Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Zo een multitronic in combinatie met een vijf of zescilinder zou ik ook nog wel eens willen hebben. Hopelijk zijn die binnen mijn budget op het moment dat de Volvo het opgeeft.
    De mijne is binnen een jaar of 3 beschikbaar, in hopelijk uitmuntende staat

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
    In deze vergelijking 2.0 handgeschakeld versus multitronic wel.
    Bij de 3.0 is het omgekeerde waar, zoals je hier kan zien.
    Voor de verklaring ga ik passen.
    Kan ik idd ook niet verklaren... los daarvan moet als je puur mechanisch een MT bak bekijkt de interne wrijving en slijtage ontegensprekelijk groter zijn dan die van de huidige moderne S-tronic en consoorten. Vandaar dat deze MT er wel degelijk zal uitgaan op termijn...

Comment

• De voorbije weken enkele (test)ritten gemaakt met een voertuig met automaat: een mercedes C300 dieselhybride, een 318dA (vervangwagen), een 420dA en een Audi e-tron. Die zijn me allemaal erg goed meegevallen (mijn voorkeur gaat wel uit naar de 8-traps in de BMW). De 420dA was eentje met gereduceerd vermogen, en ik had niet het gevoel dat die onder moest doen voor mijn handgeschakelde 520d. Ook de C300 en de e-tron hadden vermogen en koppel te over (electromotor), vond deze wagens allemaal goed doenbaar met automaat.
      Terwijl ik eerst absoluut een automaat wou vermijden, ben ik er nu bijna zeker van een automatische versnellingsbak aan te vinken voor de volgende auto.
      Ik sta niet zo vaak in de file, maar de zware ontkoppelingspedaal honderden keer induwen weegt toch op mijn knie. Met het geld van de automaat zou ik voor mijn auto nog wat extra gadgets kunnen kiezen (LED-lichten en surround view), maar die heb ik eigenlijk niet nodig... En 't gebruiksgemak (ik doe 40 000 km per jaar) is toch een echt pluspunt
      BMW 420dA : >>>

Comment

• Rij nu bijna een jaar met de Powershift van Volvo(/Ford) en ben daar toch heel tevreden van. Ik rij af en toe sportief en dan valt de vertraging (terugschakelen ... nog eens terugschakelen) wel op bij induwen van het gaspedaal, maar voor te cruizen is dat echt zalig. Bovendien kan ik nog manueel schakelen en dan kan je er echt wel sportief mee rijden.

Ik rij niet veel km (max 20.000) maar alleszins nooit meer manuele voor mij.

Comment

• Hoi,

Zoals aangeven in mijn ander topic, ben ik ook, na lange tegenstand aan 't zwichten voor het automaat rijden.
          Ik reed namelijk de laatste maanden, jaar zowieso reeds tamelijk schakellui met mijn handgeschakelde auto's, met als gevolg regelmatig te hoge versnelling>trage acceleratie of andersom te lage versnelling>veel toeren(lawaai).

Enige waar ik nog mee worstel, is het feit dat je in de meeste de motor hoort, wat op zich niet stoort(ik hoor namelijk graag wat motor spinnen, ja, zelfs de diesels, zeker de zwaardere exemplaren). Het geluid op zich stoort mij dus nog niet zo het is vooral de combinatie dat ik dan de neiging voel zelf te gaan schakelen.
          Vermoedelijk went het wel.

Het jonge, zotte rijden verdwijnt langzaam maar zeker, de verkeersomstandigheden zijn er ook niet meer geschikt voor. + de automaten van de laatste 10-15 jaar zijn beter geworden dan de automaten waar ik als jongeling eens mee reed.(golf 1 automaat, opel kadett E benzine automaat(zeldzaam)

Ik heb recent met 2 Grand Cherokees 2.7 crdi gereden, een Santa Fe 2.2 crdi, een opel Antara 2.0cdti, kia Sportage 2.0crdi, Ssangyong Kyron 2.0xdi en Ssangyong Rexton 2.7d, allemaal automaten en het bevalt mij uitstekend.
          Ze rijden eigenlijk heerlijk maar de Grand Cherokee heeft geen manuele(+/-) shift mode. De anderen hebben dat wel maar hoe zit dat dan ?
          ik geef een vb waar ik zomaar eens zou kunnen mee te maken hebben.
          ... je zit in een bergop (of je wil onverwacht wat vlotter inhalen) maar de automaat zit in een te hoge versnelling >> trage accel icm veel lawaai.
          Kan je dan tijdens het rijden de pook in de +/- stand zetten en zelf schakelen om na de acceleratie weer in D te plaatsen, ik had begrepen van wel.
          Bij andere, vooral amerikaanse automaten heb je enkel die 1,2,3 stand maar die kan je toch niet tijdens het rijden omschakelen van D naar 1,2,3 ofwel.

Just my 2cents.

Mvg,
          Geert

Comment

• Gas geven en die automaat schakelt zelf wel terug hoor.

Comment

• Het betreft hier een Tucson maar het is het schakel'probleem' op 3.12" dat ik zo'n beetje bedoel. effe doorgaan naar 3min12sec.
              Het lijkt wel of de automaat blijft hangen of niet goed weet wat te doen. bij de meeste automaten kan je dan naar +/- gaan en heel effe zelf schakelen maar bij andere, zoals de Cherokee heb je die mogelijkheid dus niet, vermoed ik. Het zijn misschien banale voorbeeldjes of -puntjes maar toch.

Mvg,
              Geert

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vauxhall Bekijk Berichten
                Het betreft hier een Tucson maar het is het schakel'probleem' op 3.12" dat ik zo'n beetje bedoel. effe doorgaan naar 3min12sec.
                Het lijkt wel of de automaat blijft hangen of niet goed weet wat te doen. bij de meeste automaten kan je dan naar +/- gaan en heel effe zelf schakelen maar bij andere, zoals de Cherokee heb je die mogelijkheid dus niet, vermoed ik. Het zijn misschien banale voorbeeldjes of -puntjes maar toch.

Mvg,
                Geert
                Ik heb met mijn automaat met +- enkel in de bergen geschakeld bij een gladde bergpas. Nu met mijn klassieke bak kan ik naar 4 -3 - 2 gaan om de versnelling te blokkeren. Dit ga ik vermoedelijk nooit gebruiken, in het verleden deed ik dat al eens met dergelijke automaten als er een zware sleep achter hing in heuvelachtig gebied. Eigenlijk in dagdagelijkse dingen stuur je een automaat met je gaspedaal. Zeker bij de moderne bakken met 6-7-8 versnellingen vraagt dat wat meer gewenning, omdat een paar mm meer of minder gas 1 of 2 versnellingen terug betekent. Maar eens je dat doorhebt ben je vlotter dan met een manuele in dagelijkse omstandigheden omdat je minder handelingen moet doen.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Ik rij nu al een tijdje met een BMW met een ZF sportautomaat. Ik ben daar zeer over te spreken, echt een fantastische automaat is dat.

Comment

• Ik moet toch wel opmerken dat de ZF soms wel eens een klein wipje kan geven. Zeker als hij koud heeft. Het valt me op dat hoe rustiger je rijdt (en dus hoe vroeger hij opschakelt) hoe meer je voelt dat hij schakelt. Als je "gewoon" rijdt, voel je vaak gewoon niets. Voor de rest een super automaat die doet wat ik wil.

De DSG 6 in vrouw haar octavia schakelt bijna naadloos. Deze doet soms echt niet wat ik wil. Op zich een prima automaat. Nog nooit een DSG getest in een performance VAG dus ik kan niet echt vergelijken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                      Dat is enkele koppeling zeker?
                      Ik persoonlijk zou er nu geen probleem mee hebben, maar kan me inbeelden dat dit soms storend werkt bij bv druk verkeer...
                      Sinds de automaat in januari in de soep is gedraaid en er een gereviseerde versnellingskast in ligt, is het een plezier om mee te bollen. Voelt hem zo goed als niet meer schakelen, staat stil aan de rode lichten zonder op de rem te staan.
                      En bolt op de autosnelweg nu zonder problemen 120 km/u.
                      Had beter veel vroeger in de pattattenpuree gelopen ......

Is vermoed ik een enkele koppeling.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Ik moet toch wel opmerken dat de ZF soms wel eens een klein wipje kan geven. Zeker als hij koud heeft. Het valt me op dat hoe rustiger je rijdt (en dus hoe vroeger hij opschakelt) hoe meer je voelt dat hij schakelt. Als je "gewoon" rijdt, voel je vaak gewoon niets. Voor de rest een super automaat die doet wat ik wil.
                        Inderdaad, als hij koud staat dan schakelt hij wat stroever maar dat is geheel normaal want dat heb je ook bij veel handgeschakelde bakken en andere automaten.

Comment

• Ook ZF 8-traps sportautomaat. Ik vind 'm zalig, moet geen handgeschakelde meer hebben.

Comment

• TH350, 3 bak van gm. met de juiste onderdelen zowel snel als comfy. Wie heeft er meer versnellingen nodig als je koppel hebt?
                            Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                            www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• das waar, de 3-bak van ons moeder haar golfke toen ik 18 was met een dikke 1800
                              deed het perfect

Comment

• Ik rijd zelf met de ZF-8 traps automaat van BMW en dit bevalt me enorm! Zeer goede automaat! Mijn vader heeft sinds 2 dagen een nieuwe Audi A6 met S-tronic, daar heb ik een heel klein toertje mee gedaan gisteren, en dat was (ondanks korte ervaring) ook dik inorde!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                  Ik moet toch wel opmerken dat de ZF soms wel eens een klein wipje kan geven. Zeker als hij koud heeft. Het valt me op dat hoe rustiger je rijdt (en dus hoe vroeger hij opschakelt) hoe meer je voelt dat hij schakelt. Als je "gewoon" rijdt, voel je vaak gewoon niets. Voor de rest een super automaat die doet wat ik wil.
                                  en.
                                  Als hij koud staat voel je dat inderdaad iets meer... Ik zet hem altijd in eco pro als ik vertrek dan heb je dit vele minder.. Dan gaat hij bij 1800 toeren al direct terug naar 1200 of iets in die buurt...

Bij een kick down vind ik de ZF wel subliem, al helpt een hogere versnelling wel.

Je kan ik je 8 80 km/u rijden bij een kick down gaat die toch terug naar zijn 3 vermoed ik?

De enige andere ervaring met een automaat was met de auto Honda Civic van mijn grootvader ( 3 of 4 versnellingen )

Als je dan zo 100 reed wisselde die constant tussen zijn 3 en 4... Geweldig was dat

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                  previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                  current : BMW 330D F30

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten

Je kan ik je 8 80 km/u rijden bij een kick down gaat die toch terug naar zijn 3 vermoed ik?

Sent from my iPhone using Tapatalk
                                    Ik denk dat je dit een beetje te rooskleurig inschat. Of het moest misschien met een 550i of M zijn.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                      Ik denk dat je dit een beetje te rooskleurig inschat. Of het moest misschien met een 550i of M zijn.
                                      In welke zin ? Zie niet in wat de motor daarmee te maken heeft...
                                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                      current : BMW 330D F30

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                        In welke zin ? Zie niet in wat de motor daarmee te maken heeft...
                                        Volgens mij altijd gelinkt aan motortype. Of denk je dat een .20 bij 80 even terug schakelt naar een 3 versnelling? Mocht hij het al kunnen gaat ie zich niet echt kiplekker vinden.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                          Volgens mij altijd gelinkt aan motortype. Of denk je dat een .20 bij 80 even terug schakelt naar een 3 versnelling? Mocht hij het al kunnen gaat ie zich niet echt kiplekker vinden.
                                          Ik zit met de dsg7 102pk in een caddy(1750kg). Als ik 70bol staat hij in 7de. Geef ik dan kickdown, gaat deze ook naar 3de, om 10kmu later naar 4de te gaan.
                                          Ik denk zelfs, als ik de youtube filmpjes bekijk, dat het eerder de lichtere motorisaties zijn die sneller terugschakelen om het mindere vermogen te compenseren.

Comment

Working...
                                          X