Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid
Zo biedt LPG een mooi alternatief. De vraag blijft waarom LPG-rijders een extra belasting moeten slikken, ze rijden nu net schoon.
Zo ook de hyrbide wagens, ze zijn er, iedereen weet het maar toch is er een psychilogische drempel die velen tegenhoudt eentje aan te schaffen. De reclameindustrie en enige extra stimulans vanwege de overheid biedt soelaas.
Ten derde is er de veelbesproken biodiesel. Frankrijk en Duitsland deden het ons voor én met succes. Waarom volgende wij zovele tijd later pas?
Er is trouwens een groepering hier in België die dieselwagens met succes op 100% plantaardige olie laat rijden. Stukken goedkoper en beter voor het milieu, maar men spreekt er niet over. Heb ergens op het net volgend stukje gevonden:
De eerste dieselmotor ontwikkeld, reed op een plantaardige olie, bij gebrek aan de 'echte' diesel. Echte dieselolie heeft +/- dezelfde verbrandingstemperatuur als plantaardige olie.
Echter moet hierrond enig genuanceerd worden, je moet weten dat:
- Een "oude" dieselmotor zonder problemen kan rijden op 100% Puur Plantaardige Olie (PPO dus)
- Een "nieuwe" dieselmotor dit ook moet kunnen. Veel hangt af van je brandstofpomp. De Bosh-pompen
hebben hiermee geen problemen. Zijn Lucas-broertjes echter (vaak auto's van het PSA-concern)
durven wel is te protesteren.
- Rijden op 80% PPO / 20% diesel eigenlijk geen probleem zou mogen geven (Bosh...)bij de juiste
temperaturen (zie punt hieronder)
- De menghoeveelheid sterk afhankelijk is van de temperatuur. PPO is namelijk 'dikker' van materie
dan Dieselolie. Dit wil dus zeggen dat PPO, wanneer het kouder wordt, stroperig wordt.
Indien je dus bij lage temperaturen (lager van 10°C) op 80% PPO zou rijden is de kans reëel dat je
wagen gaat protesteren. De stroperige olie zou dan in je leidingen (diameter 8 ) gaan zitten, ook in je
brandstofpomp en deze kan ze niet doen circuleren omwille van de stroperigheid. In de winterperiode
is het dus aan te raden je mengverhouding lager dan 50/50 te houden.
- Veel wagens van het VAG-concern al voorbereid zijn op Biodiesel. Dit is diesel die je gewoon tankt aan
de reguliere pomp en waar al een bepaald % Koolzaadolie aan toegevoegd is. Voor diegenen die dit
nog niet wisten, waar je ook diesel tankt in frankrijk, hier is zowieso al 2% koolzaadolie aan toe-
gevoegd. In duitsland heb je vaak de keuze diesel/biodiesel.
- Indien je beslist om 100% PPO te gaan rijden, wordt vaak volgende gedaan (maar is dus geen must):
* je brandstofleidingen updaten van diam 8 naar diam 10
* een aparte tank in de koffer (stel je hier niet teveel van voor, gewoon 'bidon' is genoeg)
* In deze aparte tank wordt een verwarmingselement geplaatst om ervoor te zorgen dat de PPO
reeds vanaf de bron voldoende vloeibaar is.
* Op je brandstoffilter een verwarmingselement wordt geplaatst. Wanneer je wagen heeft
stilgestaan blijft er PPO in de filter zitten, deze dient dus ook vloeibaar te worden gemaakt.
* Vaak wordt er nog een 3-wegskraan geplaatst zodat je kan switchen tss echte diesel en PPO
> Al deze puntjes zijn goed voor wanneer je freak bent & er 100% voor gaat. Indien je beslist van
80/20 te gaan rijden is dit niet expleciet nodig<
- Tenslotte zal de geur van je uitlaat iets veranderen. Hij zal gaan ruiken naar, jawel, verbrande PPO.
Vergelijk het met het verbranden van frituurvet.
Ziezo, samenvattend is het dus perfect mogelijk, ifv je brandstofpomp, te rijden op een bepaald % PPO
ZONDER iets aan te passen aan je wagen
Echter moet hierrond enig genuanceerd worden, je moet weten dat:
- Een "oude" dieselmotor zonder problemen kan rijden op 100% Puur Plantaardige Olie (PPO dus)
- Een "nieuwe" dieselmotor dit ook moet kunnen. Veel hangt af van je brandstofpomp. De Bosh-pompen
hebben hiermee geen problemen. Zijn Lucas-broertjes echter (vaak auto's van het PSA-concern)
durven wel is te protesteren.
- Rijden op 80% PPO / 20% diesel eigenlijk geen probleem zou mogen geven (Bosh...)bij de juiste
temperaturen (zie punt hieronder)
- De menghoeveelheid sterk afhankelijk is van de temperatuur. PPO is namelijk 'dikker' van materie
dan Dieselolie. Dit wil dus zeggen dat PPO, wanneer het kouder wordt, stroperig wordt.
Indien je dus bij lage temperaturen (lager van 10°C) op 80% PPO zou rijden is de kans reëel dat je
wagen gaat protesteren. De stroperige olie zou dan in je leidingen (diameter 8 ) gaan zitten, ook in je
brandstofpomp en deze kan ze niet doen circuleren omwille van de stroperigheid. In de winterperiode
is het dus aan te raden je mengverhouding lager dan 50/50 te houden.
- Veel wagens van het VAG-concern al voorbereid zijn op Biodiesel. Dit is diesel die je gewoon tankt aan
de reguliere pomp en waar al een bepaald % Koolzaadolie aan toegevoegd is. Voor diegenen die dit
nog niet wisten, waar je ook diesel tankt in frankrijk, hier is zowieso al 2% koolzaadolie aan toe-
gevoegd. In duitsland heb je vaak de keuze diesel/biodiesel.
- Indien je beslist om 100% PPO te gaan rijden, wordt vaak volgende gedaan (maar is dus geen must):
* je brandstofleidingen updaten van diam 8 naar diam 10
* een aparte tank in de koffer (stel je hier niet teveel van voor, gewoon 'bidon' is genoeg)
* In deze aparte tank wordt een verwarmingselement geplaatst om ervoor te zorgen dat de PPO
reeds vanaf de bron voldoende vloeibaar is.
* Op je brandstoffilter een verwarmingselement wordt geplaatst. Wanneer je wagen heeft
stilgestaan blijft er PPO in de filter zitten, deze dient dus ook vloeibaar te worden gemaakt.
* Vaak wordt er nog een 3-wegskraan geplaatst zodat je kan switchen tss echte diesel en PPO
> Al deze puntjes zijn goed voor wanneer je freak bent & er 100% voor gaat. Indien je beslist van
80/20 te gaan rijden is dit niet expleciet nodig<
- Tenslotte zal de geur van je uitlaat iets veranderen. Hij zal gaan ruiken naar, jawel, verbrande PPO.
Vergelijk het met het verbranden van frituurvet.
Ziezo, samenvattend is het dus perfect mogelijk, ifv je brandstofpomp, te rijden op een bepaald % PPO
ZONDER iets aan te passen aan je wagen
Grtz (2)
Comment