Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichten aan of uit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk Berichten
    Ik vertrouw die lichtsensoren niet. Zet ze altijd manueel aan, zelfs al heb ik dat.

't moet maar eens niet werken.
    Dat zie je dan toch wel als de tegenliggers knipperen en vooral je je dashboard niet meer kan lezen, ik vertrouw er blindelings op.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemus Jaguar Bekijk Berichten
      In het donker rij ik ook vaak met mijn voorste mistlichten op, als er weinig verkeer is.
      Vaak zie je meer van de zijkant, en beter of er ander verkeer is, of eventueel fietsers.
      dat is zo verkeerd, je wordt geacht ver vooruit te kijken. Iets wat mistlichten dus niet doen.
      Maar ik ben dan ook voorstander om harder op te treden tegen het onregelementair gebruik van de mistlichten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten
        Ik zie het nut niet om op klaarlichte dag en in volle zomer met je lichten aan te rijden. Beter gezien worden ? laat me niet lachen als ge op klaarlichte dag nen auto niet ziet ga je zeker zijn lichten niet zien.
        lach, heel hard. Vooral met jezelf.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
          Maar ik ben dan ook voorstander om harder op te treden tegen het onregelementair gebruik van de mistlichten.
          het is belachelijk om de voorste mistlichten te voeren maar niet verboden

en het is minder storend als xenon's in bepaalde omstandigheden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            het is belachelijk om de voorste mistlichten te voeren maar niet verboden
            Het is wel verboden als de omstandigheden het niet rechtvaardigen.

@B4: wie?

Comment

• hoe zit het bij de adaptieve bochtenverlichting van mercedes dan ?
              maakt gebruik van de mistlichten

die hebben in belgie een pvg nummer gekregen wat hen toelaat op onze wegen te rijden

mistlichten mogen de dimlichten zelfs vevangen als ze aan een lichtbeeld voldoen

Comment

hoe zit het bij de adaptieve bochtenverlichting van mercedes dan ?
                maakt gebruik van de mistlichten

die hebben in belgie een pvg nummer gekregen wat hen toelaat op onze wegen te rijden

mistlichten mogen de dimlichten zelfs vevangen als ze aan een lichtbeeld voldoen
                De wegcode zegt:
                De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

Comment

• staat benz boven de wet ?

Comment

staat benz boven de wet ?
                    Die vraag moet je aan MB en aan de wetgever stellen.
                    Feit is wel dat ik me er al vaak aan heb geërgerd.

Comment

• wanneer is een lamp een dimlicht en wanneer is een lamp een mistlicht

waar ligt dat bepaald ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                        als't oranje zou zijn moeten ze geen pinkers meer gebruiken

Comment

• Van mistlichten hebben je tegenliggers toch geen last? Die schijnen zowaar op de grond.

De enige lichten waar ik soms last van heb zijn die van hoge wagens, als ze achter mij rijden. Mijn achteruitkijkspiegel binnen dimt dan wel, maar de zijspiegels niet, en dat kan wel storend werken. Voor de rest heb ik geen problemen door lichten van andere auto's (ook niet van Xenon).

En ja, zoals ik al eens gezegd heb, ik rijd quasi altijd met mijn lichten aan, dat is een automatisme geworden (net zoals de gordel aandoen).
                          Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

wanneer is een lamp een dimlicht en wanneer is een lamp een mistlicht

waar ligt dat bepaald ?
                            Omdat je op je wagen maximum 2 dimlichten mag hebben, kan je je mistlichten niet beschouwen als dimlichten.
                            Verplichte lichten: http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=bijl6

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beké Bekijk Berichten
                              Van mistlichten hebben je tegenliggers toch geen last? Die schijnen zowaar op de grond.
                              Tegenliggers niet nee, diegene die voor je rijdt wel.

Comment

Omdat je op je wagen maximum 2 dimlichten mag hebben, kan je je mistlichten niet beschouwen als dimlichten.
                                das een goei argument !

Comment

Die vraag moet je aan MB en aan de wetgever stellen.
                                  toch blijft het frappant dat zij toelating (?) hebben

ik wil daar meer over weten

Comment

voor zover ik kan lezen zouden de oranje knipperverlichting bij de 5-serie verboden zijn

Comment

• valt't op dat we van een simpel "wat doen jullie?" topic afgedreven zijn naar een topic waarin mensen hun mening maar al te graag voeren, en hun ergernissen als reden gebruiken om mensen die het anders doen dan hen, eigenlijk met de vinger te wijzen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                        Met dimlichten rijden is niet toegestaan. Eigenlijk heten ze STANDlichten en dienen om de auto zichtbaar te maken als deze geparkeerd staat op een onverlichte straat...

Ahem....

Grootlichten zijn wat ze in de volksmond je "faren" durven noemen...
                                        Dimlichten zijn je "gewone lichten", het woord "dimmen" zou trouwens duidelijk moeten maken dat je deze gebruikt voor "normaal" rijden. Het zijn juist die die je MOET aanhebben als er verkeer in de buurt is.

Standlichten zijn de zwakkere lichten inderdaad, die je gebruikt om ergens geparkeerd te staan. (als je richtingaanwijzer eraan gekoppeld is tenminste, want niet elke auto heeft dit)

Mistlichten zegt ook waar ze voor zijn, gebruik ze dan ook in de mist zou ik zeggen (voor degene die het supercool vinden van met de stand- en mistlichtjes aan te rijden). Kan trouwens duur worden als je de politie tegenkomt zo.

Los daarvan, back on topic: als er een sensor instaat laat ik het aan de sensor over, in het geval dat ik met de Tuscan op de baan ben, rij ik meestal met lichten aan als het een donkere dag is. Gewoon omdat de Tuscan zo laag is (komt net tot aan de spiegel van een "normale" auto) en de meeste mensen niet goed kunnen inschatten wat de afstand tot hun wagen is daardoor.
                                        Last edited by ; 29/01/2007, 08:20.

Comment

wanneer is een lamp een dimlicht en wanneer is een lamp een mistlicht

waar ligt dat bepaald ?

In het beeld dat je lamp verspreidt...

Dimlichten geven een bepaald patroon weer (je kent het wel die ___/____/ -tekening op de muur), mistlampen ook. Die laatste schijnen een pak breder, en zitten meestal onderaan de wagen. Simpelweg omdat ze ontworpen zijn om ONDER de mist door te schijnen als die er is. Daarbuiten is het gebruik van een mistlamp bij wet verboden.

De nieuwe Ford Galaxy leidt daarbij dan weer serieus tot verwarring... Collega van mij had net drie dagen zijn nieuwe bak, en krijgt een boete omdat hij met zijn lichten aanreed... Logisch als je die zo ziet, ze hebben de standlichten op de plaats van de mistlampen gezet bij Ford...
                                          Last edited by ; 29/01/2007, 08:11.

Comment

Working...
                                          X