Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dieselprijs boven 1 Euro

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De prijs discussie even terzijde en stel dat er idd nog voildoende olie in de grond zou zitten voor de komende 100 jaar, waar haal je dan je voordeel met PPO of frietolie of koolzaadolie, ...

Het blijft olie die je verbrand, en er blijft dus roetuitstoot, en er blijft uitstoot van CO, en er blijft uitstoot van NOx.

Of zit ik hier zo verkeerd te denken?

Comment

• ...waar haal je dan je voordeel met PPO of frietolie of koolzaadolie...

Wanneer een vat ruwe olie [staat niet vast, maar het kan] 100 dollar kan gaan kosten, wil dat zeggen een ruige 1.80 Euro/liter dieselolie.

Wanneer je plantaardige olie gebruikt kost die ruig 0.50 Euro/liter...

Daar zou ik m'n voordeel uithalen.

Noot: Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de prijs, indien de vraag hoog wordt, van PPO niet zal stijgen...Maar ben er van overtuigd dat het ons dubbel voordeel kan opleveren tov van de olieproducerende landen. Zij zijn momenteel heer en meester in olieland en indien dat, ook maar met een klein beetje, zal veranderen zullen ze dit snel merken in de portemonnee...Wij hallen dus dubbel voordeel, ten eerste voor de leuke Kyoto-norm te halen [uitstoot is inderdaad anders dan die van echte dieselolie] en we besparen op een liter en zijn dus niet meer afhankelijk van wereldleiders die per se willen oorlog voeren.

MVG

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus

Dan mag de staat zich daar niet mee gaan moeien, en ook op PPO taks gaan heffen.
        A Twist of the Wrist

Comment

• m'n pa is gisteren gaan tanken... €1.24/liter voor super98
          2015 BMW F11 520dA
          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

...waar haal je dan je voordeel met PPO of frietolie of koolzaadolie...

Wanneer een vat ruwe olie [staat niet vast, maar het kan] 100 dollar kan gaan kosten, wil dat zeggen een ruige 1.80 Euro/liter dieselolie.

Noot: Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat de prijs, indien de vraag hoog wordt, van PPO niet zal stijgen...Maar ben er van overtuigd dat het ons dubbel voordeel kan opleveren tov van de olieproducerende landen. Zij zijn momenteel heer en meester in olieland en indien dat, ook maar met een klein beetje, zal veranderen zullen ze dit snel merken in de portemonnee...Wij hallen dus dubbel voordeel, ten eerste voor de leuke Kyoto-norm te halen [uitstoot is inderdaad anders dan die van echte dieselolie] en we besparen op een liter en zijn dus niet meer afhankelijk van wereldleiders die per se willen oorlog voeren.

MVG
            Zie het begin van mijn post, de rpijs even buiten beschouwing laten

Maar dan nog, het komt toch op hetzelfde neer, denk je echt dat de staat daar dan geen accijnzen op gaan heffen?

Maar is er iemand op de hoogte van het verschil in vervuiling tussen plantaardige olie-toestanden en diesel?

Comment

• Inderdaad, als je de prijs buiten beschouwing laat, zou het mij ook geen moer kunnen schelen op wat ik rijd, dan mogen de brandstoffen voor mijn part 10 Euro/liter komen te staan. Spijtig genoeg zit ik niet in die positie. (dan was ik ook niet komen posten in een topic over de dieselprijs -lol-)

Ff serieus dan, ik las dit onlangs in de krant: "...Verder is PPO CO2-neutraal (per ltr. 2,5 tot 3,5 Kg minder CO2-uitstoot), is hernieuwbaar, absoluut ongevaarlijk voor het grondwater, bevat geen kankerverwekkende roetdeeltjes, bevat geen zwavel dus werkt niet mee aan zure regen en bovenal een veld koolzaad is toch veel mooier dan een ja-knikker ? Bij de TC valt de roettest veel beter uit...."

En uiteraard zal de staat er taksen op heffen maar als je in zo'n stramien gaat denken hoeven herbryde-auto's en z'n varianten op waterstof ook niet verder ontwikkeld te worden hé...

Grtz

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                m'n pa is gisteren gaan tanken... €1.24/liter voor super98
                tja, voor mij is de benzine even duur,

alleen is mijn tank vol met 10 liter, en heb ik een verbruik van 3,5 liter.
                A Twist of the Wrist

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
                  tja, voor mij is de benzine even duur,

alleen is mijn tank vol met 10 liter, en heb ik een verbruik van 3,5 liter.
                  60 liter tank in de 520i = €75 per week
                  2015 BMW F11 520dA
                  1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                    60 liter tank in de 520i = €75 per week
                    koop jezelf een moto, dikke besparing en veel meer fun.

er zijn zelfs modellen die met anderhalve liter benzine op 100 km toekomen.
                    A Twist of the Wrist

Comment

• As happy as Larry
                      [01 April 2005]

Larry Burns is doing the unthinkable: mentioning the war. Are American corporate executives really allowed to do that? We've been talking about the cost of building a hydrogen infrastructure - filling stations for the fuel cell vehicles Burns is developing. Burns gives the costs, then quietly adds, "It's very cheap compared with what we're spending in Iraq."

Most car execs don't like to talk about oil and the grisly realities of securing it. But nothing is off-limits with Larry Burns, GM's visionary-in-chief. He's the world's biggest car company's head of research and planning, and he's getting GM to see things his way. This man will probably have more influence on the car you drive in 20 years than anyone else on earth. If his very convincing ideas work out, the car's environmental impact will be drastically diminished. They could reshape the world's political map - and even the reason wars are fought.

Burns is reinventing the car. He sees us in silent, emission-free fuel cell vehicles. Cars we'll want and be able to afford. Other car companies are working on that too, but what marks out Burns is his breadth of vision, the joined-up thinking. I don't think I've ever met a car company executive so intelligent and humane.

Even his vehicle, the latest generation of which is the Sequel, isn't just a car with a fuel cell tacked on. The 'skateboard' is a completely integrated system, everything working that bit better because it's been conceived with everything else in mind. That's how it is in Burnsworld.

Burns insists saving the planet isn't just about having a conscience, it's about saving his corporation. "I don't like our industry's dependence on oil," he says bluntly. "There's a huge growth opportunity for car makers, but it can't be gated by the geopolitical situation."

A shift to hydrogen will mean flexible energy - it can be got from oil and gas, but also from renewables like biomass or wind, wave and solar power. Even nuclear. Hydrogen is already a common feedstock in the chemical industry - enough is produced right now to fuel 250 million cars (and when was the last time you heard of a hydrogen explosion?).

So what about the cost of setting up chains of hydrogen filling stations? "I don't see infrastructure as such a big issue. A hydrogen filling station is $1 million. You could serve most of the US population with 12,000 stations. That's $12 billion. If you built the Alaska pipeline today it would cost about $60bn. The oil industry spends $200bn a year to keep growing at the current rate." And that's when he quietly adds the bit about the Iraq war being so much more costly.

Also costly at the moment is the Sequel, which he unveiled at Detroit. It uses the skateboard chassis under a body the size of a biggish SUV. "It's a real car," insists Burns. "OK, at the moment the propulsion is 10 times too costly. But we believe, we really do, that by 2010 this system can be on a par with petrol or diesel powertrains. And as durable."

C'mon, Larry, can you really make it 10 times cheaper in five years?

"That's what my bosses tell me!

But I'm pretty darned confident. Our industry is good at calculating costs - we do scale economies well, and materials thrifting. This has one-tenth of the moving parts of a petrol or diesel car, and moving parts are expensive. The fuel cell is just 372 sheets, like this..." He thumbs the edge of my notebook. He backs up his case with graphs of tumbling PCcomponent prices.

One of Burns' favourite phrases is "taking the car out of the environmental equation". But if the world is filled with guilt-free green cars, won't there be ghastly traffic? He looks at me with an I'm-glad-you-asked expression. "My PhD was in transport management. We have four concerns with the car: emissions, energy, traffic and safety. The tsunami was tragic but the number of traffic deaths in the world every year is 15 times greater." He is a great believer in the technologies GM, like other large car companies, is developing to automate driving. GPS is getting more accurate, so cars will know where they are on the road network, and the technology exists to connect cars to each other wirelessly. So they can form automatic trains, following more closely without tailgating accidents.

And cars can be built to obey all speed limits and traffic lights. Congestion and parking can be charged straight from your bank account... Gulp. Should we do that?

"If you're a political leader, you would have the chance to remove all your police traffic-enforcement cost. You'd be an advocate. I'm not saying that I am. But privacy concerns and lawyers will be the gate to all of this, not technology."

Larry Burns is not by any stretch your conventional petrolhead. You probably wouldn't want him in sole command of your motoring future. But, trust us, you need him as part of the team

Paul Horrell

BRON: http://www.topgear.com/content/featu...happylarry/01/

Comment

• Prijs van een vat olie kost tegenwoordig 60.75 dollar. De bbq aansteken wordt zo wel erg duur. Waarnemers zien de prijs boven de 70 dollar komen.

Zou jij een auto kopen van je favoriete merk met een hybridemotor in? En ééntje op waterstof? Ik zou het direct doen denk ik!
                        Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                        • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                        • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                        • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid
                          En ééntje op waterstof? Ik zou het direct doen denk ik!
                          met ééntje op waterstof ga je nog een pak duurder uitkomen dan als je met benzine rondrijdt.
                          A Twist of the Wrist

Comment

Prijs van een vat olie kost tegenwoordig 60.75 dollar. De bbq aansteken wordt zo wel erg duur. Waarnemers zien de prijs boven de 70 dollar komen.

Zou jij een auto kopen van je favoriete merk met een hybridemotor in? En ééntje op waterstof? Ik zou het direct doen denk ik!
                            Op wat BBQ gij?

Ik zou meteen gaan voor een hybridewagen als de overheid eens beseft om daar subsidies op te geven en zware taksen op de diesel.

Comment

met ééntje op waterstof ga je nog een pak duurder uitkomen dan als je met benzine rondrijdt.
                              Vertel, ik ben erg benieuwd en ik weet er (te) weinig van.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door de Pé
                                Op wat BBQ gij?

Ik zou meteen gaan voor een hybridewagen als de overheid eens beseft om daar subsidies op te geven en zware taksen op de diesel.
                                Was maar mopke.
                                En ja de overheid moet eens dringend subsidies geven op hybride auto's. En veel zwaardere taksen op diesel.

Comment

Vertel, ik ben erg benieuwd en ik weet er (te) weinig van.
                                  Een motor op waterstof heeft een vrij laag rendement, waterstof bezit dan ook nog eens vrij weinig energie (je hebt een verbruik van ongeveer 3 keer zo hoog) en waterstof is dan ook nog eens pokkeduur in vergelijking met benzine.
                                  A Twist of the Wrist

Comment

Was maar mopke.
                                    En ja de overheid moet eens dringend subsidies geven op hybride auto's. En veel zwaardere taksen op diesel.
                                    nope, de overheid moet gewoon eens stoppen met extra taks te heffen op LPG-wagens, en de BTW-bijdrage op een LPG-installatie verminderen.
                                    A Twist of the Wrist

Comment

Een motor op waterstof heeft een vrij laag rendement, waterstof bezit dan ook nog eens vrij weinig energie (je hebt een verbruik van ongeveer 3 keer zo hoog) en waterstof is dan ook nog eens pokkeduur in vergelijking met benzine.
                                      waterstof zelf maken he.
                                      electrolyse toestel achter in de tuin

Comment

• waterstof en co mogen dan wel mooie alternatieven bieden, de techniek en vooral op financieel gebied, staat nog niet ver genoeg om dit in de dagdagelijkse wagens toe te passen, en dit vooral zonder een stijging van de consumentenprijs. We vergeten blijkbaar (maar al te graag dat we VANDAAG ook alternatieven hebben, rijden op Koolzaadolie, LPG of de hyrbridewagens!)

Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid
                                        En veel zwaardere taksen op diesel.
                                        Vergeet niet dat onze economie draait op diesel en écht vlot loopt het nu ook weer niet he...
                                        Maar los van dat zou

Een (groter) duwtje in de rug op hyrbide gebied op z'n plaats zijn
                                        M'n zich meer moeten gaan bezig houden met diesel en z'n koolzaadvarianten. Biedt een zeer goed alternatief, de ons omringende landen hebben een enorme voorsprong op dat gebied en het lijkt daar te werken...
                                        Indien men de zg 'biodiesel' goedkoper maakt zouden veel dieselrijders overschakelen. Vele wagens (oa velen van het VAG concern) zijn er reeds op voorzien.

MAAR...dan verliest onze regering weer maar is inkomsten in de vorm van de torenhoge taksen die geheven worden op de brandstoffen, we zitten nu eenmaal met de 'blauwen' in de regering, wees er dus maar zeker van dat, tot wanneer zij van de troon gestoten worden (zal gelukkig niet lang meer duren) er niet veel zal veranderen, buiten 'schijnmanoeuvres'.

Grtz
                                        Last edited by ; 28/06/2005, 10:45.

Comment

Vergeet niet dat onze economie draait op diesel en écht vlot loopt het nu ook weer niet he...
                                          Misschien is er dan wel een verband ... dure diesel en slechte economie.

Het volgende is imho echt een oplossing. Het zal niet van vandaag op morgen gaan maar het moet er gewoon komen.
                                          Afgelopen weekend las ik een artikel in de Humo en ik begin me echt zorgen te maken. Dus hoe eerder dit komt, hoe beter.

Oorspronkelijk geplaatst door www.standaard.be (het volledige artikel staat ook op die site)
                                          MOSKOU - De experimentele kernfusiereactor ITER, die vrijwel volledig schone energie moet gaan leveren, komt in het Zuid-Franse Cadarache. Dat heeft de Europese Unie vandaag bekendgemaakt.

Comment

Working...
                                          X