Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichten aan of uit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    'k ben een voorstander voor een algemen verplichting tot steeds met lichten aan rijden. Nu dus ook aan.

Ik niet,dit heet lichtvervuiling.
    Nora!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
      Idd, 'k denk dan altijd dat 't weer een vrouw is (n/o) die niet doorheeft dat die knop hélemaal om moet om licht te hebben. Mijn ma heb ik 't vroeger al een paar keer zo zien doen; nu gelukkig niet meer, maar ze heeft nog altijd niet door als er één van de dimlichten kapot is.
      Ik vind de 'slappe' (kleine) lichten veel mooier om te zien...

2006-2010 '97 VW Golf III TDI
      2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
      2012-...
      '07 BMW 118d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mercedeske Bekijk Berichten
        Wat ik doe is toch ook legaal?

Ik bedoel de lichtjes het dichtst tegen de grill he... Niets van mistlichten of dergelijke...
        Met dimlichten rijden is niet toegestaan. Eigenlijk heten ze STANDlichten en dienen om de auto zichtbaar te maken als deze geparkeerd staat op een onverlichte straat...
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Ik vind het nogal onrustwekkend dat er zoveel met de lichten aan rondrijden overdag bij helder weer. Zelf rijd ik alleen als het regent( niet altijd) en bij donker weer met de lichten aan. Na zonsondergang uiteraard altijd.

Ik ben nogal motor gezind, en op termijn zou er hier wel eentje mogen komen pronken naast mijn jongste broer's kawa, en m'n pa's honda. En ik vind het daarom jammer dat er zoveel mensen met lichten aanrijden( alhoewel op dit forum blijkbaar meer dan ik in het dagelijkse verkeer tegenkom). Overdag zie je een moto met lichten aan veel gemakkelijker dan zonder, en vanaf ik dus een tegenkom heb ik hem vrij snel opgemerkt dankzij de lichten. Als daarentegen iedereen met lichten aan gaat beginnen rijden, verliezen de moto's hun voordeel om met lichten aan te rijden. Ik begrijp motard's echt zeer goed als ze niet zo gezind zouden zijn moest er op termijn verplichting komen om met dimlichten overdag rond te bollen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autofreak Bekijk Berichten
            Ik vind het nogal onrustwekkend dat er zoveel met de lichten aan rondrijden overdag bij helder weer. Zelf rijd ik alleen als het regent( niet altijd) en bij donker weer met de lichten aan. Na zonsondergang uiteraard altijd.

Ik ben nogal motor gezind, en op termijn zou er hier wel eentje mogen komen pronken naast mijn jongste broer's kawa, en m'n pa's honda. En ik vind het daarom jammer dat er zoveel mensen met lichten aanrijden( alhoewel op dit forum blijkbaar meer dan ik in het dagelijkse verkeer tegenkom). Overdag zie je een moto met lichten aan veel gemakkelijker dan zonder, en vanaf ik dus een tegenkom heb ik hem vrij snel opgemerkt dankzij de lichten. Als daarentegen iedereen met lichten aan gaat beginnen rijden, verliezen de moto's hun voordeel om met lichten aan te rijden. Ik begrijp motard's echt zeer goed als ze niet zo gezind zouden zijn moest er op termijn verplichting komen om met dimlichten overdag rond te bollen...
            Ik ben motard (ale bijna nie meer maar toch) en vind dit een stom argument.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
              Ik ben motard (ale bijna nie meer maar toch) en vind dit een stom argument.
              verklaar uzelf...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                verklaar uzelf...
                Waarom zou je en motor minder goed zien dan? Je ziet gewoon alles beter. In landen waar dat zowiezo verplicht is gebeuren toch ook niet meer ongevallen dan elders?

NU gebeuren er ook veel ongevallen met een moto omdat autochauffeurs deze niet gezien hadden, licht of niet. Als motard moet je er altijd van uit gaan dat ze je net gezien hebben en dubbel zo defensief rijden.

Comment

De lichtsensor doet dat voor mij en die doet dat goed, want enkel als't klaarlichte dag is of licht bewolkt dan doet em ze niet aan. Maar heel zelden (bij lichte mist of regen + veel zon) moet ik ze nog zelf ontsteken.
                  The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                    Waarom zou je en motor minder goed zien dan? Je ziet gewoon alles beter. In landen waar dat zowiezo verplicht is gebeuren toch ook niet meer ongevallen dan elders?
                    Dat kun je ook niet zomaar vergelijken, aangezien ongevallen van een heleboel factoren afhangen (weginfrastructuur, densiteit, mentaliteit, etc) dat je landen onderling moeilijk kunt vergelijken.

Ik blijf bij mijn standpunt dat als autorijden met dimlichten aan verplicht wordt, motorijders bij klaarlichte dag het voordeel dat zij hebben doordat enkel zij met dimlichten aan rijden, kwijtspelen.

Je kent mijn voorbeeld zeker nog met het terugvinden van vrouw/vriendin in een grote massa aan de hand van een contrastrerende pul?
                    The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                      Dat kun je ook niet zomaar vergelijken, aangezien ongevallen van een heleboel factoren afhangen (weginfrastructuur, densiteit, mentaliteit, etc) dat je landen onderling moeilijk kunt vergelijken.

Ik blijf bij mijn standpunt dat als autorijden met dimlichten aan verplicht wordt, motorijders bij klaarlichte dag het voordeel dat zij hebben doordat enkel zij met dimlichten aan rijden, kwijtspelen.

Je kent mijn voorbeeld zeker nog met het terugvinden van vrouw/vriendin in een grote massa aan de hand van een contrastrerende pul?
                      Ok, dan haal je die vrouw er niet meer uit maar je herkent ze nog wel als persoon in de massa.

Comment

Staan eigelijk met mist altijd op.
                        En de onze heeft lichtsensor,dus eigelijk wordt het een gewoonte...
                        2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit Bekijk Berichten
                          Ik heb me al vaak het nut afgevraagd van die mistlampen, omdat ze mij echt niet veel helpen bij gewone situaties,misschien ietsje in de mist ja, maar bij gewoon donker weer, of avond lichten ze me niet veel bij tenzij in de breedte.
                          Vind ik ook.

Als ze nu nog in de bumper onderaan zitten heb je er nog iets aan. Bij m'n Golf zitten in de koplampen mee verwerkt... je merkt amper verschil bij aan of uit

Comment

Ik doe ze enkel aan als het slecht weer is (mist, sneeuw, harde regen, ... )

Comment

Trek ik me eigenlijk weinig van aan door de automatische lichten, maar waar ik me persoonlijk aan erger zijn degene die hun mistlichten vooraan onnodig aan hebben. Dit vinden de mannen "sjiek" en "stoer".
                              Ze moesten hier veel harder tegen optreden.
                              Sintruin till I die

Comment

ik kom nooit aan de hendel van mijn lichten.
                                Die gaan toch uit als ik mijn contact afzet. En gaan terug op als ik de auto start.
                                En ik vind het veel beter om met de lichten aan te rijden.

Trouwens, bij brommers en scooters klasse A en B ben je VERPLICHT de hele tijd met je lichten aan te rijden. Ik heb dit denkik als gewoonte overgenomen.
                                In het donker rij ik ook vaak met mijn voorste mistlichten op, als er weinig verkeer is.
                                Vaak zie je meer van de zijkant, en beter of er ander verkeer is, of eventueel fietsers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemus Jaguar Bekijk Berichten
                                  ik kom nooit aan de hendel van mijn lichten.
                                  Die gaan toch uit als ik mijn contact afzet. En gaan terug op als ik de auto start.
                                  .
                                  Mij is nochtans altijd verteld dat het niet goed is om met je lichten aan te starten. Zou slecht zijn voor de batterij dacht ik. Ik weet er het fijne niet van, maar ik doe het in elk geval nooit...

Comment

Hangt af van de omstandigheden. Met zo'n weer meestal men standlichten.

Comment

mja, de wagen doet dat automatisch. Van zodra ik mijn conttact omdraai springen mijn lichten aan.
                                      En in principe kan een goede batterij dat gemakkelijk aan.

Comment

Ik vertrouw die lichtsensoren niet. Zet ze altijd manueel aan, zelfs al heb ik dat.

't moet maar eens niet werken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk Berichten
                                          Ik vertrouw die lichtsensoren niet. Zet ze altijd manueel aan, zelfs al heb ik dat.

't moet maar eens niet werken.
                                          Ik zet m'n lichten ook 't liefst zelf aan...
                                          Ik zou bijgevolg ook niet snel de optie Lichtsensor kiezen, tenzij 'ie te combineren moet met de regensensor...

Comment

Working...
                                          X