Hier kan je in theorie vinden welke voertuigen meer of minder geschikt zouden zijn voor E10.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
euhm, kleinigheidje, banden van meer dan 6 jaar oud zou ik ECHT niet goed praten, onder geen enkele vorm.
das een slijtagemateriaal dat zelfs vergaat bij het stilstaan.....
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtenblijkbaar zouden aluminium onderdelen dit niet zo leuk vinden.
in andere gevallen ( gaat ge in zeldzame gevallen kunnen voorhebben dat een rubberen leiding wordt opgegeten )
nu iets concreter, het probleem met ethanol begint pas als je een auto lange tijd laat staan.
dan begint de benzine en ethanol zich terug te scheiden. de ethanol is corrosief voor aluminium en sommige ruberen leidingen.
aan de andere kant in brazilie rijden ze al jaren op ethanol.
blijkbaar heb je de eerste 1000den KMers vaak een vuile benzinefilter en moet je die vaak vervangen. hierna weinig problemen.
mijn tip, als je aan auto een winter gaat stallen, tank 98.
rij je vaak een tank leeg, kan je gewoon 95 tanken.
Ja idd, en geloof mij of niet maar in Augustus 2000 stal ik mijn Renault R4ke van 1988 en heb in April 2016 deze terug opgestart en mét de benzine die er toen nog inzat heb ik verder gereden en de banden zijn ook nog steeds van toen ik het autootje in orde stelde namelijk in 1997...
Dat ge dit moest doen met de hedendaagse producten die ze nu op de markt brengen, ge zou wat voor hebben !
Nogmaals bedankt @Timmie & elio voor de snelle info !!
Groetjes,
DNP.
Leave a comment:
-
Eenmalig zal dat niet zoveel schade veroorzaken, maar bij herhaald gebruik gaan de dichtingen van uw motor en brandstofleidingen eraan. Je kan wel additieven toevoegen die de schade beperken blijkbaar: https://amklassiek.nl/ethanol-e10-oldtimers/2012/11/26/
Leave a comment:
-
blijkbaar zouden aluminium onderdelen dit niet zo leuk vinden.
in andere gevallen ( gaat ge in zeldzame gevallen kunnen voorhebben dat een rubberen leiding wordt opgegeten )
nu iets concreter, het probleem met ethanol begint pas als je een auto lange tijd laat staan.
dan begint de benzine en ethanol zich terug te scheiden. de ethanol is corrosief voor aluminium en sommige ruberen leidingen.
aan de andere kant in brazilie rijden ze al jaren op ethanol.
blijkbaar heb je de eerste 1000den KMers vaak een vuile benzinefilter en moet je die vaak vervangen. hierna weinig problemen.
mijn tip, als je aan auto een winter gaat stallen, tank 98.
rij je vaak een tank leeg, kan je gewoon 95 tanken.
Leave a comment:
-
Nu eens iets anders hier:
iemand die iets meer weet welke schade er volgt als we met onze oldtimer zouden benzine 95 E10 tanken ?
Leave a comment:
-
Guest repliedAls ik een auto van februari 1992 laat keuren / invoeren als oldtimer in augustus 2017, dan wordt de auto wel nog oldtimer?
Leave a comment:
-
Wanneer wordt die regeling nu gestemd/goedgekeurd? Op de site van Vlaanderen.be staan nog geen nieuwe documenten (laatste is die van november)
Vind het raar dat er niets op de BFOV-website staat.
Zij werpen hun toch altijd op als mede-onderhandelaar en lobbyer voor de sector
Leave a comment:
-
Dus om samen te vatten: als je alle voordelen fiscaal + inschrijving oldtimer wil bekomen (en behouden!) is de limiet 06 / 1992 als 1e inschrijvingsdatum. Mss best op 05/1992 mikken om zeker te zijn.
Leave a comment:
-
Dus om samen te vatten: als je alle voordelen fiscaal + inschrijving oldtimer wil bekomen (en behouden!) is de limiet 06 / 1992 als 1e inschrijvingsdatum. Mss best op 05/1992 mikken om zeker te zijn.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door patje1970 Bekijk Berichtenhet gaat over de 1e inschrijvingsdatum van wagen , die genomen wordt voor jaartelling .niet de produktie datum van wagen
vb 1 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 juni 1992 kan je deze op 2 juni 2017 inschrijven als oldtimer .
vb 2 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 augustus 1992 kan je deze pas inschrijven als oldtimer als deze 30 jaar is . want hij wordt pas 25 jaar op 1 aug 2017 . dan moet de wagen 26 jaar zijn voor 1 juli 2018 , en dat is ook niet het geval daar hij 26 jaar wordt op 1 augustus 2018 .
iedere wagen die een eerste keer ingeschreven is voor 1 juli 1992 , kan je vanaf leeftijd 25 jaar inschrijven als oldtimer , alle wagen na deze datum moeten wachten tot leeftijd van 30 jaar .
zo kan ik het toch opmaken uit de nieuwe regeling , of ben ik fout . dan mogen jullie mij corrigeren
Maar het gepubliceerde ontwerp van decreet in Vlaanderen gaat niet over de inschrijving als oldtimer (nummerplaat), maar wel over de vergroening van de verkeersbelasting (verkeersfiscaliteit).
De algemene regel van het ontwerp trekt voor Vlaanderen de fiscale leeftijd om van het verminderd tarief voor oldtimers te kunnen genieten, op van 25 tot 30 jaar, met ingang van 1 januari 2017.
Daarnaast is er voorzien in een fiscale overgangsmaatregel voor auto's die reeds het tarief oldtimer genieten, maar toch nog geen 30 jaar. De grens voor die overgangsmaatregel werd gelegd op 1 juli 2017.
Auto's die op die datum voor het eerst werden ingeschreven meer dan 25 jaar geleden, genieten toch nog het verlaagd tarief ongeacht of die als oldtimer of onder normale plaat zijn ingeschreven.
Op het vlak van de inschrijving is er nog niks gewijzigd of bekend, alleen dat er wijzigingen moeten komen uiterlijk op 1 januari 2018. Als de inschrijving pas tegen dan verandert en de Vlaamse fiscaliteit behoudt 1 juli 2017 als datum, is het dus mogelijk dat je qua nummerplaat wel een O-plaat zou kunnen krijgen tot eind 2017, maar dat je fiscaal niet het tarief oldtimer kan genieten voor de auto's voor de eerste keer ingeschreven vanaf 1 juli 1992. In Wallonië is er al zo een regeling waarbij je voor O-platers jonger dan 30 jaar toch de gewone verkeersbelasting moet betalen.
Maar tot er op het vlak van de inschrijving iets verandert, kan je voorlopig nog voor alle auto's van 1992 nog altijd een inschrijving als oldtimer (O-plaat) bekomen (zowel Wallonië als Vlaanderen), alleen heb je in Wallonië daar niks aan qua fiscaal voordeel en volgens het ontwerp in Vlaanderen ook niks meer voor auto's voor het eerst ingeschreven na 30 juni 1992.
Leave a comment:
-
Guest repliedIk wil een mx-5 van januari 1992 importeren uit Nederland. Heeft iemand een idee welke handelingen ik moet uitvoeren. Naar de douane gaan met het koopcontract, de auto laten keuren. Echter is het een oldtimerkeuring of een ander soort keuring? Misschien belangrijk om te weten dat de auto in het verleden (1997) vanuit Belgie naar Nederland.
Ik wil de keuring etc doen als de auto 1 dag 25 jaar is.
Leave a comment:
-
Guest repliedhet gaat over de 1e inschrijvingsdatum van wagen , die genomen wordt voor jaartelling .niet de produktie datum van wagen
vb 1 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 juni 1992 kan je deze op 2 juni 2017 inschrijven als oldtimer .
vb 2 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 augustus 1992 kan je deze pas inschrijven als oldtimer als deze 30 jaar is . want hij wordt pas 25 jaar op 1 aug 2017 . dan moet de wagen 26 jaar zijn voor 1 juli 2018 , en dat is ook niet het geval daar hij 26 jaar wordt op 1 augustus 2018 .
iedere wagen die een eerste keer ingeschreven is voor 1 juli 1992 , kan je vanaf leeftijd 25 jaar inschrijven als oldtimer , alle wagen na deze datum moeten wachten tot leeftijd van 30 jaar .
zo kan ik het toch opmaken uit de nieuwe regeling , of ben ik fout . dan mogen jullie mij corrigeren
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten2022 voor die na midden '92
Leave a comment:
-
Dus samengevat, als ik het juist heb :
Wagens tot bouwdatum 30 juni 1992 geen probleem voor oldtimerregeling. Of die nu op gewone plaat of reeds op O plaat stonden. Speelt ook geen rol wanneer je ze in 2017 of later inschrijft.
Wagens van na 1 juli 1992 zullen moeten wachten tot 1 juli 2018 of eerst een jaar op normale platen rijden.
En dan loopt het per jaar verder op.
PS; Is het bouwdatum (wat op het VIN plaatje staat ) of inschrijving? Hier zitten soms enkele maanden tussen !!Last edited by patrickB; 31/12/2016, 10:49.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenOp site van BFOV is hiervan nog steeds niets terug te vinden, is e.e.a. Al goedgekeurd of is dit nog maar een ontwerp?
De burelen van BFOV zijn gesloten van 22dec tot 4 jan , zo staat op hun site medegedeeld .
Ze zullen dit dan ook pas, na deze datum, een vermelding of meer info weergeven op hun site , vermoed ik zo
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenOp site van BFOV is hiervan nog steeds niets terug te vinden, is e.e.a. Al goedgekeurd of is dit nog maar een ontwerp?
De burelen van BFOV zijn gesloten van 22dec tot jan , zo staat op hun site medegedeeld .
Ze zullen dit dan ook pas, na deze datum, een vermelding of meer info weergeven op hun site , vermoed ik zo
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenOp site van BFOV is hiervan nog steeds niets terug te vinden, is e.e.a. Al goedgekeurd of is dit nog maar een ontwerp?
Ontwerp van decreet houdende wijziging van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013, wat betreft de vergroening van de verkeersfiscaliteit voor lichte vracht en oldtimers
http://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-new...013557801af95f
Als het niet voor het einde van het jaar gestemd geraakt, zal het wellicht kort daarna er toch doorkomen. De Vlaamse regering (lees :meerderheid) heeft het al gepubliceerd, dan is de stemming meestal maar een formaliteit. Normaal gezien zal daar inhoudelijk ook niet veel of zelfs niets aan veranderen.
Leave a comment:
Leave a comment: