Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dieselprijs boven 1 Euro

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
    "Maar een benzine stinkt wel niet zo hard als een diesel."
    Wat is dat nu voor klinkklare flauwekul...Stinken is relatief, het is niet omdat jij een pizza niet kan ruiken, dat vanaf morgen alle Italiaanse restauranten dichtmoeten.
    Indien je wil discussiëren, haal dan rationele argumenten aan aub...

    Thx
    Ik heb hier mijn argumenten al eens neergepost.
    De uitlaatgassen van diesel bevatten allerlei milieuvervuilende stoffen. En mede dankzij het feit dat België een dieselland is is de levensduur zoon 14 maanden gedaald.
    en wat kies je: 100km achter een diesel of een benzine?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
      "Maar een benzine stinkt wel niet zo hard als een diesel."
      Wat is dat nu voor klinkklare flauwekul...Stinken is relatief, het is niet omdat jij een pizza niet kan ruiken, dat vanaf morgen alle Italiaanse restauranten dichtmoeten.
      Indien je wil discussiëren, haal dan rationele argumenten aan aub...

      Thx
      Diesel is zoveel meer vervuilend, en blijft maar bevoordeeld. Dat moet toch dringend eens gaan veranderen.

      Comment


      • Diesel is mss wel wat meer vervuilend maar verbruikt ook minder dan benzine. Het kan wel de helft verschillen in sommige gevallen...

        Daarmee is het rendement van een diesel ook veel hoger als een benzine motor aangezien het energie gehalte lager is dan benzine, en toch een minder verbruik.

        Het meerverbruik kan ook aangezien worden als een grotere vervuiling. Alles bij elkaar zal een benzine of een diesel wel ongeveer evenveel vervuilen, zoniet de diesel zelfs minder.

        Moesten er eens vrachtwagens hier op benzine gaan rijden, die het nu met diesel doen, zou de uitstoot nog eens vele malen groter zijn.
        Opel Corsa Sport 1.7 CDTI

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door CORSA17CDTI
          Diesel is mss wel wat meer vervuilend maar verbruikt ook minder dan benzine. Het kan wel de helft verschillen in sommige gevallen...

          Daarmee is het rendement van een diesel ook veel hoger als een benzine motor aangezien het energie gehalte lager is dan benzine, en toch een minder verbruik.

          Het meerverbruik kan ook aangezien worden als een grotere vervuiling. Alles bij elkaar zal een benzine of een diesel wel ongeveer evenveel vervuilen, zoniet de diesel zelfs minder.

          Moesten er eens vrachtwagens hier op benzine gaan rijden, die het nu met diesel doen, zou de uitstoot nog eens vele malen groter zijn.
          1. Vrachtwagens zijn nog altijd geen gewone auto's

          2. Een diesel is zéker vervuilender dan een evenredige benzine. Dat hebben wutputt en sibi hier al verkondigd.

          Comment


          • Dat dacht ik vroeger ook, maar is dus nu niet meer. De huidige dieselmotoren zijn schoner dan benzinemotoren. Zeker met een roetfilter.
            10 jaar terug zou je nog wel gelijk gehad hebben.

            Comment


            • Idd. Klopt.



              Oude wagens zijn pas grotere vervuilers. In Nederland pleit men voor het nemen van maatregelen opdat de automobilist sneller naar het autokerkhof zou brengen en een nieuwe, minder vervuilende wagen zou kopen.
              120d Hatch Edition Sport

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Debomma
                Dat dacht ik vroeger ook, maar is dus nu niet meer. De huidige dieselmotoren zijn schoner dan benzinemotoren. Zeker met een roetfilter.
                10 jaar terug zou je nog wel gelijk gehad hebben.
                Roetfilter haalt er alleen de grote, minder schadelijke deeltjes uit. De kleine, uiterst gevaarlijke deeltjes blijven over. Diesel blijft schadelijker dan benzine hoor.

                Comment


                • Of om het met wutputts woorden te zeggen

                  Oorspronkelijk geplaatst door "wutputt"
                  Als je alles in rekening brengt (schadelijke stoffen voor mens en milieu) is een benzinemotor stukken milieuvriendelijker als een dieselmotor. Als je het uitdrukt in schade is een dieselmotor zelfs 2.5 keer zo milieubelastend als een gelijkaardige benzinemotor!!! Hetgeen de dieselmotor in het nauw drijft is zijn grote NOx-uitstoot. Maar hetgeen de dieselmotor echt de das om doet is zijn roet. Nu kun je zeggen een roetfilter lost dit op. Echter zo simpel is het niet. Een roetfilter biedt maar een gedeeltelijk oplossing. Deze filtert maar 9x% van de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Het probleem is dat de roetdeeltjes die hij doorlaat de kleinste en meest schadelijke zijn. Dus de roetfilter kan de kloof tussen de benzinemotor en de dieselmotor wat dichten, maar het wondermiddel is hij niet.

                  Comment


                  • Dan is het aan de bevoegde diensten om er onderzoek naar te doen en zonodig maatregelen treffen. Je lost het probleem niet op door de dieselmotor te mijden...Ik heb het hoger reeds verkondigt...een dieselmotor kan perfect op plantaardige olie rijden (een benzinemotor helemaal niet). De uitstoot van een motor op PPO is quasi 0.0, veeel minder dan z'n variante op benzine!!
                    Maar men schenkt er (hie rin belgië) geen aandacht aan!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                      Dan is het aan de bevoegde diensten om er onderzoek naar te doen en zonodig maatregelen treffen. Je lost het probleem niet op door de dieselmotor te mijden...Ik heb het hoger reeds verkondigt...een dieselmotor kan perfect op plantaardige olie rijden (een benzinemotor helemaal niet). De uitstoot van een motor op PPO is quasi 0.0, veeel minder dan z'n variante op benzine!!
                      Maar men schenkt er (hier in belgië) geen aandacht aan!
                      Daar heb je gelijk in, ze zouden beter wat meer aan die PPO beginnen denken. Maar ik vind de manier waarop ze het willen gebruiken nog niet zo goed. Ze willen namelijk de olie uit de planten halen, en deze dan in de auto's doen om te rijden. Terwijl we die olie eigenlijk 2 keer zouden kunnen gebruiken, namelijk eerst om te bakken (bijvoorbeeld frieten). Dan de olie terug inzamelen, zuiveren en dan gebruiken voor de wagen. Dan word de olie twee maal gebruikt!

                      Voor de bezinewagens bestaat er ook nog wel een "biollogische" oplossing, namelijk rijden op biogas in plaats van de huidige LPG.

                      Nog even een andere opmerking.
                      Nu wil de regering de prijzen van de diesel gaan bevriezen wanneer deze boven de 1,10 EUR zal uitgaan, maar aan de stijgende benzineprijzen denken ze niet. Dat is ook weer oneerlijk he.

                      Als laatste:
                      De stijgingen zijn het gevolg van de sterke economische groei in China, dan zouden ze er beter een limiet op zetten op de hoeveelheid olie die China kan krijgen. Ofwel de prijzen voor China extreem verhogen! Da zullen ze hun daar wel aan (moeten) aanpassen.
                      Zo een sterke (explosieve) economische groei is trouwens toch nooit goed.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • Yep, klopt wat je zegt. Wil daar nog even aan toevoegen dat er vandaag reeds gereden wordt op die 'voor de 2e maal gebruikte' olie, het zogenaamde WPO (ipv PPO) waarbij w staat voor wasted (dacht ik). Er is dus duidelijk een markt voor, de duitsers zijn hier erg mee bezig maar België valt weeral uit de boot...

                        noot: Ik had voor de lol is een aanvraag gedaan bij een ombouwbedrijf voor een PPO-installatie op m'n wagen. Die persoon vroeg er 400 Euro voor. Bij een ander -duits-bedrijf vroegen ze het tienvoud (1000 Euro per cilinder...)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                          Dan is het aan de bevoegde diensten om er onderzoek naar te doen en zonodig maatregelen treffen. Je lost het probleem niet op door de dieselmotor te mijden...Ik heb het hoger reeds verkondigt...een dieselmotor kan perfect op plantaardige olie rijden (een benzinemotor helemaal niet). De uitstoot van een motor op PPO is quasi 0.0, veeel minder dan z'n variante op benzine!!
                          Maar men schenkt er (hie rin belgië) geen aandacht aan!
                          Plantaardige olie is niet mogelijk. Ik heb een artikel gelezen waarin stond dat we nooit genoeg landbouwgrond hebben om aan de gevraagde hoeveelheden plantaardige olie te voldoen. Als we héél België beplanten zouden we niet eens 1/10 van de nodige hoeveelhied behalen om de Belgen die op de zogenaamde biodiesel rijden te voorzien.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
                            Daar heb je gelijk in, ze zouden beter wat meer aan die PPO beginnen denken. Maar ik vind de manier waarop ze het willen gebruiken nog niet zo goed. Ze willen namelijk de olie uit de planten halen, en deze dan in de auto's doen om te rijden. Terwijl we die olie eigenlijk 2 keer zouden kunnen gebruiken, namelijk eerst om te bakken (bijvoorbeeld frieten). Dan de olie terug inzamelen, zuiveren en dan gebruiken voor de wagen. Dan word de olie twee maal gebruikt!
                            Krijgen we dan geen frietgeur in t stad?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door el DiDi
                              Krijgen we dan geen frietgeur in t stad?
                              Naar het schijnt wel een beetje ja, maar dat is toch niet zo erg. Liever dat dan die stank van de diesels nu.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                                Nog straffer is dat een LPG-rijder hier nog steeds wordt afgestraft ipv aangemoedigd (in NL is het omgekeerd)...

                                En als laatste, waar zou ik die vent moeten van kennen?

                                Grtz
                                1)Het gebruik van LPG zou inderdaad flink aangemoedigd mogen worden, het wordt anders toch maar afgefakkeld aan de raffinaderij en de nadelen van LPG zijn enorm verminderd de laatste tijd.

                                2)en die vent is Björn Lomborg, de auteur van "The Skeptical Environmentalist"
                                A Twist of the Wrist

                                Comment


                                • In plaats van de prijzen vast te leggen voor diesel op 1.2 euro . zouden ze beter de l.p.g. promoten dat is toch veel milieu vriendelijk . Zo kunnen ze alleen de kyoto norm halen . Niet door meer diesels met roetfilters verkopen . Ze zouden ook de v-power diesel van shell die zoals in nederland verkocht word hier ook moeten verkopen . Er word aan die diesel vloeibare l.p.g. aan toegevoegd . Voor meer uitleg hier over ga naar www.shell.nl .

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Debomma
                                    Trouwens een hybride vrachtwagen, is dat geen idee? Die heeft toch plaats genoeg om accu's te steken!
                                    in theorie is dat nuttig, maar in de praktijk verliest hybride technologie veel van zijn voordelen als het toegepast wordt op een vrachtwagen.
                                    A Twist of the Wrist

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                                      Ik heb het hoger reeds verkondigt...een dieselmotor kan perfect op plantaardige olie rijden (een benzinemotor helemaal niet).
                                      maar je kan een benzinemotor wel ombouwen naar methanol. enkel bij een brand zou je dan wel in de problemen komen.
                                      A Twist of the Wrist

                                      Comment


                                      • De Pé verkondigde:
                                        quote:
                                        Plantaardige olie is niet mogelijk. Ik heb een artikel gelezen waarin stond dat we nooit genoeg landbouwgrond hebben om aan de gevraagde hoeveelheden plantaardige olie te voldoen. Als we héél België beplanten zouden we niet eens 1/10 van de nodige hoeveelhied behalen om de Belgen die op de zogenaamde biodiesel rijden te voorzien.
                                        Unquote.

                                        Dat zijn de eerste 'geruchten' die verspreid worden bij zulk nieuws. 20 jaar geleden beweerde men ook bij hoog & bij laag dat er in 2000 geen olie meer zou zijn...vandaag rijden we er nog op.

                                        Indien men er meer aandacht zou aanschenken, Pé, dan vindt men nieuwe manieren, nieuwe technieken. Én dan wordt het wel mogelijk!

                                        Grtz

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus
                                          De Pé verkondigde:
                                          quote:
                                          Plantaardige olie is niet mogelijk. Ik heb een artikel gelezen waarin stond dat we nooit genoeg landbouwgrond hebben om aan de gevraagde hoeveelheden plantaardige olie te voldoen. Als we héél België beplanten zouden we niet eens 1/10 van de nodige hoeveelhied behalen om de Belgen die op de zogenaamde biodiesel rijden te voorzien.
                                          Unquote.

                                          Dat zijn de eerste 'geruchten' die verspreid worden bij zulk nieuws. 20 jaar geleden beweerde men ook bij hoog & bij laag dat er in 2000 geen olie meer zou zijn...vandaag rijden we er nog op.

                                          Indien men er meer aandacht zou aanschenken, Pé, dan vindt men nieuwe manieren, nieuwe technieken. Én dan wordt het wel mogelijk!

                                          Grtz

                                          De techniek kan niet alles oplossen hé. Anderzijds geloof ik niet dat wij nog last gaan hebben van tekorten of zo. Het kan nog eeuwen duren.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X