Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Namaz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten

    Met wat rijd jij eigenlijk?
    Audi A4 Avant B8

    Leave a comment:


  • krikkie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

    Vroeger reed enkel de liefhebber met een oldtimer(inschrijving) rond maar sedert de verruiming van het gebruik vind je meer en meer de profiteur en de marginaal in auto's met een O-plakskes.
    Met wat rijd jij eigenlijk?

    Leave a comment:


  • Packard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Dus een werkloze mag onbeperkt met de oldtimer rijden? kan per definitie niet aan het werk zijn...
    Vroeger reed enkel de liefhebber met een oldtimer(inschrijving) rond maar sedert de verruiming van het gebruik vind je meer en meer de profiteur en de marginaal in auto's met een O-plakskes.

    Leave a comment:


  • Tigra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Dus een werkloze mag onbeperkt met de oldtimer rijden? kan per definitie niet aan het werk zijn...
    voila !

    Leave a comment:


  • Chris_147
    replied
    Dus een werkloze mag onbeperkt met de oldtimer rijden? kan per definitie niet aan het werk zijn...

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

    Daar zeg je iets... Ik ben nu ook wel benieuwd...
    Dit is de definitie van woon-werkverkeer volgens de wet:


    121°«woon-werkverkeer»: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

    Als je niet aan het werk bent of op weg van en naar uw werk, dan mag je dus je vrouw op haar werk gaan afzetten en ophalen met je oldtimer met O-plaat.

    Uw oldtimer bij uw vrouw op het werk afzetten en van daar met openbaar vervoer, fiets of ander transportmiddel verder reizen naar uw werk, valt in principe nog altijd onder de noemer woon-werkverkeer en is niet toegelaten.

    Leave a comment:


  • BEEMER
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten

    Uhu wist ik ook niet! Dus uw vrouw gaan afzetten op haar werk zou in principe ook mogen aangezien zij niet naar haar werk rijdt met de oldtimer en het uw werk niet is...
    Daar zeg je iets... Ik ben nu ook wel benieuwd...

    Leave a comment:


  • Schnippy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

    Aha dat wist ik niet.
    Uhu wist ik ook niet! Dus uw vrouw gaan afzetten op haar werk zou in principe ook mogen aangezien zij niet naar haar werk rijdt met de oldtimer en het uw werk niet is...

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Bedankt, zo is het eindelijk duidelijker voor iedereen.

    Leave a comment:


  • Packard
    replied
    Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

    Wat is hier bizar aan?
    Kan toch perfect dat die onderworpen is aan een normale keuring. Nergens iets over te vinden dat het niet zo is voor een ingevoerde oldtimer.
    Ik vind het ook een terechte vraag, want ik kan nergens terugvinden dat er een specifieke tweedehandskeuring bestaat voor oldtimers. Volgens deze tekst van GOCA is er dus wel een "normale" (tweedehands) keuring van toepassing, behalve in het geval van de uitzonderingen:
    STAP 2

    Keuring van het voertuig

    Voertuigen die minder dan 2 maanden geleden werden gekeurd worden onderworpen aan een "visuele keuring".

    Concreet betekent dit dat de milieuhinder, de ophanging en de lichten enkel op visuele wijze gekeurd worden zonder aanwending van meetapparatuur. De remmentest wordt wel uitgevoerd met de nodige meetapparatuur. Deze vereenvoudigde vorm van tweedhandskeuring blijft voor het overige een volledige keuring.

    De voertuigen die kunnen genieten van deze vereenvoudigde keuring moeten aan de twee volgende voorwaarden voldoen:
    • de laatste volledige keuring moet minder dan 2 maanden geleden plaatsgehad hebben in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie;
    • het voertuig moet beschikken over een groen keuringsbewijs met normale geldigheid, afgeleverd in België of in een andere lidstaat van de Europese Unie conform de geldende Europese Richtlijnen betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens.



    De voertuigen die niet voldoen aan deze criteria, of waarbij tijdens de visuele keuring een tekortkoming wordt vastgesteld, worden onmiddellijk aan de volledige keuring onderworpen, waarbij de uitlaatgassen, de ophanging en de lichten wel met meetapparatuur worden getest.

    Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.


    Tenzij er een geldige Europese keuring van minder dan 2 maanden voorhanden is, lijkt het er op dat een volledige (tweedehands) keuring zou moeten uitgevoerd worden, zelfs als je die als oldtimer zou gaan inschrijven (qua inschrijving moet je in vak X10 uitdrukkelijk vermelden als je een O-plaat wil aanvragen).

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

    Aha dat wist ik niet.
    Staat letterlijk bij de definities in de wettekst :-) (KB van 15 maart 1968 )


    122°«woon-schoolverkeer» : de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.


    Leave a comment:


  • Packard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
    Wat is hier bizar aan?
    Kan toch perfect dat die onderworpen is aan een normale keuring. Nergens iets over te vinden dat het niet zo is voor een ingevoerde oldtimer.
    Je gaat hem aanbieden :

    - met Ollandse papieren

    - met groen vignet van douane

    - zonder gelijkvormigheid

    Daar kan je nooit een normale keuring op laten doen, enkel eentje als oldtimer.

    Leave a comment:


  • BEEMER
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
    Wel nog even vermelden : het verbod woon-schoolverkeer geldt voor studenten die niet met een O-plaat als daily naar school mogen. Als ik met mijn O-plaat de kinderen aan school ga afzetten of ophalen, is dit volledig toegelaten.
    Aha dat wist ik niet.

    Leave a comment:


  • Namaz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten

    Wat heb je gekocht?
    MX-5

    Leave a comment:


  • Namaz
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

    Da's in jouw huidige situatie toch sowieso niet mogelijk, bizarre vraag.
    Wat is hier bizar aan?
    Kan toch perfect dat die onderworpen is aan een normale keuring. Nergens iets over te vinden dat het niet zo is voor een ingevoerde oldtimer.

    Leave a comment:


  • Speedhunter
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
    Mijn ingevoerde NL'er moet naar de keuring zoals elke import, moet ik op voorhand zeggen dat het voor een oldtimerkeuring is om te keuren of doen ze een normale keuring?
    Wat heb je gekocht?

    Leave a comment:


  • krikkie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

    Da's in jouw huidige situatie toch sowieso niet mogelijk, bizarre vraag.

    Leave a comment:


  • Cedra
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
    Zelf heb ik geen probleem om jaarlijks naar de keuring te gaan, ik zie dus niet onmiddellijk een voordeel om nu nog snel met mijn eind ‘91 een oldtimerkeuring te doen.

    Is de BIV ook gewestelijke materie, stel dat ik de auto verkoop voor zijn 30jaar, gaat de nieuwe eigenaar dan volledige BIV dienen te betalen?

    Dit zou voor mij de enige reden zijn om nog snel een oldtimerkeuring te doen.
    Op fiscaal vlak maakt de nummerplaat niet uit. Van vóór 1/1/1993 blijft die in Vlaanderen fiscaal oldtimer en dus een forfait aan BIV en verkeersbelasting.

    Het zou eerder anders zijn : als jij nog een oldtimerkeuring laat doen en een O-plaat hebt, maar je verkoopt de auto verder voor die 30 jaar is, zal de nieuwe eigenaar geen oldtimerplaat meer kunnen aanvragen (onder voorbehoud van wat er uiteindelijk nog uit de bus zou komen inzake auto's tussen de 25 en de 30 jaar).

    Leave a comment:


  • Packard
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
    doen ze een normale keuring?
    Da's in jouw huidige situatie toch sowieso niet mogelijk, bizarre vraag.

    Leave a comment:

Working...
X