Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 2007

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gilles mag ik gewoon quoten naar mn openingposts ?

    GreetZ

    Comment








    • Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa

        RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS
          Gilles mag ik gewoon quoten naar mn openingposts ?

          GreetZ
          Pak maar over !

          Maar houd misschien de bestandsnamen naar de highres pics bij, en zet ze dan in één post ofzo? Want highres pics kan ik niet hotlinken, enkel de thumbnails zijn hotlinkable vanop de BMW perssite...

          Comment


          • Shit ik kan niet quoten en kopieren ...

            Kunt ge u posts ff in code doorzenden via pm ?

            Comment






            • Comment


              • nieuwe wallpaper

                Comment






                • Comment






                  • Comment






                    • Comment


                      • fraagje over die F16-achtige joystick: ik zie geen P-stand. maar wel een P-knopje er vanboven op. moet je daar dan op drukken of zo? en dan heb je ook nog de electronische parkeerrem... *confused*
                        2015 BMW F11 520dA
                        1976 Triumph Spitfire 1500

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa


                          Voor mensen die écht niet kunnen parkeren ofzo?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                            fraagje over die F16-achtige joystick: ik zie geen P-stand. maar wel een P-knopje er vanboven op. moet je daar dan op drukken of zo? en dan heb je ook nog de electronische parkeerrem... *confused*
                            Het zal zoiets wel zijn, rechts tussen de N en D zie je P staan knop bovenaan indrukken en dat zal dan oplichten denk ik.

                            Comment


                            • Een beetje tekst ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BMW Press
                              Nieuwe BMW X5

                              Kerngegevens
                              • Tweede editie van de succesrijke initiator van het segment van de Sports Activity Vehicles (SAV), met een verkoop van ongeveer 580.000 exemplaren en een gloednieuwe opvatting, terwijl het koetswerk- en transmissieconcept en karakteristieke kwaliteiten zoals het dynamische gedrag, de functionaliteit en de exclusiviteit, behouden bleven.
                              • Rijdynamisme en snelheid nog hoger : doeltreffende en nog krachtiger motoren, een koetswerk met hoge torsiestijfheid, geoptimaliseerde aërodynamiek, unieke vooras met dubbele driehoeken en achteras van het type Integral IV, laag zwaartepunt, geëvolueerde BMW xDrive permanente vierwielaandrijving.
                              • Eerste wagen in dit segment die een actieve stuurinrichting voorstelt voor nog meer snelheid en rijplezier, sportief baangedrag dankzij het systeem AdaptiveDrive met antirolfunctie en adaptieve schokdempers, het enige voertuig in zijn segment dat standaard voorzien is van runflat banden.
                              • Standaard automatische zesversnellingsbak met nog snellere versnellingswissels, een verbeterd bedieningscomfort, een afname in het verbruik en een elektronische versnellingskiezer.
                              • Functioneler interieur, verbeterd comfort, optionele derde zetelrij, royale laadruimte (maximaal volume : 620 tot 1.750 liter).
                              • Geëvolueerd besturingssysteem iDrive met acht favoriete toetsen met toegang tot navigatiebestemmingen, telefoonnummers en directe audiobronnen, eenvoudig te kiezen door de voorbestemde toets in te drukken, enige wagen in het segment van de SAV’s die optioneel de Head-Up-Display voorstelt.
                              • Uiterlijk met harmonieuze proporties, een elegante en uitgerokken lijn en een sportieve en gespierde look.
                              • Exclusief interieur dat zich onderscheidt door luxueuze materialen, een uitstekende afwerking en innovatieve opties : BMW Online, meerkanalig audiosysteem, video/DVD-systeem, achteruitrijcamera.
                              • Motoren :
                                • BMW X5 4.8i : V8 benzine, cilinderinhoud : 4.799 cm3,
                                  vermogen : 261 kW (355 pk) (+ 11 %),
                                  max. koppel : 475 Nm (+ 8 %),
                                  acceleratie (0 tot 100 km/u) : 6,5 seconden (– 7 %),
                                  max. snelheid : 240 km/u,
                                  gemiddeld verbruik volgens de Europese cyclus (onder voorbehoud) : 12,5 liter/100 km (– 5 %).
                                • BMW X5 3.0si : 6 cilinders benzine, cilinderinhoud : 2.996 cm3,
                                  vermogen : 200 kW (272 pk) (+ 18 %),
                                  max. koppel : 315 Nm (+ 5 %),
                                  acceleratie (0 tot 100 km/u) : 8,1 seconden (– 8 %),
                                  max. snelheid : 225 km/u (210 km/u met H banden),
                                  gemiddeld verbruik volgens de Europese cyclus
                                  (onder voorbehoud) : 10,9 liter/100 km (– 14 %).
                                • BMW X5 3.0d : 6 cilinders diesel, cilinderinhoud : 2.993 cm3,
                                  vermogen : 170 kW (231 pk) (+ 6 %),
                                  max. koppel : 520 Nm (+ 4 %),
                                  acceleratie (0 tot 100 km/u) : 8,3 seconden (– 3 %),
                                  max. snelheid : 216 km/u (210 km/u met H banden),
                                  gemiddeld verbruik volgens de Europese cyclus: 8,7 liter/100 km (– 7 %).
                              Rijdynamisme, functionaliteit en exclusiviteit – een perfecte alliantie : de nieuwe BMW X5

                              · Verhoogd rijdynamisme voor het Sports Activity Vehicle.
                              · Toegenomen vermogen en efficiëntie : V8 benzine, zescilinder benzine, zescilinder diesel volledig in aluminium.
                              · Enige wagen in zijn segment met een actieve stuurinrichting, het Adaptive Drive systeem, Head-Up-Display en standaard runflat banden.
                              · Nieuwe automatische versnellingsbak met standaard elektronische versnellingskiezer.
                              · Geëvolueerd : de permanente vierwielaandrijving BMW xDrive.
                              · Lichter koetswerk met extreme torsiestijfheid.
                              · Groter interieur met maximum zeven plaatsen.
                              · Het iDrive besturingssysteem verrijkt met acht favoriete toetsen.
                              · Exclusief interieur met vernieuwende opties.

                              Zijn voorganger opende de weg voor een gloednieuwe categorie wagens. Vandaag tilt de nieuwe BMW X5 de rijervaring aan het stuur van een Sports Activity Vehicle (SAV) naar een nog hoger niveau. Krachtige acht- en zescilinders, een onderstel met een unieke opvatting, de opnieuw geëvolueerde permanente vierwielaandrijving BMW xDrive en een koetswerk met een geoptimaliseerd gewicht en een extreme torsiestijfheid staan garant voor ongeëvenaarde snelheid en dynamisme. De nieuwe BMW X5 is het enige voertuig in zijn segment dat voorzien is van zowel de door BMW ontwikkelde actieve stuurinrichting, als het AdaptiveDrive (antirol en adaptieve schokdempers). Bovendien is hij de eerste SAV ter wereld met standaard runflat banden. Zijn uiterlijk van gespierde elegantie en zijn al even exclusieve als moduleerbare interieur, laten geen twijfel bestaan over het soevereine karakter van de nieuwe BMW X5. De motoren die beschikbaar zijn voor de commerciële lancering zijn de volgende: een achtcilinder benzine in V van 4,8 liter met een vermogen van 261 kW (355 pk), een zescilinder in lijn benzine van 3,0 liter met een vermogen van 200 kW (272 pk) en een zescilinder in lijn diesel van 3,0 liter met een vermogen van 170 kW (231 pk).

                              Al even magistrale als overtuigende kwaliteiten in de zo belangrijke disciplines voor een SAV, verlenen aan de nieuwe BMW X5 zijn eminente positie in dit automobielsegment. Zijn dynamische potentieel ligt aan de basis van een fascinerend rijplezier, terwijl zijn royale en moduleerbare interieur plaats biedt aan maximaal zeven personen. Alle voorwaarden voor een mobiliteitsvorm met duizend facetten en een grote vrijheid, zijn dus vervuld. Binnenin de nieuwe BMW X5 werden luxueuze materialen, talrijke innovaties en unieke opties in het segment van de SAV’s verenigd om een prestigieuze sfeer te creëren.

                              Met een verkoop van ongeveer 580.000 exemplaren, ontpopte de in 1999 gepresenteerde BMW X5 zich over de hele wereld als een succesrijk model. De strategie? Een voertuig voorstellen met royale afmetingen, een overvloedige uitrusting en tegelijkertijd een robuust uiterlijk. Dankzij zijn permanente vierwielaandrijving en zijn aanzienlijke bodemvrijheid beschikt hij bovendien niet alleen over uitstekende dynamische kwaliteiten, maar ook over alle nodige capaciteiten om er op uit te trekken als terreinwagen. BMW lanceerde hiermee een gloednieuwe trend op de mondiale automobielmarkt. De pluspunten die de eerste Sports Activity Vehicle (SAV) ter wereld zo aantrekkelijk hebben gemaakt, komen nog sterker tot uiting in de nieuwe BMW X5. Hij incarneert een geslaagd concept waarvan de systematische evolutie zich uit in een extra serie kwaliteiten die beantwoorden aan de toegenomen eisen waaraan dit jonge segment moet voldoen.

                              Karakteristieke zitpositie, moduleerbaar interieur
                              De nieuwe BMW X5 is bijna 19 cm langer dan zijn voorganger. Desalniettemin hebben de stylisten die het koetswerk tekenden, de typische proporties van deze SAV en de sportieve indruk die hij uitstraalt, grotendeels bewaard. Daardoor voel je de toegenomen lengte in eerste instantie enkel in het interieur. De ervaring aan het stuur wordt altijd bepaald door de aanzienlijke grondspeling en de hogere zitpositie. Bovendien is het interieur voortaan nog meer moduleerbaar. Wie wil kan zijn BMW X5 bijvoorbeeld laten voorzien van een derde zetelrij. Het interieur tenslotte wordt gekarakteriseerd door een luxueuze en rijkelijke sfeer en zijn hoge uitrustingsniveau stelt hem op gelijke hoogte met berlines uit het luxesegment.

                              Het typische BMW-dynamisme in het segment van de SAV’s
                              De nieuwe BMW X5 verstevigt nog eens zijn leiderspositie in dynamisch rijgedrag, die zijn voorganger gedurende heel zijn productiecyclus had bewaard en er de norm had in gevestigd. Nu leggen de motor-, transmissie- en koetswerkingenieurs de lat nog hoger op het gebied van vermogensdebiet, snelheid, dynamisme en ophangingscomfort. De basisprincipes van het zelfdragend koetswerk, de onafhankelijke wielophanging en de permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling van het koppel, bleven behouden. Wat de motorisatie betreft werden de benzine- en dieselmotoren onderworpen aan een aanzienlijke vernieuwing, wat zich uit in een geoptimaliseerd vermogen en betere soepelheid. Het onderstel dat het vermogen zo doeltreffend mogelijk doorgeeft aan de weg – of aan een zandweggetje – werd op zijn beurt volledig herzien.

                              Innoverend en exclusief : de techniek van het onderstel
                              De nieuwe BMW X5 beschikt over een vooras met dubbele driehoeken, uniek in deze autocategorie. Deze optimaliseert het contact van de band met de weg en de overbrenging van de zijdelingse krachten, en laat op deze manier erg hoge transversale acceleraties toe. Dit komt ook de richtingstabiliteit in rechte lijn ten goede. Dankzij zijn onvergelijkbare kwaliteiten, draagt ook de achteras van het door BMW gepatenteerde type Integral IV bij aan het uitzonderlijke potentieel van de nieuwe BMW X5 op de baan. Dankzij zijn architectuur kunnen de aandrijf- en schokdempingsfuncties van elkaar losgekoppeld worden. De naven, de asdragers en de vier ophangingsarmen nemen de motor- en dynamische krachten in de wielophanging over. De voorste soepele silentblocs waarin de schommelarmen op de wieg van de achteras rusten, optimaliseren de elasticiteit in de langsrichting en daardoor het rijcomfort.

                              De nieuwe tandheugel stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding in functie van de draaihoek, beantwoordt op ieder moment aan de eisen van de rijsituatie. Rond de neutrale positie draagt deze bij aan de soevereine beheersing van de wagen tegen hogere snelheid, dankzij een constante stuurbekrachtiging. In bochten zal de bestuurder daarentegen een meer directe reactie voelen van de stuurinrichting. De aan de draaihoek gekoppelde overbrengingsverhouding komt daardoor tegelijkertijd een dynamische rijstijl ten goede.

                              Uniek in zijn segment : actieve besturing en AdaptiveDrive
                              De nieuwe BMW X5 is het eerste voertuig in zijn klasse dat optioneel voorzien kan worden van een actieve besturing. Dit door BMW ontwikkelde systeem biedt de optimale overbrengingsverhouding, ongeacht de snelheid van de wagen. Tot een snelheid van ongeveer 90 km/u heeft een direct gedrag voorrang op een sportieve en actieve rijstijl. Bovendien volstaan twee omwentelingen van het stuur om van het ene tot het andere uiterste te draaien. Bij hogere snelheden is de demultiplicatie van de actieve besturing daarentegen meer indirect, ten voordele van een onverstoorbare rechte lijn en dus van een aangenamer gebruik op de weg.
                              In de nieuwe BMW X5 wordt de actieve besturing gecombineerd met de Servotronic functie en draagt deze actief bij aan de stabiliteit van het voertuig in geval van overstuur en uiterst moeilijke remmanoeuvres. Zo vermijdt het systeem bijvoorbeeld in grote mate dat de wagen zou uitbreken wanneer geremd wordt op oneffen ondergrond (met langs weerszijden verschillende grip), door een lichte vorm van tegenstuur te ontwikkelen.

                              Wereldpremière : gegevenstransfer via FlexRay
                              Het geharmoniseerde beheer van de antirolstangen en de schokdempers dankzij het optioneel beschikbare AdaptiveDrive is al even uniek in het segment van de SAV’s. De combinatie van de actieve antirolfunctie met de variabele regeling van de schokdempers verleent de nieuwe BMW X5 een in deze categorie nooit eerder geziene soevereine status. Dankzij sensoren verwerkt en interpreteert AdaptiveDrive onophoudelijk de gegevens met betrekking tot snelheid, stuurhoek, dwarse en langse acceleratie, de acceleratie van het koetswerk en de wielen, en de niveauregeling. Op basis van deze gegevens stuurt het systeem zowel de vijzels van de antirolstangen als de elektromagnetische kleppen van de schokdempers. Zo kan het ten allen tijde het rollen en de schokdemping regelen in functie van de gegeven situatie. AdaptiveDrive biedt keuze tussen een basisbelading voor sportief en voor comfortabel rijden, waaruit de bestuurder kan kiezen door middel van een druk op een knop.
                              Om in deze context de onmisbare snelle en betrouwbare coördinatie te verzekeren, werd FlexRay geïntroduceerd, een systeem dat tegen erg hoge snelheden gegevens doorgeeft. Dit systeem werd gestandaardiseerd door een ontwikkelingsconsortium waarin BMW een sleutelrol speelt. Het onderscheidt zich door een totnogtoe ongekende transfercapaciteit. De nieuwe BMW X5 is het eerste voertuig ter wereld dat voorzien is met de FlexRay technologie.

                              Nog meer toegenomen precisie : de intelligente permanente vierwielaandrijving BMW xDrive
                              Het intelligente permanente vierwielaandrijfsysteem BMW xDrive bepaalt grotendeels de soevereine baankwaliteiten die de nieuwe BMW X5 tentoonspreidt in iedere situatie en op alle terreinen. In normale omstandigheden wordt het motorkoppel in een 40/60 verhouding verdeeld over de voor- en de achterwielen. Dankzij zijn ultrasnelle en –nauwkeurige reacties, laat xDrive de verdeling van het koppel tussen de voor- en de achteras variëren van zodra de rijsituatie of de ondergrond dat vereisen. Via een transferbak met meerschijvig bestuurde koppeling, stuurt het systeem constant het koppel naar waar dit het best gebruikt kan worden. Het door BMW gelanceerde systeem van de integrale transmissie begunstigt zo het dynamisme op een onnavolgbare wijze, omdat het iedere neiging tot onder- of overstuur op bochtige wegen in de kiem smoort.
                              xDrive versterkt nog een ander onderscheidend kenmerk van de SAV, door een maximale motriciteit te garanderen op moeilijke ondergrond. In dit geval verzekert de variabele regeling, die het koppel in een mum van tijd naar de as stuurt met de meeste grip, ook een doeltreffende transmissie van het motorvermogen. De veelzijdige talenten van deze permanente vierwielaandrijving verstrekken trouwens niet alleen magistrale rijkwaliteiten aan de BMW X5 en X3 modellen, maar ook aan alle BMW’s voorzien van xDrive. Dankzij dit aantrekkelijke systeem is BMW tegenwoordig de eerste autoconstructeur ter wereld die aandrijving op alle wielen aanbiedt in het luxueuze segment.

                              Geïntegreerd beheer van het chassis voor een optimale regelingskwaliteit
                              Om een snelle en nauwkeurige verdeling van het motorkoppel te garanderen, worden de permanente vierwielaandrijving xDrive, de dynamische stabiliteitscontrole DSC, het motormanagement en de actieve besturing aan elkaar gekoppeld door middel van het geïntegreerde beheer van het chassis. Op deze manier worden onder andere de verdeling van het koppel, de individuele interventie van de remmen op de wielen en het motormanagement volledig geharmoniseerd. Dit geïntegreerd beheer van het onderstel vertaalt zich in een maximum aan dynamische en actieve veiligheid.

                              DSC verrijkt met nieuwe functies, snellere en meer nauwkeurige hydraulische groep
                              De DSC rijhulp waarmee de nieuwe BMW X5 uitgerust werd, is doeltreffender en biedt daardoor meer comfort en meer functionaliteit. Hierdoor draagt dit systeem bij aan een veilig maar tegelijkertijd actief rijgedrag, en biedt het tal van extra functies. Onder de basisfuncties van het DSC hoort bijvoorbeeld de dynamische stabiliteitscontrole, het ABS antiblokkeersysteem, de ASC elektronische antislipregeling, de stabiliteitscontrole van de aanhangwagen, het HDC (Hill Descent Control) motormanagement in afdalingen, de DBC dynamische controle van het remgedrag, die automatisch de remdruk verhoogt wanneer zich plots een aanzienlijke vertraging opdringt, en de DBC remcontrole in bochten. Deze laatstgenoemde verkleint de neiging tot ongewenst overstuur wanneer licht geremd wordt in bochten. De automatische blokkering van het differentieel (ADB, Automatic Differential Brake) ontwikkelt een blokkeringsfunctie tussen de wielen waardoor een slippend wiel automatisch afgeremd wordt.
                              Bovendien optimaliseert het DSC het effect van het remsysteem op verschillende manieren. Zo compenseert het iedere vorm van fading wanneer de remmen extreem thermisch belast worden door de remdruk doeltreffend te verhogen (anti-fading functie). Het vestigen van een matige remdruk zet de remmen in pre-rem configuratie in situaties waarin een plotse vertraging nodig kan zijn. De functie droog remmen komt dikwijls tussen op nat wegdek en optimaliseert de remprestaties bij regen. De vertrekhulp vergemakkelijkt op zijn beurt het vertrekken op een helling. De nieuwe BMW X5 beschikt bovendien over een hydraulisch en elektromechanisch bestuurde parkeerrem. Deze kan in-en uitgeschakeld worden door middel van een druk op de knop.

                              DTC laat meer slip toe en creëert een toename in dynamisme
                              Conform met zijn hoge dynamische potentieel beschikt de nieuwe BMW X5 ook over de DTC dynamische tractiecontrole, een speciale modus van het DSC, die geactiveerd wordt door een knop op de centrale console. Het DTC verhoogt de interventiedrempels van het DSC op de motor en de remmen, waardoor de BMW X5 makkelijker kan « loskomen » door de wielen lichtjes te laten slippen, bijvoorbeeld op losse sneeuw of zand. Het DTC laat tegelijkertijd een sportievere en actievere rijstijl toe.

                              Ondersteund door de talrijke functies van het nieuwe DSC verzekert het hoogperformante remsysteem van de nieuwe BMW X5 uitstekende remacties in alle omstandigheden. Op de vier wielen absorbeert een intern geventileerde schijf de bij het remmen vrijgekomen energie. De diameter van de schijven bedraagt 332 mm vooraan en 320 mm achteraan op de BMW X5 3.0si. Op de BMW X5 4.8si zijn de diameters van de schijven respectievelijk 365 en 345 mm.

                              Eerste SAV met runflat banden
                              De nieuwe BMW X5 is het eerste voertuig in zijn klasse die standaard is voorzien van runflat banden. Deze veilige banden worden gemonteerd op velgen met speciale randen (extended hump). De nieuwe BMW X5 beschikt over runflat banden van de vierde generatie. Zelfs wanneer ze volledig lek gerenden zijn, kan de bestuurder de rit toch verderzetten. Wanneer de wagen geladen is, kan de bestuurder tegen een maximumsnelheid van ongeveer 80 km/u nog zo’n 150 km afleggen. Bij een lage belading is die afstand zelfs nog aanzienlijk groter. Standaard is de nieuwe BMW X5 voorzien van lichtmetalen 18-duims velgen en banden met afmeting 255/55. Optioneel zijn lichtmetalen 19- en 20-duims velgen beschikbaar, de afmetingen van de – eveneens runflat – banden bedragen dan 275/40 voor-, en 315/35 achteraan. De lekindicator (RPA) waarschuwt de bestuurder wanneer traag wordt lekgereden. De rotatiesnelheid van ieder wiel wordt non-stop vergeleken en het systeem registreert iedere afwijking ten opzichte van de normale bandendruk. Een grafisch symbool verschijnt op het scherm van het instrumentenbord van zodra de bandendruk met meer dan 30 percent afwijkt van de normwaarde.

                              Altijd even soeverein : de V8 benzine
                              Een SAV in het luxe-segment kan uiteraard niet zonder een krachtbron die hem de nodige indrukwekkende punch en maximale soepelheid verleent. Hiertoe staan twee benzine- en één dieselmotor ter beschikking van de nieuwe BMW X5. Het is vooral de achtcilinder benzine die de BMW X5 4.8i aandrijft, die een ongeëvenaard vermogensniveau bereikt. Deze grondig herziene topmotor puurt een vermogen van 261 kW (355 pk) uit de cilinderinhoud van 4.799 cc. Bovenop de variabele regeling van de dubbele VANOS nokkenas en de volledig variabele VALVETRONIC distributie, geniet de achtcilinder voortaan ook van een doeltreffender motormanagement. Inlaatleidingen en –kleppen werden geoptimaliseerd om de doorstroming nog te verbeteren. Samen met een tweetraps inlaatsysteem, een biflux luchtinlaat en een volledig nieuwe uitlaatlijn, verrijken ze de motor, wat zich uit in meer spontaniteit en hogere dynamische waarden.
                              De V8 die de BMW X5 4.8i aandrijft, bereikt een maximumkoppel van 475 Nm tussen 3.400 en 3.800 omw/min en belichaamt een doeltreffend dynamisme op een nog hoger niveau. Hij accelereert in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u en vestigt hiermee een nieuw record. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 240 km/u. Ook al nam het vermogen toe met 11 percent, daalde het brandstofverbruik met 5 percent, om een waarde te bereiken van 12,5 l/100 km (onder voorbehoud) volgens de Europese rijcyclus. De nieuwe V8 waarmee de BMW X5 4.8i is uitgerust, beantwoordt tevens aan de waarden in de Euro 4 milieunoprm en aan de ULEV II norm in de Verenigde Staten.

                              Toerentalgezwind en licht : de zescilinder benzine in lijn
                              Ook de zescilinder benzine in lijn waarmee de nieuwe BMW X5 3.0si aangedreven wordt, weerspiegelt de laatste stand van zaken in de motorenbouw. Deze krachtbron van 3.0 liter is zowel indrukwekkend omwille van zijn gezwindheid om in de toeren te klimmen, als omwille van zijn stille en harmonieuze werking. Zijn maximumvermogen bedraagt 200 kW (272 pk) en hij bereikt zijn maximumkoppel van 315 Nm bij 2.750 omw/min.
                              Het dubbele VANOS en het VALVETRONIC systeem dragen bij aan het optimale vermogensdebiet en de grote efficiëntie van deze motor. Bovendien werd hij lichter gemaakt. Dankzij een magnesium en aluminium carter weegt de nieuwe zescilinder slechts 161 kg, 10 kg minder dus dan zijn voorganger. Deze gewichtsafname is gunstig voor de verdeling van de lasten over de assen en dus van de wendbaarheid, terwijl het verbruik daalt. Zijn zuinigheid komt ook voort uit het gebruik van een waterpomp, die voortaan elektrisch is. Dit koelsysteem wordt pas ingeschakeld wanneer het nodig is. De BMW X5 3.0si heeft 8,1 seconden nodig om de 0 tot 100 km/u af te leggen, en bereikt een top van 225 km/u (of 210 km/u met H banden). Gemiddeld verbruikt hij 10,9 l/100 km volgens de Europese cyclus (onder voorbehoud), ofwel een daling van 14 percent ten opzichte van zijn voorganger, terwijl zijn vermogen met 18 percent steeg.

                              Volop punch en soepelheid : de volledig aluminium diesel met common rail van de derde generatie en piëzo-elektrische inspuiting
                              Dankzij een voorbeeldig vermogensdebiet beantwoordt ook de dieselvariant van de BMW X5 aan de normen van de luxueuze SAV. De dankzij zijn volledig aluminium carter ten opzichte van zijn voorganger 25 kg lichtere zescilinder in lijn, mobiliseert 170 kW (231 pk) bij een cilinderinhoud van 3.0 liter, door een beroep te doen op een directe inspuiting met common rail en piëzo-elektrische injectoren. Het maximumkoppel van 520 Nm is beschikbaar tussen de 2.000 en de 2.750 omw/min. De nieuwe turbocompressor met variabele geometrie en elektrische regeling reageert snel en zonder vertraging en zijn doeltreffende werking laat zowel het motorkoppel als –vermogen toenemen.
                              Voorzien van common rail van de derde generatie, beschikt de zescilinder in de BMW X5 3.0d bovendien ook over het momenteel modernste injectiesysteem voor diesels. Zijn piëzo-elektrische injectoren verzekeren een efficiënte en precieze dieselinspuiting onder een druk van 1.600 bar in de zes verbrandingskamers. De verbranding levert veel energie, is zuinig en schoon. Een partikelfilter vlakbij de motor en een oxydatiekatalysator in diezelfde behuizing moeten de uitlaatgassen zuiveren en laten hem de Euro 4 norm respecteren. De nieuwe BMW X5 3.0d accelereert in 8,3 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 216 km/u (210 km/u met H banden). Het brandstofverbruik beperkt zich volgens de Europese cyclus tot 8,7 l/100 km en is dus met 7 percent gedaald ten opzichte van zijn voorganger, terwijl het vermogen met 6 percent toenam.

                              Een nieuwe automatische zesversnellingsbak met snellere versnellingswissels en een verbeterd bedieningscomfort
                              Standaard wordt de transmissie in de nieuwe BMW X5 verzekerd door een geëvolueerde automatische zesversnellingsbak. Deze nieuwe versnellingsbak kiest de verhoudingen tegen een ongeëvenaarde snelheid en met een onvergelijkbare nauwkeurigheid en efficiëntie. Zo draagt deze versnellingsbak niet alleen bij tot het comfort, maar vooral ook aan het dynamisme van de BMW X5, terwijl de motor hierdoor ook uiterst zuinig draait.
                              De nieuwe automatische versnellingsbak wordt in twee varianten uitgevoerd, waarvan de eerste speciaal aangepast werd aan het koppelpotentieel van de zescilinder benzine, en de tweede aan dat van de zescilinder diesel en de achtcilinder benzine. De twee varianten zijn voorzien van een koppelomvormer met een nieuwe techniek en een uiterst doeltreffende software. Ten opzichte van de conventionele automatische versnellingsbakken, zijn de tijden om van versnelling te wisselen en te reageren tot 50 percent korter. Dankzij een directe toegang tot de doelverhouding moet zelfs geen extra tijd gerekend worden wanneer één of meerdere versnellingen overgeslagen worden bij het terugschakelen. Dankzij zijn uitzonderlijke besturingsdynamisme en de extreem directe transmissie van het koppel, bevordert de nieuwe automatische zesversnellingsbak de sportieve en actieve rijstijl van de nieuwe BMW X5 op een indrukwekkende manier. Maar hij vergemakkelijkt tevens een ontspannen, comfortabele en zuinige rijstijl tegen lagere toerentallen.

                              Nieuwe elektronische versnellingspook
                              De automatische versnellingsbak wordt bediend door een elektronische versnellingspook, die ook voor het eerst wordt getoond in de nieuwe BMW X5. Het schema komt overeen met het normale schema van een automatische versnellingsbak, maar de pook neemt zijn startpositie in na iedere actie. De bediening van de versnellingsbak is niet mechanisch, maar gebeurt via elektrische signalen.
                              De parkeerpositie wordt ingeschakeld via de “P” toets die geïntegreerd werd in de bovenkant van de pook. Om de manuele modus te activeren, volstaat het om de pook naar de linkeras te brengen. Zo kan schakelen manueel gebeuren in sequëntiële modus. Om op te schakelen trek je de pook lichtjes naar achteren, om terug te schakelen duw je hem naar voren. Een afbeelding op de selectiehendel en een weergave op het instrumentenbord geven aan in welke verhouding gereden wordt. De nieuwe versnellingspook onderscheidt zich door korte en ergonomische overgangen. Een ander voordeel van deze comfortabele bediening: op de centrale console blijft nu voldoende plaats over voor extra bergvakken en bekerhouders.

                              Voorkomen en elegantie : stijl
                              De nieuwe BMW X5 is indrukwekkend omwille van een koetswerkstijl die zijn indrukwekkende afmetingen als vijfdeurs niet benut als louter vertoon, maar eerder om een soeverein voorkomen en elegante gespierdheid uit te drukken. Op deze wijze lieten de stylisten de proporties van zijn voorganger op delicate wijze evolueren. Daartoe verfijnden ze zijn algemeen snelle uitstraling, ook al namen zijn buitenafmetingen toe met 18,7 cm in de lengte en met 6,1 cm in de breedte. Daaraan dragen niet alleen de beperkte overhangen voor- en achteraan bij, maar ook de grote wielen. De beperkte afstand tussen de vooras en het instrumentenbord leidt inderdaad de blik van de toeschouwer eerder naar het voorste deel, waardoor een optisch evenwicht bekomen wordt tussen de voor- en de achterkant. De harmonie van de verhoudingen is een directe indicator voor de permanente vierwielaandrijving van de nieuwe BMW X5.

                              Zijn verlengde wielbasis verleent de nieuwe BMW X5 heel wat meer stabiliteit en voorkomen. Zijn verlengde silhouet wordt afgezoomd door de stevige achterpartij. Het geheel van lijnen in de stijlen mondt uit in een verkorte daklijn die daardoor de globale elegante en uitgestrekte indruk versterkt. De licht naar achteren hellende knik achter de C-stijl is nog een klassiek stijlkenmerk van BMW. Deze lijn ontstaat achteraan de voorste wielkastverbreders en omvat – zonder onderbroken te worden door de achterlichtblokken – de ganse achtersteven.

                              Expressieve snoet, gespierde achterkant
                              De stevige contourlijnen van de motorkap, de driedimensionele plaatjes in de BMW neusgaten en de in de spatborden geïntegreerde lichtblokken geven de voorkant van het voertuig een eigen expressie. De algehele lijn naar voren wordt eveneens onderstreept door de verhogingen in de motorkap, die versmallen naar de voorkant toe, en de gespierde spatborden, een lijn die zich verderzet door een omlijsting van de lichtblokken. De dubbele ronde lichten werden bovenaan lichtjes schuin geplaatst, en verstrekken de voorkant van de wagen op deze manier een geconcentreerde blik. De nieuwe BMW X5 zet ook achteraan zijn gespierde elegantie in de kijker. De hoge lichtlijn van de achterbumper benadrukt de breedte van het voertuig, en daardoor zijn onverstoorbare wegligging. De horizontale structuur van de achterste lichtblokken in de typische BMW L look, die duidelijk op de achterklep tot hun recht komen, ondersteunen deze indruk. Vier gidslichten met oplichtende diodes verlenen de nieuwe BMW X5 zijn opvallende nachtlook.
                              De afwisseling van holle en bolle oppervlakken verbindt de typisch krachtige uitstraling van de SAV’s van BMW met het elegante voorkomen van een wagen van hoge standing. Deze afwisseling creëert een dynamisch licht/schaduwspel dat een zekere lichtheid symboliseert, terwijl de oppervlakken hierdoor duidelijk gestructureerd worden. De uitgezette wielkastverbreders drukken stabiliteit en stevigheid uit. Het horizontalisme van de vormen accentueert het brede spoor en draagt bij tot de individuele stijl van de nieuwe BMW X5.

                              Aërodynamisch, veilig en ruim : het koetswerk
                              Bij de kwaliteitskenmerken van zijn uiterlijk, moeten ook de uiterst geslaagde aërodynamische waarden van de nieuwe BMW X5 geciteerd worden. De verlaagde opwaartse krachten komen zowel het dynamisme als de veiligheid ten goede. En met een luchtpenetratiecoëfficiënt van 0,33 (X5 3.0si) verheft de BMW X5 zich ook in deze discipline tot leider in zijn segment. Deze waarden resulteren onder andere uit de gladde onderkant over bijna de ganse oppervlakte van zijn vloerplaat en de doelgerichte aërodynamische maatregelen achteraan. De nieuwe BMW X5 is ook de eerste wagen ter wereld die standaard over een dakspoiler beschikt die de randen van de zijdelingse luchtgeleiders integreert, die een bewuste sturing van de rijwind genereren. Behalve de dakspoiler, vertonen ook de achterlichtblokken diezelfde luchtgeleiders om de aërodynamiek te verbeteren.
                              Met een lengte van 4.854 mm en een breedte van 1.933 mm, overschrijdt de nieuwe BMW X5 de afmetingen van zijn voorganger aanzienlijk. Nochtans blijft zijn elegante en sportieve uitstraling opvallen. Zijn comfort en moduleerbaarheid zijn trouwens des te opvallender. De nieuwe BMW X5 biedt vijf zitplaatsen die hun naam niet alleen waardig zijn, maar comfortabeler zijn en perfect geschikt voor langere reizen.

                              Maximale souplesse : twee plaatsen extra op de derde zetelrij
                              Optioneel is het mogelijk af fabriek een derde zetelrij te installeren, nog een bewijs van de grote flexibiliteit van deze wagen. Deze zetelrij voegt twee comfortabele zitplaatsen toe voor personen met een lengte tot ongeveer 1,70 meter. De twee zetels zijn voorzien van driepunts veiligheidsgordels met automatische oprolfunctie en in de hoogte regelbare hoofdsteunen. Om de toegang tot de derde zetelrij te vergemakkelijken, kantelt de tweede zetelrij naar voren zonder dat de rugleuningen neergeklapt moeten worden. In de bekleding van de centrale steunen ingekapselde handvatten bieden steun wanneer aan boord geklommen wordt. De helling van de rugleuningen van de stoelen op de tweede zetelrij kunnen in vier standen versteld worden, de regeling over de lengte-as vergemakkelijkt vooral de lading van omvangrijke stukken. Het comfort van de stoelen van de derde zetelrij wordt onder andere verzekerd door een aparte warme- en koudeluchttoevoer. Wanneer de derde zetelrij niet in gebruik is, kan die apart of volledig weggeklapt worden in het bagagecompartiment. Als bovendien ook de tweede zetelrij weggeklapt wordt, ontstaat een doorlopend vlakke laadvloer. De passagiers van de tweede zetelrij genieten daarenboven van 40 mm meer knieruimte dan in de vorige generatie BMW X5.

                              Onafhankelijk van het aantal bezette zetels, blijft de laadruimte achter de in twee delen openende laadklep royaal. Zijn lengte nam toe met 100 mm. Een extra laadvak onder de laadvloer van de wagens zonder derde zetelrij, is goed voor nog 90 liter extra. Het totale volume van het bagagecompartiment groeide met 110 liter om 620 liter te bereiken (volgens de VDA norm) in de variant met vijf zitplaatsen van de nieuwe BMW X5, hetzij een toename van 22 percent. Wanneer de asymmetrisch neerklapbare bank van de tweede zetelrij volledig is neergeklapt, stijgt het laadvolume tot 1.750 liter (+ 200 liter of + 13 percent ten opzichte van zijn voorganger). Zelfs wanneer de derde zetelrij in gebruik is, blijft een laadvolume bewaard van 200 liter.

                              Lichte intelligente constructie : meer stevigheid, gewicht nagenoeg ongewijzigd
                              Ook al namen de buitenafmetingen in omvang toe ten opzichte van zijn voorganger, slaagden de ontwerpers erin het gewicht van de nieuweBMW X5 nagenoeg constant te houden, terwijl het koetswerk nog meer torsiestijfheid meekreeg. Om ruimte te winnen en de stevigheid te doen toenemen, kozen ze voor een lichte, intelligente en sterke constructie. Daarom rusten zowel de materiaalkeuze als de opstelling en geometrie van de langsliggers, van de dwarsliggers en van de overige steunpunten op een concept gericht op een maximale veiligheid in geval van een aanrijding, zonder evenwel afbreuk te doen aan de snelheid. De torsiestijfheid nam toe met ongeveer 15 percent ten opzichte van het vorige model, gaande van 23.500 naar 27.000 Nm/graad.
                              Het resultaat van deze structurele opvatting blijkt goed uit de verhouding gewicht/torsiestijfheid ten opzichte van de grondoppervlakte, een verhouding die aanzienlijk is verbeterd. Deze factor zet de opvallende kwaliteiten van de nieuwe BMW X5 in de kijker als een voertuig dat – rekening houdend met de afmetingen van zijn koetswerk – het maximaal niveau aan stevigheid en handelbaarheid vertoont dat momenteel bereikbaar is. De montage van het optionele grote panoramische glazen dak doet nagenoeg geen afbreuk aan de stijfheid van het koetswerk in zijn geheel.

                              Torsiestijfheid en anti-aanrijdingsveiligheid van het hoogste niveau
                              Op de voorkant van het voertuig werd de optimalisatie van de stijfheid zonder gewichtstoename bekomen dankzij steunpunten ter hoogte van de wielkastverbreders. Die werden laag geplaatst, krommen naar het midden van de wagen en zijn verbonden met de wieg van de motor. Ter hoogte van de centrale achterstijlen draagt een gesloten ring, die torsie tegengaat, bij aan de stijfheid. De bevestigingen van de achterklep in het midden van de twee achterstijlen dragen daar ook aan toe wanneer de klep gesloten is. Het contact tussen de achterklep en het kader wordt gegarandeerd door de soft-close functie van de achterklep.
                              Het effect op de stijfheid van de achterkant van de wagen is opmerkelijk. Om hetzelfde effect te bereiken op een andere manier, hadden de ingenieurs plaatijzer moeten gebruiken met een meergewicht van ongeveer 6 kg.
                              Vooral achteraan hebben de ontwerpers van de nieuwe BMW X5 verschillende nuances in hoog tot erg hoog resistent staal gebruikt, om de stijfheid en de weerstand in geval van een aanrijding te maximaliseren en tegelijkertijd een minimum aan materiaal te gebruiken. Vooraan zorgt een veersteunpunt in gegoten aluminium voor minder gewicht en meer stijfheid. De structuur van de zijpanelen vooraan en hun accessoire-steunen in kunststof, liet ook toe om verschillende doelstellingen te bereiken. Behalve de gewichtswinst en de toegenomen vrijheid voor de stylisten, werd de wagen ook veel veiliger voor voetgangers.

                              Sleutelelement van de passieve veiligheid : het niet vervormbaar interieur
                              Om de passieve veiligheid te verhogen, waakten de ingenieurs vanaf de ontwikkelingsfase over het creëren van een zo onvervormbaar mogelijk interieur voor de nieuwe BMW X5. De krachten die bij een aanrijding vrijkomen worden via verschillende banen omgeleid, via de transmissie, de motorwieg en het onderstel, om extreme samendrukkingen te vermijden zodat die al zeker niet kunnen inwerken op de inzittenden.
                              Met de structuur van zijn koetswerk een een volledige veiligheidsuitrusting, verenigt de nieuwe BMW X5 alle nodige voorwaarden om de beste resultaten te behalen in crashtests op wereldniveau. Om het concept van actieve en passieve veiligheid nog dieper uit te werken, baseerden de ingenieurs zich op de laatste gegevens van de BMW ongevalspecialisten. Binnenin de nieuwe BMW X5 maken frontale en zijdelingse airbags, samen met gordijnairbags, deel uit van de standaarduitrusting. Deze laatste komen uit de bekleding van de voorstijlen en de dakhemel, om zodoende de inzittenden op de twee eerste zetelrijen te beschermen tegen kwetsuren. Alle zetels van de nieuwe BMW X5 zijn voorzien van een driepuntsveiligheidsgordel die automatisch oprolt. Deze systemen beschikken overigens over een krachtbegrenzer en – vooraan – over en prespanner. De tweede zetelrij integreert standaard ook ISOFIX hechtpunten voor kinderzitjes.
                              Wanneer zich een plotse koprol zou voordoen, waken de rolsensoren van de nieuwe BMW X5 over de activering van de gordijnairbags en van de prespanners van de veiligheidsgordels. De onderlinge verbinding van deze sensoren met de DSC dynamische stabiliteitscontrole garandeert dat het systeem in real time en in functie van de gegeven situatie werkt. Om aanrijdingen achteraan te vermijden is de nieuwe BMW X5 voorzijn van stoplichten met dubbele intensiteit. Wanneer onverwachts intensief geremd wordt, zal het oplichtend oppervlak van de stoplichten groter zijn dan anders. Dit visueel signaal zal andere weggebruikers aansporen om ook zo energiek mogelijk te remmen.

                              Het interieur : functioneel en geraffineerd
                              In de nieuwe BMW X5 werd de bestuurdersplaats ontwikkeld met het oog op een soeverein genot van een krachtige, dynamische en polyvalente wagen. De hogere zitpositie en het lichtjes naar de bestuurder georiënteerde instrumentenbord veroorzaken een indruk van absolute controle over het voertuig. In de centrale comfortzone zijn alle functies en gegevens even makkelijk te bedienen of af te lezen voor de voorste passagier. Het controlescherm van het iDrive besturingssysteem bevindt zich op het instrumentenbord op dezelfde hoogte als de ronde instrumenten in het directe gezichtsveld van de bestuurder en zijn voorste passagier.

                              Door zijn verlengde vorm en de perfecte harmonie met de bekleding van de deuren, ademt het instrumentenbord zowel kracht als elegantie uit. Verbonden met de steun van de eronder “duikende” centrale console, geeft hij de indruk volledig vrij te zweven in het interieur. Die ambitieuze stijl zet zich verder in prestigieuze materialen, harmonieuze en met smaak gekozen kleuren, en comfortabele zetels met opgevulde armsteunen, om een geraffineerde sfeer te creëren. Het ruime interieur, de talrijke opbergmogelijkheden en de mooie afwerking weerspiegelen het typische karakter van een polyvalente SAV van hoog niveau. Het interieur van de nieuwe BMW X5 verenigt de exclusieve stijl van een berline uit het topgamma met de moduleerbaarheid en de functionaliteit van een moderne SAV. Vijf afwerkingen, zes uitrustingskleuren en vijf varianten voor de decoratieve banden bieden samen met negen koetswerkkleuren voldoende mogelijkheden tot personalisatie. Gecombineerd met decoratieve oppervlakken, benadrukken de gemetalliseerde inserts met nacré-glans de waarde en de elegantie van het interieur.

                              BMW iDrive met acht favoriete toetsen
                              Om de functies als navigatie, airco, ontspanning en communicatie te bedienen, is ook de nieuwe BMW X5 voorzien van het avantgardistische BMW iDrive systeem. De regeling van comfort- en communicatiefuncties gebeurt met draai- of schuifbewegingen, of door een druk op de multibedieningsknop op de centrale console, de gekozen functies en regelingen worden weergegeven op het controlescherm.

                              De luminositeit van het nieuwe antiverblindingsscherm past zich automatisch aan het omgevingslicht aan, en staat op een ergonomische plaats op het instrumentenbord. De bestuurder kan om het even wanneer de vertoonde informatie in een mum van tijd aflezen zonder het hoofd te moeten draaien of de blik van de weg af te leiden. Om de bediening nog te vergemakkelijken, kan de bestuurder een beroep doen op acht zogenaamd favoriete, vrij te programmeren toetsen. Hiermee kan met een simpele druk op de toets een vaak gebruikt telefoonnummer samengesteld worden, een vaak bezochte bestemming opgezocht worden of een favoriete radiozender ingeschakeld worden.

                              Optioneel kan gekozen worden voor de weergave in het gezichtsveld van de bestuurder, een uniek element in het SAV segment waarmee belangrijke rij-informatie ergonomisch weergegeven wordt op de voorruit. De huidige snelheid van het voertuig, navigatie-instructies, indicaties van de snelheidsregelaar en noodboodschappen van de actieve Check Control controle-eenheid verschijnen zo in het directe gezichtsveld van de bestuurder.

                              Optimale zichtbaarheid : xenon lichten, adaptieve bochtenlichten en hoekverlichting
                              Wanneer de nieuwe BMW X5 voorzien is van optionele xenon lichten, biedt dit systeem de aantrekkelijke mogelijkheid om daglicht te ontwikkelen in een aan de praktijk aangepaste vorm. Deze verlichtingsmodus wordt veroorzaakt door de ringvormige gidslichten rond de dubbele ronde lichten. De ringen van de lichten langs binnen stralen een erg intens licht uit, dat bijna 100 keer meer licht geeft dan de stadslichten. Zo is de wagen makkelijker herkenbaar, zelfs van verder. Gezien de typische realisatie van de dagverlichting, wordt hij bovendien nog sneller herkend als een BMW. De energie-absorbtie ten opzichte van normale verlichting vermindert met de helft.

                              ’s Nachts draagt de vollichthulp (optioneel) nog bij aan het comfort. Dit systeem schakelt automatisch de gewone lichten aan in plaats van de grootlichten wanneer een wagen in tegenovergestelde richting komt aangereden of wanneer een voorgaand voertuig genaderd wordt en de afstand onder een vooraf bepaalde waarde zakt. Bovendien werken de mistlichten ook als extra hoekverlichting. Iedere keer dat de wagen draait, wordt hun lichtstraal dankzij een reflector afgeleid om de baan te volgen in de nieuw gekozen richting.
                              Een andere verleidelijke optie is de snelheidsregelaar met remfunctie. Hij kan ingrijpen op het motormanagement, de keuze van de versnelling en de remmen, om de door de bestuurder bepaalde snelheid te behouden. Dankzij een permanente analyse van de snelheid, onderscheidt de snelheidsregelaar met remfunctie ieder risico op hindernissen voor de veiligheid en het comfort in bochten, en reageert het daarop door de snelheid van de wagen te beperken. Indien nodig grijpt de remfunctie ook in bij afdalingen, zelfs wanneer de BMW X5 een aanhangwagen trekt.

                              Innoverende opties
                              Hoogwaardige navigatie- en audiosystemen zorgen voor nog meer comfort aan boord van de nieuwe BMW X5. Een video/DVD-systeem voor de tweede zetelrij, een cd- of DVD-lader in het handschoenenkastje, en het innovatieve multi-kanalen audiosysteem maken deel uit van de sterke punten binnen het domein van de mobiele ontspanningssystemen. In de standaard basisversie beschikt het audiosysteem al over zes luidsprekers, terwijl het HiFi Professional systeem, bedacht voor multi-kanaals audiosystemen, 16 luidsprekers omvat. Dankzij de standaard hulpingang (AUX-IN) kunnen de luidsprekers muziek uitzenden afkomstig van externe audiobronnen, zoals een MP3-lezer. Het mobiele internetportaal BMW Online en de telematicadienst BMW Assist zijn ook beschikbaar.

                              De BMW TeleServices diensten vertegenwoordigen een nieuwigheid in de BMW X5. Via de oproep BMW TeleService Call stuurt de wagen indien nodig automatisch alle nodige informatie door, voor een onderhoud in een BMW garage. De klant krijgt dan een telefonische bevestiging om de datum van het onderhoud vast te leggen en de nodige werken mee te delen. Als de klant dat wenst, voert de dienst BMW TeleDiagnose een “radiografie” uit van de wagen. De boodschappen in het geheugen van de elektronische opslagmiddelen worden gelezen waardoor de BMW partner een complete diagnose kan stellen. Zo kan hij de klant een individueel bepaald onderhoud voorstellen, zelfs zonder dat hij zijn wagen naar de garage moet brengen. Wanneer zich elektronische storingen zouden voordoen, kan de dienst BMW TeleDiagnose de klant niet alleen van op afstand raadgeven, maar hen ook direct helpen. Het systeem kan bijvoorbeeld de elektronische geheugeninhoud met foutmeldingen wissen of de geheugenopslag van op afstand opnieuw initialiseren. Zo kunnen onmiddellijk heel wat incidenten verholpen worden.

                              De nieuwe BMW X5 kan uitgerust worden met een achteruitrijcamera met PDC (Park Distance Control) obstakeldetectie. Dit videosysteem helpt de bestuurder om de omgeving beter in te schatten en de wagen in smalle plaatsen of bij slechte zichtbaarheid correct te manoeuvreren. De achteruitrijcamera wordt geactiveerd ofwel door een toets in te drukken, ofwel automatisch, tegelijkertijd met de PDC, wanneer de achteruitversnelling ingeschakeld wordt. Behalve een beeld op een breedhoek kleurenscherm en een beter perspectief, biedt dit systeem een hele serie extra functies. Zo omschrijft het interactieve trajecten op het scherm die de gebruiker helpen om het optimale traject te vinden wanneer hij zijn wagen parkeert of manoeuvreert. Een nieuw soort functie laat toe de obstakels die door de ultrasone sensoren van de PDC opgemerkt worden te visualiseren door middel van een kleurengrafiek met driedimensioneel effect in het echte camerabeeld. Dit beeld kan trouwens ook vergroot worden op de volledige schermgrootte. Hierdoor kan het automatisch verschuiven naargelang de snelheid. Om een aanhangwagen aan te koppelen biedt de camera een zoomfunctie met een andere interactieve grafiek. De aanhanger met de trekhaak naderen is hierdoor voortaan kinderspel. Wanneer het vriest wordt het objectief van de camera automatisch verwarmd zodat er zich geen sneeuw of ijzel op kan vasthechten.

                              Zijn innoverende techniek, zijn luxueuze uitstraling, de gespierde elegantie van zijn koetswerk en zijn buitengewone dynamische kwaliteiten maken van de nieuwe BMW X5 een uitzondering in zijn klasse. Zo zet hij de traditie van zijn voorganger verder, de eerste Sports Activity Vehicle ter wereld, die de normen legde voor een gloednieuw automobielsegment. De studie-ingenieurs van de nieuwe BMW X5 zijn er op hun beurt in geslaagd om opnieuw een uniek voertuig te ontwikkelen.
                              In een segment waarin ondertussen een verbeten concurrentiestrijd is ontstaan, vestigt de nieuwe BMW X5 opnieuw de normen op het gebied van dynamisme en snelheid. De nieuwe BMW X5 weet als geen enkel ander voertuig de typische BMW kwaliteiten te verenigen met de fascinerende kwaliteiten van een polyvalente SAV, een mooi voorkomen en dito uitstraling. De nieuwe BMW X5 beantwoordt zo aan de eisen van automobilisten die, door middel van hun voertuigkeuze, hun onafhankelijke, individuele en actieve levensstijl uitdrukken, terwijl ze tegelijkertijd een nieuwe rijdimensie nastreven
                              .
                              Miljaar !!!

                              Lees vooral de stukken over de onderhuidse techniek (aandrijfsysteem) en de innovaties. Geen klein bier.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                Voor mensen die écht niet kunnen parkeren ofzo?
                                Komt héél erg hard op. Binnen enkele maanden is Mercedes er ook met dat systeem, wanna bet?

                                Comment


                                • GE-WEL-DIG!

                                  Wat een VETTE achterkant!

                                  Waardige opvolger van een auto die ik al schitterend vond!
                                  BMW E61 525d LCI '09
                                  Suzuki Bandit 1250NA /07
                                  Fiesta Red Edition '16

                                  Comment


                                  • Slecht nieuws voor zij die denken 'm al in Parijs te zullen zien : de première zou toch voor eind november zijn, op de Los Angeles Motor Show.

                                    Begrijpelijk, aangezien de X5 vooral in de States afzet zal vinden, én daar ook wordt gemaakt.

                                    Comment


                                    • Beschikbaar vanaf 24 november in de States, voor Europa is 'ie voorzien eind maart 2007.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                        Beschikbaar vanaf 24 november in de States, voor Europa is 'ie voorzien eind maart 2007.
                                        en dan nog een jaartje wachten om de kinderziektes er uit te krijgen, ja, da's nog wel even wachten voor de potentiële klanten
                                        2015 BMW F11 520dA
                                        1976 Triumph Spitfire 1500

                                        Comment


                                        • De Amerikanen krijgen de kinderziektes. Die zijn toch gewoon van met brol te rijden (tenzij ze 'n Lexus rijden, dan).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X