Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    voor een automaat, moet gewoon een beest van een motor hangen.
    ik heb met een escort 1.3 automaat gereden (1979) en dat ding was pokketraag. schakeld niet, moest je altijd volgas mee gaan om iets voorruit te geraken. is maar 3maand bij mij geweest en dan verkocht.
    heb dan mijn dodge 5.2 automaat gekocht. VEEEEEEEEEEL beter. laagtoerig koppel, brute automaat. wel jammer dat een automaat onvoorspelbaar blijft. als ik met lege laadback een rond punt op rijd, is het altijd de vraag: wanneer gaat die naar 2de opschakelen.
    stationair draait die een 600rpm, als je gas geeft gaat de motor richting 1500rpm en dan schakeld de automaat in. het maximale koppel zit op 1650rpm. als je dus aan 2000rpm in 1e op een rond punt zit met nat weer en lege laadbak, en die schakeld dan naar 2de komt die in zijn maximale koppel terecht, schakeld met een schok, achterwielen beginnen te schuiven ...
    de verbaasde gezichten van de mede chauffeurs als ze 2,5ton amerikaans pickup dwars zien gaan op een rondpunt.

    als je op een grasveld zit, kan je ook niet in 2de vertrekken of de koppeling zacht laten komen. je geeft gas, boel schakeld bruut in en de wielen spinnen. heel plezant rijden, maar niet praktisch.
    heb daarna nog eens een escort 1.3automaat gekocht (1977) en die is ONMIDDELIJK omgebouwd naar manueel.
    ertussen nog eens met een audi 2.5 automaat gereden (ene waar ge manueel mee kunt schakelen met + en -, of in automaat kunt laten staan), daar reed ik gewoon manueel mee. was wel makkelijk, enkel een duwtje op de pook voor te schakelen. geen koppeling.

    ik probeer nu een amerikaans pickup te vinden met RWD en manuele bak. automaat mag nog, maar 4x4 wil ik niet meer.
    ik heb automaat gereden, maar verkies toch nog altijd een manuele bak

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

      In tegenstelling tot wat ik van vele mensen hoor gebruik ik de "flippers" aan het stuur altijd, gewoonweg omdat dit het beste en zuinigste rijd.
      Voor uw wagen dan.
      Is dat die bak die overal zoveel slechte kritiek krijgt of is dit nog een andere?
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • #83
        2 weken met een Chevrolet Cruze 1.6 met automaat gereden. 114pk en 153Nm, ding was niet vooruit te branden. Inhalen was ronduit gevaarlijk.

        Comment


        • #84
          Neem nu Skoda (VW) de mensen via het forum zijn tevreden over hun automaat, en hier en daar hoor je mensen die langs gaan bij de DSG 'dokter' om deze nog wat af te stellen en zijn nadien er zeer tevreden over.
          Gisteren ook gehoord op de radio dat er steeds meer en meer automaten worden gekocht.
          www.skodaforum.eu

          Comment


          • #85
            Met de wagen van een vriend de gefacelifte BMW 5-serie 530 xDrive Berline van Berlijn naar België gereden ééntje met sportautomatische versnellingsbak. Ik vond het zeer indrukwekkend.

            Comment


            • #86
              @ torchus : ik begrijp je fustratie, maarje hebt wel gereden met een automaat vanuit de "oertijd" bij wijze van spreken. (ik
              vermoed nog een 4-traps ding)
              Ik zou deze ook niet kunnen apprecieren.

              Probeer eens een recente 8-traps en je zult wellicht anders praten....

              Comment


              • #87
                mijn eerste automaat was een golf 1 1800 automaat cabrio van de ma

                3-bak, geen servo (hoe dom kon je zijn ma pa)

                goeie automaat kwa comfort, schakelde van ik geloof 30 in zijn hoogste en de koppelomvormer deed de rest, ding draaide nauwelijks toeren waarbij de langeslag 1800 van audi enorm toe bijdroeg

                de prestaties van een golf automaat 1800 vs handbak waren enorm teleustellend, een golfke 90 pk was een vinnige auto, met de autobak niet meer, maar hij reed veel gemakkelijker en niet ondergemotoriseerd

                Comment


                • #88
                  hier een TH700R4 ( 4L60 ) automaat.
                  is een opvolger van de TH350 automaat maar dan met een overdrive
                  Nakomer is de 4L60E ( elektronisch )
                  nadeel , is niet zo sterk als de TH400 automaat ( 3 traps ) of 4L80E automaat ( 4 traps, computer gestuurd )


                  zoals altijd zijn de latere versies na 88 beter dan diegene voor 88.
                  standaard is de transmissie veilig tot 375pk, en met de nodige aanpassingen tot 500pk en in extreme situaties 1000pk ( ga je ook wel betalen ).

                  versnellingen
                  • First - 3.059:1
                  • Second - 1.625:1
                  • Third - 1.000:1
                  • Fourth - 0.696:1
                  • Reverse - 2.294:1


                  de hoge eerste versnelling zorgt dat je makkelijk in beweging geraakt.
                  de 4de versnelling ( overdrive ) zorgt dan weer dat je redelijk zuinig kunt rondtoeren.
                  de lockup zorgt dat zelfs dat beetje slip in de convertor verdwijnt.

                  +onderdelen voor de transmissie zijn redelijk goedkoop.
                  voor 700 euro heb je al een performance kit op maat.
                  +eerste versnelling zorgt dat je altijd als eerste van de lijn vertrekt.
                  +achter een normale motor gaat deze transmissie zeer goed mee.
                  + sterker dan de BMW variant 5L40 ( 5 vitesse, maar minder clutches )

                  -niet zo sterk als de TH400
                  -2-3 band failure is 1 van de zwakke punten
                  - 4de vitesse dient niet om mee te trekken.
                  -afstelling kickdown cable is crusiaal of je hebt binnen de 20km vodden.
                  -in standaard uitvoering, is het veertje in de servo om van 1-2 te schakelen bijna altijd gebroken waardoor die als die koud staat altijd ruw van eerste naar 2de schakelt. ( een shift kit met een paar aanpassingen verhelpt dit euvel.


                  een exra oliekoeler helpt altijd

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                    Voor uw wagen dan.
                    Is dat die bak die overal zoveel slechte kritiek krijgt of is dit nog een andere?
                    Ja voor mijn wagen, over andere auto's kan ik niks zeggen.
                    Heb nooit lang genoeg met andere automaten gereden om daar een oordeel over te kunnen geven.

                    Het is inderdaad de bak die veel slechte kritiek krijgt van journalisten die de auto testen. Als je echter gaat praten met mensen die er dagelijks mee rijden hoor je op één enkele uitzondering na niks anders dan postieve zaken.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #90
                      Ik heb twee automaten....
                      De Rover 75 V8 heeft een simpele 4 traps automaat van Ford (ik denk dat een automaatbak niet simpeler kan zijn). Deze rijdt door dat de motor zo veel koppel heeft boterzacht maar natuurlijk vrij sloom
                      De Rover 827 V6 is gekoppeld aan een 4 traps Hondamatic transmissie. Dit is mss niet de meest verfijnde bak maar in S4 eigenlijk zeer alert voor een ontwerp van bijna 30 jaar oud....En deze bakken zouden naar het schijnt het eeuwige leven hebben als ze goed onderhouden worden
                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                        @ torchus : ik begrijp je fustratie, maarje hebt wel gereden met een automaat vanuit de "oertijd" bij wijze van spreken. (ik
                        vermoed nog een 4-traps ding)
                        Ik zou deze ook niet kunnen apprecieren.

                        Probeer eens een recente 8-traps en je zult wellicht anders praten....
                        Ben zeer bekend met de sportautomaat uit de huidige BMW 5-reeks, dusja die CHevrolet was wel een anticlimax.

                        Comment


                        • #92
                          Meeste bmw automaten zijn een samenwerking met gm......

                          Comment


                          • #93
                            Vorige auto was een multitronic, supercomfortabele kilometervreter, wel niet sportief en aan het motorgeluid moet je wennen.
                            Nu een sportautomaat van BMW, is inderdaad een stuk sportiever, al maakt het verschil in motor de vergelijking wel moeilijker.
                            De automaten krijgen alsmaar meer versnellingen, BMW 8, Mercedes 9, binnenkort een automaat met 10 versnellingen? Eigenlijk betekent dit dat men opschuift richting Multitronic.
                            2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                            2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                            2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

                            Comment


                            • #94
                              Huidige Automaten, gekoppeld aan een vrij krachtige motor , met langsrichting zijn altijd een ZF-automaat.

                              Zowel bij BMW, Audi ,VW, Range Rover, Jaguar, noem maar op.

                              Alleen bij voorwiel aangedreven auto's , met drwarsgeplaatste motoren heeft ZF geen alternatief.

                              Tot op heden dienden de voorwielaangedreven krachtiger versies zich te wenden naar AISIN (volvo, Sommige peugeots, Opels), kortom, noem maar op.

                              Nu ook beschikbaar in 8-traps uitvoering... Eindelijk!

                              Comment


                              • #95
                                Ik dacht dat vw bezig was met een dsg10...

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
                                  Huidige Automaten, gekoppeld aan een vrij krachtige motor , met langsrichting zijn altijd een ZF-automaat.

                                  Zowel bij BMW, Audi ,VW, Range Rover, Jaguar, noem maar op.

                                  Alleen bij voorwiel aangedreven auto's , met drwarsgeplaatste motoren heeft ZF geen alternatief.

                                  Tot op heden dienden de voorwielaangedreven krachtiger versies zich te wenden naar AISIN (volvo, Sommige peugeots, Opels), kortom, noem maar op.

                                  Nu ook beschikbaar in 8-traps uitvoering... Eindelijk!
                                  Grapjas.

                                  Nog niet gehoord van turbo hydramatic ?

                                  Comment


                                  • #97
                                    Kan nog niet getest worden, maar wat is jullie gevoel van deze automaat?
                                    Nissan qashqai 1.2 dig-t benzine xtronic cvt .
                                    Specs : 85kw/5200tr 165nm/1750tr. 0 tot 100 in 12,9sec. 1200c
                                    Dus redelijk zware auto, ik vraag me af of er genoeg power over is om te accelereren en voorbij te steken. De bak kan ook manueel
                                    bediend worden...

                                    Comment


                                    • #98
                                      volgens mij voldoende power, maar bij cvt denk ik dat je zeer hoog in de toeren gaat gaan als je stevig wil inhalen ...

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door danny1 Bekijk Berichten
                                        Kan nog niet getest worden, maar wat is jullie gevoel van deze automaat?
                                        Nissan qashqai 1.2 dig-t benzine xtronic cvt .
                                        Specs : 85kw/5200tr 165nm/1750tr. 0 tot 100 in 12,9sec. 1200c
                                        Dus redelijk zware auto, ik vraag me af of er genoeg power over is om te accelereren en voorbij te steken. De bak kan ook manueel
                                        bediend worden...
                                        zal wel vlot rijden, maar ook stevig toeren maken als je vooruit wil gaan. Inhalen zal wat moeilijker zijn.

                                        Comment


                                        • Ja, kan een vermoeiende wagen zijn denk ik. Misschien eens een redelijke testrit doen vooraleer je koopt.
                                          Die motor vervangt de vroegere 16 16v geloof ik. Het zal iig wel een verbetering zijn tov die motor. En anders, als je voldoende rijdt, de diesel he. Als die in automaat verkrijgbaar is zal dit vele comfortabeler rijden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X