Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dieselprijs boven 1 Euro

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid
    Misschien is er dan wel een verband ... dure diesel en slechte economie.

    Het volgende is imho echt een oplossing. Het zal niet van vandaag op morgen gaan maar het moet er gewoon komen.
    Afgelopen weekend las ik een artikel in de Humo en ik begin me echt zorgen te maken. Dus hoe eerder dit komt, hoe beter.
    Ben het met je eens, en ben er tevens van overtuigd dat er in de toekomst plaats is voor deze vorm van energie in de wagens maar we zijn er nu erg weinig mee he. Het feit is dat we vandaag de dag alternatieven voor handen hebben maar tegengewerkt worden door onze regering(en). Als ze morgen de diesel dubbel zo duur maken (indien je Guy laat doen kan dat nog het geval worden) staan we met onze rug tegen de muur want rijden blijven we doen...

    Zo biedt LPG een mooi alternatief. De vraag blijft waarom LPG-rijders een extra belasting moeten slikken, ze rijden nu net schoon.
    Zo ook de hyrbide wagens, ze zijn er, iedereen weet het maar toch is er een psychilogische drempel die velen tegenhoudt eentje aan te schaffen. De reclameindustrie en enige extra stimulans vanwege de overheid biedt soelaas.

    Ten derde is er de veelbesproken biodiesel. Frankrijk en Duitsland deden het ons voor én met succes. Waarom volgende wij zovele tijd later pas?
    Er is trouwens een groepering hier in België die dieselwagens met succes op 100% plantaardige olie laat rijden. Stukken goedkoper en beter voor het milieu, maar men spreekt er niet over. Heb ergens op het net volgend stukje gevonden:


    De eerste dieselmotor ontwikkeld, reed op een plantaardige olie, bij gebrek aan de 'echte' diesel. Echte dieselolie heeft +/- dezelfde verbrandingstemperatuur als plantaardige olie.


    Echter moet hierrond enig genuanceerd worden, je moet weten dat:

    - Een "oude" dieselmotor zonder problemen kan rijden op 100% Puur Plantaardige Olie (PPO dus)

    - Een "nieuwe" dieselmotor dit ook moet kunnen. Veel hangt af van je brandstofpomp. De Bosh-pompen
    hebben hiermee geen problemen. Zijn Lucas-broertjes echter (vaak auto's van het PSA-concern)
    durven wel is te protesteren.

    - Rijden op 80% PPO / 20% diesel eigenlijk geen probleem zou mogen geven (Bosh...)bij de juiste
    temperaturen (zie punt hieronder)

    - De menghoeveelheid sterk afhankelijk is van de temperatuur. PPO is namelijk 'dikker' van materie
    dan Dieselolie. Dit wil dus zeggen dat PPO, wanneer het kouder wordt, stroperig wordt.
    Indien je dus bij lage temperaturen (lager van 10°C) op 80% PPO zou rijden is de kans reëel dat je
    wagen gaat protesteren. De stroperige olie zou dan in je leidingen (diameter 8 ) gaan zitten, ook in je
    brandstofpomp en deze kan ze niet doen circuleren omwille van de stroperigheid. In de winterperiode
    is het dus aan te raden je mengverhouding lager dan 50/50 te houden.

    - Veel wagens van het VAG-concern al voorbereid zijn op Biodiesel. Dit is diesel die je gewoon tankt aan
    de reguliere pomp en waar al een bepaald % Koolzaadolie aan toegevoegd is. Voor diegenen die dit
    nog niet wisten, waar je ook diesel tankt in frankrijk, hier is zowieso al 2% koolzaadolie aan toe-
    gevoegd. In duitsland heb je vaak de keuze diesel/biodiesel.

    - Indien je beslist om 100% PPO te gaan rijden, wordt vaak volgende gedaan (maar is dus geen must):

    * je brandstofleidingen updaten van diam 8 naar diam 10
    * een aparte tank in de koffer (stel je hier niet teveel van voor, gewoon 'bidon' is genoeg)
    * In deze aparte tank wordt een verwarmingselement geplaatst om ervoor te zorgen dat de PPO
    reeds vanaf de bron voldoende vloeibaar is.
    * Op je brandstoffilter een verwarmingselement wordt geplaatst. Wanneer je wagen heeft
    stilgestaan blijft er PPO in de filter zitten, deze dient dus ook vloeibaar te worden gemaakt.
    * Vaak wordt er nog een 3-wegskraan geplaatst zodat je kan switchen tss echte diesel en PPO

    > Al deze puntjes zijn goed voor wanneer je freak bent & er 100% voor gaat. Indien je beslist van
    80/20 te gaan rijden is dit niet expleciet nodig<

    - Tenslotte zal de geur van je uitlaat iets veranderen. Hij zal gaan ruiken naar, jawel, verbrande PPO.
    Vergelijk het met het verbranden van frituurvet.

    Ziezo, samenvattend is het dus perfect mogelijk, ifv je brandstofpomp, te rijden op een bepaald % PPO
    ZONDER iets aan te passen aan je wagen
    EDIT: Was nog een -minder legaal- alternatief vergeten: de rode diesel aka 'mazout'. Je tankje hiermee vullen scheelt ook 'n paar Euro's per maand. Toch als je veel moet rijden. Zijn er de laatste tijd eigl al veel mensen gecontroleerd op hun tankinhoud?

    Grtz (2)
    Last edited by ; 28/06/2005, 18:08.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus

      EDIT: Was nog een -minder legaal- alternatief vergeten: de rode diesel aka 'mazout'. Je tankje hiermee vullen scheelt ook 'n paar Euro's per maand. Toch als je veel moet rijden. Zijn er de laatste tijd eigl al veel mensen gecontroleerd op hun tankinhoud?
      Ik denk dat dit meer en meer zal gaan gebeuren...
      Opel Corsa Sport 1.7 CDTI

      Comment


      • Stefanus, wel interessant. Maar zie jij in je laat ons zeggen een BMW 320d al frituurolie gieten? Ik zou het niet durven ondanks het mogelijk kan zijn.

        Stel je voor, je geeft 40.000 euro uit voor een leuke diesel. Je gooit er vervolgens PPO in en de auto start niet meer. Je brengt de auto naar je BMW garage en hij lacht je vierkant uit en je garantie vervalt volkomen. Ik zou daar willen zien staan.
        Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
        • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
        • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
        • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

        Comment


        • Dieselprijs: 1.111 €/L
          Super98: 1,340 €/L
          Super95: 1,394 €/L


          Het gaat niet goed met de brandstofprijzen. De diesel is nu al aan het 1.10 plafond wat ingesteld was om wat meer acczijnzen achterwege te laten, maar dit helpt natuurlijk amper. Het is weer een fabeltje dat we denken dat ze er iets aan proberen te doen, en toch nog erop blijven verdienen...

          Er is onduidelijkheid over de nieuwe verlaging van de accijns op diesel. Minister van Financiën Didier Reynders (MR) en de federale overheidsdienst Economie stuurden elk een verschillende nieuwe dieselprijs de wereld in.
          Dat melden meerdere kranten woensdag.

          Woensdag daalt de accijns op diesel voor de eerste maal. Dat komt omdat de diesel de spilprijs van 1,10 euro per liter heeft overschreden. Op dat moment treedt de nieuwe wet in werking, die de stijging van de brandstofprijs moet afremmen.
          Volgens minister Reynders komt de nieuwe dieselprijs dankzij de ingreep uit op 1,1124 euro per liter, en niet op 1,1150 euro (wat de prijs noraal had geweest zonder de aanpassing). Maar de federale overheidsdienst Economie van minister Marc Verwilghen stuurde een andere dieselprijs de wereld in, met name 1,1110 euro per liter.
          Reynders blijft erbij dat zijn prijs de juiste is en gaat woensdag bij de administratie uitleggen hoe de nieuwe prijsberekening in elkaar zit.

          Bron: www.hbvl.be
          Wie gaat er minder gaan rijden omwille van de stijgende prijzen?
          Woonwerk verkeer zowiezo, maar dan heb ik het over de plezier-tripjes... Of gaan we het allemaal blijven betalen omdat we het toch nodig hebben?

          1.11 € is toch al 45 oude belgische franken.. Waar is de tijd dat we tankten tegen 30 Bef??
          Last edited by Corsa; 06/07/2005, 13:34.
          Opel Corsa Sport 1.7 CDTI

          Comment


          • Leuk ik heb nog een oude diesel, iemand fritolie over?

            Comment


            • Binnekort gaan we ook te maken krijgen met brandstof diefstallen...

              Je laat je auto achter op een parking, goed afgesloten dat ze niet in het interieur geraken. Zelfs nog een optioneel wiel een pedalenslot...
              Je komt terug en je tank klepje is met een klokboor of iets dergelijk open gemaakt, en het darmpje hangt er nog aan te bengelen.

              Resultaat: Tank zo goed als leeg. Je geraakt nog net aan de volgende pomp om terug vol te doen, en dan naar de garage voor de herstellingen.
              Binnekort hebben we allemaal een deurtje van een brandkastje als tankklepje..
              Opel Corsa Sport 1.7 CDTI

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                Leuk ik heb nog een oude diesel, iemand fritolie over?

                Nja je lacht daar nu mee hé Jupke maar als je slim bent rij je inderdaad gedeeltelijk op frituurolie (oftewel PPO) Gewoon een ritje naar de Aldi en tanken maar, de verhouding diesel/ppo zou ik wel mooi laten steken op zo'n 60/40 verhouding. Als de mijne ppo lustte had ik dat al lang erin gegoten!


                @911Turbo: zou dat lukken om de mijne op ppo te laten rijden zonder al teveel aanpassingen en kosten?






                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                  Leuk ik heb nog een oude diesel, iemand fritolie over?
                  Ik dacht dat jij op alcohol reed?
                  A Twist of the Wrist

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude
                    @911Turbo: zou dat lukken om de mijne op ppo te laten rijden zonder al teveel aanpassingen en kosten?
                    Puur? nee, dan heb je gegarandeerd problemen.
                    A Twist of the Wrist

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                      Ik dacht dat jij op alcohol reed?
                      Het ging hier over de auto he

                      Comment


                      • Wat kost een bus fritolie?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid
                          Stefanus, wel interessant. Maar zie jij in je laat ons zeggen een BMW 320d al frituurolie gieten? Ik zou het niet durven ondanks het mogelijk kan zijn.

                          Stel je voor, je geeft 40.000 euro uit voor een leuke diesel. Je gooit er vervolgens PPO in en de auto start niet meer. Je brengt de auto naar je BMW garage en hij lacht je vierkant uit en je garantie vervalt volkomen. Ik zou daar willen zien staan.
                          Jep, daarin heb je gelijk. De drempel is nog steeds hoog, en commonrail-diesels of wagens waarvan de dieseltechniek hiermee samen hangt willen het hoe dan ook niet, die PPO...

                          Indien je een oudere diesel had kon je het met een gerust hart proberen.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                            Puur? nee, dan heb je gegarandeerd problemen.

                            Ja puur zal het nooit lukken, daar ben ik me van bewust. Met een oude volvo is t geen probleem maar met de mijne tja Ik zou het wel eens een keer willen proberen maar ik heb echt geen idee hoeveel de mengverhouding voor de mijne maximaal mag bedragen. Ook wat betreft de vloeibaarheid van het hele mengsel stel ik me wel vragen, zou niet willen dat m'n sproeiers opeens verstoppen






                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                              Wat kost een bus fritolie?
                              Rond de 0.5€/l






                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude
                                Nja je lacht daar nu mee hé Jupke maar als je slim bent rij je inderdaad gedeeltelijk op frituurolie (oftewel PPO) Gewoon een ritje naar de Aldi en tanken maar, de verhouding diesel/ppo zou ik wel mooi laten steken op zo'n 60/40 verhouding. Als de mijne ppo lustte had ik dat al lang erin gegoten!


                                @911Turbo: zou dat lukken om de mijne op ppo te laten rijden zonder al teveel aanpassingen en kosten?
                                Indien je een zg 'oude diesel' hebt moet dit zonder problemen lukken. De duitse firma Biocar heeft zich gespecialiseerd in ombouwkits, kijk is op www.biocar.de voor meer info.

                                Er bestaan ook websites van vrijwilligers, waarin ervaringen worden neergeschreven. Zo is er bvb







                                Op deze laatste website zijn enkele vrijwilligers zelf zelfstandig begonnen met het verkopen van voorverwarmers (voor oa de filters, zie mijn post hierwat hogerop).


                                Wat de prijs van de oliën exact is weet ik niet. Maar stel je doet het kan ik mij inbeelden dat je naar een grote winkel trekt (Makro om geen naam te noemen) en je in't groot wat olie koopt. Goedkoper als diesel zal het vandaag zowiezo zijn.

                                PS: zijn er hier die laatst nog gecontroleerd zijn op rode diesel, enzoja waar...?

                                Grtz

                                Comment


                                • Of deze site




                                  Eens nalezen of dat goed zou gaan met de mijne






                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude
                                    Of deze site




                                    Eens nalezen of dat goed zou gaan met de mijne
                                    Is dezelfde als diegene die ik opgegeven had

                                    Is de nederlandse variante van het Duitse forum, ze zijn er ginds al veel langer mee bezig dan wij hier...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude
                                      Rond de 0.5€/l
                                      hmm, mischien toch wel eens het proberen waard :p

                                      Oh Degioke, mag ik eens iets met je escort proberen?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude
                                        Ja puur zal het nooit lukken, daar ben ik me van bewust. Met een oude volvo is t geen probleem maar met de mijne tja Ik zou het wel eens een keer willen proberen maar ik heb echt geen idee hoeveel de mengverhouding voor de mijne maximaal mag bedragen. Ook wat betreft de vloeibaarheid van het hele mengsel stel ik me wel vragen, zou niet willen dat m'n sproeiers opeens verstoppen
                                        Jij had toch die VP44-pomp, hé.

                                        Dan maximaal 5%.
                                        A Twist of the Wrist

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                                          Jij had toch die VP44-pomp, hé.

                                          Dan maximaal 5%.

                                          5% maar Dat is zelfs niet eens de moeite Dan maar wat trager optrekken, dan bereik ik t zelfde effect.






                                          Comment

                                          Working...
                                          X