Ik rijd nu reeds 2 maand met mijn 318d Touring E91 en zit ondertussen aan 9000 km.
Ik heb ook nog 40.000 km gereden met de 318d van het vorige model.
Deze auto is het instapmodel wat de dieselmotoren betreft. 122 PK voor een auto van 1500 kg is natuurlijk niet krankzinnig hoog, integendeel...
Toen ik voor deze auto koos, wist ik dan ook maar al te goed dat het geen snelheidsmonster ging zijn, en dat is het ook niet.
Na 8000 km voelt mijn auto al anders aan dan de eerste 2000. Ook de versnellingsbak wordt minder stroef. Bij koud rijden wil hij ook wel eens wat met horten en stoten aanzetten op kruispunten, maar dat had ik met mijn vorige 318 d ook. Die 2 liter diesels van BMW rijden nu eenmaal niet graag koud. Eenmaal de motor warm is vind ik de hernemingen wel voldoende, het is geen bliksemschicht, maar dat verwacht ik er ook niet van. Terugschakelen komt regelmatig aan de orde, maar schakelen met deze bak is geen straf. Er is ook geen turbo-gat meer zoals bij mijn vorige 318d, alles gaat geleidelijk in de toeren en rond 4000 tpm klinkt hij niet bepaald lelijk
Puur rationeel gezien is deze wagen geen koopje. Voor elke scheet moet je bijbetalen.
Voor minimaal 30.000 Euro krijg je een vrij kale auto met een diesel van 122 PK hoor ik u al denken... Juist.
Wat het weggedrag betreft vind ik deze auto toch lekker sturen. Hier in Tielt, op het parcours waar de TAC rally gisteren gereden is, ga ik er af en toe toch eens goed voor zitten. Ik plaats mijn auto lekker in de bochten en hij reageert zoals het moet. Het stuur communiceert voor mij perfect, het is iets zwaarder maar je voelt dat het goed zit. Het gevoel van snelheid heb je natuurlijk niet zo goed, mede door de fantastische geluidsdemping van deze auto, maar dan koop je best een Mini Cooper volgens mij.
Uiteindelijk is het beste biotoop voor deze 318d de autosnelweg. Als ik hier in West-Vlaanderen op de autosnelweg rijd (zonder files), dan besef ik verdomd goed waarom deze auto 30.000 Euro kost, zalig en comfortabel cruisen, als een blok op de weg en indien nodig iemand comfortabel inhalen, DIT IS GENIETEN !
Voor mij is hij elke Euro waard.
Het grootste verschil merk ik, als ik overstap in de Volvo V40 1.9D (116 PK) van mijn vrouwke. Het maakt allemaal wat meer lawaai, alles geeft mij een indruk van mindere kwaliteit of robuustheid, inderdaad, hier heb je meer het gevoel van snelheid.... De laatste tijd is mijn vrouw altijd met mijnen BMW weg, haar glimlach als ze terugkomt zegt alles
Uiteindelijk is deze 318 d geen BMW voor bompa's, daar blijf ik bij, hij zal natuurlijk het snelheidsrecord niet verpulveren maar waar kan je dat nog tegenwoordig ?? En als ik zie hoe rap ik, mede door het comfortabele gevoel en de stilte, aan bepaalde snelheden zit zal ik af en toe wel een boete mogen betalen, zelfs met een 122 PK.
De moraal van het verhaal, een auto kies je met je gevoel.
Ik ben al jaren gek van BMW en voor mij is dit een droom om met zo'n auto te mogen rijden. Voor mij is het een biejoeke dat gemaakt is om te genieten. BMW FOREVER !
Ik heb ook nog 40.000 km gereden met de 318d van het vorige model.
Deze auto is het instapmodel wat de dieselmotoren betreft. 122 PK voor een auto van 1500 kg is natuurlijk niet krankzinnig hoog, integendeel...
Toen ik voor deze auto koos, wist ik dan ook maar al te goed dat het geen snelheidsmonster ging zijn, en dat is het ook niet.
Na 8000 km voelt mijn auto al anders aan dan de eerste 2000. Ook de versnellingsbak wordt minder stroef. Bij koud rijden wil hij ook wel eens wat met horten en stoten aanzetten op kruispunten, maar dat had ik met mijn vorige 318 d ook. Die 2 liter diesels van BMW rijden nu eenmaal niet graag koud. Eenmaal de motor warm is vind ik de hernemingen wel voldoende, het is geen bliksemschicht, maar dat verwacht ik er ook niet van. Terugschakelen komt regelmatig aan de orde, maar schakelen met deze bak is geen straf. Er is ook geen turbo-gat meer zoals bij mijn vorige 318d, alles gaat geleidelijk in de toeren en rond 4000 tpm klinkt hij niet bepaald lelijk

Puur rationeel gezien is deze wagen geen koopje. Voor elke scheet moet je bijbetalen.
Voor minimaal 30.000 Euro krijg je een vrij kale auto met een diesel van 122 PK hoor ik u al denken... Juist.
Wat het weggedrag betreft vind ik deze auto toch lekker sturen. Hier in Tielt, op het parcours waar de TAC rally gisteren gereden is, ga ik er af en toe toch eens goed voor zitten. Ik plaats mijn auto lekker in de bochten en hij reageert zoals het moet. Het stuur communiceert voor mij perfect, het is iets zwaarder maar je voelt dat het goed zit. Het gevoel van snelheid heb je natuurlijk niet zo goed, mede door de fantastische geluidsdemping van deze auto, maar dan koop je best een Mini Cooper volgens mij.

Uiteindelijk is het beste biotoop voor deze 318d de autosnelweg. Als ik hier in West-Vlaanderen op de autosnelweg rijd (zonder files), dan besef ik verdomd goed waarom deze auto 30.000 Euro kost, zalig en comfortabel cruisen, als een blok op de weg en indien nodig iemand comfortabel inhalen, DIT IS GENIETEN !
Voor mij is hij elke Euro waard.
Het grootste verschil merk ik, als ik overstap in de Volvo V40 1.9D (116 PK) van mijn vrouwke. Het maakt allemaal wat meer lawaai, alles geeft mij een indruk van mindere kwaliteit of robuustheid, inderdaad, hier heb je meer het gevoel van snelheid.... De laatste tijd is mijn vrouw altijd met mijnen BMW weg, haar glimlach als ze terugkomt zegt alles

Uiteindelijk is deze 318 d geen BMW voor bompa's, daar blijf ik bij, hij zal natuurlijk het snelheidsrecord niet verpulveren maar waar kan je dat nog tegenwoordig ?? En als ik zie hoe rap ik, mede door het comfortabele gevoel en de stilte, aan bepaalde snelheden zit zal ik af en toe wel een boete mogen betalen, zelfs met een 122 PK.
De moraal van het verhaal, een auto kies je met je gevoel.
Ik ben al jaren gek van BMW en voor mij is dit een droom om met zo'n auto te mogen rijden. Voor mij is het een biejoeke dat gemaakt is om te genieten. BMW FOREVER !
Comment