Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
    Ik lees hier aan 70 km/u in 7e versnelling ???? Ken niet veel van techniek maar heb toch sterk mijn twijfels of dat goed is voor de motor. Vroeger met de DSG6 schakelde hij pas naar z'n 6e aan 80 km/u en ge moest dan nog heel rustig rijden.

    De movano waar ik nu mee rondbol is een 6 versnelling en hij gaat pas naar z'n 6e aan 110.
    Aan de 90 schakelt hij zelfs terug naar 5e.
    Ik zit aan 70 makkelijk al in 8ste. Motor heeft daar geen last mee.

    Comment


    • 7g...50 = 1000 toeren, 70 is 1100 toeren...90 weet ik niet omdat dat haast nergens nog telt

      tegen 50 in de konijnepijp...helling is 3.5% blijft de auto in vitesse tegen 1000 trekken...vind dat allemaal geweldig...stilte

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
        Ik lees hier aan 70 km/u in 7e versnelling ???? Ken niet veel van techniek maar heb toch sterk mijn twijfels of dat goed is voor de motor. Vroeger met de DSG6 schakelde hij pas naar z'n 6e aan 80 km/u en ge moest dan nog heel rustig rijden.

        De movano waar ik nu mee rondbol is een 6 versnelling en hij gaat pas naar z'n 6e aan 110.
        Aan de 90 schakelt hij zelfs terug naar 5e.
        Met een manuele bol ik aan 70 ook in de hoogste versnelling, voor de motor is dat geen probleem. Koppeling is een ander verhaal denk ik
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
          TH350, 3 bak van gm. met de juiste onderdelen zowel snel als comfy. Wie heeft er meer versnellingen nodig als je koppel hebt?
          Th700r4 heeft een kortere 1ste dus nog meer koppel en overdrive

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Met een manuele bol ik aan 70 ook in de hoogste versnelling, voor de motor is dat geen probleem. Koppeling is een ander verhaal denk ik
            dat mag je mij eens uitleggen

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
              dat mag je mij eens uitleggen
              Mijn dsg7 begon meer en meer te schokken onder lichte belasting. Ik ben geen techneut, maar probleem was denk ik het vliegwiel dat dan meer afzag door veel op lage toeren te rijden.
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Hier in het efficiency programma, 70 in 8ste.
                In E, D of S (maakt niet uit dus) 124 in 8ste tegen +/- 1580 toeren...
                Daarstraks toch even geprobeerd, tiptronic gebruikt zijn 8ste niet tegen 70, kick down, schakelt ie terug naar derde, vervolgens kan het feest beginnen...
                Met mijn vorige, uitgerust met een S-tronic, was het bij 124 net geen 1800 toeren.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Bij rustig rijden gaat de mijne tussen 85 en 90 naar zesde. ik denk dat hij doorgaans rond de 2300 toeren schakelt bij rustig rijden. Lastig en positief tegelijk: bergaf schakelt hij later om de motorrem te gebruiken. Of schakelt hij terug. Heel positief. Enkel als ik hier met koude motor wegrij moet ik dadelijk een helling van 2 km naar beneden en dan blijft hij rond de 2600 toeren om af te remmen op motor. Maar dan staat hij nog koud en heb ik liever dat hij schakelt. En het schakelmoment ligt juist op iets te snel naar beneden. Dus geef ik even toch wat gas bij, schakelt hij naar een hogere versnelling en dan laat ik hem bollen. In andere omstandigheden wel echt doeltreffend want soms moet je beetje gas bijgeven op bergaf. Dat maakt hem makkelijker te handteren in plaats van altijd de rem op te moeten. Vind het een goede ouderwetse boite.. (ja ouderwets en goed kunnen samengaan lol)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                    Ik lees hier aan 70 km/u in 7e versnelling ???? Ken niet veel van techniek maar heb toch sterk mijn twijfels of dat goed is voor de motor. Vroeger met de DSG6 schakelde hij pas naar z'n 6e aan 80 km/u en ge moest dan nog heel rustig rijden.

                    De movano waar ik nu mee rondbol is een 6 versnelling en hij gaat pas naar z'n 6e aan 110.
                    Aan de 90 schakelt hij zelfs terug naar 5e.
                    Minder dan 1000 toeren in zijn 8 aan 75 km/u. ZF-8 bak.

                    Volgens mij is daar niets slecht aan. De automaat laat het toe dus...

                    Als je een wagen hebt met een twee-massa vliegwiel is het misschien anders?

                    Nu I'm duidelijk te zijn heb ik dat gewoon eens gedaan om te testen ( meer niet)




                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                    current : BMW 330D F30

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Mijn dsg7 begon meer en meer te schokken onder lichte belasting. Ik ben geen techneut, maar probleem was denk ik het vliegwiel dat dan meer afzag door veel op lage toeren te rijden.
                      2 massavliegwiel ziet inderdaad meer af op lage toeren maar dat is in feite de koppeling niet he Ik merk bij de kleine diesels van mijn kameraden dat die toch niet lekker draaien rond of onder 1500 toeren. Trillingen en een hoop gebrom. Hoe het voelt als bestuurder weet ik niet maar ik zou op dat moment toch ook een vitesse lager kiezen.

                      Comment


                      • Blijkbaar veel mensen hier die de automaat laten doen.
                        Ik schakel altijd zelf.

                        In het begin vaak van mensen gehoord "na een tijdje stop je daar wel mee en laat je de automaat doen"
                        Ik heb in het begin de automaat laten doen, maar dat heeft niet lang geduurd, heb het schakelen liever zelf in handen.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                          Ik zit aan 70 makkelijk al in 8ste. Motor heeft daar geen last mee.
                          Met de ZF-8 moet je hem in manueel zetten om de 8 te forceren bij 75... ( zakt dan een heel stuk onder de 1000 toeren, normaal blijft hij op een 1100-1200) Zet je je CC op 74 dan schakelt hij op naar de 7 of jij moet een andere automaat hebben?

                          160 is een scheet meer dan 2000 en 240 een scheet meer dan 3000.

                          Dat is wel het voordeel van een diesel


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                          current : BMW 330D F30

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                            2 massavliegwiel ziet inderdaad meer af op lage toeren maar dat is in feite de koppeling niet he Ik merk bij de kleine diesels van mijn kameraden dat die toch niet lekker draaien rond of onder 1500 toeren. Trillingen en een hoop gebrom. Hoe het voelt als bestuurder weet ik niet maar ik zou op dat moment toch ook een vitesse lager kiezen.
                            Ik ben geen techneut 😀 het werkte op zich wel die 1.6 met die robot, maar het was op een manier ook tegennatuurlijk. Mijn 2.4 met geartronic is slomer en minder efficiënt, maar het voelt wel natuurlijker aan.
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Blijkbaar veel mensen hier die de automaat laten doen.
                              Ik schakel altijd zelf.

                              In het begin vaak van mensen gehoord "na een tijdje stop je daar wel mee en laat je de automaat doen"
                              Ik heb in het begin de automaat laten doen, maar dat heeft niet lang geduurd, heb het schakelen liever zelf in handen.

                              Bij de ZF sportautomaat heb je schakelpeddels aan het stuur en dat gebruik ik nooit. Voor mij doet die automaat zo goed zijn werk dat ik het nooit in mijn hoofd haal om zelf te schakelen. Er zijn echter wel degelijk automaten waarbij je zelf beter schakelt dan de automaat maar dat zijn dan meestal slecht geprogrammeerde automaten.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Blijkbaar veel mensen hier die de automaat laten doen.
                                Ik schakel altijd zelf.

                                In het begin vaak van mensen gehoord "na een tijdje stop je daar wel mee en laat je de automaat doen"
                                Ik heb in het begin de automaat laten doen, maar dat heeft niet lang geduurd, heb het schakelen liever zelf in handen.
                                Was jij het niet die niet tevreden was over je verbruik? Mss toch maar eens een paar tankbeurtjes het aan de automaat overlaten...

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                  Bij de ZF sportautomaat heb je schakelpeddels aan het stuur en dat gebruik ik nooit. Voor mij doet die automaat zo goed zijn werk dat ik het nooit in mijn hoofd haal om zelf te schakelen. Er zijn echter wel degelijk automaten waarbij je zelf beter schakelt dan de automaat maar dat zijn dan meestal slecht geprogrammeerde automaten.
                                  Ik gebruik die ook niet. Als 'm warm staat zet ik 'm in 'sport' of 'sport+' en rijden maar.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                    Was jij het niet die niet tevreden was over je verbruik? Mss toch maar eens een paar tankbeurtjes het aan de automaat overlaten...
                                    Dat was ik ja.
                                    Toen ik de auto pas had, heb ik eerst een paar maanden op automaat gereden en toen was mijn verbruik net hoger dan wanneer ik zelf ben beginnen schakelen.
                                    Sinds het hogere verbrui heb ik nogmaals twee tankbeurten op automaat gereden en opnieuw was het verbruik op automaat nog eens stuk hoger, dus terug zelf beginnen schakelen.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • beetje hetzelfde verhaal als een baas van me met een laguna coupe en dhl bevestigt

                                      ik wil ni frans bashen, maar hun automaten staan niet 100% op zuinigheid afgesteld, toch jullie bouwjaren (nog) niet

                                      Comment


                                      • Idd! Ik denk dat ik mijn korte afstanden al zou kunnen halveren, dat ik nog een stuk lager kan. En dan nog rijden zoals nen bompa...
                                        Ik zit met de verhuiswagen na 31k op 6.01gem... niet slecht voor 1750kg.

                                        Iig niet leuk, het te hoge verbruik wanneer je er niet op rekent.

                                        Comment


                                        • Ik heb onlangs eens een tijd met een Renault Megane 1.5dCi met automaat genaamd ECD (Efficient Dual Clutch) rondgebold. Voor zo'n kleine motor was het verbruik lachwekkend hoog, 6,5l. Schakelde anders wel zeer snel.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X