Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 3-reeks (E90)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• I know, maar business calls.

Door in Gent te blijven wonen ga ik me binnen pakweg 15 jaar geen M5 kunnen permitteren. M'n zaak ligt in Izegem.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
      I know, maar business calls.

Door in Gent te blijven wonen ga ik me binnen pakweg 15 jaar geen M5 kunnen permitteren. M'n zaak ligt in Izegem.
      Veel succes nog.

Comment

• @JCC: is dat nu voor te lachen? verlaging voor aërodynamica

@B & G: staal
        A Twist of the Wrist

Comment

• nope, wat is er daar nu voor het lachen aan?
          der is zo'n filmpje op het internet dat aantoont dat een auto gewoon opeens begint te vliegen omwille van te weinig downforce op de voorste frontlip. De lucht vliegt onder die auto door en door die druk onder de auto woeps flyingcar dus niet nodig? laat me niet lachen. Ik zal het denk ik wel weten ik ga later voor design en aerodinamica gaan studeren ^^ nu gij...

conclusie: hoe lager hoe minder lucht onder de auto kan...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa
            Ik kan inderdaad niet zo goed rechtdoor pipi doen. Daarom dat ik me altijd neerzet als ik moet plassen.

Ik méén het hè

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JCC
              nope, wat is er daar nu voor het lachen aan?
              der is zo'n filmpje op het internet dat aantoont dat een auto gewoon opeens begint te vliegen omwille van te weinig downforce op de voorste frontlip. De lucht vliegt onder die auto door en door die druk onder de auto woeps flyingcar dus niet nodig? laat me niet lachen. Ik zal het denk ik wel weten ik ga later voor design en aerodinamica gaan studeren ^^ nu gij...

Het zou om te beginnen leuk zijn mocht je deftig typen en deftig zinnen vormen.

Het lager leggen van de wagen zorgt voor:
              • Een mooier uitzicht
              • Een betere wegligging.

Downforce kan gegenereerd worden door onder de wagen de lucht zo te leiden dat ze snel gaat, waardoor een onderdruk ontstaat waardoor de auto aan de baan gaat kleven. Maar eigenlijk is dat niet echt downforce meer.

Daarenboven kan een auto die hoog op zijn poten staat eveneens aerodynamisch zijn.

Om maar te zeggen: hou je mond als je er niets over weet, en denk nog eens na over je studierichting.

Ps: Aerodynamica schrijf je met een y.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mvandermeeren
                ik doe dat ook ^^ wat is er daar zo grappig aan? kweet niet? behalve op die franse WC's en die hangende pissbakies

Comment

Ik zal het denk ik wel weten ik ga later voor design en aerodinamica gaan studeren ^^ nu gij...
                  Je weet toch dat je om 'aerodinamica' te studeren, eerst een ingangsexamen moet afleggen hè ? De enige vraag is hoe je het woord correct spelt
                  1963 Land Rover Series IIa
                  1994 Mercedes SL320
                  2015 Land Rover Discovery SDV6
                  2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

ik doe dat ook ^^ wat is er daar zo grappig aan? kweet niet? behalve op die franse WC's en die hangende pissbakies
                    *STRIKE*

1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

• Ooit 'es getest geweest door SportAuto. De Cx-waarde van een auto (ik dacht dat 't een BMW E36 coupé was, maar ik ben niet meer zeker) verminderderde exact een half puntje door de wagen van z'n normale rijhoogte te verlagen tot het niveau dat het niet meer wettelijk is. Dus van pakweg 0,34 tot 0,335.

Voor de wegligging maakt die "verbeterde" aerodynamica geen ene moer uit.

Je hebt geen gelijk, JCC.

Redenen voor verlaging (zoals Mister V al aanhaalt)
                      1. looks
                      2. strakkere ophanging (dát zorgt voor betere wegligging)

Trouwens JCC, het filmpje dat jij aanhaalt van die vliegende auto, dat is hoogst waarschijnlijk die CLK op Le Mans. Weet je wat de reden was dat 'ie zo ging vliegen ? Net z'n superlage koetswerk !!
                      Men vertrouwde véél teveel op het venturi-effect van een onderbodem met tunnels, én op het aanzuigeffect (onderdruk) dat je creëert als je nauwelijks nog enige lucht tussen chassis en grond laat komen. Doorgaans worden die twee gecombineerd : vooraan compleet vlak en superlaag tegen de grond, en achteraan een diffusor die de toch onder de auto zittende lucht versnelt en aldus de achtertrein naar de grond trekt.
                      Het gevolg daarvan is dat je minder vleugels moet steken, maar het gevaar is dat, wanneer de bodem te ver van de grond komt, het effect verdwijnt en je inderdaad een vliegende auto krijgt.

Dus, is 't eigenlijk bijna het omgekeerde van wat jij vertelt.

Ik zou inderdaad naar die auto-aerodynamicaschool gaan, je zal er nog veel kunnen leren.
                      Last edited by ; 22/06/2005, 17:35.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                        Het zou om te beginnen leuk zijn mocht je deftig typen en deftig zinnen vormen.

Het lager leggen van de wagen zorgt voor:
                        • Een mooier uitzicht
                        • Een betere wegligging.

Downforce kan gegenereerd worden door onder de wagen de lucht zo te leiden dat ze snel gaat, waardoor een onderdruk ontstaat waardoor de auto aan de baan gaat kleven. Maar eigenlijk is dat niet echt downforce meer.

Daarenboven kan een auto die hoog op zijn poten staat eveneens aerodynamisch zijn.

Om maar te zeggen: hou je mond als je er niets over weet, en denk nog eens na over je studierichting.

Ps: Aerodynamica schrijf je met een y.
                        Mooi uitzicht = Johny's
                        die doen alles voor uitzicht...
                        wegligging? Ik zie het verband niet. Leg verder uit aub.
                        AerodYnamica wordt berekendt zodat downforce niet zou genegeerd worden.
                        Tuurlijk kunnen hoge auto's aerodynamisch zijn, er is een record bevestigd met een Porsche Cayenne Turbo door Techart denk ik.
                        Think about it.

Comment

Mooi uitzicht = Johny's
                          Tuurlijk kunnen hoge auto's aerodynamisch zijn, er is een record bevestigd met een Porsche Cayenne Turbo door Techart denk ik.
                          Think about it.
                          wil er aub mij iemand in m'n arm knijpen? ik ben aan het dromen denk ik!
                          2015 BMW F11 520dA
                          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Mooi uitzicht = Johny's
                            Think about it.
                            Wordt berekend. Een voltooid deelwoord kan nooit dt hebben.

Ja, een auto die lager licht kan er mooier uitzien. Neen, daarom ben je nog géén Johny.

Wegligging: men gebruikt andere, kortere, en hardere veren; dit zorgt voor betere wegligging. Plus het lager zwaartepunt.

Comment

Dat is wel een extreem voorbeeld natuurlijk. Heb ik wel eens gezien in de F1, maar toch nog niet bij een gewone wagen.
                              De wagen moet effectief tegen de grond gezogen worden, want anders voelt hij vooraan te licht aan en kan het zijn dat je in bepaalde situaties serieus last hebt van onderstuur.

@ de rest: Stop eens met zeiken over WC's!
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

• BTW, JCC is niet de enige die rare woorden post hoor. 'Johny' moet bij mijn weten 'Johnny' zijn (in het correct Engels althans). ''Ie' schrijft men ook niet. Dat moet gewoon 'hij' zijn, maar men spreekt dat uit als ''ie'. No offence hé, maar iedereen maakt al eens zo'n klein foutje. DT-fouten zijn natuurlijk al wat erger.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

• OMG, ik houd het bijna niet meer... die schrijffouten alleen al ...

Maar bon.

Oorspronkelijk geplaatst door JCC
                                  Héél simpel (da's basiskennis voor iedereen die pretendeert iets van auto's af te weten, maar bon) : een hoog staande, slappe ophanging zorgt ervoor dat je auto in bochten enorm gaat hellen (de auto draait om z'n lengte-as richting buitenkant bocht). Heeft een aantal gevolgen ...
                                  • Een eerste gevolg is dat de COG van de auto zich teveel naar de buitenkant van de auto verplaatst, waardoor het gewicht van de auto veel te ongelijk op de wielen wordt verdeeld. Resultaat : de buitenste banden krijgen het te zwaar te verduren en overschreiden te gripgrens, terwijl de binnenste hulploos toezien hoe de auto van het gekozen traject afschuift.
                                  • Een ander gevolg is dat de ophangingselementen de banden niet meer optimaal op de grond kunnen houden : omdat aan de binnenkant de ophanging erg uitgeveerd staat, en aan de buitenkant maximaal ingeveerd, staan de wielen "scheef" op de grond, waardoor het contactoppervlak van de band een (groot) gedeelte de grond niet meer raakt, en de band dus nog sneller z'n grip verliest.
                                    Een lagere en strakkere ophanging zorgt er dus voor dat de banden véél langer hun optimale contact met de weg behouden en aldus langer grip bieden.
                                  • Een bijkomend voordeel van een strakke ophanging, is dat de lastwissels bij snelle richtingswisselingen makkelijker op te vangen zijn, omdat ze korter en directer komen.
                                  • Een slappe hoge auto met banden met hoog profiel gaat dus in een slalom enorm hellen, en z'n lastwissels worden door de whimpy ophanging en banden over langere tijd uitgesmeerd, waardoor het veel moeilijker is om de correcte mate tegenstuur te bepalen. Een strak opgehangen, lage ophanging maakt een auto dus veel directer (sneller te sturen) en reactiever.

En dat zijn dan enkel nog maar de theoretische aspecten ervan ...
                                  Last edited by ; 22/06/2005, 17:47.

Comment

• G, wil je in het vervolg, wel af en toe eens een smillie ertussen zetten. Het leest nu eenmaal gemakkelijker met een tekeningetje erbij, voor de jongsten onder ons.

Comment

• Ja, een alledaags gebeuren is het ook niet een vliegende auto maar nu terug On-Topic want het gaat hier niet over vliegende auto's.

De BMW M3 vind ik persoonlijk geen gewone auto . Het moet ook meer het straatlegaal autoracertje voorstellen denk ik.

edit: ff wat smile's tussen zetten voor onze jongste...

Comment

Think about it.
                                        Doen wij al jaren, nu jij nog.

Oorspronkelijk geplaatst door JCC
                                        Wablief ? *lol* Ik ben nu niet écht dom, en vooral van héél erg goeie wil, maar ik kan écht niks zinnigs uit deze zin halen.

Comment

OMG, dit is toch wel een grap zeker?

Rood: wtf heeft dat nu met de verlaging van de ophanging te zien? Dat had zoals je vooraf zegt te maken met de voorspoiler te maken waardoor de wagen bij het afrijden van een helling aan hoge snelheid door de luchtstroom en de te lage druk om de neus gewoon omhoog werd gekatapulteerd. De oplossing was dan ook extra vleugels vooraan zodanig dat de neus meer tegen de grond werd gedrukt aan hoge snelheid.

Groen: je hebt nog een hele weg af te leggen vrees ik.

En van BMW kennis heb je blijkbaar ook nog niet veel kaas gegeten.

Comment

Working...
                                          X