Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• vraagske aan de winterbanden kenners...

Ik heb nu 4 velgen met winterbanden maar 2 banden zijn aan vervanging toe.
    Om goed te zijn moet ik zeker opnieuw 2 dezelfde winterbanden bestellen
    of is dat niet echt nodig?

Dit zijn mn velgen en banden. ( http://www.kapaza.be/detail/14232123/ )
    Staan al een tijdje te koop maar geen reactie en aangezien ik ze heb en er slechts 2
    banden vervangen moeten worden en de huidige weersomstandigheden lijkt het me beter ze zelf te gebruiken...

mvg.Ruben

Comment

• Goh ja, maar het zal toch pas voor volgend jaar zijn hoor. Tegen dan zien we wel weer.
      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fox Bekijk Berichten
        vraagske aan de winterbanden kenners...

Ik heb nu 4 velgen met winterbanden maar 2 banden zijn aan vervanging toe.
        Om goed te zijn moet ik zeker opnieuw 2 dezelfde winterbanden bestellen
        of is dat niet echt nodig?

Dit zijn mn velgen en banden. ( http://www.kapaza.be/detail/14232123/ )
        Staan al een tijdje te koop maar geen reactie en aangezien ik ze heb en er slechts 2
        banden vervangen moeten worden en de huidige weersomstandigheden lijkt het me beter ze zelf te gebruiken...

mvg.Ruben

Zeker vervangen ja
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Vandaag met zomerbanden met 5 en 2mm profiel op een RWD met ESP rondgereden door de sneeuw bij -10°, dit geeft geen enkel probleem als je je aanpast aan de omstandigheden.
          Het enige wat wel een serieus nadeel kan zijn tov winterbanden is de remweg denk ik.

Maar voor die 10.000km per jaar is het in mijn ogen niet echt de moeite dat die kar winterbanden krijgt...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
            Vandaag met zomerbanden met 5 en 2mm profiel op een RWD met ESP rondgereden door de sneeuw bij -10°, dit geeft geen enkel probleem als je je aanpast aan de omstandigheden.
            Het enige wat wel een serieus nadeel kan zijn tov winterbanden is de remweg denk ik.

Maar voor die 10.000km per jaar is het in mijn ogen niet echt de moeite dat die kar winterbanden krijgt...
            Denk je?

Ik vind dat eigenlijk een raar excuse, "Ik doe te weinig km's voor winterbanden". Alsof het dan minder glad is.
            Nuj, ik moet niet praten want ik heb er zelf geen, maar volgend jaar zeker!
            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• vandaag ook continental winterbanden op de passat gelegd.
              moet zeggen dat ik heel aangenaam verrast ben dat ik zelfs ver de enige deze morgen met mijn gewone banden de lichte helling in de straat zonder patineren of iets meer heb bereikt.
              esp niet uitgezet, wel dsg minimum in 2e of 3e versnelling en ik was weg
              4 rings driver

Comment

• mijn potenza's hebben dat weer goed gedaan vandaag

Comment

• Ik voel me veel veiliger op mijn zomerbanden met goed profiel dan menig BMW- of Mercedesrijder met winterbanden die hun wagen in de sneeuw en op het ijs door de achterwielaandrijving niet in bedwang kunnen houden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                    Ik voel me veel veiliger op mijn zomerbanden met goed profiel dan menig BMW- of Mercedesrijder met winterbanden die hun wagen in de sneeuw en op het ijs door de achterwielaandrijving niet in bedwang kunnen houden.
                    Dat is omdat het te leuk is!

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                    Denk je?

Ik vind dat eigenlijk een raar excuse, "Ik doe te weinig km's voor winterbanden". Alsof het dan minder glad is.
                    Nuj, ik moet niet praten want ik heb er zelf geen, maar volgend jaar zeker!
                    Ja oké, 'k ben er vrij zeker van
                    Gewicht maakt ook wel veel uit precies, de Xsara (+-1100kg) staat nu veel makkelijker stil dan de E (+-1700kg) met dezelfde banden (alleen smaller ) en heeft ook minder snel last van onderstuur (en geen overstuur ).

Maar dan nog vind ik het persoonlijk verspilling voor die 10.000km, dat is pakweg 3000-4000km in de winter dat die winterbanden gebruikt worden, na 5 jaar ofzo zijn ze hun beste eigenschappen al kwijt en hebben ze nog altijd veel profiel terwijl ze niets meer waard zijn... (als je tenminste de geruchten gelooft)
                    Gewoon veel meer anticiperen en voorzichtiger zijn nu helpt al veel en het ESP doet ook énorm goed zijn werk.
                    Alleen blijft het een feit dat je er niet meer grip mee krijgt met remmen

Comment

Ik voel me veel veiliger op mijn zomerbanden met goed profiel dan menig BMW- of Mercedesrijder met winterbanden die hun wagen in de sneeuw en op het ijs door de achterwielaandrijving niet in bedwang kunnen houden.
                      bij dezelfde rijstijl ben jij een gevaar op de weg,niet die BMW of Mercedesrijders.......ooit komt de tijd dat ze zoals in Duitsland winterbanden verplichten of denk je dat die maatregel genomen is zonder gefundeerde argumenten ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door porsche rs Bekijk Berichten
                        bij dezelfde rijstijl ben jij een gevaar op de weg,niet die BMW of Mercedesrijders.......ooit komt de tijd dat ze zoals in Duitsland winterbanden verplichten of denk je dat die maatregel genomen is zonder gefundeerde argumenten ?

Als een BMW of Mercedes op een helling voor je rijdt op de sneeuw en die begint oncontroleerbaar te schuiven en die geraakt niet boven , daar waar je zelf met gemak omhoog rijdt met een voorwielaangedreven wagen met zomerbanden, wie is er dan onveilig bezig ?

Heel dat winterbanden gedoe is pure afzetterij en 1 grote commerce.
                        Rij normaal, dan heb je die niet nodig.

Comment

Als een BMW of Mercedes op een helling voor je rijdt op de sneeuw en die begint oncontroleerbaar te schuiven en die geraakt niet boven , daar waar je zelf met gemak omhoog rijdt met een voorwielaangedreven wagen met zomerbanden, wie is er dan onveilig bezig ?

Heel dat winterbanden gedoe is pure afzetterij en 1 grote commerce.
                          Rij normaal, dan heb je die niet nodig.
                          Kan me moeilijk inbeelden dan een bmw of mercedes met winterbanden van een helling begint te schuiven en jij met je voorwielaangedreven wagen met zomerbanden met gemak omhoog rijdt.
                          En wat denk je dan van de remafstand waar genoeg wetenschappelijk materiaal voorhanden is....of is het misschien veilig met zomerbanden X aantal meters verder tot stilstand te komen en onder je remweg wat mee te nemen ?
                          Het is gewoon een feit dat in de huidige weersomstandigheden winterbanden veiliger zijn en je kan dat nu een commerce vinden of niet....doe de test zou ik zeggen.
                          Ik wou ook jaren geen winterbanden,tot ik het aan de lijve mocht ondervinden.

Comment

En wat denk je dan van de remafstand waar genoeg wetenschappelijk materiaal voorhanden is....
                            dan zou je moeten weten dat de remweg bij droog wegdek onder alle temperaturen voor goede zomerbanden korter is dan voor winterbanden
                            net zoals voor niet aangevroren nat wegdek

en voor aangevroren nat wegdek ben je met winterbanden evengoed niks

laat iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij nodig heeft

Comment

Kan me moeilijk inbeelden dan een bmw of mercedes met winterbanden van een helling begint te schuiven en jij met je voorwielaangedreven wagen met zomerbanden met gemak omhoog rijdt.
                              .
                              Daar doen winterbanden nauwelijks iets aan, die schuiven daar ook mee.
                              Winterbanden zijn geen spijkerbanden of sneeuwkettingen.
                              Wat die remafstand betreft : zie vorige post.

Comment

Daar doen winterbanden nauwelijks iets aan, die schuiven daar ook mee.
                                Winterbanden zijn geen spijkerbanden of sneeuwkettingen.
                                Wat die remafstand betreft : zie vorige post.
                                Mja, je kan niet tegenspreken dat winterbanden doeltreffender functioneren eh. Desalniettemin heb ik er dit jaar ook geen laten steken. 1) Ik ben te lui om m'n sets te wisselen (ten andere, moet ik ook nog winterbanden leggen op het andere setje), 2) De ervaring zegt me dat je sneller kan rijden met winterbanden, maar dat brengt ook een zekere frustratie met zich mee... als je tegen 30 per uur in de rijdende file aanschuift. Voor het ogenblik, heb ik geen problemen met de zomerbanden, wel integendeel, daarnet zette de Politie zelfs de achtervolging op me in, ik reed "te snel" (ik trok inderdaad flink door, 0 tot 50 per uur, de tractie eens testen... maar dat was blijkbaar not done). Bon, nog altijd geen winterbanden dus...

Comment

• Even mijn "overtuiging" uit een andere topic posten..

Voor veelrijders zijn winterbanden (in ECHTE winters) ABSOLUUT een must, en daar ben ik van overtuigd...
                                  Maar, als we zoals in belgie de laatste jaren het geval is, zo maar is 1 weekje een prik krijgen en het Kwik effectief onder de 5 graden zakt...
                                  dan laat ik liever men wagen een week staan...(heb de wagen niet perse nodig om te werken)
                                  Dat spaart mij enorm veel geld uit, en die momenten dat het niet wintert in belgie (98% van de tijd) zit ik ruim veiliger met mijn Ps2tjes...

Dit maar om te zeggen , kijk ook uit welke mensen je winterbanden aanpraat...
                                  niet iedereen heeft ze echt nodig en besparen daar toch dik 700 euro mee...
                                  Deze mensen moeten dan ook wel beseffen dat in periodes als dit, het niet ideaal is om met de wagen te rijden... en hem beter laten staan...
                                  just my 2 cents

btw
                                  ook uit de andere topic
                                  + YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                    niet iedereen heeft ze echt nodig en besparen daar toch dik 700 euro mee...
                                    Deze mensen moeten dan ook wel beseffen dat in periodes als dit, het niet ideaal is om met de wagen te rijden... en hem beter laten staan...
                                    just my 2 cents
                                    Ik kan akkoord gaan dat je zegt dat niet iedereen ze nodig heeft, en in belgië is het meestal niet echt zo erg dat het een must is.

Maar dat je er 700euro mee bespaart door ze niet te kopen vind ik een heel kort door de bocht gaan.
                                    - Je doet 2x zolang (in tijd) met je setje zomerbanden als je in de winter met je setje winterbanden rijd.
                                    De 1ste aankoop is inderdaad even wat geld, maar vanaf dat moment hoef je maar half zo veel bandjes te vernieuwen. Lijkt mij dus zeker niet dat je de hele kostprijs van de winterbanden als besparing moet tellen als je ze niet koopt.
                                    - En als je dan een keertje een klein slippertje met wat blikschade maakt dat met een winterband eventueel niet gebeurd zou zijn dan is het snel terugverdiend

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                      Ik kan akkoord gaan dat je zegt dat niet iedereen ze nodig heeft, en in belgië is het meestal niet echt zo erg dat het een must is.

Maar dat je er 700euro mee bespaart door ze niet te kopen vind ik een heel kort door de bocht gaan.
                                      - Je doet 2x zolang (in tijd) met je setje zomerbanden als je in de winter met je setje winterbanden rijd.
                                      De 1ste aankoop is inderdaad even wat geld, maar vanaf dat moment hoef je maar half zo veel bandjes te vernieuwen. Lijkt mij dus zeker niet dat je de hele kostprijs van de winterbanden als besparing moet tellen als je ze niet koopt.
                                      Banden waar geruime tijd niet mee gereden wordt verminderen ook sterk in kwaliteit. Met rubber moet gerden worden, zoniet degradeert het.
                                      Jouw redenering klopt dus niet.
                                      En waar reken je de kost in van het elk jaar wisselen van die banden ?

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                      - En als je dan een keertje een klein slippertje met wat blikschade maakt dat met een winterband eventueel niet gebeurd zou zijn dan is het snel terugverdiend
                                      Wie zal het zeggen dat je met winterbanden die slipper zou vermeden hebben?
                                      Ik blijf erbij dat als je in ons land met een goede band met voldoende regenkwaliteit rijdt, dat die winterbanden weinig nut hebben.

Comment

En waar reken je de kost in van het elk jaar wisselen van die banden ?
                                        Da's ook de kost niet hé, dat kost mij jaarlijks 18 euro (9 euro per wissel) bij een grote bandencentrale
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Gisteren op de snowmeeting kon je héél duidelijk het verschil zien tussen winterbanden en zomerbanden. Mensen met zomerbanden geraakten met momenten amper van hun plaats, en konden met moeite 40km/h rijden waar bv. gTa met zijn achterwielaangedreven duckie 90-100km/h reed. Tractie, remmen, sturen ... allemaal ging het veel beter met winterbanden, ongeacht RWD,FWD of quattro. Op een bepaald moment was ik Avantus in zijn quattro aan 't volgen, en ging die in de bocht ondersturend de kant in terwijl ik zelf nog niet aan de helft van mijn gripgrens zat in dat bochtje.

Wat dat niet in bedwang houden betreft: het is niet omdat het kontje soms een beetje schudt bij een RWD dat die auto niet in bedwang gehouden wordt he. Het oogt misschien spectaculair, maar een beetje overstuur kan heus geen kwaad. Als jij echter met je FWD op zomerbanden ondersturend rechtdoor schuift in de sneeuw is dat een stuk minder zichtbaar voor een neutrale waarnemer, maar feitelijk veel gevaarlijker want je bent op dat moment niet meer dan een passagier in je eigen auto en het enige wat je kan doen is gas lossen en hopen dat je terug grip krijgt.
                                          AutoMinded.be

Comment

Working...
                                          X