Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tigra
    replied
    ja .

    Leave a comment:


  • M3 is the best
    replied
    Kan ik in Duitsland een BMW E34 halen uit het bouwjaar 1992 en deze nog als oldtimer inschrijven in België?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Er zit nu een 5-cilinder diesel in, zonder turbo (om617). Ik dacht er de om606a in te steken. Is echter een 6-cilinder en ziet er compleet anders uit (blijft wel volledig mechanisch, géén electronics). Ook het vermogen/koppel is van een ander kaliber (88pk vs 177pk), dus dat gaan ze zeker zien, dat is een feit. Ik zou het kunnen uitstellen, maar de huidige motor (800.000km) is versleten en drinkt olie als een Zwitser ...

    Ik had iets gelezen dat er in de nieuwe wetgeving misschien iets zou staan van "licht verbouwd", en "zwaar verbouwd", waardoor motor swaps eventueel wel zouden kunnen.

    In Nederland en UK gebeuren die motor swaps aan de lopende band.

    Mercedes gaat hiervoor nooit zijn toestemming geven. De motor die ik er graag in had gehad wordt in de W463 G-klasses tussen 1997 en 2000 ingebouwd, maar die hebben bredere assen, andere remmen, permanente 4WD, ABS, dus dat gaat bij mijn W460 niet lukken

    Ik probeer de federatie voor oldtimers nog te pakken te krijgen.

    Anders moet ik er dezelfde motor inleggen, maar die is erg traag en drinkt nogal veel. We rijden er veel mee in buitenland tijdens verlof, veelal in de bergen en de originele motor kan dat zware frame echt niet goed trekken. Er is ook de turbo versie van mijn motor. Al veel beter qua prestaties en is uiterlijk exact hetzelfde (behalve de turbo/inlaat/uitlaatcollector). Dus dat zou nog kunnen lukken.

    Leave a comment:


  • krikkie
    replied
    Wat steekt er nu in en wat komt er eventueel in?
    Zolang het aantal cilinders hetzelfde blijven zien ze dat niet hoor.

    Leave a comment:


  • Packard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
    Welke motor zou je erin leggen?
    Eentje met andere specificaties dan de originele motor en dat kan enkel mits toestemming van Mercedes.

    Leave a comment:


  • BEEMER
    replied
    Er zijn 2 mogelijkheden. Ofwel toestemming via Mercedes Benz bekomen dan zie ik geen probleem ofwel een gelijkaardige motor erin leggen dan de originele zodat je geen problemen riskeert. Momenteel zijn er nog veel onduidelijkheden wat er allemaal zal veranderen. Welke motor zou je erin leggen? Kan je dit project niet uitstellen?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Klopt, volgens de huidige wetgeving is dat zo.

    Nu had ik iets gelezen dat er in de nieuwe wetgeving misschien onderscheid zou gemaakt worden tussen 1. originele oldtimers, 2. lichte aangepaste oldtimers en 3. zwaar aangepaste oldtimers (waaronder misschien motorswaps), vandaar de vraag.

    Ik kan er me wel iets bij inbeelden dat oldtimers volledig origineel moeten blijven. Lijkt me logisch

    Dank voor de info

    Leave a comment:


  • Packard
    replied
    https://www.bfov-fbva.be/nl/procedur...van-een-motor/

    Mag dus enkel mits akkoord Mercedes.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    nog een toevoeging, de G-klasse van 1989 is reeds als oldtimer ingeschreven nu. Alvast dank

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik heb een originele G-Klasse van 1989 en moet de motor vervangen. Nu dacht ik een recentere motor te laten swappen. Die heeft meer vermogen en verbruikt minder.

    Weet iemand of oldtimers nog in originele staat zullen moeten zijn met nieuwe wetgeving die eraan komt in 2018, maw, zullen "zware aanpassingen" zoals een motorswap toegelaten zijn met de komende wetgeving. Ik gebruik de wagen dus enkel voor plezier en niet voor dagelijks gebruik. Eventueel meer tax betalen lig ik niet wakker van, maar ben nu bezorgd dat ik niet door de aankomende periodieke keuring voor oldtimers zal geraken. Inschrijven als niet-oldtimer is ook moeilijk na een motorswap

    Ik komt net 2 weken geleden terug van 2 jaar in buitenland en was niet op de hoogte van de aankomende wetgeving (mijn dikke fout), en eigenlijk heb ik de motorswap al besteld in Nederland. Viel van mijn stoel als ik eergisteren op de radio het bericht van de wetswijziging vernam.

    Leave a comment:


  • konrad2
    replied
    Dat misbruik valt toch eenvoudig aan te pakken.
    Paar keer gericht controleren op bedrijventerreinen en aan scholen op oneigenlijk gebruik en dan achterstallige taksen innen + boete.
    Het zal al rap heel wat minder zijn.

    Door die fiscale profiteurs krijgen de echte oldtimerliefhebbers een slechte naam

    Leave a comment:


  • Chris_147
    replied
    OK, dus 6.000 auto's van de 120.000 oldtimers met O-plaat auto's, motoren, landbouwvoertuigen, etc)
    Ik lees alleen dat die nu dus ook jaarlijks naar de keuring moeten.
    Daarmee is het verschil tussen O-platen en gewone platen dus weggewerkt. Belasting blijft hetzelfde kennelijk (laag).
    Lagere verzekering kan nog een voordeel zijn om voor O-plaat te kiezen, maar in mijn mening moet je al een kieken zijn om een -plaat te nemen als je de wagen dagelijks voor woon-werk gebruikt.
    Die mogen ze zo ook van de baan halen en boete geven alsof ze geen verzekering hebben (wat ze op dat moment ook niet hebben)

    De 5 jaarlijke keuring "Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich periodiek - er is sprake van om de vijf jaar - moeten melden bij de autokeuring", is dus nog niet 100% zeker.
    Maar zal het waarschijnlijk wel worden.

    Dit vind ik zeker geen slechte regeling.
    Alleen spijtig dat mijn MX-5 van 1992 pas in 1993 is ingeschreven! Scheelt jaarlijks toch wel bijna 300€...

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Las net dit: http://m.gva.be/cnt/dmf20170929_0310...-oldtimers-aan

    Keuring om de 5 jaar dus, dat vind ik heel redelijk.
    Ik vind zelfs dat het waarschijnlijk weinig gaat doen tegen de mensen die goedkoop willen rijden. Die kopen gewoon om de 5 jaar en andere.

    Echter wel onduidelijk of de belasting regels veranderen.
    In Vlaanderen zijn de belastingregels veranderd met ingang van 1 juli 2017:

    - auto's vanaf 1/1/1993 krijgen pas het oldtimertarief vanaf ze 30 jaar oud zullen zijn
    - voor auto's tussen de 25 jaar en 30 jaar oud is er een overgangsregeling : auto's tot 31/12/1992 blijven aan oldtimertarief belast
    Last edited by Cedra; 29/09/2017, 07:56.

    Leave a comment:


  • elio
    replied
    Het hele artikel: https://m.tijd.be/ondernemen/auto/Vl...rs-aan/9937389

    ​​​​

    Leave a comment:


  • Chris_147
    replied
    Las net dit: http://m.gva.be/cnt/dmf20170929_0310...-oldtimers-aan

    Keuring om de 5 jaar dus, dat vind ik heel redelijk.
    Ik vind zelfs dat het waarschijnlijk weinig gaat doen tegen de mensen die goedkoop willen rijden. Die kopen gewoon om de 5 jaar en andere.

    Echter wel onduidelijk of de belasting regels veranderen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    ik vind dat niet slecht dat we dat niet meer gewoon zijn

    Leave a comment:


  • krikkie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

    Van mijn part mogen ze op oldtimers een ferme kilometerbeperking zetten. Als je achter een oldtimer hangt, 9 op 10 keer stinkt dat ferm ...
    Als ik vroeger 25 a 30j geleden in Leuven kwam was ik mottig binnen het uur, zo stinken tav den buiten. Hoort erbij maar mensen zijn dat niet meer gewoon.

    Leave a comment:


  • denewprof
    replied
    Ja idd, ge moogt NIET naar het werk rijden met een oldtimer ... in orde zijn met de verzekering !

    Leave a comment:


  • Chris_147
    replied
    Vroeger moest je wel groot liefhebber zijn om met oldtimer te rijden:
    - slechts in straal van 25 km rond je woonplaats of garage (tenzij van/naar manifestatie)
    - enkel overdag
    Dan viel er toch niet veel rijplezier uit te halen.
    Dat was dan inderdaad voor de echte liefhebbers van de 'waardevolle' auto's, maar wie beslist wat waardevol is?

    Aan de andere kant: op dit moment is het ENIGE voordeel van O-platen dat je (voorlopig) niet meer jaarlijks naar de keuring moet en dat de verzekering lager kan zijn (mits geen woon-werk verkeer).
    Ik denk eerder dat de grote stijging van oldtimer inschrijvingen is van mensen die nu zo iets hebben van:
    - ik kan er meer meer rijden dan vroeger
    - onderhoudskosten voor een oldtimer uit de jaren 80 zijn lager dan die uit jaren 50, 60 of 70. Onderdelen ook gemakkelijker te vinden.
    - belasting en verzekering is nog steeds laag
    - aanschijfprijs is ook nog vrij laag
    - mensen zijn opgegroeid met deze wagens
    Dus dat is net voldoende voor die mensen om toch eens een oldtimer te nemen
    Want ook:
    - het zal in de toekomst waarschijnlijk toch niet meer kunnen (belasting verhogen, benzine op, ...)
    - geld op spaarrekening brengt toch niets op.

    En er zal waarschijnlijk ook iets meespelen van:
    - primaire gezinswagen moet iets zeer zinnig zijn en goedkoop en praktisch (dus weinig fun)
    - laten we dan als 2e auto een oldtimer nemen die iets meer fun kan zijn. Je kan er nu wel mee naar de winkel als het regent, zondagse uitstap, naar de familie, ...

    Vroeger zag je amper oldtimers rondrijden, als het er eentje was, was het meestal wel een hele mooie.
    Nu zie je iedere dag een oldtimer, meer gewone wagens, maar vind ik toch een verrijking van het straatbeeld.

    Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
    De oldtimers-treffen en organisaties gaan overspoelen dat het niet schoon is !!!
    Dat ze naar oldtimers-treffen gaan, is toch een teken dat het liefhebbers zijn en niet enkel doen voor het geldelijk voordeel.

    Dat gezegd zijnde: men mag van mij inderdaad wel eens op de fabrieksterreinen en kantoren controleren op O-platen.
    Wil je met een oldtimer naar het werk rijden, zorg dan ook dat je in orde bent met je verzekering!
    Last edited by Chris_147; 24/08/2017, 14:58.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten

    weet ge dat er tussen de 80 en de 120 oldtimers ingeschreven worden per dag ?
    Da's toch ni normaal ????
    Dat lijkt mij ook veel, maar ik heb geen flauw idee hoeveel het vroeger zou geweest zijn ? Zou dat dan vroeger veel minder geweest zijn ?
    Er zullen wel altijd misbruiken zijn maar ik denk dat de mazen nu toch iets te groot zijn...

    Leave a comment:

Working...
X