Oorspronkelijk geplaatst door benji0973
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk BerichtenIk lees hier aan 70 km/u in 7e versnelling ???? Ken niet veel van techniek maar heb toch sterk mijn twijfels of dat goed is voor de motor. Vroeger met de DSG6 schakelde hij pas naar z'n 6e aan 80 km/u en ge moest dan nog heel rustig rijden.
De movano waar ik nu mee rondbol is een 6 versnelling en hij gaat pas naar z'n 6e aan 110.
Aan de 90 schakelt hij zelfs terug naar 5e.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk BerichtenTH350, 3 bak van gm.met de juiste onderdelen zowel snel als comfy. Wie heeft er meer versnellingen nodig als je koppel hebt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenMet een manuele bol ik aan 70 ook in de hoogste versnelling, voor de motor is dat geen probleem. Koppeling is een ander verhaal denk ik
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtendat mag je mij eens uitleggen'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Hier in het efficiency programma, 70 in 8ste.
In E, D of S (maakt niet uit dus) 124 in 8ste tegen +/- 1580 toeren...
Daarstraks toch even geprobeerd, tiptronic gebruikt zijn 8ste niet tegen 70, kick down, schakelt ie terug naar derde, vervolgens kan het feest beginnen...
Met mijn vorige, uitgerust met een S-tronic, was het bij 124 net geen 1800 toeren.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Bij rustig rijden gaat de mijne tussen 85 en 90 naar zesde. ik denk dat hij doorgaans rond de 2300 toeren schakelt bij rustig rijden. Lastig en positief tegelijk: bergaf schakelt hij later om de motorrem te gebruiken. Of schakelt hij terug. Heel positief. Enkel als ik hier met koude motor wegrij moet ik dadelijk een helling van 2 km naar beneden en dan blijft hij rond de 2600 toeren om af te remmen op motor. Maar dan staat hij nog koud en heb ik liever dat hij schakelt. En het schakelmoment ligt juist op iets te snel naar beneden. Dus geef ik even toch wat gas bij, schakelt hij naar een hogere versnelling en dan laat ik hem bollen. In andere omstandigheden wel echt doeltreffend want soms moet je beetje gas bijgeven op bergaf. Dat maakt hem makkelijker te handteren in plaats van altijd de rem op te moeten. Vind het een goede ouderwetse boite.. (ja ouderwets en goed kunnen samengaan lol)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk BerichtenIk lees hier aan 70 km/u in 7e versnelling ???? Ken niet veel van techniek maar heb toch sterk mijn twijfels of dat goed is voor de motor. Vroeger met de DSG6 schakelde hij pas naar z'n 6e aan 80 km/u en ge moest dan nog heel rustig rijden.
De movano waar ik nu mee rondbol is een 6 versnelling en hij gaat pas naar z'n 6e aan 110.
Aan de 90 schakelt hij zelfs terug naar 5e.
Volgens mij is daar niets slecht aan. De automaat laat het toe dus...
Als je een wagen hebt met een twee-massa vliegwiel is het misschien anders?
Nu I'm duidelijk te zijn heb ik dat gewoon eens gedaan om te testen ( meer niet)
Sent from my iPhone using Tapatalkprevious : BMW 320D E90, Peugeot 207
current : BMW 330D F30
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenMijn dsg7 begon meer en meer te schokken onder lichte belasting. Ik ben geen techneut, maar probleem was denk ik het vliegwiel dat dan meer afzag door veel op lage toeren te rijden.Ik merk bij de kleine diesels van mijn kameraden dat die toch niet lekker draaien rond of onder 1500 toeren. Trillingen en een hoop gebrom. Hoe het voelt als bestuurder weet ik niet maar ik zou op dat moment toch ook een vitesse lager kiezen.
Comment
-
Blijkbaar veel mensen hier die de automaat laten doen.
Ik schakel altijd zelf.
In het begin vaak van mensen gehoord "na een tijdje stop je daar wel mee en laat je de automaat doen"
Ik heb in het begin de automaat laten doen, maar dat heeft niet lang geduurd, heb het schakelen liever zelf in handen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk zit aan 70 makkelijk al in 8ste. Motor heeft daar geen last mee.of jij moet een andere automaat hebben?
160 is een scheet meer dan 2000 en 240 een scheet meer dan 3000.
Dat is wel het voordeel van een diesel
Sent from my iPhone using Tapatalkprevious : BMW 320D E90, Peugeot 207
current : BMW 330D F30
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten2 massavliegwiel ziet inderdaad meer af op lage toeren maar dat is in feite de koppeling niet heIk merk bij de kleine diesels van mijn kameraden dat die toch niet lekker draaien rond of onder 1500 toeren. Trillingen en een hoop gebrom. Hoe het voelt als bestuurder weet ik niet maar ik zou op dat moment toch ook een vitesse lager kiezen.
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenBlijkbaar veel mensen hier die de automaat laten doen.
Ik schakel altijd zelf.
In het begin vaak van mensen gehoord "na een tijdje stop je daar wel mee en laat je de automaat doen"
Ik heb in het begin de automaat laten doen, maar dat heeft niet lang geduurd, heb het schakelen liever zelf in handen.
Bij de ZF sportautomaat heb je schakelpeddels aan het stuur en dat gebruik ik nooit. Voor mij doet die automaat zo goed zijn werk dat ik het nooit in mijn hoofd haal om zelf te schakelen. Er zijn echter wel degelijk automaten waarbij je zelf beter schakelt dan de automaat maar dat zijn dan meestal slecht geprogrammeerde automaten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenBlijkbaar veel mensen hier die de automaat laten doen.
Ik schakel altijd zelf.
Ik heb in het begin de automaat laten doen, maar dat heeft niet lang geduurd, heb het schakelen liever zelf in handen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenBij de ZF sportautomaat heb je schakelpeddels aan het stuur en dat gebruik ik nooit. Voor mij doet die automaat zo goed zijn werk dat ik het nooit in mijn hoofd haal om zelf te schakelen. Er zijn echter wel degelijk automaten waarbij je zelf beter schakelt dan de automaat maar dat zijn dan meestal slecht geprogrammeerde automaten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk BerichtenWas jij het niet die niet tevreden was over je verbruik? Mss toch maar eens een paar tankbeurtjes het aan de automaat overlaten...
Toen ik de auto pas had, heb ik eerst een paar maanden op automaat gereden en toen was mijn verbruik net hoger dan wanneer ik zelf ben beginnen schakelen.
Sinds het hogere verbrui heb ik nogmaals twee tankbeurten op automaat gereden en opnieuw was het verbruik op automaat nog eens stuk hoger, dus terug zelf beginnen schakelen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Idd! Ik denk dat ik mijn korte afstanden al zou kunnen halveren, dat ik nog een stuk lager kan. En dan nog rijden zoals nen bompa...
Ik zit met de verhuiswagen na 31k op 6.01gem... niet slecht voor 1750kg.
Iig niet leuk, het te hoge verbruik wanneer je er niet op rekent.
Comment
Comment