Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Ja, kan een vermoeiende wagen zijn denk ik. Misschien eens een redelijke testrit doen vooraleer je koopt.
    Die motor vervangt de vroegere 16 16v geloof ik. Het zal iig wel een verbetering zijn tov die motor. En anders, als je voldoende rijdt, de diesel he. Als die in automaat verkrijgbaar is zal dit vele comfortabeler rijden.
    Ben eigenlijk benieuwd hoe een cvt zou bevallen op lange termijn... icm kleinere, betaalbare motoren moet dit volgens mij Idd vermoeiend worden. Het principe ken ik en apprecieer ik. Heb zelf in een ver verleden een yamaha majesty 400cc gehad, maar heb het me altijd afgevraagd...

    Comment


    • De eerste CVT's waren toch bij DAF (of ben ik mis?)
      En dat waren allemaal lichte motoren in die auto's.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • Audi a3 cabrio met dsg6 is ook supper.. Schakelt zo zacht en is zo snel..

        Comment


        • Het valt wel op hoeveel mensen een CVT of DSG of zo'n andere gerobotiseerde manuele bak een automaat noemen.

          Anyway, in mijn beleving rijden de Amerikaanse automaten het best. Enerzijds omdat ze er het meest ervaring mee hebben, anderzijds omdat er steeds een knoert van een motor voor ligt.
          Powered by Detroit Diesel.

          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten

            Anyway, in mijn beleving rijden de Amerikaanse automaten het best. .
            De laatste 7-8 jaar moet ik beroepshalve minstens een 2 a 3 keer per jaar naar ginds, en ik rij daar dan ook nog eens behoorlijk wat km’s met die huurwagens ( dat zijn in 90% van de gevallen 6 cilinder benzinemotoren ) , ik kan enkel vergelijken met m’n eigen ervaring op m’n laatste 2 Audi’s met automaat en ik heb daar toch een heel andere mening over hoor…
            Maar ik ben wel akkoord dat een iets dikkere motor een automaat veel beter tot zijn recht laat komen, mij zul je dus niet snel nog een 4 cilinder diesel zien kopen.

            Comment


            • Dan zal je je moeten haasten, ofwel een zeer krachtige auto kopen.
              Bij VW/Audi zie je het zo gebeuren.
              De 2.0 TDI zal alles moeten afdekken tot 240 pk.
              Wil je een 6cilinder, dan zal die minstens 280 pk hebben. (.. binnen een jaar of 3 hé)

              Bij VOLVO, nieuwe motorengeneratie, alles gebaseerd op één blok van 2.0l tot ca 220 pk.
              BMW spreekt van een 1.5 - 3 cilinder met 150pk voor alle auto's tot en met de 5 reeks.

              Als die motoren genoeg koppel hebben (en dat hebben ze), dan is het zeker geen straf om daar mee te rijden. Zeker niet met de huidige generaties van automaten met lock-up of DSG.

              Ik heb ook al genoeg met amerikaanse bakken gereden om het verschil te merken. Ze zijn toch zo lomp, en je voelt gewoon het vermogen verloren gaan.
              Een europese 4 cilinder draait voor mij net zo geciviliseerd als een amerikaanse 6 cilinder.

              Maar je zal wel al merken dat ik het niet voor amerikanen heb.

              Comment


              • Een oudere BMW E46 330d heeft amper meer pk's en koppel dan een moderne 20d. Toch zal de oudere 6 cilinder aangenamer rijden.

                Heb eens met een E36 325tds gereden en die motor had een prachtige loopcultuur.

                Comment


                • Een meertrappenautomaat? Dat is zoooooo 20ste eeuws.
                  In mijn Tesla Model S voel ik helemaal geen trappen.
                  Onmiddellijk en permanent koppel, zolang je het stroompedaal ingedrukt blijft houden.
                  Gaat even snel van 0 naar 50 als van 100 naar 150.
                  Da's pas een automaat! Al de rest is verleden tijd...

                  Comment


                  • Alleen jammer dat als ge die 150 lang rijdt ge ze niet lang kunt rijden

                    Comment


                    • Bof, 350 km kunnen rijden per dag volstaat ruimschoots.
                      Tijdens de werkweek 150 km woon-werk per dag, en in 't weekend liggen zowel de kust, als de Ardennen, Zuid-Nederland, Noord-Frankrijk en West-Duitsland binnen bereik.
                      En dan hebben we het nog niet over het Supercharger-netwerk gehad! Nu ook al in Nivelles, Metz, Auxerre,...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door danny1 Bekijk Berichten
                        Kan nog niet getest worden, maar wat is jullie gevoel van deze automaat?
                        Nissan qashqai 1.2 dig-t benzine xtronic cvt .
                        Specs : 85kw/5200tr 165nm/1750tr. 0 tot 100 in 12,9sec. 1200c
                        Dus redelijk zware auto, ik vraag me af of er genoeg power over is om te accelereren en voorbij te steken. De bak kan ook manueel
                        bediend worden...
                        dus....deze zal eerder zwak zijn en niet het echt plezier leveren? en tevens meer irriterend motortoerentalgeluid produceren?

                        m.v.g.
                        danny

                        Comment


                        • Hier een 8 traps van ZF, zalige versnellingsbak, snel, intuïtief, zuinig. Daarvoor enkele ervaringen gehad met een multitronic en dat vond ik maar niets. (das persoonlijk he jongens)
                          Met een DSG6 heb ik ook goede ervaringen
                          2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                          2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                          2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                          2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                          2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                          2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Dan zal je je moeten haasten, ofwel een zeer krachtige auto kopen.
                            Bij VW/Audi zie je het zo gebeuren.
                            De 2.0 TDI zal alles moeten afdekken tot 240 pk.
                            Wil je een 6cilinder, dan zal die minstens 280 pk hebben. (.. binnen een jaar of 3 hé)
                            .
                            Zo lang het fiscaal gezien enigsinds haalbaar blijft zal er bij mij een 6 cilinder onder de motorkap zitten, zelfs al maken ze morgen een 4 cilinder met 300pk.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                              . Daarvoor enkele ervaringen gehad met een multitronic en dat vond ik maar niets. (das persoonlijk he jongens)
                              Niks persoonlijks hoor maar soms is dat wel grappig, velen zijn vol lof over hun automaatbakken in die zin dat je ze nauwelijks voelt schakelen, dan denk ik bij mezelf, m’n multitronic voel je niet eens schakelen maar is dan voor velen ineens een slechte automaat , t’zal wel aan mij liggen maar da’s toch een vreemde vaststelling…

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                                Niks persoonlijks hoor maar soms is dat wel grappig, velen zijn vol lof over hun automaatbakken in die zin dat je ze nauwelijks voelt schakelen, dan denk ik bij mezelf, m’n multitronic voel je niet eens schakelen maar is dan voor velen ineens een slechte automaat , t’zal wel aan mij liggen maar da’s toch een vreemde vaststelling…
                                Waar heb ik gezegd dat je "die andere" bakken bijna niet voelt schakelen. Een multitronic is een cvt dus die heeft geen schakel gangen (wel virtuele natuurlijk), dus ook vrij logisch dat je dat niet gaat voelen. Ik vind het persoonlijk (60000 km mee gereden) niet leuk om mee te rijden, ik heb niet gezegd dat het een slechte automaat is. Ik voel net een automaat graag schakelen, dat ik weet wat er gebeurd. Een cvt zit constant de meest ideale verhouding te zoeken, wat soms vreemde dingen met zich meebrengt. Als je idd puur op comfort wil en volledig kunt afstappen van het "manuele" aspect is er geen probleem.

                                Dat is ook de reden dat de Lexus IS300h is afgevallen tijdens mijn zoektocht
                                Last edited by Vlammembaareg; 15/09/2014, 12:00.
                                2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                Comment


                                • Het is net zo interessant vind ik, dat er toch zoveel soorten bakken zijn en dat die anders ervaren worden. Ik dacht altijd dat een automaat een automaat was, maar blijkbaar zijn er immense verschillen onderling.
                                  Heb niet erg veel ervaring met automaten, maar wat ik hier uit afleid dat is dat je best een testrit doet met een wagen met de automaat die je wil gaan kopen. ik ging ervan uit dat, als de testrit met een manuele meeviel, de automaat gewoon een optie was die er enkel voor zorgde dat je zelf niet meer moet schakelen.
                                  Dus ik heb iig al een les geleerd bij aankoop van een volgend voertuig (is niet voor direct maar toch)... testrijden met automaat. Want blijkbaar kan een automaat evenveel bijbrengen als de motorisatie die je kiest.
                                  Na al wat ik gelezen heb, blijf ik wel denken dat de traditionele automaat nog steeds het meeste comfort biedt. Maar dat haal ik dus enkel uit de info van andere gebruikers. Als je sportiever wil, zou je gerobotiseerd moeten gaan (zeker in combinatie met lichtere motoren en benzinemotoren met weinig koppel).
                                  Kan natuurlijk zijn dat ik de verkeerde conclusies trek...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    De eerste CVT's waren toch bij DAF (of ben ik mis?)
                                    En dat waren allemaal lichte motoren in die auto's.
                                    juist ! dat waren op hun best de 1100cc van Renault
                                    ik heb er een gehad en voor zijn tijd was de werking ervan dik in orde
                                    in stad trok een Daf beter dan vele andere wagens met een hogere cylinderinhoud, maar dat moet natuurlijk in zijn toenmalige context geplaatst worden. Feilloos was het systeem Variomatic niet helemaal, rond 50.000km heeft een riem begeven... Maar de Multitronic van Audi was in het begin ook niet foolproof, hé ?

                                    Comment


                                    • Volvo C70 T5 automaat, 4 traps automaat met sport, eco en winterstand. In de sportstand vind ik de automaat soms wat te nerveus, gaat heel snel in kickdown. Al bij al vind ik het best een goede automaat. Misschien dit jaar de olie is een keer laten vervangen.
                                      '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                                      '08 S60 2.4D
                                      http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                                      http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door danny1 Bekijk Berichten
                                        dus....deze zal eerder zwak zijn en niet het echt plezier leveren? en tevens meer irriterend motortoerentalgeluid produceren?

                                        m.v.g.
                                        danny
                                        Is een beetje hoe je het zelf beziet, hé ! Die auto zal onder normale omstandigheden goed genoeg rijden, maar je mag van een bv. dacia ook geen s klasse prestaties verwachten...
                                        Een cvt haalt meestal het beste rendement uit de motor, volgens de theorie, met soms rare bokkesprongen in het toeren. Maar het is niet omdat hij soms hoge toeren maakt, dat deze motor dan zwaar belast wordt. Die krachten worden in de cvt verdeeld...
                                        Ik zou hem durven kopen... maar ga eerst testrijden... desnoods met de de note cvt... dan heb je al een gedachte...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                          Het valt wel op hoeveel mensen een CVT of DSG of zo'n andere gerobotiseerde manuele bak een automaat noemen.

                                          Anyway, in mijn beleving rijden de Amerikaanse automaten het best. Enerzijds omdat ze er het meest ervaring mee hebben, anderzijds omdat er steeds een knoert van een motor voor ligt.
                                          Alles wat geen koppelpedaal heeft en je niet moet manueel schakelen is per definitie een automaat. Hoe dat de schakelingen gebeuren, maakt dat je verschillende soorten hebt...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X