tegen die datum aanbieden voor de keuring.

    Leave a comment:


  • Tigra
    replied
    Ik denk dat er veel "zonder keuring" gaan blijven rondrijden.

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

    Auto's op O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud, zullen al vanaf 2019 terug naar de keuring moeten voor de periodieke keuring en dit zelfs jaarlijks tot ze 30 jaar zullen zijn en daarna 2-jaarlijks
    (regels voor Vlaanderen uiteraard)
    De vraag blijft toch wanneer. Mijn OT is van 5/1992, aangekocht en gekeurd op 5 april 2018. Moet ik dan voor die datum in 2019 naar de keuring, wacht ik op een uitnodiging, of moet ik pas in 2020?
    Last edited by order66; 22/06/2018, 21:41.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Zeg, wanneer denken jullie dat mijn oldtimer naar de keuring moet?
    Wagen is van 1979 en 2 jaar geleden gekeurd.
    Op deze pagina lees ik (https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer)

    Moet ik dan pas in 2020 gaan voordat mijn wagen verjaart?
    Want aan de andere kant zegt men: 2-jaarlijkse keuring. Dus dit jaar is 2 jaar geleden. Pas in 2020 gaan betekent dat het 4 jaar geleden was.
    Als je auto bijvoorbeeld 2 jaar geleden op 22 juni gekeurd werd, moet deze als + 30-jarige voor het eerst weer naar de keuring voor het verstrijken van zijn 'keurings'verjaardag in 2020 = >dan moet je voor het eerst terug naar de keuring ten laatste op 22 juni 2020 en daarna om de 2 jaar.

    Auto's op O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud, zullen al vanaf 2019 terug naar de keuring moeten voor de periodieke keuring en dit zelfs jaarlijks tot ze 30 jaar zullen zijn en daarna 2-jaarlijks
    (regels voor Vlaanderen uiteraard)

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

    Dus als ik het goed begrijp, zoals in mijn geval, ervanuit gaande dat de verzekering dezelfde prijs is met of zonder o plaat, met een wagen van 1990, die reeds op O platen staat, is het enige voordeel dat je hiermee dus in de Brusselse LEZ (en Gent?) (waar ik beide nooit kom) binnen mag (want in Antwerpen pas +40j en 180 euro/jaar) en dat de keuring een klein beetje anders is dan een normale autokeuring, wat voor een auto van 1990 geen probleem mag zijn.

    Dus enige échte voordeel is dat deze, eens 30, om de 2 jaar naar keuring moet gaan met O platen en met normale platen jaarlijks? Wat je dus iets van een 30 euro (zonder herkeuringskost) scheelt. Dus niet echt de kost...
    Nadelen zijn dan weer dat je geen woon-werk verkeer mag doen.

    Is het dan niet beter de plaat om te ruilen naar een normale
    Daar komt het in grote lijnen inderdaad op neer als je niet in die LEZ waar oldies zijn toegelaten, komt.

    Er blijft nog wel iets anders een open vraag : je mag naar de keuring gaan waar je wil, dus ook in Wallonië. Vanaf 30 jaar geven ze daar voor auto's op O-plaat en in originele toestand een keuringsattest met onbeperkte geldigheid. In principe is dat attest in heel België geldig en zou je dus door keuring-shoppen vanaf 30 jaar niet meer naar de keuring moeten....Theoretisch is dat wettelijk perfect mogelijk, maar hoe ze daar in de praktijk mee zullen omspringen blijkt niemand met zekerheid te weten.

    Leave a comment:


  • BEEMER
    replied
    Waarom maken ze alles zo ingewikkeld

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Ik denk (logischerwijze) dat de keuringstations gelet op de nieuwe regels van mei 2018 hun database zullen aanpassen in functie van de situatie van de oldtimers per mei 2018. Indien administratief in orde voor 2018/2019, dan een uitnodiging pas sturen op de vervaldag 2020 sturen.
    Anders zou de wet retroactief werken, wat niet mag...

    Leave a comment:


  • Chris_147
    replied
    Zeg, wanneer denken jullie dat mijn oldtimer naar de keuring moet?
    Wagen is van 1979 en 2 jaar geleden gekeurd.
    Op deze pagina lees ik (https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer)
    • Voertuigen die tenminste 30 jaar geleden in verkeer werden gesteld:


    Het voertuig dient ter keuring voorgereden te worden voor de dag in 2020 waarop het voertuig 30 jaar of meer wordt.
    Moet ik dan pas in 2020 gaan voordat mijn wagen verjaart?
    Want aan de andere kant zegt men: 2-jaarlijkse keuring. Dus dit jaar is 2 jaar geleden. Pas in 2020 gaan betekent dat het 4 jaar geleden was.

    Leave a comment:


  • Liquid Li0n
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

    Fiscaal

    - auto's voor het eerst ingeschreven tot 31/12/1992 genieten van de oldtimertarieven (met of zonder O-plaat)
    - auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 en jonger dan 30 jaar betalen 'normale' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot ze 30 jaar worden (tussen de 25 en de 30 jaar kunnen die zelfs nog op een O-plaat staan)

    Keuring (*)

    - jonger dan 25 jaar => een jaarlijkse volledige keuring
    - vanaf 25 jaar maar nog geen 30 EN ingeschreven onder een O-plaat = een jaarlijkse oldtimerkeuring
    - tussen de 30 en de 50 jaar : om de twee jaar een oldtimerkeuring
    - vanaf 50 jaar om de 5 jaar een oldtimerkeuring

    (* regels van toepassing in Vlaanderen)

    De O-plaat levert dus vooral een verschil voor wat betreft het soort van keuring => de beperkte keuring volgens oldtimernormen. Daarnaast zal er wellicht nog altijd een verschil zijn op het vlak van de verzekeringen met een goedkoper oldtimertarief (wegens de gebruiksbeperkingen). Alhoewel sommige verzekeringen ook een laag tarief geven voor oldtimers zelfs als die staan ingeschreven onder gewone platen.

    En tegenwoordig kan de O-plaat van belang zijn in de LEZ-zones : Brussel verbiedt oude voertuigen in zijn LEZ, behalve een vrijstelling voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.
    Dus als ik het goed begrijp, zoals in mijn geval, ervanuit gaande dat de verzekering dezelfde prijs is met of zonder o plaat, met een wagen van 1990, die reeds op O platen staat, is het enige voordeel dat je hiermee dus in de Brusselse LEZ (en Gent?) (waar ik beide nooit kom) binnen mag (want in Antwerpen pas +40j en 180 euro/jaar) en dat de keuring een klein beetje anders is dan een normale autokeuring, wat voor een auto van 1990 geen probleem mag zijn.

    Dus enige échte voordeel is dat deze, eens 30, om de 2 jaar naar keuring moet gaan met O platen en met normale platen jaarlijks? Wat je dus iets van een 30 euro (zonder herkeuringskost) scheelt. Dus niet echt de kost...
    Nadelen zijn dan weer dat je geen woon-werk verkeer mag doen.

    Is het dan niet beter de plaat om te ruilen naar een normale

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Cedra

    als ik goed begrijp zou vanaf nu mijn onlangs (normaal) gekeurde Spit van 43 jaar volgend jaar niet naar de keuring moeten gaan, dit op basis van zijn leeftijd, en in 2020 slechts een oldtimerkeuring moeten ondergaan ? ? Is dat correct of moet ik ondertussen de situatie van mijn wagen melden/officialiseren ? (Bv met mijn volgende uitnodiging in 2019 naar een keuringstation)
    ik moet binnenkort mijn Q5 laten keuren, ik zal daar ook even informeren...
    Last edited by guyugy; 22/06/2018, 07:40.

    Leave a comment:


  • guyugy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
    Dat zou een beetje zonde zijn om uw Spit nu alsnog op O plaat te zetten, die plak van nu hoort er toch gewoon eeuwig op te hangen ?? (allez dat zou toch mijn gedacht zijn)
    dat is uiteraard deels de reden, temeer dat het nog een korte originele en gepatineerde plaat is met 5 tekens en maar 1 letter... tegenwoordig een zeldzaamheid in het verkeer.
    Een langwerpige O-plaat zou trouwens zowel vooraan als achteraan het uitzicht van de wagen ontsieren

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
    Wat is nu eigenlijk het verschil tussen gewone plaat en O-plaat dan?

    Belastingen scheelt zich niets, keuring zit amper verschil op nu en met een O-plaat ben je beperkt in je gebruik (geen woon-werkverkeer ed.). Wat zijn dan nog de redenen om deze op O-plaat te zetten?
    Fiscaal

    - auto's voor het eerst ingeschreven tot 31/12/1992 genieten van de oldtimertarieven (met of zonder O-plaat)
    - auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 en jonger dan 30 jaar betalen 'normale' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot ze 30 jaar worden (tussen de 25 en de 30 jaar kunnen die zelfs nog op een O-plaat staan)

    Keuring (*)

    - jonger dan 25 jaar => een jaarlijkse volledige keuring
    - vanaf 25 jaar maar nog geen 30 EN ingeschreven onder een O-plaat = een jaarlijkse oldtimerkeuring
    - tussen de 30 en de 50 jaar : om de twee jaar een oldtimerkeuring
    - vanaf 50 jaar om de 5 jaar een oldtimerkeuring

    (* regels van toepassing in Vlaanderen)

    De O-plaat levert dus vooral een verschil voor wat betreft het soort van keuring => de beperkte keuring volgens oldtimernormen. Daarnaast zal er wellicht nog altijd een verschil zijn op het vlak van de verzekeringen met een goedkoper oldtimertarief (wegens de gebruiksbeperkingen). Alhoewel sommige verzekeringen ook een laag tarief geven voor oldtimers zelfs als die staan ingeschreven onder gewone platen.

    En tegenwoordig kan de O-plaat van belang zijn in de LEZ-zones : Brussel verbiedt oude voertuigen in zijn LEZ, behalve een vrijstelling voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.

    Leave a comment:

Working...
X