Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Op site van BFOV is hiervan nog steeds niets terug te vinden, is e.e.a. Al goedgekeurd of is dit nog maar een ontwerp?
Leave a comment:
-
Ontwerp van decreet:
Art. 10.
In artikel 2.3.4.1.3 van hetzelfde decreet wordt de tweede zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting op wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 25 jaar geleden of eerder 41,99 euro.” vervangen door de zin "In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting 41,99 euro voor de wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 30
jaar geleden of eerder en voor de wegvoertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
a) in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
b) in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
c) in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
d) in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
e) in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht.”.
Art.11.
De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de belastbare tijdperken die starten vanaf 1 juli 2017, met uitzondering van artikel 10 dat in werking treedt op 1 juli 2017
.
=> de datum van in verkeerstelling wordt in acht genomen, dus niet of een auto al dan niet als oldtimer met een O-plaat is ingeschreven.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenDe datum van eerste inschrijving van de mijne is 14/10/91, staat nu op gewone dagelijkse nummerplaat.
Mag ik dan nu eindelijk zeker zijn dat ik volgend jaar kan genieten van het lage tarief of dien ik nog snel een oldtimerkeuring en -plaat aan te vragen?
Leave a comment:
-
De datum van eerste inschrijving van de mijne is 14/10/91, staat nu op gewone dagelijkse nummerplaat.
Mag ik dan nu eindelijk zeker zijn dat ik volgend jaar kan genieten van het lage tarief of dien ik nog snel een oldtimerkeuring en -plaat aan te vragen?
Leave a comment:
-
Ik zal dus nog een jaartje of 5 geduld moeten hebben...:/
Misschien maak ik er wel een 5-jaren-resto project van ondertussen. Zie ik mij wel genoodzaakt om ondertussen een bijkomende oldtimer in huis te halenLast edited by BlueSkyraider; 21/12/2016, 00:05.
Leave a comment:
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
is het niet 36 euro?
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenJa, is in 2017 meer dan 25 jaar ingeschreven en zou dus de 41,99 moeten genieten.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten91'ers ja
92'er hangt er van af. Nieuwe tarieven zouden ingaan vanaf 1 juli 2017 volgens het ontwerp, dus auto's tot 30 juni 1992 zouden in de overgangsregeling vallen. Auto's ingeschreven vanaf 1 juli 1992 zullen het forfait pas genieten als ze 30 jaar zullen worden.
Leave a comment:
-
Ja, is in 2017 meer dan 25 jaar ingeschreven en zou dus de 41,99 moeten genieten.
Leave a comment:
-
91'ers ja
92'er hangt er van af. Nieuwe tarieven zouden ingaan vanaf 1 juli 2017 volgens het ontwerp, dus auto's tot 30 juni 1992 zouden in de overgangsregeling vallen. Auto's ingeschreven vanaf 1 juli 1992 zullen het forfait pas genieten als ze 30 jaar zullen worden.
Leave a comment:
-
Dus wagens van BJ 1991 blijven onder het oude tarief? En wagens van 1992 krijgen dat pas vanaf ze 30 jaar zijn ?
Leave a comment:
-
Edit
Hun nota dekt niet de volledige lading, want verder in de memorie en het ontwerp van decreet staat er wel een overgangsregeling, doch enkel voor de voertuigen die in 2017 al oldtimer zullen zijn:
"Verder wordt voorzien in een overgangsregel voor de voertuigen die in het jaar van inwerkingtreding van deze bepaling (aanslagjaar 2017) sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer gebracht. Dit om in een overgangsregeling te voorzien ten aanzien van de voertuigen die reeds van het forfait genieten omdat ze reeds 25 jaar oud zijn zodat zij dit niet ineens zouden verliezen."
Art. 3.
In paragraaf 1, eerste lid van artikel 2.2.4.0.2 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 18 december 2015, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° punt 1° wordt vervangen als volgt:
“1° de voertuigen die bij het ontstaan van de belastingplicht sedert meer dan dertig jaar in het verkeer zijn gebracht;”
2° er wordt een punt 1/1° ingevoegd dat luidt als volgt:
1/1° de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
a) in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
b) in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
c) in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
d) in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
e) in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;”;
Leave a comment:
-
In de recente teksten van de Vlaamse overheid (25 november 2016) staat volgens mij op het vlak van de fiscaliteit iets heel anders : alles wat geen 30 jaar is, geniet daar al niet meer van het forfait oldtimer (en daar spreken ze niet van enige regel van overgang, voertuigen reeds ingeschreven voor 1/1/2016 of onderscheid O-plaat of niet : ze verwijzen enkel naar de Europese rechtlijn en alles onder 30 jaar = geen forfait).
Onduidelijkheid troef wat mij betreft?
"In de Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EU wordt voor de eerste keer een Europese definitie opgenomen in wat Europa begrijpt onder de noemer 'historisch voertuig'. Een historisch voertuig is daar, zoals reeds in de meeste Europese landen het geval was, een voertuig dat ten minste dertig jaar geleden vervaardigd of voor het eerst ingeschreven is.
Op Vlaams niveau is het opportuun om de fiscale regelgeving hierop af te stemmen. Gelet daarop worden artikel 2.2.4.0.2 en artikel 2.3.4.1.3 van deze codex aangepast en de leeftijd van het voertuig dat kan genieten van de forfaitaire belasting opgetrokken tot dertig jaar.
Het forfait wordt niet enkel uitgebreid met de categorie lichte vracht, maar ook de lijkwagens, de alleenrijdende landbouwtractoren en de alleenrijdende trekkers, autobussen en autocars, aanhangwagens en de opleggers naargelang de maximaal toegelaten massa niet hoger is dan 500 kg, of 501 kg bereikt zonder 3500 kg te overschrijden alsook de kampeerwagens. De forfait voor militaire voertuigen van meer dan dertig jaar wordt geïntegreerd in een algemene forfait voor voertuigen ouder dan dertig jaar."
Bronnen:
Leave a comment:
Leave a comment: