Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 3-reeks (E90)
Collapse
X
-
Dan moet je Topgear is bekijken. Jeremy prees de xtype in de hemel, zeker degene met vierwielaandrijving. Waarschijnlijk ook wel omdat het een Engelse wagen is natuurlijk.
Een X type is een X type en wat is daar mis mee? Is in mijn ogen iets heel anders dan de Mondeo, ook al hebben ze onderdelen gemeenschappelijk. Kopers van deze modellen zitten in een heel andere doelgroep. En wat is er mis met een mondeo trouwens? oké imago, maar voor de rest?
Het wordt tijd dat de auto-industrie en alle liefhebbers eens uit dat vooroordelenwereldje stappen. De industrie is er al mee bezig, het is nu aan ons...
By the way, voor mij de nieuwe lexus dan alstublieft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rabbital de kenners ( voor zover ik me meen te herinneren ) vertelden in tests dat de jag x eigenlijk een dure prijs had voor een opgewaardeerde mondeo ... eigenlijk lijkt hij me er ook een. Hij trekt me ook niet het minste aan .
Langs buiten (van op een afstandje) is 't een mooie auto. Als je 'm echter naast een andere wagen ziet, dan lijkt 'ie ten eerste veel te klein. Als je erin gaat zitten, is 'ie zéker veel te klein. De afwerking is de naam Jaguar niet waardig, en véél teveel zaken vind ik goedkoop ogen en doen me aan Ford denken (niet enkel in de X-type, overigens).
Dat 'ie verkoopt, is nogal wiedes. 't Is een knappe auto en 'ie draagt de naam Jaguar. Vooral dat laatste is hier dan van belang, maar bon.
Maar ik kan me nooit van het ambetante gevoel ontdoen dat ik in een opgewaardeerde Mondeo zit ... en daarom alleen al vind ik die auto niks hebben. En zoals Rabbit zegt : nogal wat "kenners" hebben dezelfde mening.En dan zwijgen we nog maar over de échte Jaguar-people, zij die het Jaguar van weleer hebben gekend en gereden (en die vrede nemen met de nieuwe XJ en de XK, de S-type nog net door de vingers willen zien, maar de X-type een regelrechte blaam vinden-.
't Is eigenlijk altijd hetzelfde. Van zodra iemand het minst dure model van een bepaald merk kan permitteren, zullen ze dat model verdedigen alsof hun leven ervan af hing. In de sociologie en psychologie zijn er voldoende boeken geschreven over dat fenomeen van de opwaartse sociale mobiliteit.
Maar zij die al op een hoger niveau vertoeven (en b.v. niet de eenvoudige stalen niet-chrono Breitling aan de pols hebben, maar een witgouden Emergency van € 45.000), die zullen doorgaans dat minst dure model meer naar de eigenschappen beoordelen. Voor hen is het iets dat eigenlijk niet de flair, techniek en know-how van Breitling vertegenwoordigt, maar voor die persoon die dat horloge net kocht is het nu net alsof 'ie plots tot de hiogh society behoort.
Zo is het dus ook met auto's, en de X-type is daar een mooi voorbeeld van. jaguar wou een goedkoop model dat ze konden verkopen aan zoveel mogelijk mensen, en dat alles om de put te dempen. Dat ze een bestaardje op poten stelden op basis van de Mondeo, zal de mensen die vroeger nooit een Jaguar konden permitteren worst wezen. Maar voor de Jaguar-goegemeente is dat model - terecht - een step down, en vreet het aan het imago van Jaguar.
Vroeger was een Jaguar iets exclusiefs. Als je er eentje zag was 't van "waaaaw", en het zei veel over de eigenaar. Nu is het van "ah ok" als iemand je zegt dat 'ie iemand kent die met een Jaguar rijdt.
Hetzelfde was het vroeger b.v. met de Merecdes-Benz 190. Als die opkwam, schreeuwde de MB-fans moord en brand, immers een Mercedes voor het "gepeupel", dat kon toch niet zijn ? En als we 't goed bekijken ... voor de tijd van de schaalvergroting had Mercedes-Benz een mythische naam, de wagen of de merknaam alleen al boezemde ontzag in, immers dat waren groten zware, snelle, luxueuze en exclusieve voertuigen. Sindsdien is ook Mercedes-Benz op 't vlak van imago z'n eigen slachtoffer geworden : een nieuwe Benz haal je in huis voor nog geen € 20.000 (minder dan een Ford Mondeo), en iedereen rijdt in z'n leven wel 'es met een Benz.
Anderzijds, puur commercieel gezien is het een goeie zet (en daar mikt ook Jaguar op), maar puur emotioneel bekeken ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DebommaEn wat is er mis met een mondeo trouwens? oké imago, maar voor de rest?
Ik zou liever met een goed uitgeruste Mondeo rondrijden dan met een basis X-type. Zegt genoeg over m'n waardering van een X-type. En als ik géén BMW '3 of Mercedes C of Audi A4 zou kunnen kopen (of leasen), dan zou ik géén Vectra of Passat of wat dan ook willen hebben, maar wél een Mondeo. Zegt genoeg over m'n waardering voor de Mondeo.
O ja, die kerele die je daar op komt te noemen, van Topgear ... we weten allemaal dat die gast geenszins rechtlijning en objectief is in z'n oordeel. Dat 'ie een zware boon heeft voor Engelse producten, is al duidelijk van in 't begin ... en de geruchten dat 'ie zwaar geld zou aannemen van constructeurs en dergelijke, die zullen wel overdreven zijn maar een grond van waarheid zal er zeker inzitten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa't Is eigenlijk altijd hetzelfde. Van zodra iemand het minst dure model van een bepaald merk kan permitteren, zullen ze dat model verdedigen alsof hun leven ervan af hing. In de sociologie en psychologie zijn er voldoende boeken geschreven over dat fenomeen van de opwaartse sociale mobiliteit. Maar zij die al op een hoger niveau vertoeven (en b.v. niet de eenvoudige stalen niet-chrono Breitling aan de pols hebben, maar een witgouden Emergency van € 45.000), die zullen doorgaans dat minst dure model meer naar de eigenschappen beoordelen. Voor hen is het iets dat eigenlijk niet de flair, techniek en know-how van Breitling vertegenwoordigt, maar voor die persoon die dat horloge net kocht is het nu net alsof 'ie plots tot de hiogh society behoort.
Comment
-
gta, naast BMW-kenner nu ook psycholoog en zelfs fylosoof (of, hoe schrijf je dat nu weer ?)
Wat je schrijft is correct, maar het is menselijk ...
Sebiet is de X-type diesel niet meer waard (in de ogen van de mensen) als een BMW 3 diesel ... ! (of, dat is het nu al misschien ?)
Vroeger was een Jaguar ... ja, niet voor de gewone mensch ... nu ...
Blame it all on the commerce !
Alles verschuift wat he, als je nu iets exlusief wilt, moet je geen wagen kopen van een merk dat per jaar duizenden wagens verkoopt, maar een obscuur merkjen met een prijs met iets teveel nullen.
Then again, er zijn mensen die lak hebben aan exclusiviteit, en die techniek ook kunnen waarderen ... en tegelijk niet direct zonder enige emotie een wagen kopen. Zolang er wagens gemaakt worden, zullen wagens kunst blijven, en zullen er liefhebbers blijven.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logicBah, ik krijg spontaan braakneigingen. Wat je daar omschrijft lijkt me eerder een te dikke nek en te kleine fallus syndroom. Niet iedereen heeft daar last van hoor.
Waarom was de eerste boxster zo een succes? De goede afwerking? de prestaties? ik denk het niet. Dat was gewoon puur voor de naam Porsche.
Daarom zijn er zovelen (de échte porsche fanaten) die de boxster aanzien als een Porsche voor mensen die wel willen, maar niet kunnen.
(Ik ook trouwens, tot ik vanmorgen met de nieuwe reed. Porsche heeft de nieuwe Boxster echt wel stukken verbeterd. zowel qua afwerking als sound.)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EarmanKan best zo overkomen, maar de wijze man heeft wel gelijk.
Waarom was de eerste boxster zo een succes? De goede afwerking? de prestaties? ik denk het niet. Dat was gewoon puur voor de naam Porsche.
Daarom zijn er zovelen (de échte porsche fanaten) die de boxster aanzien als een Porsche voor mensen die wel willen, maar niet kunnen.
(Ik ook trouwens, tot ik vanmorgen met de nieuwe reed. Porsche heeft de nieuwe Boxster echt wel stukken verbeterd. zowel qua afwerking als sound.)Ik vind het vanuit beide richtingen uitermate zielig. Zowel wanneer iemand z’n laatste euro bijeensprokkelt om een merk te kopen, als wanneer iemand het niet kan verkroppen dat er een goedkoper instapmodel op de markt komt. Dan geef je te kennen dat het statussymbool belangrijker is dan de wagen die je bezit. Nogmaals niet iedereen is zo. Zeggen dat een Mondeo goed is, een X-type slecht? Ik begrijp het idee erachter, maar dan kijk je niet naar de wagen, eerder naar het aangetaste imago. En net dat imago is dan doorslaggevend om de wagen te bekritiseren. Ik ben blij dat je de Boxster als voorbeeld gebruikt, want dat is daar idd een mooi voorbeeld van. Terwijl er eigenlijk niets mis mee is, integendeel. (Dat ze de geschiedenis van Porsche eens uit het hoofd leren)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door EarmanKan best zo overkomen, maar de wijze man heeft wel gelijk.
(Ik ook trouwens, tot ik vanmorgen met de nieuwe reed. Porsche heeft de nieuwe Boxster echt wel stukken verbeterd. zowel qua afwerking als sound.)
Bovendien : ik moet ferm lachen met alle mensen die de Boxster een "Porsche voor zij die willen maar niet kunnen" noemen, en dan als argument afwerking o.i.d. noemen. De Boxster is identiek afgewerkt, even ruim en even goed uit te rusten als een 911. Alleen heeft 'ie iets minder krachtige motoren, en is 't een tweezitter (concept-gedwongen). That's all. En vooral : de 986 en de 987 reden/rijden even goed als hun grotere broertjes 996 en 997. Hebben ze altijd gedaan, en zij die beweren dat dat niet zo is, weten niet waarover ze spreken.
En dat alles geldt zowel voor de 9x6- als de 9x7-reeks.
Meer nog : ik - en velen met mij - vinden de Boxster mooier dan de 911 Cabrio. Het jammere eraan is dat velen echter toch géén Boxster kopen, uit angst om met de vinger gewezen te worden met een Boxster te rijden i.p.v. een 911. How sick is that ?
Dus eigenlijk is het met de Boxster net het omgekeerde als met de X-type : waar de X-type een beetje een blaam is voor het Jaguar-imago, en waar iedereen die ook maar kan een X-type als bedrijfswagen in huis haalt om toch maar met een Jaguar te rijden ... is de Boxster eigenlijk een boost voor het Porsche-imago want ze bieden een evenwaardige wagen aan voor een iets kleinere prijs, maar niemand wil 'm omdat ze bang zijn scheef bekeken te worden omdat ze niet met de duurdere rijden ...
Ik zou véél liever een full option Boxster S (alle technische en comfortopties, vette velgen en binnenin wat Exclusivegedoe) dan een 911 cabrio met wat opties maar waarvan je er honderden dezelfde ziet op een modale zomerdag in Knokke. Lees : met een zilveren of zwarte 911 cabrio met zwart leder, daarmee bevestig je naar mijn mening je smaakloze-en-dus-eerder-als-grijze-muis-de-massa-volgende gedrag véél meer dan dat je met een xat individueel samengestelde Boxster S de straten doorkruist.
Algemeen gesporken, uiteraard. De uitzondering bevestigt de regel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa
Ik zou véél liever een full option Boxster S (alle technische en comfortopties, vette velgen en binnenin wat Exclusivegedoe) dan een 911 cabrio met wat opties maar waarvan je er honderden dezelfde ziet op een modale zomerdag in Knokke. Lees : met een zilveren of zwarte 911 cabrio met zwart leder, daarmee bevestig je naar mijn mening je smaakloze-en-dus-eerder-als-grijze-muis-de-massa-volgende gedrag véél meer dan dat je met een xat individueel samengestelde Boxster S de straten doorkruist.
Algemeen gesporken, uiteraard. De uitzondering bevestigt de regel.
Ik vind die boxster ook zeker niet "willen maar niet kunnen" Iemand die net ver van ons woont heeft een zwarte boxster S ( een van de laatste met die grijze lichten ) En als ik die bekijk en soms hoor aanzetten, hmmm dan denk ik toch dat het echt wel willen en kunnen is. Het was de beste roadster van zijn tijd, en zelfs nu vind ik hem nog altijd knap, en neen niet enkel omdat het een porsche is.
De Boxster heeft gewoon alles wat een porsche typeert, het logo, de boxer motor, en het sportieve rijgedrag ( heb ik van lezen). Trouwens de man heeft nog een 911 (996) cabrio staan ook, ook een recente
WILLEN EN KUNNEN
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaKnapper dan de E90 ?
Zit een Alfa GT in dezelfde categorie ?
- X-type : nope, imho mislukte Mondeo-upgrade
- C-klasse : na al die jaren (en zeker na laatste facelift) razend knap
- A4 : enkel als 'ie érg mooi is uitgerust (een basis A4 moet onderdoen voor een basis '3)
- 159 : possibly maybe
- 156 : euhm ... 't is nipt
- nieuwe Lexus IS : razend knap, maar knapper dan de auto die 'ie zo hard probeert te evenaren ?
- ...
That's it, denk ik. Yep, er zijn er knappere, maar de E90 is toch verdikke mooi hoor (gesteld dat je minstens € 10.000 aan leuke dingen spendeert zodat 'ie er wat 'loaded' uitziet).
Qua looks heeft hij, in mijn ogen, enkel concurrentie van de Audi A4 of de Jaguar X-Type of de toekomstige Alfa 159
Alle andere wagens zijn gewoonweg saai (zoals bijv. de C-klasse).OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Wat lees ik hier nu toch weer allemaal? Jullie doen niet anders dan mensen op hun budget beoordelen.
Een Boxster zou een Porsche zijn voor mensen die ook een 911 kunnen betalen? Sorry dat ik het zeg, maar voor veel mensen is dat niet het geval. Natuurlijk zijn er ook altijd mensen met een dikke BMW '7, die de Boxster als kleintje kopen. Echter, er zijn ook mensen die een Boxster kopen als funauto, en die naast hun Mondeo parkeren. Maar om nu te spreken van 'willen, maar niet kunnen'? Het klopt wel, maar het komt nogal neerkijkend over.
Wat de X-type betreft: wat is daar nu mis mee? En dat de mensen die altijd al met een XJ reden, neerkijken op de X, is nogal logisch. Hetzelfde geldt voor mensen die al steeds met een S-klasse reden. Zij zullen ook niet veel moeten hebben van een ordinaire C-klasse. Het is gewoon ronduit belachelijk een X-type te vergelijken met een XJ! Dat is appelen met peren vergelijken hé. Vergelijk de kleine Jag liever met een BMW '3 of een Benz C-klasse.
Nu, jullie zijn weer in overdreven mate met prestige bezig hoor. De waarheid is echter dat de meeste mensen geen 911 of XJ kunnen betalen. Er zijn er al meer die zich wel een Boxster of een X-type kunnen veroorloven. Die mensen zijn daar tevreden mee.
Ik heb niets tegen gTa hé, maar hij komt toch duidelijk uit hogere klasse. Niet iedereen wordt daarin geboren. Verder heb ik de indruk dat hij les nouveau riches toch ergens wat minderwaardig vindt. Niet expliciet, maar toch. En wat dan met mensen die met een ordinaire Peugeot rijden? Sorry hé, maar get down to the real world. Iedereen onderscheidt zich graag van de rest, maar om daarom neer te kijken op de rest? Ik ben ook zo hoor, maar ik keur mensen met minder niet af.
PS: ik weet dat gTa zeker niet alleen naar iemands wagen kijkt. Wel integendeel, want de 'burgerij' vindt het bezit van een dure wagen immers nog geen garantie dat iemand klasse heeft (les nouveaux riches, weet je wel ...)
Bon, back on topic?
Comment
-
Mijn vader heeft vandaag een testdag/-weekend aangevraagd met de 330i, ze gingen ons opbellen van zodra er eentje vrijkwam, ik hou jullie dus op de hoogte
Gisteren nog ff eentje samengesteld, voor een exemplaar met een klein beetje uitrusting zit je al direct aan 45.000€.
Vorige week bij BMW zelf trouwens een 320d zien staan, zo basic als iets (standaard 16" velgen, stoffen interieur, geen xenon, ...) en die kostte 37.000€ ...1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex69alexMijn vader heeft vandaag een testdag/-weekend aangevraagd met de 330i, ze gingen ons opbellen van zodra er eentje vrijkwam, ik hou jullie dus op de hoogte
Gisteren nog ff eentje samengesteld, voor een exemplaar met een klein beetje uitrusting zit je al direct aan 45.000€.
Vorige week bij BMW zelf trouwens een 320d zien staan, zo basic als iets (standaard 16" velgen, stoffen interieur, geen xenon, ...) en die kostte 37.000€ ...
en dan rijdt je ocharme met een 3'tje
voor dat geld koop je gewoon een jonge goed uitgeruste vijf serie
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBZelf vind ik de E90 de mooiste wagen uit z'n categorie.
Qua looks heeft hij, in mijn ogen, enkel concurrentie van de Audi A4 of de Jaguar X-Type of de toekomstige Alfa 159
Alle andere wagens zijn gewoonweg saai (zoals bijv. de C-klasse).
tis waar dat ziet er zo een extreem saaie auto uit:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alex69alexVorige week bij BMW zelf trouwens een 320d zien staan, zo basic als iets (standaard 16" velgen, stoffen interieur, geen xenon, ...) en die kostte 37.000€ ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BikefreakVreemd. Voor dat geld heb je al eentje met 17"-velgen, xenon, sportzetels, radio-CD, automatische airco en nog een paar zaken.1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
Comment