Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tom960 Bekijk Berichten
    Volvo C70 T5 automaat, 4 traps automaat met sport, eco en winterstand. In de sportstand vind ik de automaat soms wat te nerveus, gaat heel snel in kickdown. Al bij al vind ik het best een goede automaat. Misschien dit jaar de olie is een keer laten vervangen.
    Een ecostand, winterstand en sportstand... Allemaal mooi, maar wat als je normaal wil rijden?

    Ik heb geen standen en vind dat eigenlijk niet nodig. Eco zal te vroeg schakelen en loom reageren, sport te agressief en lang in toeren blijven.

    Comment


    • Normaal he

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
        Een cvt haalt meestal het beste rendement uit de motor, volgens de theorie, met soms rare bokkesprongen in het toeren. Maar het is niet omdat hij soms hoge toeren maakt, dat deze motor dan zwaar belast wordt. Die krachten worden in de cvt verdeeld...
        Dat een CVT soms rare sprongen maakt qua toerentallen is mij persoonlijk volledig vreemd ( en ik zit inmiddels aan mijn 2e met deze bak erin ) , mijns inziens doet die CVT op dat vlak net heel erg goed zijn werk, zelfs bij volledig plankgas vliegt die nooit volop in de toeren maar zoekt perfect achter zijn beste toerental/koppelcurve ( enkel wanneer je hem in sportstand zet vliegt ie tot max toerental maar eigenlijk gaat ie geen reet sneller, integendeel …). Je hebt idd misschien minder het gevoel dat je snel gaat maar da’s een beetje bedrieglijk, zo’n bak blijft gewoon trekken tot je op je snelheid bent.
        Ik moet er wel eerlijkheidshalve bijvertellen dat mijn huidige en vorige (ook cvt) aan een 6 cilinder dieselmotor hingen, misschien maakt dit ook wel een verschil in werking.
        De eerste jaren dat Audi die MT bakken maakte waren wel niet echt een groot sucses, de laatste jaren zijn er volgens mij nog maar weinig problemen meer mee, ik ken behoorlijk wat mensen die er eentje rijden en nog nooit problemen gehoord, wel om de 60.000km spoelen en verse olie er in.
        Volgens mij zal die wel op termijn verdwijnen, het is een systeem die vrij beperkt is in max koppel en heden ten dage persen ze ook uit kleinere motoren waarden die de MT niet direct meer aankan , de nieuwe 2l Ultra motoren zijn nu blijkbaar niet meer aan een MT maar aan een S-tronic gekoppeld , da’s waarschijnlijk puur omdat het koppel van de motor te hoog geworden is…

        Comment


        • De zwaardere motor doet zeker veel, en waarschijnlijk hoe duurder het merk, hoe beter electronisch die bokkesprongen geregeld worden.
          Ik denk dat een cvt best tot zen recht gaat komen bij hogere vermogens, maar dat doet er niets af van het feit dat deze bij kleinere motoren een interessant alternatief kan zijn...

          Comment


          • Er zijn te veel mensen die iets van een cvt verwachten waarvoor ze eigenlijk niet bedoeld is. Conceptueel is het een pareltje van techniek, dat ervoor zorgt dat de kracht van de motor efficient benut wordt.
            Zo kan je bv bij het optrekken een bepaalde toerental aanhouden en de acceleratie volledig overlaten aan de cvt. Vroem-vroem is met een cvt eigenlijk tegen zijn natuur, ik heb nooit begrepen dat Audi een zuiver artificieel modus met verzetten heeft bijgevoegd om de fanaten van een gewone bak te zussen. Het is wel zo dat niet iedereen een dergelijke transmissie op prijs stelt, dan hoeft er maar alleen voor een model met gerobotiseerde bak te kiezen.
            Last edited by guyugy; 15/09/2014, 16:38.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Een ecostand, winterstand en sportstand... Allemaal mooi, maar wat als je normaal wil rijden?

              Ik heb geen standen en vind dat eigenlijk niet nodig. Eco zal te vroeg schakelen en loom reageren, sport te agressief en lang in toeren blijven.
              Dat loom schakelen in de ecostand kan ik niet echt bevestigen. Hij zal wel steeds zo snel mogelijk willen schakelen. In de sportstand kan je ook normaal rijden hoor. Als ik sportief rijd zet ik hem in z'n 3.
              '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
              '08 S60 2.4D
              http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
              http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

              Comment


              • De beste automaat waar ik onlangs met gereden heb, als je van een automaat kunt spreken in dit geval, is de BMW i3. Gewoon gas geven en in één vitess optrekken.

                De Fiat 500 Dualogic schakelt niet niet slecht. Als ik semi- automatische schakel, laat ik de gas los, schakel en geef weer gas. Op die manier voelt ge totaal geen schok, of wat dan ook. Als ik dan terug in de Mondeo stap, dan moet ik toch bekennen dat voorlopig ik nog altijd eerst naar een klassieke manuele bak zal pakken vooraleer ik een automaat overweeg (de Fiat is gekocht voor mijn vader die zeer moeilijk met een koppeling kan werken) tenzij het een elektrische auto is of een CVT.

                Al de automaten* waar ik met gereden heb, rijden één voor één prachtig maar zolang ik een manuele bak plezanter vind en verkies, zal ik nooit een automaat kiezen.

                *
                Golf

                Mito

                Fiat 500

                Alfa 4C

                Jaguar F-type

                Amerikaanse Ford Escort (in California)

                Bus van de Lijn (efkes maar om de bus van punt A naar punt B te rijden)

                Elektrische auto's en Citroën elektrisch/diesel hybride.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                  De laatste 7-8 jaar moet ik beroepshalve minstens een 2 a 3 keer per jaar naar ginds, en ik rij daar dan ook nog eens behoorlijk wat km’s met die huurwagens ( dat zijn in 90% van de gevallen 6 cilinder benzinemotoren ) , ik kan enkel vergelijken met m’n eigen ervaring op m’n laatste 2 Audi’s met automaat en ik heb daar toch een heel andere mening over hoor…
                  Maar ik ben wel akkoord dat een iets dikkere motor een automaat veel beter tot zijn recht laat komen, mij zul je dus niet snel nog een 4 cilinder diesel zien kopen.
                  Zoalz je zelf zegt.... huurwagen. Iets waar een amerikaan totaal geen respect voor heeft. Hier wordt el cheapo 89 benzine al dan niet 87 en een automaat die al 50000 km geen onderhoud heeft gehad......

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                    Dat een CVT soms rare sprongen maakt qua toerentallen is mij persoonlijk volledig vreemd ( en ik zit inmiddels aan mijn 2e met deze bak erin ) , mijns inziens doet die CVT op dat vlak net heel erg goed zijn werk, zelfs bij volledig plankgas vliegt die nooit volop in de toeren maar zoekt perfect achter zijn beste toerental/koppelcurve ( enkel wanneer je hem in sportstand zet vliegt ie tot max toerental maar eigenlijk gaat ie geen reet sneller, integendeel …). Je hebt idd misschien minder het gevoel dat je snel gaat maar da’s een beetje bedrieglijk, zo’n bak blijft gewoon trekken tot je op je snelheid bent.
                    Ik moet er wel eerlijkheidshalve bijvertellen dat mijn huidige en vorige (ook cvt) aan een 6 cilinder dieselmotor hingen, misschien maakt dit ook wel een verschil in werking.
                    De eerste jaren dat Audi die MT bakken maakte waren wel niet echt een groot sucses, de laatste jaren zijn er volgens mij nog maar weinig problemen meer mee, ik ken behoorlijk wat mensen die er eentje rijden en nog nooit problemen gehoord, wel om de 60.000km spoelen en verse olie er in.
                    Volgens mij zal die wel op termijn verdwijnen, het is een systeem die vrij beperkt is in max koppel en heden ten dage persen ze ook uit kleinere motoren waarden die de MT niet direct meer aankan , de nieuwe 2l Ultra motoren zijn nu blijkbaar niet meer aan een MT maar aan een S-tronic gekoppeld , da’s waarschijnlijk puur omdat het koppel van de motor te hoog geworden is…
                    Enkele jaren geleden heeft Audi reeds testen gedaan met een MT, V12 diesel met + 700pk
                    De MT bakken kunnen de vermogenswetloop dus best wel volgen, alleen was een dergelijke bak te duur in productie om te commercialiseren.
                    Ik zal het spijtig vinden als ie definitief verdwijnt

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                      Zoalz je zelf zegt.... huurwagen. Iets waar een amerikaan totaal geen respect voor heeft. Hier wordt el cheapo 89 benzine al dan niet 87 en een automaat die al 50000 km geen onderhoud heeft gehad......
                      Ik weet niet of je al in Amerika of Canada veel wagens hebt gehuurd maar in meer dan de helft van de gevallen zijn die wagens zo goed als nieuw ( lees minder dan 5000km ) , een paar jaar terug nog een rondreis gedaan door Canada/Alaska en we kregen een SUV mee met iets meer dan 1000km op de teller, een kleine maand later stonden er bijna 7000 op...
                      Ik denk dat ik in al die jaren dat ik er kom nog nooit een wagen heb meegekregen die meer dan 15.000km had...

                      Comment


                      • Wat ik frappant vind is dat mensen soms verwachten dat je een automaat nooit mag voelen schakelen. Iets of wat serieuze automaat schakelt zachter dan dat diezelfde mensen zelf manueel schakelen
                        __________________________

                        2015 Volvo V60 D2 aut.
                        2003 Volvo S60 2.4 benzine

                        Comment


                        • alweer oor discussie vatbaar.
                          OMHO, een automaat moet zacht schakelen als je rustig optrekt en aan het cruisen bent, maar als je op de gas gaat staan moet die door de versnellingen knallen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                            De zwaardere motor doet zeker veel, en waarschijnlijk hoe duurder het merk, hoe beter electronisch die bokkesprongen geregeld worden.
                            Ik denk dat een cvt best tot zen recht gaat komen bij hogere vermogens, maar dat doet er niets af van het feit dat deze bij kleinere motoren een interessant alternatief kan zijn...
                            Ja, denk eigenlijk dat een CVT ideaal is om elke motor beter te doen presteren, niet alleen de grote. Misschien iets beter aangewezen voor de kleinere motoren, enkel en alleen omdat de meeste CVT's op de markt niet zoveel vermogen/koppel kunnen verwerken. De bokkensprongen zijn typerend voor de combinatie CVT + benzinemotor zonder turbo, iets met weinig koppel alleszins, anders zou de CVT zo niet de hogere toerentallen opzoeken. En als een CVT dan het toerental de hoogte in jaagt, bedenk dan dat die auto gewoon niet sneller kan. Met een handgeschakelde zou je in die omstandigheden (bij de prestaties die je vraagt) ook voluit in de toeren moeten gaan.

                            Een CVT werkt wel goed met een dieselmotor, dan blijft hij heel laag in de toeren en toch ga je snel vooruit... dat maakt een rit net heel comfortabel en geeft het idee van genoeg overschot te hebben. Nu dat laatste is niet waar natuurlijk, dat merk je wanneer rapper wilt rijden dan 'ie kan.

                            Moet toegeven dat ik bedorven ben door de multitronic en er is maar één (enorme) stap vooruit te maken, dat is met een elektrische aandrijving.

                            Comment


                            • Ik lees hier vaak:
                              'automaten komen beter tot hun recht als ze samen gaan met een zwaardere motor'

                              Iemand die aan een leek zoals mezelf kan uitleggen hoe dat komt?
                              2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                              2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                              2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                              2007 BMW E91 318d - 122pk

                              Bekijk
                              dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                              http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                              Comment


                              • Een zware motor vangt de nadelen van een automaat op.

                                Als je al weinig pk/koppel hebt, en je verliest er enkele aan de slip van de koppelomvormer, dan schiet er niet veel beleving meer over.
                                Koppelomvormer is bij traditionele automaat een 'schoepenwiel' aan motorzijde in een oliebad, die de olie doet ronddraaien. Deze ronddraaiende olie doet het schoepenwiel aan aangedreven aszijde meedraaien. Heel simpel uitgelegd.
                                Je begrijpt dat dit minder efficiënt verloopt dan bij een starre verbinding: er zit wat traagheid op. En da's verloren kracht.

                                Daarom dat een automaat met dubbele koppeling en cvt/multitronic ... uitgevonden werd.
                                __________________________

                                2015 Volvo V60 D2 aut.
                                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                Comment


                                • In mijn beleving slorpt mijn automaat 10 pk ongeveer op. Zou dat kunnen? Maar eens op snelheid bijna niets meer.

                                  Comment


                                  • Bij mijn Alhambra tiptronic had ik eerder het gevoel dat hij koppel opslorpt. Lijkt me logisch, omdat je met een klassieke automaat een koppelomvormer hebt. Als je met deze (en de uwe waarschijnlijk) manueel schakelt, vond ik dat stukken minder.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                      Wat ik frappant vind is dat mensen soms verwachten dat je een automaat nooit mag voelen schakelen. Iets of wat serieuze automaat schakelt zachter dan dat diezelfde mensen zelf manueel schakelen
                                      Voila, een waarheid als een koe.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                                        Ik lees hier vaak:
                                        'automaten komen beter tot hun recht als ze samen gaan met een zwaardere motor'

                                        Iemand die aan een leek zoals mezelf kan uitleggen hoe dat komt?
                                        Ik heb nu een 2.4 met klassieke automaat, voordien had ik een 1.6 met schakelrobot (dsg7).

                                        Het is gewoon een andere beleving. Die dsg haalde uit die 1.6 wat er in zat, veel aangenamer dan bij een manuele. Mijn klassieke combinatie die ik nu heb doet het schijnbaar met meer gemak. Je moet ook minder actief rijden bij de klassieke automaat.
                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          In mijn beleving slorpt mijn automaat 10 pk ongeveer op. Zou dat kunnen? Maar eens op snelheid bijna niets meer.
                                          Sterk afhankelijk van wat voor auto en wat voor automaat en waarvoor die dingen ontworpen zijn. Een automaat die ontworpen is voor zwaar werk zal minstens het dubbele nodig hebben.
                                          Powered by Detroit Diesel.

                                          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X